Ministru kabineta noteikumi Nr. 512
Rīgā 2023. gada 5. septembrī (prot. Nr. 43 35. §)
22-TA-3709
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" otrās kārtas "Atbalsta pasākumi cilvēkiem ar invaliditāti mājokļu vides pieejamības nodrošināšanai" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Likuma par budžeta un finanšu vadību 19.3 panta otro daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – Atveseļošanas fonds) plāna 3. komponentes "Nevienlīdzības mazināšana" 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2.r. reformas "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" otrās kārtas "Atbalsta pasākumi cilvēkiem ar invaliditāti mājokļu vides pieejamības nodrošināšanai" (turpmāk – pasākums) īstenošanas un uzraudzības kārtību, tai skaitā:
1.1.
pasākuma mērķi un pasākuma mērķa grupu;
1.2.
prasības pasākuma mērķa grupas atlasei;
1.3.
pasākumā sasniedzamos atskaites punktus un mērķrādītāju;
1.4.
pasākumam pieejamo finansējumu;
1.5.
prasības projekta iesniedzējam;
1.6.
pasākuma īstenošanā iesaistītās institūcijas, to tiesības un pienākumus;
1.7.
atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.8.
pasākuma un projekta īstenošanas nosacījumus un uzraudzības kārtību;
1.9.
līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu (turpmāk – līgums) saturu, slēgšanas un grozīšanas kārtību, tai skaitā līguma vienpusēja uzteikuma nosacījumus.
2.
Pasākuma mērķis ir nodrošināt atbalstu mājokļu pielāgošanai personām ar invaliditāti, kurām ir kustību traucējumi, uzlabot nodarbinātības iespējas un pieejamību pakalpojumiem, tādējādi sekmējot dzīves kvalitāti un cilvēktiesību ievērošanu.
3.
Mājoklis šo noteikumu izpratnē ir šo noteikumu 4. punktā minētās mērķa grupas personas vai pirmās vai otrās pakāpes radinieka īpašumā vai lietošanā (īrēts) esošs nekustamais īpašums (dzīvojamā māja vai tās daļa, dzīvokļa īpašums vai tā daļa), kurā mērķa grupas persona ir deklarējusi savu dzīvesvietu.
4.
Pasākuma mērķa grupa ir uz šo noteikumu 16.6. apakšpunktā minētā lēmuma pieņemšanas brīdi pilngadīgas personas līdz 63 gadu vecumam (ieskaitot) ar I vai II invaliditātes grupu, kurām ir kustību traucējumi, kā arī bērni ar invaliditāti no 15 līdz 17 gadu vecumam (ieskaitot), kuriem ir kustību traucējumi (turpmāk – mērķa grupas persona).
5.
Pasākumā īsteno reformu 3.1.2.r. "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam", kuras mērķis ir nodrošināt augstam sociālās atstumtības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, kuriem ir ierobežoti finanšu resursi, pieeju būtiski nepieciešamajiem sociālajiem un nodarbinātības pakalpojumiem.
6.
Par pasākuma īstenošanu atbildīgā nozares ministrija ir Labklājības ministrija (turpmāk – ministrija).
7.
Pasākuma ietvaros sasniedzami:
7.1.
atskaites punkti:
7.1.1.
līdz 2022. gada 30. septembrim – konkrētas mērķa grupas izvēle mājokļa fiziskās pieejamības uzlabošanai;
7.1.2.
līdz 2023. gada 30. septembrim – darba līgumu noslēgšana, lai personām ar invaliditāti pielāgotu mājokļus;
7.2.
mērķrādītājs – līdz 2024. gada 31. decembrim nodrošināta pieejamība mājokļa videi personām ar invaliditāti.
8.
Atskaites punktu un mērķrādītāja sasniegšanu apliecina dokumentu kopums, kas iesniegts Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – vadības informācijas sistēma), tai skaitā:
8.1.
šo noteikumu 7.1.1. apakšpunktā minētā atskaites punkta sasniegšanai:
8.1.1.
finansējuma saņēmēja sagatavots anonimizēts atbalsta saņēmēju saraksts un lēmuma kopija par personas iekļaušanu mērķa grupas sarakstā;
8.1.2.
mērķa grupas personu atlases kritēriju izraksts;
8.2.
šo noteikumu 7.1.2. apakšpunktā minētā atskaites punkta sasniegšanai:
8.2.1.
finansējuma saņēmēja informācija par noslēgtajiem iepirkumu līgumiem šo noteikumu 4. punktā minētās mērķa grupas mājokļu vides pielāgošanai un šo līgumu kopijas;
8.2.2.
finansējuma saņēmēja sagatavots pārskats, kurā ietverta informācija par plānotajiem mājokļu vides pielāgošanas pasākumiem;
8.3.
šo noteikumu 7.2. apakšpunktā minētā mērķrādītāja sasniegšanai:
8.3.1.
apliecinājuma kopija par iepirkumu līgumā plānoto darbu pabeigšanu mājokļu pielāgošanai;
8.3.2.
finansējuma saņēmēja sagatavots pārskats par mājokļos nodrošinātajiem vides pielāgojumiem.
