Noteikumu projekts

23-TA-2014
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai" trešās kārtas īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai" trešo kārtu (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam plānoto un pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam (turpmāk – projekta iesniedzējs);
1.5.
atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus;
1.7.
izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1.
finansējuma saņēmējs – projekta iesniedzējs, kas ir sīkais (mikro), mazais, vidējais komersants (tai skaitā juridiskas personas ārvalstu filiāle, zemnieku saimniecība, kooperatīvā sabiedrība), kas atbilst sīkā (mikro), mazā vai vidējā saimnieciskās darbības subjekta statusam saskaņā ar Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - Komisijas regula Nr. 651/2014), 2. panta 2. punktu, un mazas vidējas kapitalizācijas sabiedrības saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. jūnija Regulas (ES) Nr. 2015/1017 par Eiropas Stratēģisko investīciju fondu, Eiropas Investīciju konsultāciju centru un Eiropas Investīciju projektu portālu, ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1291/2013 un (ES) Nr. 1316/2013 – Eiropas Stratēģisko investīciju fonds (turpmāk – regula Nr. 2015/1017), 2. panta 6. punktu, kā arī vidējas kapitalizācijas sabiedrības saskaņā ar regulas Nr. 2015/1017 2. panta 7. punktu, ar kuru sadarbības iestāde noslēgusi līgumu par projekta īstenošanu (turpmāk – līgums par projekta īstenošanu), kurš pēc līguma noslēgšanas kļūst par gala labuma guvēju un kam piešķirts ERAF finansējums projekta īstenošanai, lai veicinātu viedās specializācijas ilgtermiņa stratēģijas mērķu sasniegšanu;
2.2.
produktivitāte - finansējuma saņēmēja nodarbināto darba algas pieaugums;
2.3.
projekts – projekta iesniedzēja iesniegts dokumentu kopums, kurā iekļauts aizpildīts projekta iesniegums (turpmāk - projekta iesniegums), norādot plānotā un pētniecības projekta nosaukumu, pētniecības projekta īsu aprakstu un īstenošanas laiku, un par kuru saņemts labvēlīgs sadarbības iestādes lēmums par projekta iesniedzēja atbilstību komercdarbības atbalsta nosacījumiem;
2.4.
pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācija – organizācija, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 83. punkta nosacījumiem;
2.5.
sīkais (mikro), mazais un vidējais komersants – komersants, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikumam.
3.
Pasākuma mērķis ir finansējuma pieejamības nodrošināšana uzņēmumu jaunu produktu, pakalpojumu un tehnoloģiju izstrādei, piesaistot ERAF finansējumu un privāto līdzfinansējumu.
4.
Pasākuma mērķa grupa ir komersanti, kas atbilst sīkā (mikro), mazā un vidējā komersanta statusam, mazās vidējas kapitalizācijas, pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas, kā arī vidējās kapitalizācijas sabiedrības un lielie saimnieciskās darbības veicēji ar nosacījumu, ja pētniecības un inovāciju aktivitāšu īstenošanai tiek piesaistīti sīkie (mikro), mazie un vidējie komersanti.
5.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republika.
6.
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 32 501 748 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 5 126 348 euro), tai skaitā ERAF finansējums 27 626 486 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 4 357 396 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums 4 875 262 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 768 952 euro).
7.
Pasākuma ietvaros kopējais pieejamais finansējums ir 27 375 400 euro, tai skaitā ERAF finansējums 23 269 090 euro un valsts budžeta finansējums 4 106 310 euro.
8.
Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt palielināt pasākumam kopējo pieejamo attiecināmo finansējumu līdz šo noteikumu 6. punktā minētajam plānotajam maksimālajam apmēram, paredzot jaunu, slēgtu projekta iesnieguma atlases kārtu.
9.
Vienam projekta iesniegumam minimālais kopējo attiecināmo izmaksu apmērs nav mazāks kā 200 000 euro, maksimāli pieļaujamais finansējums viena projekta ietvaros ir 500 000 euro, tai skaitā ERAF finansējums 425 000 euro, valsts budžeta finansējums 75 000 euro.
10.
Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzami šādi rādītāji:
10.1.
iznākuma rādītājs - ar grantiem atbalstīto uzņēmumu skaits, tai skaitā mikrouzņēmumi, mazie, vidējie un lielie uzņēmumi – 40;
10.2.
rezultāta rādītājs - publisko atbalstu papildinošo privāto investīciju apjoms vismaz 15 194 567 euro.
11.
Pasākuma ietvaros komercdarbības atbalsts tiek sniegts granta veidā.
12.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Ekonomikas ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
13.
Pasākuma ietvaros līgums par projekta īstenošanu tiek slēgts starp sadarbības iestādi un finansējuma saņēmēju.
II.Prasības projektu iesniegumu atlasei, projekta iesniedzējam un projekta vērtēšanai
14.