9.
Pasākuma atbalsta veids ir grants.
10.
Pasākuma Atveseļošanas fonda finansējums ir 3 400 000 euro. Pēc Eiropas Komisijas lēmuma par papildu Atveseļošanas fonda finansējuma pieejamību pasākuma Atveseļošanas fonda finansējums ir 4 739 441 euro. Papildus pasākuma finansējumu veido valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa segšanai indikatīvi 995 283 euro, kā arī pašvaldības budžeta finansējums un privātais finansējums gadījumā, ja projekta izmaksas pārsniedz pieejamo Atveseļošanas fonda finansējumu. Pēc pozitīva Eiropas Komisijas viedokļa saņemšanas par Atveseļošanas fonda plāna grozījumiem līdz Eiropas Komisijas lēmumam par Atveseļošanas fonda finansējuma pieejamību finansējumu 1 339 441 euro apmērā sedz no valsts budžeta līdzekļiem.
11.
Šo noteikumu 20. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai viena mājokļa vides pieejamības nodrošināšanas vidējās izmaksas nepārsniedz 18 299 euro, neieskaitot pievienotās vērtības nodokļa izmaksas. Projekta iesniedzējs var pārdalīt kopējo Atveseļošanas fonda finansējumu starp mājokļiem, atkāpjoties no Atveseļošanas fonda finansējuma apmēra vienam mājoklim, bet nepārsniedzot kopējo projekta iesniedzējam pieejamo Atveseļošanas fonda finansējuma kopsummu un nemainot projektā paredzēto mērķa grupas personu skaitu.
II.Prasības projekta iesniedzējam
12.
Projekta iesniedzējs, kas pēc līguma noslēgšanas ir finansējuma saņēmējs, ir pašvaldība, pašvaldības iestāde, pašvaldības kapitālsabiedrība vai pašvaldības kontrolēta kapitālsabiedrība, kas nodrošina nekustamo īpašumu pārvaldīšanu un apsaimniekošanu vai sociālo pakalpojumu sniegšanu.
13.
Projekta iesniedzējs projektā iekļauj pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarētu mērķa grupas personu mājokļus.
14.
Projekta iesniedzējs var iesniegt projektu par tādu mērķa grupas personu skaitu, kurām attiecīgajā pašvaldībā sniedzams atbalsts, kāds ir noteikts šo noteikumu 1. pielikumā (turpmāk – pašvaldības kvota).
III.Mērķa grupas atlases kārtība
15.
Mērķa grupas personu atlasi dalībai pasākumā nodrošina pašvaldības sociālais dienests. Ja nepieciešams, pašvaldības sociālais dienests pieprasa Veselības un darbspēju ārstu valsts komisijai mērķa grupas personu kontaktinformāciju un ziņas par deklarēto dzīvesvietu.
16.
Mērķa grupas personu atlasi dalībai pasākumā pašvaldības sociālais dienests organizē šādā kārtībā:
16.1.
pieņem mērķa grupas personas vai mērķa grupas personas likumiskā vai pilnvarotā pārstāvja aizpildītu iesniegumu (2. pielikums). Iesniegums satur mājokļa īpašnieka pilnvarojumu projekta iesniedzējam vai finansējuma saņēmējam veikt visas nepieciešamas darbības, tai skaitā būvniecību, mājokļa vides pieejamības nodrošināšanai, un tam ir pievienoti mērķa grupas personas dokumenti, kā arī dokumenti, kas apliecina mājokļa atbilstību dalībai pasākumā;
16.2.
izvērtē šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētos dokumentus un, ņemot vērā vadlīnijas kritēriju piemērošanai mērķa grupas personas un tās mājokļa atbilstības noteikšanai (3. pielikums), pārliecinās par mērķa grupas personas un tās mājokļa atbilstību un sagatavo mērķa grupas personas un tās mājokļa atbilstības izvērtējumu (4. pielikums);
16.3.
ja šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minēto dokumentu pārbaudes laikā konstatē, ka tajos ir sniegta nepilnīga vai neskaidra informācija vai publiskajos reģistros nav pieejama nepieciešamā informācija, lūdz mērķa grupas personu vai mērķa grupas personas likumisko vai pilnvaroto pārstāvi iesniegt papildu informāciju;
16.4.
pēc šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minēto dokumentu pārbaudes organizē mērķa grupas personas mājokļa apsekošanu, piesaistot ergoterapeitu, kurš sniedz atzinumu par mērķa grupas personai nepieciešamajiem mājokļa pielāgojumiem, un, ja nepieciešams, būvspeciālistu, kurš pārliecinās, vai mājoklī nav veikta nelikumīga pārbūve vai netiek skartas mājokļa nesošās sienas, un sagatavo atzinumu par iespējamiem risinājumiem mājokļa pielāgošanai;
16.5.
ja mērķa grupas personu skaits pārsniedz pašvaldības kvotu, veic šādas darbības:
16.5.1.
izveido komisiju, kuras sastāvā iekļauj vismaz vienu pārstāvi no pašvaldības sociālā dienesta un biedrības vai nodibinājuma, kas darbojas personu ar invaliditāti interešu aizstāvības jomā, ergoterapeitu, kā arī, ja nepieciešams, iesaista citus speciālistus;
16.5.2.
komisija veic mērķa grupas personas un tās mājokļa atbilstības izvērtējumu, piemērojot šo noteikumu 4. pielikumā noteiktos papildu kritērijus, un sagatavo atzinumu par mērķa grupas personas iekļaušanu pasākumā vai arī izslēgšanu no turpmākas dalības pasākumā;
16.6.
pieņem lēmumu par mērķa grupas personas iekļaušanu pasākumā vai atteikumu iekļaut personu pasākumā.
17.
Pašvaldības sociālais dienests pieņem lēmumu par mērķa grupas personas izslēgšanu no turpmākas dalības pasākumā šādos gadījumos:
17.1.
mērķa grupas persona vai tās mājoklis neatbilst vismaz vienam šo noteikumu 4. pielikumā minētajam kritērijam;
17.2.
šo noteikumu 16.5.2. apakšpunktā minētā komisija ir sniegusi atzinumu par mērķa grupas personas izslēgšanu no dalības pasākumā.
18.
Pēc šo noteikumu 16.6. apakšpunktā minētā lēmuma pieņemšanas par personas iekļaušanu pasākumā projekta iesniedzējs vai finansējuma saņēmējs izveido anonimizētu to mērķa grupas personu sarakstu, kuras atbilst pasākuma mērķa grupas personu un mājokļu atbilstības nosacījumiem, un aktualizē sarakstu, ja tajā veic izmaiņas.
19.
Ja mērķa grupas personu skaits ir mazāks vai lielāks par pašvaldībai noteikto kvotu, projekta iesniedzējs vai finansējuma saņēmējs informē ministriju un ministrija organizē pašvaldības kvotu pārdali starp pašvaldībām, nepārsniedzot šo noteikumu 7.2. apakšpunktā minēto personu skaitu.
IV.Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
20.
Pasākuma ietvaros atbalstāmas šādas darbības:
20.1.
projekta vadība un īstenošana;
20.2.
informācijas un publicitātes prasību nodrošināšana;
20.3.
projekta īstenošanu pamatojošās dokumentācijas izstrāde, izņemot projekta veidlapas sagatavošanu un iesniegšanu vadības informācijas sistēmā;
20.4.
mājokļa ārējās un iekšējās vides pielāgošana mērķa grupas personas vajadzībām, tai skaitā būvniecības darbi vides pieejamības nodrošināšanai, kā arī vides pieejamības tehnoloģiju, iekārtu, aprīkojuma un cita materiāltehniskā nodrošinājuma iegāde, piegāde un montāža;
20.5.
būvekspertīze, būvuzraudzība un autoruzraudzība;
20.6.
vides pieejamības konsultācijas.
21.
Pasākuma ietvaros plāno šādas izmaksas, kas ir saistītas ar šo noteikumu 20. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanu:
21.1.
šo noteikumu 20.1. apakšpunktā minētās darbības ietver projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, kas radušās uz darba līguma vai rīkojuma pamata;
21.2.
iepirkumu līgumu izmaksas, tai skaitā šo noteikumu 20.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai, ja projekta vadības un īstenošanas personālu piesaista uz iepirkuma līguma pamata.
22.
Izmaksas šo noteikumu 20.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai finansējuma saņēmējs plāno kā vienu izmaksu pozīciju 15 procentu apmērā no šo noteikumu 21.2. apakšpunktā minēto izmaksu (kas nav projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības) Atveseļošanas fonda finansējuma apmēra.
23.
Pasākuma ietvaros šo noteikumu 20. punktā minēto atbalstāmo darbību izmaksas ir attiecināmas no 2023. gada 1. janvāra.
24.
Pasākuma ietvaros Atveseļošanas fonda finansējums nesedz šādas izmaksas:
24.1.
to atbalstāmo darbību izmaksas, kuru īstenošana pabeigta līdz 2022. gada 31. decembrim;
24.2.
pievienotās vērtības nodokļa izmaksas, kuras iekļauj projektā kā valsts budžeta finansējumu;
24.3.
izmaksas, kas radušās šo noteikumu 20. punktā atbalstāmo darbību īstenošanas laikā un pārsniedz līgumā noteikto projekta Atveseļošanas fonda finansējuma apmēru. Minētās izmaksas projektā iekļaujamas kā pašvaldības budžeta finansējums, ja to paredz pašvaldības saistošie noteikumi, vai privātais finansējums, un ja šīs izmaksas ir tieši saistītas ar šo noteikumu 7.1. apakšpunktā minētā atskaites punkta un 7.2. apakšpunktā minētā mērķrādītāja sasniegšanu un atbilst šo noteikumu 20. punktā minētajām atbalstāmajām darbībām un šo noteikumu 21. punktā minētajām attiecināmo izmaksu pozīcijām.