Pasākuma īstenošanas veids ir atklāta projektu iesniegumu atlase. Projektu iesniegumu atlases rīko vairākās kārtās, jaunu atklātu projektu iesniegumu atlasi sludinot pēc tam, kad iepriekšējā projektu iesniegumu atlases kārtā finansējums sadalīts atlases kārtā noteiktajā apmērā, paredzot pirmajām trīs atlases kārtām kopējo finansējumu 16 000 000 euro un ceturtajai un piektajai atlases kārtām kopējo finansējumu 11 375 400 euro, savukārt noslēguma projektu iesniegumu atlases kārtu organizē par visu pasākuma ietvaros neizmantoto attiecināmo finansējumu, tai skaitā, elastības finansējumu, ja attiecināms. Projektu iesniegumu atlases kārtas grafiku sadarbības iestāde saskaņo ar atbildīgo iestādi.
15.
Pasākuma ietvaros projekta iesniegumus iesniedz projekta iesniedzējs, kurš pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs, kas atbilst šādiem nosacījumiem:
15.1.
tas ir komersants, kas reģistrēts Latvijas Republikas Komercreģistrā;
15.2.
tā produktivitātes apjoms trīs gadu laikā līdz projekta iesnieguma iesniegšanai Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – vadības informācijas sistēma) pieaudzis par vismaz 10 procentiem;
15.3.
tā apgrozījuma apjoms trīs gadu laikā līdz projekta iesnieguma iesniegšanai vadības informācijas sistēmā pieaudzis par vismaz 10 procentiem;
15.4.
tam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku publiskajā datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parāda, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parāda, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos projekta iesniegšanas dienā un precizētā projekta iesniegšanas dienā vai attiecībā uz kuriem ir noslēgts vienošanās līgums saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 41. pantu;
15.5.
tas neatbilst Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. pantā noteiktajiem izslēgšanas nosacījumiem;
15.6.
tam nav grūtībās nonākuša komersanta statuss, saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktu.
16.
Projekta iesniedzējs viena atklāta uzsaukuma ietvaros var iesniegt vienu projekta iesniegumu.
17.
Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumam un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot vadības informācijas sistēmu.
18.
Projektu iesniegumu vērtēšanas komisijā sadarbības iestāde iekļauj arī pārstāvi no atbildīgās iestādes, kā arī projektā zinātniskā aspekta vērtēšanai bez balsstiesībām iesaista nacionālo ekspertu katrā viedās specializācijas (turpmāk - RIS3) jomā vai citu ekspertu, kas apstiprina projektā komersanta inovāciju, atbilstoši projekta specifikai.
19.
Sadarbības iestāde zinātniskā aspekta vērtēšanai, tostarp projekta RIS3 jomas atbilstības noteikšanai un inovācijas vērtēšanai, iepirkuma procedūrā piesaista nacionālo ekspertu, kas nav saistīts ar projektu Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk - Komisijas regula Nr. 2018/1046) 61. panta izpratnē un kam pēdējo 10 gadu laikā ir pieredze Latvijas projektu vadībā vai vērtēšanā Eiropas Savienības inovāciju atbalsta programmām vai citās inovāciju atbalsta programmās, kur viena projekta kopējā summa bijusi vismaz 200 000 euro apmērā.
20.
Sadarbības iestāde, ja nepieciešams projekta atbilstības novērtēšanai ar inovāciju citu saistītu pazīmju un pielietojuma vērtēšanai, ko neveic šo noteikumu 19. punktā minētais nacionālais eksperts, iepirkuma procedūrā var piesaistīt citu ekspertu, kas nav saistīts ar projektu Komisijas regulas Nr. 2018/1046 61. panta izpratnē, un nosaka tam nepieciešamo kvalifikāciju, ko saskaņo ar atbildīgo iestādi.
21.
Projekta iesniedzējs kopā ar projekta iesniegumu iesniedz:
21.1.
pētniecības projekta aprakstu, t.sk., ietverot informāciju par projekta atbilstību RIS3 jomai, kā arī aprakstu par iesaistāmo personālsastāvu vai ekspertiem plānotajām pētnieciskajām darbībām;
21.2.
informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu tam pašam projekta mērķim, tai skaitā par attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu, plānoto un piešķirto atbalsta summu un atbalsta intensitāti, ja attiecināms;
21.3.
apliecinājumu, ka projekta iesniedzējs neatbilst grūtībās nonākuša uzņēmuma statusam saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktu;
21.4.
aktivitāšu laika grafiku;
21.5.
apliecinājumu, ka uz projektā paredzētajām darbībām nav attiecināmi šo noteikumu 29. punktā minētie nosacījumi;
21.6.
projekta iesniedzēja gada pārskatu vai citu apliecinošu dokumentu, kas pamato šo noteikumu 15.2. un 15.3. apakšpunktā noteikto informāciju;
21.7.
projekta budžetā norādīto izmaksu aprēķina atšifrējumu, kas pamato plānoto izmaksu apmēru, tai skaitā informāciju par veiktajām tirgus aptaujām, statistikas datiem, pieredzi līdzīgos projektos;
21.8.
projekta iesniedzēja parakstītu apliecinājumu par interešu konflikta neesību, kā arī to, ka projekta īstenošanas laikā tiks nodrošināta interešu konflikta nepieļaujamība un, ja nepieciešams, tiks novērsti vai laboti identificētie riski vai konstatētais interešu konflikts saskaņā Komisijas regulas Nr. 2018/1046 61. panta prasībām.