V.Pasākuma īstenošanas un uzraudzības nosacījumi
25.
Pasākuma projekta īstenošanai un uzraudzībai nepieciešamo informāciju projekta iesniedzējs vai finansējuma saņēmējs, ministrija un Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – aģentūra) iesniedz vadības informācijas sistēmā.
26.
Pasākuma īstenošanai:
26.1.
ministrija 10 darbdienu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās nosūta šo noteikumu 1. pielikumā minētajām pašvaldībām uzaicinājumu iesniegt projekta iesnieguma veidlapu un tās pielikumus (turpmāk – projekta veidlapa), kā arī informē aģentūru par ministrijas nosūtītajiem uzaicinājumiem un aicina aģentūru veikt šo noteikumu 26.3. apakšpunktā un 34. punktā minētās darbības. Uzaicinājumā norāda vismaz šādu informāciju:
26.1.1.
uz projekta iesniedzēju attiecināmos šo noteikumu 7.1. apakšpunktā minētos atskaites punktus un šo noteikumu 7.2. apakšpunktā minēto mērķrādītāju;
26.1.2.
projekta iesniedzējam pieejamo pašvaldības kvotu;
26.1.3.
projekta iesniedzējam pieejamo Atveseļošanas fonda finansējuma apmēru, aprēķinā ņemot vērā projekta iesniedzējam pieejamo pašvaldības kvotu un šo noteikumu 11. punktā minētās izmaksas viena mājokļa vides pielāgošanai;
26.1.4.
projekta veidlapas iesniegšanas un projekta īstenošanas termiņus;
26.1.5.
vadības informācijas sistēmā pieejamos norādījumus projekta veidlapas aizpildīšanai;
26.2.
iesniedzējs 80 darbdienu laikā pēc šo noteikumu 26.1. apakšpunktā minētā uzaicinājuma saņemšanas iesniedz vienu projekta veidlapu par visiem mājokļiem, kuros plānots nodrošināt vides pielāgošanu attiecīgajā pašvaldībā, un pievieno anonimizēto mērķa grupas personu sarakstu, kā arī lēmuma kopiju par mērķa grupas personas iekļaušanu šajā sarakstā;
26.3.
aģentūra, ja nepieciešams, sadarbībā ar ministriju veic šādas darbības:
26.3.1.
30 darbdienu laikā pēc šo noteikumu 26.2. apakšpunktā minētās projekta veidlapas saņemšanas pārliecinās, ka uz projekta iesniedzēju un, ja attiecināms, tā valdes vai padomes locekli vai prokūristu nav attiecināmi Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 136. pantā noteiktie izslēgšanas kritēriji (turpmāk – izslēgšanas kritēriji), kā arī pārliecinās, ka projekta veidlapa atbilst šo noteikumu 26.1. apakšpunktā minētajā uzaicinājumā iekļautajai informācijai un šo noteikumu nosacījumiem, izņemot mērķa grupas atbilstības pārbaudi;
26.3.2.
pēc šo noteikumu 26.3.1. apakšpunktā minēto darbību veikšanas un prasību izpildes nosūta līgumu parakstīšanai;
26.3.3.
lūdz projekta iesniedzēju veikt precizējumus projekta veidlapā, nosakot precizējumu veikšanas termiņu, ja projekta veidlapa neatbilst šo noteikumu 26.3.1. apakšpunktā minētajām prasībām;
26.3.4.
ja projekta iesniedzējs atbilst kādam no izslēgšanas kritērijiem vai ja projekta iesniedzējs nav precizējis projekta veidlapu vai nav to iesniedzis aģentūras norādītajā termiņā, informē projekta iesniedzēju, ka līgums netiks slēgts.
27.
Aģentūra līgumā iekļauj vismaz šādu informāciju:
27.1.
pušu rekvizītus;
27.2.
pušu tiesības un pienākumus;
27.3.
projektam pieejamo Atveseļošanas fonda finansējuma apmēru;
27.4.
laikposmu, kurā veiktās izmaksas var uzskatīt par attiecināmām;
27.5.
projekta īstenošanas un uzraudzības nosacījumus, tai skaitā dokumentu iesniegšanai un izskatīšanai, informācijas un publicitātes prasību nodrošināšanai, atskaites punktu un mērķrādītāja pamatošanai, pārbaužu veikšanai un datu ievadei vadības informācijas sistēmā;
27.6.
maksājumu pieprasīšanas un veikšanas kārtību;
27.7.
ar projekta īstenošanu saistīto dokumentu uzglabāšanas termiņus;
27.8.
līguma darbības laiku, tā grozīšanas un izbeigšanas kārtību;
27.9.
rīcību nepārvaramas varas gadījumā;
27.10.
strīdu izšķiršanas kārtību;
27.11.
nosacījumus aģentūras vienpusējam līguma uzteikumam.
28.