22.
Pasākuma ietvaros sadarbības iestāde augstāko punktu skaitu piešķir, ja:
22.1.
projekts veikts pēc īpaša pasūtījuma un tas ir nozīmīgs starptautiska mēroga valstiski svarīgu inovāciju projektu attīstībā;
22.2.
saņemts "Seal of Excellence" izcilības zīmogs;
22.3.
projekts atbilst projekta atlases kritērijiem Eiropas Savienības pētniecības un inovāciju programmā "Digitālā Eiropa";
22.4.
projekts atbilst projekta atlases kritērijiem Eiropas Savienības pētniecības un inovāciju programmā "Apvārsnis Eiropa";
22.5.
nodrošināta dalība Eiropai svarīgo kopīgo interešu projektā;
22.6.
projekts ir Eiropas Aizsardzības fonda vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas ietvaros procesā esošs projekts vai projekts, par kuru saņemts Aizsardzības tehnoloģiju un inovāciju centra atzinums.
23.
Piemērojot šo noteikumu 22. punktu, vienādu punktu skaita gadījumā priekšroku dod:
23.1.
projektiem, kas minēti šo noteikumu 22.6. apakšpunktā;
23.2.
projektiem no reģiona ar zemāku iekšzemes kopprodukta rādītāju.
24.
Pasākuma ietvaros finansējumu piešķir projekta iesniedzējam, kas plāno darbības vienā vai vairākās RIS3 jomās:
24.1.
zināšanu ietilpīga bioekonomika;
24.2.
biomedicīna, medicīnas tehnoloģijas, farmācija;
24.3.
fotonika un viedie materiāli, tehnoloģijas un inženiersistēmas;
24.4.
viedā enerģētika un mobilitāte;
24.5.
informācijas un komunikācijas tehnoloģijas.
25.
Šo noteikumu 22.5. apakšpunktā minētajiem projektiem atbalstu var sniegt, ja nav pieejams finansējums Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai" ceturtās kārtas īstenošanas noteikumu ietvaros.
III.Atbalstāmo darbību attiecināmības nosacījumi
26.
Pasākuma ietvaros par atbalstāmām darbībām uzskata un ERAF finansējumu piešķir darbībām, ko finansējuma saņēmējs veic projekta ietvaros, lai veicinātu jaunu produktu, pakalpojumu un tehnoloģiju attīstību, kas atbilst šādiem nosacījumiem:
26.1.
rūpnieciskajiem pētījumiem atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 85. punktam;
26.2.
eksperimentālajām izstrādēm atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 86. punktam;
26.3.
tehniski ekonomiskajai priekšizpētei pētniecības projektiem, kuru kopsumma pārsniedz 250 000 euro, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 87. punktam.
27.
Pasākuma ietvaros par atbalstāmām darbībām netiek uzskatītas un finansējumu nepiešķir šādām darbībām:
27.1.
komercdarbībā izmantojamas programmatūras un informācijas sistēmas izstrādei, ja tajā tiek izmantotas zināmas metodes vai esoši programmatūras rīki;
27.2.
esošas programmatūras un informācijas sistēmu atbalstam;
27.3.
datoru valodu konvertēšanai un translēšanai;
27.4.
esošo programmu papildināšanai ar jaunu funkcionalitāti lietotājiem;
27.5.
esošo sistēmu atkļūdošanai;
27.6.
Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas iekārtu iegādei;
27.7.
esošās programmatūras sagatavošanai;
27.8.
lietotāja dokumentācijas sagatavošanai;
27.9.
tīmekļvietņu izstrādei;
27.10.
tīmekļa lietojumprogrammu izstrādei;
27.11.
no gatavas izstrādātas programmatūras nenošķiramu programmu platformu izstrādei;
27.12.
darbībām, kas sāktas pirms projekta iesniegums iesniegšanas vadības informācijas sistēmā.
28.
Šo noteikumu 27. punktā (izņemot 27.12. apakšpunktā) minētās darbības tiek atzītas par atbalstāmām, ja tiek izpildīts viens no šādiem nosacījumiem:
28.1.
darbības ir saistītas ar attiecīgo pētniecības projektu un tiek veiktas sadarbībā ar pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijām vai iepērkot ārpakalpojumus no pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijām;
28.2.
pētniecības projekta ietvaros tiek nodarbināti doktora grāda ieguvēji vai doktora grāda pretendenti;
28.3.
pētniecības rezultātus publicē zinātniskajos žurnālos, organizē zinātniskas konferences vai iesaistās zinātniskos pētījumos.
29.
Atbalstu projekta iesniedzējam nepiešķir šādām nozarēm un darbībām:
29.1.
ieroču un munīcijas tirdzniecībai (Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā 2. redakcija (turpmāk – NACE 2. red.) grupa 47.78 "Citur neklasificēta jaunu preču mazumtirdzniecība specializētajos veikalos");
29.2.
azartspēlēm un derībām (NACE 2. red. 92. nodaļa "Azartspēles un derības");
29.3.
tabakas izstrādājumu ražošanai un tirdzniecībai (NACE 2. red. 12. nodaļa "Tabakas izstrādājumu ražošana", grupa 46.35 "Tabakas izstrādājumu vairumtirdzniecība" un grupa 47.26 "Tabakas izstrādājumu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos");
29.4.
alkohola tirdzniecībai (NACE 2. red. grupa 46.34 "Dzērienu vairumtirdzniecība" un grupa 47.25 "Alkoholisko un citu dzērienu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos");
29.5.
operācijām ar nekustamo īpašumu (NACE 2. red. L sadaļa "Operācijas ar nekustamo īpašumu", grupa 68.1 "Sava nekustama īpašuma pirkšana un pārdošana" un grupa 68.31 "Starpniecība darbībā ar nekustamo īpašumu");
29.6.
atkritumu savākšanai, apstrādei un izvietošanai, materiālu pārstrādei (NACE 2. red. grupa 38.21 “Atkritumu apstrāde un izvietošana (izņemot bīstamos atkritumus)" un grupa 38.22 "Bīstamo atkritumu apstrāde un izvietošana");
29.7.
Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunktā noteiktajām neatbalstāmajām nozarēm un darbībām;
29.8.
Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punktā noteiktajām neatbalstāmajām nozarēm un darbībām.
30.
Ja projekta iesniedzējs darbojas kādā no neatbalstāmajām nozarēm saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punktu un šo noteikumu 29. punktu, komercdarbības atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalstāmās darbības un ar to īstenošanu saistītās finanšu plūsmas tiek skaidri nodalītas no citu darbības nozaru darbībām un finanšu plūsmām, nodrošinot, ka finansējuma saņēmējs izslēgtajās nozarēs negūst labumu no komercdarbības atbalsta saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punkta pēdējo rindkopu.
31.
Projekta iesniedzējs pētniecības projekta īstenošanai nepieciešamo privāto līdzfinansējumu nevar ieguldīt natūrā.
IV.Projekta izmaksu attiecināmības nosacījumi
32.
Projekta ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas, kas ir izmērāmas, samērīgas, pamatotas un atbilst pareizas finanšu vadības principiem saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2018/1046 33. panta nosacījumiem:
32.1.
darba samaksa Darba likuma 59. panta izpratnē, atlīdzība par darba veikšanu tiek noteikta, ņemot vērā darba apjomu un specifiku un tiešās personāla izmaksas iesaistītajiem speciālistiem, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "a" apakšpunktam;
32.2.
ar darba samaksu saistītās valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "a" apakšpunktam;
32.3.
komandējuma (darba brauciena) izmaksas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "a" apakšpunktam;
32.4.
komunālo pakalpojumu un sakaru pakalpojumu izmaksas, ciktāl tos izmanto pētniecības vai tehniski ekonomiskās priekšizpētes darbībām, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "e" apakšpunktam;
32.5.
telpu nomas maksa atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "c" apakšpunktam;
32.6.
instrumentu, iekārtu un to aprīkojuma nomas maksa atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "b" apakšpunktam, ciktāl to izmanto pētniecības vai tehniski ekonomiskās priekšizpētes darbībām un nepārsniedzot tirgū noteikto cenu. Attiecināmā instrumentu, iekārtu un to aprīkojuma mēneša nomas maksa tiek pielīdzināta amortizācijas izmaksām, kādas tās būtu, ja instrumenti, iekārtas un to aprīkojums būtu finansējuma saņēmēja īpašumā. Izmaksām jāpiemēro tāda pati nolietojuma aprēķināšanas metode kā nomnieka īpašumā esošajiem pamatlīdzekļiem. Finansējuma saņēmējam jāiesniedz attiecīgie dokumenti, kas apliecina nomāto instrumentu, iekārtu un to aprīkojuma tirgus vērtību;
32.7.