Finansējuma saņēmējs 10 darbdienu laikā pēc līguma noslēgšanas iesniedz aģentūrā šādu dokumentāciju:
28.1.
plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafiku, kurā norāda maksājuma veidu (avansa maksājums, starpposma maksājums vai noslēguma maksājums), maksājuma apmēru un pieprasīšanas termiņu. Plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafiku izstrādā, ņemot vērā šo noteikumu 31.10. apakšpunktā minētos termiņus informācijas ievadei vadības informācijas sistēmā;
28.2.
iepirkumu plānu.
29.
Pēc līguma noslēgšanas finansējuma saņēmējs var pieprasīt aģentūrai veikt avansa maksājumu, starpposma maksājumus un noslēguma maksājumu, ievērojot šādu maksājumu pieprasīšanas un veikšanas kārtību un nosacījumus:
29.1.
avansa maksājumu pieprasa un veic šādā kārtībā:
29.1.1.
finansējuma saņēmējs sagatavo pieprasījumu avansa maksājumam. Pieprasījumā pamato avansa maksājuma nepieciešamību un apmēru. Avansa maksājumu var pieprasīt veikt vairākos maksājumos, nākamo avansa daļu izmaksājot pēc tam, kad iepriekšējā ir apgūta pilnā apmērā. Avansa maksājuma kopsumma nedrīkst pārsniegt 50 procentus no projekta Atveseļošanas fonda un valsts budžeta finansējuma kopējā apmēra. Avansa maksājums vai avansa maksājuma daļa ir jāapgūst sešu mēnešu laikā no tā saņemšanas dienas saimnieciskā gada ietvaros;
29.1.2.
aģentūra līgumā noteiktajā kārtībā pārbauda šo noteikumu 29.1.1. apakšpunktā minēto avansa maksājuma pieprasījumu un, ja aģentūrai nav iebildumu pret avansa maksājuma pamatojumu, veic avansa maksājumu;
29.2.
starpposma maksājumu pieprasa un veic šādā kārtībā:
29.2.1.
finansējuma saņēmējs sagatavo pieprasījumu starpposma maksājumam, kurā pamato projektā faktiski veiktās izmaksas un starpposma maksājuma apmēru. Pieprasījumu starpposma maksājumam finansējuma saņēmējs var iesniegt ne biežāk kā reizi ceturksnī. Pirmo pieprasījumu starpposma maksājumam iesniedz, pamatojot šo noteikumu 7.1.1. un 7.1.2. apakšpunktā minētā atskaites punkta sasniegšanu, tai skaitā ietverot šo noteikumu 8.1. un 8.2. apakšpunktā minēto dokumentu un informācijas kopumu;
29.2.2.
aģentūra līgumā noteiktajā kārtībā pārbauda šo noteikumu 29.2.1. apakšpunktā minēto starpposma maksājuma pieprasījumu un, ja aģentūrai nav iebildumu pret starpposma maksājuma pamatojumu, veic starpposma maksājumu;
29.3.
noslēguma maksājumu pieprasa un veic šādā kārtībā:
29.3.1.
finansējuma saņēmējs sagatavo pieprasījumu noslēguma maksājumam. Pieprasījumā pamato projektā faktiski veiktās izmaksas, to apmēru un šo noteikumu 7.2. apakšpunktā minētā mērķrādītāja sasniegšanu, tai skaitā ietverot šo noteikumu 8.3. apakšpunktā minēto dokumentu un informācijas kopumu;
29.3.2.
aģentūra līgumā noteiktajā kārtībā pārbauda šo noteikumu 29.3.1. apakšpunktā minēto noslēguma maksājuma pieprasījumu un, ja aģentūrai nav iebildumu pret maksājuma pamatojumu, veic noslēguma maksājumu, ko veido starpība starp projekta Atveseļošanas fonda finansējuma un valsts budžeta finansējuma apmēru un avansa maksājuma un starpposma maksājumu kopsummu;
29.4.
šo noteikumu 29.1. un 29.2. apakšpunktā minēto maksājumu kopsumma nedrīkst pārsniegt 90 procentus no projekta Atveseļošanas fonda finansējuma un valsts budžeta finansējuma kopsummas.
30.
Īstenojot šo noteikumu 20. punktā minētās atbalstāmās darbības, finansējuma saņēmējs ievēro šādus nosacījumus, tai skaitā slēdzot iepirkumu līgumus:
30.1.
šo noteikumu 20.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanā nodrošina informācijas un vides pieejamību, atšķirīgas attieksmes aizlieguma ievērošanu personas vecuma, dzimuma, reliģiskās, politiskās vai citas pārliecības, seksuālās orientācijas, invaliditātes, rases vai etniskās piederības dēļ un vienlīdzīgu iespēju principu ievērošanu, kā arī nodrošina pasākumu īstenošanu, kas sekmē darba un ģimenes dzīves saskaņošanu, paredzot attālināta darba laika iespēju un nepilna laika darba iespēju radīšanu vecākiem ar bērniem, kā arī sievietēm un vīriešiem nodrošina vienādu samaksu par vienādas vērtības darbu;
30.2.