plānotās fizikālo, bioloģisko, ķīmisko un citu materiālu, kā arī izmēģinājuma dzīvnieku, reaktīvu, ķimikāliju, laboratorijas trauku, medikamentu, zinātniskās literatūras un mazvērtīgā inventāra iegādes izmaksas, tai skaitā piegādes izmaksas, ciktāl tos izmanto pētniecības vai tehniski ekonomiskās priekšizpētes darbībām, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "b" apakšpunktam;
32.8.
izmaksas par līgumpētījumiem un patentiem, ciktāl tos izmanto pētniecības vai tehniski ekonomiskās priekšizpētes darbībām, kas minētas Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "d" apakšpunktā;
32.9.
finansējuma saņēmēja īpašumā esošo instrumentu, iekārtu un to aprīkojuma izmaksas un to amortizācijas izmaksas, finanšu nomā iegādāto iekārtu amortizācijas izmaksas, ciktāl tos izmanto pētniecības vai tehniski ekonomiskās priekšizpētes darbībām, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "b" apakšpunktam, patentu un licenču izmaksas un to amortizācijas izmaksas, ciktāl tos izmanto pētniecības projektā, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "d" apakšpunktam un finansējuma saņēmēja īpašumā esošo ēku amortizācijas izmaksas un zemes komerciālās nodošanas izmaksas vai faktiski veikto kapitālieguldījumu izmaksas atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "c" apakšpunktam. Izmaksas par ēkām iespējams attiecināt no konkrētas daļas. Iekārtu amortizācijai piemēro tādu pašu nolietojuma aprēķināšanas metodi kā nomnieka īpašumā esošajiem pamatlīdzekļiem. Amortizācijas izmaksas iekārtām, kas iegādātas finanšu nomā, nevar būt lielākas par veikto nomas maksājumu par pamatlīdzekļa iegādi. Netiek segtas telpu, instrumentu, iekārtu un to aprīkojuma, patentu un licenču amortizācijas izmaksas, ja to iegādei vai izveidei jau ir ticis saņemts komercdarbības atbalsts no valsts, pašvaldības, Eiropas Savienības vai citiem publiskajiem līdzekļiem šā vai cita atbalsta pasākuma vai projekta ietvaros. Ja laiks, kamēr telpas, instrumentus, iekārtas, patentus un licences izmanto pētniecībā, neaptver visu attiecīgo telpu, instrumentu, iekārtu, patentu un licenču lietderīgās lietošanas laiku, par attiecināmajām izmaksām uzskata tikai tādas amortizācijas izmaksas, kas atbilst projekta termiņam;
32.10.
apdrošināšanas – veselības, dzīvības, transportlīdzekļu, īpašuma, iekārtu, civiltiesiskās atbildības un citas – izmaksas uz projekta īstenošanas laiku bez uzkrājuma veidošanas un iekļaušanas līguma par projekta īstenošanu tekstā atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "e" apakšpunktam. Ja projekts neaptver visu attiecīgās apdrošināšanas darbības laiku, attiecināmajās izmaksās iekļauj tādu daļu no apdrošināšanas izmaksām, kas atbilst projekta termiņam;
32.11.
ārējo pakalpojumu izmaksas – juridiskie, grāmatvedības, testēšanas un izstrādes, projektu vadības, lietvedības un tulkošanas pakalpojumi, kurus finansējuma saņēmējs iepērk no trešajām personām, ja attiecīgie pakalpojumi tiek izmantoti tikai pētniecības vai tehniski ekonomiskās priekšizpētes darbībām, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "e" apakšpunktam;
32.12.
komunikācijas un vizuālās identitātes izmaksas, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "e" apakšpunktam;
32.13.
datu iegādes izmaksas atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "d" apakšpunktam un abonēšanas izmaksas atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "e" apakšpunktam, ciktāl tās attiecas uz pētniecības vai tehniski ekonomiskās priekšizpētes darbībām;
32.14.
citas izmaksas, tostarp finansējuma saņēmēja dalības maksa iesaistei starptautiskās pētniecības un attīstības programmās, platformās un iniciatīvās, dalības maksa tīklošanās un mobilitātes pasākumiem, starptautisko projektu sagatavošanas izmaksas, lai iesaistītos starptautiskos konsorcijos, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "e" apakšpunktam, ciktāl tās attiecas uz pētniecības vai tehniski ekonomiskās priekšizpētes darbībām.
33.
Šo noteikumu 32.3. apakšpunktā minētās izmaksas nevar sastādīt vairāk kā 10 procentus no pētniecības projektā kopējā attiecināmo izmaksu apmēra.
34.
Attiecināmas ir izmaksas, ja tās atbilst šo noteikumu 32. punktā minētajām izmaksām un kas radušās, sākot ar dienu, kad projekta iesniegums iesniegts vadības informācijas sistēmā. Gadījumā, ja projekta darbu sākums ir bijis pirms projekta iesnieguma iesniegšanas vadības informācijas sistēmā, tad nav attiecināmas visas projekta ietvaros radušās izmaksas.