šo noteikumu 20.6. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros var piesaistīt vides pieejamības ekspertus šo noteikumu 20.3., 20.4. un 20.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
30.3.
šo noteikumu 20.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros veic tādus mājokļa iekšējās un ārējās vides pielāgošanas pasākumus (tai skaitā ja tiek veikta būvniecība, tad atbilstoši būvniecības jomu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajiem vides pieejamības principiem), kas tieši saistīti ar mērķa grupas personas mājokļa iekšējās vai ārējās vides, tai skaitā koplietošanas telpu grupas, pieejamību.
31.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
31.1.
novērš dubultfinansēšanas riskus un nodrošina, ka projekta ietvaros paredzētais mājokļa vides pielāgojums konkrētai šo noteikumu 4. punktā minētajai mērķa grupas personai pēdējo piecu gadu laikā nav finansēts, netiek finansēts vai līdzfinansēts, kā arī to nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu palīdzības instrumentiem;
31.2.
piesaistot šo noteikumu 20.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai nepieciešamo personālu vai īstenojot publiskos iepirkumus projekta īstenošanas laikā, nodrošina interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumu ievērošanu, paredzot, ka projekta vadībā un īstenošanā iesaistītie darbinieki un iepirkumu līgumu izpildītāji ir:
31.2.1.
informēti par korupcijas un interešu konflikta novēršanas jautājumiem un krāpšanas pazīmēm;
31.2.2.
parakstījuši apliecinājumus par interešu konflikta neesību un pienākumu ziņot par konstatētajiem vai iespējamajiem trūkumiem un pārkāpumiem;
31.2.3.
informēti par iespēju ziņot par pārkāpumiem un par ziņotāju aizsardzību atbilstoši Trauksmes celšanas likumam;
31.3.
izstrādā iekšējās kontroles sistēmu, ietverot tajā informāciju par interešu konflikta, krāpšanas, korupcijas risku un dubultā finansējuma novēršanas mehānismiem;
31.4.
uz mājokļa īpašnieka pilnvaras pamata ir tiesīgs veikt nepieciešamās darbības, tai skaitā ierosināt būvniecību, lai nodrošinātu mērķa grupas personas mājokļa vides pielāgošanu;
31.5.
nekavējoties informē aģentūru par problēmām, tai skaitā par konstatētiem vai iespējamiem trūkumiem un pārkāpumiem, projekta īstenošanā, kas saistītas ar normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanu un uzraudzības kārtību un šajos noteikumos noteikto finansējuma saņēmēja pienākumu izpildi, un riskiem, kas apdraud šo noteikumu 7.1. apakšpunktā minēto atskaites punktu un šo noteikumu 7.2. apakšpunktā noteiktā mērķrādītāja sasniegšanu;
31.6.
iepirkumus veic atbilstoši normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātas, pārredzamas, nediskriminējošas un konkurenci nodrošinošas iepirkuma procedūras, tai skaitā ievērojot prasības, kas noteiktas normatīvajā aktā par publisko būvdarbu līgumos obligāti ietveramajiem noteikumiem un to saturu. Ja nepieciešams, pašvaldības var vienoties par centralizēta publiskā iepirkuma organizēšanu;
31.7.
organizējot publiskā iepirkuma procedūru, ievēro zaļā publiskā iepirkuma un sociāli atbildīgā iepirkuma principus, ja tas ir iespējams;
31.8.
iepirkumu līgumos avansa maksājumus var paredzēt ne vairāk kā 30 procentu apmērā no attiecīgā līguma summas;
31.9.
nodrošina atsevišķu grāmatvedības uzskaiti par projekta izdevumiem saskaņā ar grāmatvedību regulējošo normatīvo aktu prasībām un vispārpieņemtiem grāmatvedības kārtošanas principiem, piemēram, izveidojot atbilstošu uzskaites kodu sistēmu par projekta īstenošanai veiktajiem darījumiem;
31.10.
nodrošina normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanu un uzraudzības kārtību noteiktā finansējuma saņēmēja pienākuma izpildi attiecībā uz informācijas ievadi vadības informācijas sistēmā Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas progresa pusgada ziņojuma un maksājuma pieprasījuma sagatavošanai, datus uzkrāj un ievada vadības informācijas sistēmā atbilstoši līgumā par projekta īstenošanu noteiktajam termiņam, bet ne vēlāk kā līdz kārtējā gada 10. janvārim (par stāvokli uz iepriekšējā gada 31. decembri) un 10. jūlijam (par stāvokli uz kārtējā gada 30. jūniju);
31.11.
nodrošina normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanu un uzraudzības kārtību minēto institūciju konstatēto pārkāpumu vai trūkumu novēršanu, tai skaitā izdevumu atmaksu, ja par šiem izdevumiem finansējuma saņēmējs jau ir saņēmis avansa, starpposma vai noslēguma maksājumu;
31.12.
nodrošina ar projekta īstenošanu saistītās dokumentācijas uzglabāšanu līdz 2031. gada 31. decembrim;
31.13.