35.
Neparedzētie izdevumi ir uzskatāmi par papildu izdevumiem vai sadārdzinājumu, kas radies projekta īstenošanas gaitā, un finansējuma saņēmējs to sedz no saviem līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta.
36.
Projekta ietvaros tiek nodrošinātas Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā minētās stimulējošās ietekmes prasības. Papildu izmaksas, kas netiek segtas no ERAF līdzekļiem, tiek norādītas privātā līdzfinansējuma daļā un sadarbības iestāde tās nepārbauda.
37.
Iekārtas, kuras tiks nodotas finanšu nomā un kurām amortizācijas izmaksas rēķina atbilstoši šo noteikumu 32.9. apakšpunktam, pēc nomas līguma termiņa beigām paliek finansējuma saņēmēja īpašumā.
38.
Finansējuma saņēmējam, pērkot pakalpojumus no publiskām pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijām, ir pienākums saņemt apliecinājumu no pakalpojuma sniedzēja, ka publiskās pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas grāmatvedības politikā ir iestrādāti zinātnisko pakalpojumu vērtības – tirgus cenas – noteikšanas principi.
39.
Šo noteikumu 32.1. apakšpunktā minēto izmaksu attiecināmības nosacījumi:
39.1.
ja pētniecības vai tehniski ekonomiskās priekšizpētes īstenošanā iesaistītais zinātniskais darbinieks pētniecības projekta ietvaros saņem atlīdzību, noslēdzot darba līgumu, darba laika uzskaites tabulās norāda, cik stundu veltīts darbam pētniecības projektā (atsevišķi norādot noslodzi rūpniecisko pētījumu, eksperimentālo izstrāžu un tehniski ekonomiskās priekšizpētes veikšanai) un cik stundu veltīts darbam, kas nav saistīts ar pētniecības projektu;
39.2.
ja zinātniskais darbinieks strādā pētniecības projektā un veic citas funkcijas, par kurām saņem atlīdzību cita darba līguma vai uzņēmuma līguma ietvaros, darbs pētniecības projektā netiek veikts laikā, kad atbilstoši noslēgtajam līgumam persona veic ar pētniecības projektu nesaistītus uzdevumus. Ja darbu pētniecības projekta ietvaros veic pamatdarba laikā, par attiecīgu stundu skaitu samazina pamatdarba slodzi;
39.3.
finansējuma saņēmējs pārliecinās, ka pamatdarbā vai citos līgumos noteiktie veicamie pienākumi nedublējas ar pētniecības projektā veicamajiem pienākumiem.
40.
Pasākuma ietvaros no ERAF līdzekļiem netiek finansētas šādas izmaksas:
40.1.
izmaksas, kas nav saistītas ar pētniecības projekta ietvaros norādītajiem pētniecības vai tehniski ekonomiskās priekšizpētes darbiem;
40.2.
izmaksas, kas saistītas ar projekta iesnieguma sagatavošanu, tai skaitā konsultāciju pakalpojumiem;
40.3.
pievienotās vērtības nodoklis, muitas nodokļi, nodevas un soda maksājumi, ko finansējuma saņēmējs sedz no privātā līdzfinansējuma, nodrošinot visām šajā apakšpunktā minētajām izmaksām atsevišķu projekta izmaksu (tai skaitā pievienotās vērtības nodokļa izmaksu) uzskaiti un nodalīšanu;
40.4.
samaksa par aizdevuma vai līzinga izskatīšanu, noformēšanu un rezervēšanu, procentu maksājumi, līgumsods, nokavējuma procenti, maksa par finanšu darījumiem, komisijas maksa;
40.5.
izmaksas, kas saistītas ar komersanta eksporta apjomiem – preču izplatīšanas tīkla izveidošana un darbība, kā arī komersanta kārtējie izdevumi eksporta operācijām;
40.6.
izmaksas, kas saistītas ar ēku būvprojektēšanu, rekonstrukciju, būvniecību un telpu pielāgošanu;
40.7.
citas izmaksas, kas šo noteikumu 32. punktā nav noteiktas kā attiecināmas.
41.
Finansējuma saņēmēja attiecināmajās izmaksās iekļauj izmaksas tikai par tām pētniecības projekta aktivitātēm, kuras projekta gala noslēguma pārskata iesniegšanas dienā būs pabeigtas. Starpposma un gala noslēguma pārskata attiecināmajās izmaksās iekļauj atbilstoši projekta iesniegumam faktiski veiktos izdevumus.
42.
Finansējuma saņēmējam investīcijas ietvaros ir tiesības pieaicināt neatkarīgu revidentu vai auditoru, lai apliecinātu pētniecības projekta starpposma vai gala noslēguma pārskatā minēto mērķu, kā arī projektā noteikto mērķu sasniegšanu un izmaksu pamatotību.
43.