nodrošina, ka normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību un Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (turpmāk – regula Nr. 2021/241), 22. panta 2. punkta "e" apakšpunktā minētajām institūcijām projekta īstenošanas laikā un visā šo noteikumu 31.12. apakšpunktā noteiktajā dokumentu glabāšanas termiņā ir pieejami visi ar projekta īstenošanu saistītie dokumentu oriģināli un grāmatvedības sistēmas dati. Dokumentu un datu pieejamība tiek nodrošināta vadības informācijas sistēmā vai pie finansējuma saņēmēja. Ja dokumenti un dati ir pieejami tikai pie finansējuma saņēmēja, nodrošina to iesniegšanu institūcijā, kas atbilstoši normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību noteiktajai kompetencei tos pieprasa, kā arī, ja nepieciešams, nodrošina informācijas pieejamību Latvijas Republikas un Eiropas Komisijas finansēšanas nolīgumā par Atveseļošanas un noturības mehānismu minētajām iestādēm;
31.14.
ir uzskatāms par pārzini Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu Nr. 95/46/EK (turpmāk – regula Nr. 2016/679), 4. panta 7. punkta izpratnē attiecībā uz tādu personas datu apstrādi vadības informācijas sistēmā, kas saistīti ar projekta īstenošanu, kā arī šo noteikumu 31.10. un 31.15. apakšpunktā minētās informācijas sagatavošanu un iesniegšanu;
31.15.
nodrošina, ka projekta darbības ir vērstas uz regulas Nr. 2021/241 5. panta 2. punkta un Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija Regulas (ES) Nr. 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar kuru groza Regulu (ES) Nr. 2019/2088, 17. pantā minētā principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" vides mērķu sasniegšanu;
31.16.
nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar regulas Nr. 2021/241 34. pantu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantu;
31.17.
uzkrāj informāciju par atbalstu saņēmušajām šo noteikumu 4. punktā minētajām mērķa grupas personām, lai nodrošinātu regulas Nr. 2021/241 22. panta prasību izpildi.
32.
Ja, īstenojot projektu, ir nepieciešami grozījumi projektā, plānotajā progresa pārskatu iesniegšanas grafikā vai iepirkumu plānā, tos izdara šādā kārtībā:
32.1.
finansējuma saņēmējs iesniedz projekta grozījumu, plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafika vai iepirkumu plāna grozījumu priekšlikumu;
32.2.
aģentūra līgumā noteiktajā kārtībā pārbauda iesniegto projekta grozījumu lietderību, pamatotību un nepieciešamību, bet plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafika grozījumus pieņem zināšanai vai informē finansējuma saņēmēju par nepieciešamajiem precizējumiem, un nosaka termiņu precizējumu iesniegšanai;
32.3.
izskatot plānotos grozījumus projektā, aģentūrai ir tiesības konsultēties ar ministriju par šajos noteikumos ietverto nosacījumu piemērošanu. Ministrija uz aģentūras konsultācijas pieprasījumu atbildi sniedz 10 darbdienu laikā, attiecīgi aģentūra par šo laiku pagarina projekta grozījumu priekšlikuma izskatīšanas termiņu;
32.4.
ja aģentūra noraida projekta grozījumu priekšlikumu, tā norāda atteikuma pamatojumu un, ja nepieciešams, informāciju par veicamajiem precizējumiem, kā arī atkārtotas iesniegšanas termiņu;
32.5.
atkārtoti iesniegto grozījumu priekšlikumu aģentūra izskata līgumā noteiktajā kārtībā;
32.6.
ja nepieciešams, aģentūra veic atbilstošus grozījumus līgumā.
33.
Aģentūra projekta uzraudzību nodrošina sadarbībā ar normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību minētajām institūcijām atbilstoši tajos noteiktajai kārtībai un veic vismaz šādas pārbaudes:
33.1.
interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas pārbaudes;
33.2.
dubultfinansējuma riska novēršanas pārbaudes;
33.3.
šo noteikumu 7.1.1. apakšpunktā un 7.1.2. apakšpunktā minēto atskaites punktu un šo noteikumu 7.2. apakšpunktā minētā mērķrādītāja un to pamatojošās dokumentācijas atbilstības pārbaudes, tai skaitā ietverot datu ticamības pārbaudes.
34.
Papildus aģentūra:
34.1.
nodrošina šo noteikumu 7. punktā minētās informācijas apkopošanu un iesniegšanu vadības informācijas sistēmā Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas progresa pusgada ziņojuma un maksājuma pieprasījuma sagatavošanai;
34.2.
uzskatāma par pārzini regulas Nr. 2016/679 4. panta 7. punkta izpratnē attiecībā uz tādu personas datu apstrādi, kas nepieciešami normatīvajos aktos par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību noteikto funkciju izpildei;
34.3.
informē ministriju par projektā identificētajām problēmām, tai skaitā par konstatētiem vai iespējamiem trūkumiem un pārkāpumiem, kas saistītas ar normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanu un uzraudzības kārtību un šajos noteikumos noteikto finansējuma saņēmēja pienākuma izpildi un riskiem, kuri apdraud šo noteikumu 7.1.1. un 7.1.2. apakšpunktā minētā atskaites punkta un šo noteikumu 7.2. apakšpunktā minētā mērķrādītāja sasniegšanu;
34.4.
veic korektīvas darbības, ja finansējuma saņēmējs neievēro ar Atveseļošanas fonda plāna īstenošanu saistītās šajos noteikumos un līgumā noteiktās prasības.