Dalības maksu starptautiskajās iniciatīvās attiecina tikai tad, ja finansējuma saņēmēja dalība tajās palīdzēs sasniegt definētos rezultātus, mērķus vai veicinās iesaisti jaunos starptautiskos projektos vai ja finansējuma saņēmējam tiek noteikti jauni sasniedzamie rezultātu rādītāji saistībā ar dalību attiecīgajās starptautiskajās iniciatīvās.
44.
Maksimāli pieļaujamā finansējuma intensitāte saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 5. punkta "b", "c", "d" apakšpunktu, 6. punkta "a" apakšpunktu un 7. punktu (procentos no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām) ir šāda:
44.1.
rūpnieciskajiem pētījumiem:
44.1.1.
70 procenti – sīkajiem (mikro) un mazajiem komersantiem;
44.1.2.
60 procenti – vidējiem komersantiem;
44.1.3.
50 procenti – lielajiem komersantiem;
44.2.
eksperimentālajām izstrādēm:
44.2.1.
45 procenti – sīkajiem (mikro) un mazajiem komersantiem;
44.2.2.
35 procenti – vidējiem komersantiem;
44.2.3.
25 procenti – lielajiem komersantiem;
44.3.
tehniski ekonomiskajai priekšizpētei:
44.3.1.
70 procenti – sīkajiem (mikro) un mazajiem komersantiem;
44.3.2.
60 procenti – vidējiem komersantiem;
44.3.3.
50 procenti – lielajiem komersantiem.
45.
Šo noteikumu 44.1.1. apakšpunktā minēto finansējuma intensitāti var palielināt par 10 procentiem, bet šo noteikumu 44.1.2., 44.1.3. un 44.2. apakšpunktā minēto intensitāti – par 15 procentiem, saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 6. punkta "b" apakšpunktu, ja finansējuma saņēmējs to ir sākotnēji paredzējis projekta iesniegumā un ir izpildīts kāds no šādiem nosacījumiem:
45.1.
pētniecības projekta ietvaros ir efektīva sadarbība Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 90. punkta izpratnē ar vismaz vienu sīko (mikro), mazo vai vidējo komersantu un viens komersants nesedz vairāk par 70 procentiem no kopējām attiecināmajām izmaksām;
45.2.
pētniecības projekta ietvaros ir efektīva sadarbība Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 90. punkta izpratnē ar vismaz vienu pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizāciju un pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācija sedz vismaz 10 procentus no kopējām attiecināmajām izmaksām, un tai ir tiesības publicēt sava pētniecības projekta rezultātus;
45.3.
pētniecības projekta rezultāti pieņemti publicēšanai vismaz divos zinātniskajos rakstos, kas indeksēti Web of Science, SCOPUS, ERIH (A vai B) ScienceDirect, Elsevier vai līdzīgās datubāzēs, vai izplatīti tādā tehniskajā vai zinātniskajā konferencē, kuras rakstu krājums indeksēts Web of Science, SCOPUS, ERIH (A vai B), DBLP, ScienceDirect, Elsevier vai līdzīgās datubāzēs, un publikācijas autors ir finansējuma saņēmēja pētnieks vai publikācija ir finansējuma saņēmēja un pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas pētnieku koppublikācija;
45.4.
finansējuma saņēmējs apņemas Eiropas Ekonomikas zonas (turpmāk – EEZ) ieinteresētajām personām par tirgus cenu, neekskluzīvi un nediskriminējoši darīt pieejamas licences attiecībā uz projektā veiktās pētniecības rezultātiem, kuri ir aizsargāti ar intelektuālā īpašuma tiesībām.
46.
Šo noteikumu 44.1.1. apakšpunktā minēto finansējuma intensitāti var palielināt par 10 procentiem, šo noteikumu 44.1.2. apakšpunktā minēto finansējuma intensitāti – par 20 procentiem, bet šo noteikumu 44.1.3. un 44.2. apakšpunktā minēto finansējumu – par 25 procentiem saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 6. punkta "d" apakšpunktu, ja finansējuma saņēmējs to ir paredzējis projekta iesniegumā un ir izpildīti šādi nosacījumi:
46.1.
finansējuma saņēmēja projektu izraudzījusies dalībvalsts atklātā uzaicinājumā un finansējuma saņēmējs projektu izstrādā efektīvā sadarbībā ar vismaz triju dažādu Eiropas Savienības dalībvalstu vai EEZ līgumslēdzēju pušu pārstāvjiem;
46.2.
pētniecības projekta ietvaros paredzēta efektīva sadarbība ar komersantiem vismaz divās dažādās Eiropas Savienības dalībvalstīs vai EEZ līgumslēdzējās pusēs, ja saņēmējs ir sīkais (mikro), mazais un vidējais komersants, vai vismaz trijās dažādās Eiropas Savienības dalībvalstīs vai EEZ līgumslēdzējās pusēs, ja finansējuma saņēmējs ir lielais komersants;
46.3.