35.
Ministrija:
35.1.
organizē projektu īstenošanas uzraudzības sanāksmes ne retāk kā reizi pusgadā vai atbilstoši nepieciešamībai, uzaicinot aģentūru un, ja nepieciešams, arī finansējuma saņēmējus;
35.2.
sagatavo un nosūta aģentūrai metodiskās norādes finansējuma saņēmējam par pārskata sagatavošanu šo noteikumu 7.1.2. apakšpunktā minētā atskaites punkta un šo noteikumu 7.2. apakšpunktā minētā mērķrādītāja sasniegšanas pamatošanai;
35.3.
nodrošina šo noteikumu 8.1.2. apakšpunktā minētās informācijas iesniegšanu vadības informācijas sistēmā Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas progresa pusgada ziņojuma un maksājuma pieprasījuma sagatavošanai;
35.4.
nekavējoties informē Finanšu ministriju kā Atveseļošanas fonda plāna koordinatoru un, ja nepieciešams, Ministru kabinetu par ministrijas pasākuma ietvaros konstatētajiem vai no aģentūras vai Iepirkumu uzraudzības biroja, Finanšu ministrijas kā Atveseļošanas fonda plāna revīzijas iestādes, Eiropas Komisijas, citām kontroles iestādēm vai finansējuma saņēmēja saņemto informāciju par konstatētajiem trūkumiem un pārkāpumiem saistībā ar Atveseļošanas fonda plāna prasību ievērošanu un riskiem šo noteikumu 7.1.1. un 7.1.2. apakšpunktā minētā atskaites punkta un šo noteikumu 7.2. apakšpunktā minētā mērķrādītāja sasniegšanai un iesniedz detalizētu situācijas aprakstu, kurā norāda pārkāpuma vai trūkuma rašanās cēloņus, finansiālo ietekmi, kā arī veicamās darbības un uzlabojumus, lai novērstu konstatētās nepilnības.
36.
Aģentūrai ir tiesības vienpusēji atkāpties no līguma šādos gadījumos:
36.1.
finansējuma saņēmējs nepilda līguma nosacījumus, tai skaitā neievēro projektā noteiktos termiņus vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt šo noteikumu 7.1.1. un 7.1.2. apakšpunktā minētā atskaites punkta un šo noteikumu 7.2. apakšpunktā minētā mērķrādītāja sasniegšanu;
36.2.
finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā apzināti sniedzis nepatiesu informāciju;
36.3.
finansējuma saņēmēja īstenotajā projektā ir konstatēti gadījumi vai pazīmes, kas saistītas ar interešu konfliktu, korupciju, krāpšanu un dubultā finansējuma pārkāpumu pieļaušanu;
36.4.
citos gadījumos, kas noteikti līgumā.
37.
Pasākuma īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
38.
Pasākumu īsteno līdz 2026. gada 30. jūnijam.
VI.Noslēguma jautājums
39.
Pēc pozitīva Eiropas Komisijas lēmuma par Atveseļošanas fonda plāna grozījumu priekšlikumiem spēkā stāšanās pasākuma ietvaros:
39.1.
sasniedzami šādi atskaites punkti:
39.1.1.
līdz 2024. gada 31. martam – konkrētas mērķa grupas izvēle mājokļa fiziskās pieejamības uzlabošanai;
39.1.2.
līdz 2025. gada 31. martam – iepirkumu līgumu noslēgšana personu ar invaliditāti mājokļu vides pieejamības pasākumu nodrošināšanai;
39.2.
sasniedzams mērķrādītājs – līdz 2026. gada 30. jūnijam nodrošināta pieejamība mājokļa videi 259 personām ar invaliditāti.
Ministru prezidents, ārlietu ministra pienākumu izpildītājs A. K. Kariņš
Labklājības ministre E. Siliņa
1.
pielikumsMinistru kabineta
2023. gada 5. septembra
noteikumiem Nr.512
Plānotais mērķa grupas personu skaits, kurām attiecīgajā pašvaldībā sniedzams atbalsts (pašvaldības kvota)
2.
pielikumsMinistru kabineta
2023. gada 5. septembra
noteikumiem Nr.512
Mērķa grupas personas iesniegums ar pilnvarojumu
3.
pielikumsMinistru kabineta
2023. gada 5. septembra
noteikumiem Nr.512
Vadlīnijas kritēriju piemērošanai mērķa grupas personas un tās mājokļa atbilstības noteikšanai
4.
pielikumsMinistru kabineta
2023. gada 5. septembra
noteikumiem Nr.512
Mērķa grupas personas un tās mājokļa atbilstības izvērtējums