papildus ir izpildīts kāds no šādiem nosacījumiem:
46.3.1.
pētniecības un attīstības projekta rezultātus vismaz trijās Eiropas Savienības dalībvalstīs vai EEZ līgumslēdzējās pusēs plānots plaši izplatīt konferencēs, publikācijās, brīvi pieejamās krātuvēs vai ar bezmaksas vai atvērtā pirmkoda programmatūras palīdzību;
46.3.2.
finansējuma saņēmējs apņemas EEZ ieinteresētajām personām par tirgus cenu, neekskluzīvi un nediskriminējoši darīt pieejamas licences attiecībā uz projektā veiktās pētniecības rezultātiem, kuri ir aizsargāti ar intelektuālā īpašuma tiesībām.
47.
Finansējumu par papildu intensitāti šo noteikumu 45.3. apakšpunktā minētajā gadījumā izmaksā pēc tam, kad ir izpildīti šādi nosacījumi:
47.1.
publikācijā vai konferences materiālos ietverta informācija par lietotajām metodēm vai pētījuma rezultātiem. Ja iespējams, nodrošina atsauci uz tīmekļvietni, kur ievietoti visi pētījuma rezultāti, tai skaitā arī tie rezultāti, kurus sasniegs vai precizēs pēc publicēšanas;
47.2.
ja projekta ietvaros tiek veikti vairāki saistīti pētījumi, finansējuma intensitāti palielina, ja pētniecības projekta rezultāti ir ietverti šo noteikumu 45.3. apakšpunktā minētajā publikācijā vai konferences materiālos;
47.3.
pētniecības projekta rezultāti pieņemti publicēšanai tādos izdevumos, kas tiks indeksēti Web of Science, SCOPUS, ERIH (A vai B), ScienceDirect, Elsevier vai līdzīgās datubāzēs vai izplatīti tādā tehniskajā vai zinātniskajā konferencē, kuras rakstu krājums indeksēts Web of Science, SCOPUS, ERIH (A vai B), DBLP, ScienceDirect, Elsevier vai līdzīgās datubāzēs.
48.
Finansējumu par papildu intensitāti šo noteikumu 46. punktā minētajos gadījumos izmaksā pēc tam, kad ir izpildīti šādi nosacījumi:
48.1.
finansējuma saņēmēja projektu izraudzījusies dalībvalsts atklātā uzaicinājumā un finansējuma saņēmējs projektu īstenojis efektīvā sadarbībā ar vismaz triju dažādu Eiropas Savienības dalībvalstu pārstāvjiem;
48.2.
pētniecības projekta ietvaros ir veikta efektīva sadarbība ar komersantiem vismaz divās dažādās Eiropas Savienības dalībvalstīs vai EEZ līgumslēdzējās pusēs, ja finansējuma saņēmējs ir sīkais (mikro), mazais un vidējais komersants, vai vismaz trijās dažādās Eiropas Savienības dalībvalstīs vai EEZ līgumslēdzējās pusēs, ja finansējuma saņēmējs ir lielais komersants;
48.3.
papildus ir izpildīts kāds no šādiem nosacījumiem:
48.3.1.
pētniecības un attīstības projekta rezultātus vismaz trijās Eiropas Savienības dalībvalstīs vai EEZ līgumslēdzējās pusēs plaši izplata konferencēs, publikācijās, brīvi pieejamās krātuvēs vai ar bezmaksas vai atvērtā pirmkoda programmatūras palīdzību;
48.3.2.
finansējuma saņēmējs EEZ ieinteresētajām personām par tirgus cenu, neekskluzīvi un nediskriminējoši darījis pieejamas licences attiecībā uz projektā veiktās pētniecības rezultātiem, kuri ir aizsargāti ar intelektuālā īpašuma tiesībām.
49.
Šo noteikumu 45. un 46. punktā minēto finansējuma intensitāte atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 6. punktam pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas nevar palielināt un nedrīkst savstarpēji apvienot.
50.
Kopējā projektam piemērotā finansējuma intensitāte nevar pārsniegt 80 procentus rūpnieciskajiem pētījumiem un eksperimentālajai izstrādei saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 6. punktu.
51.
Finansējuma saņēmējs nodrošina un pārliecinās, ka līdzfinansēto preču un pakalpojumu izmaksas atbilst tirgus cenai un nepastāv interešu konflikts piegādātāja vai pakalpojumu sniedzēja izvēlē. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs izvēlas preču piegādātāju vai pakalpojuma sniedzēju saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
V.Projekta īstenošanas un finansējuma saņemšanas nosacījumi
52.
Atbildīgā iestāde projekta īstenošanas starpposma un noslēguma periodā var veikt projekta ieviešanas un sasniegto rādītāju izvērtēšanu.
53.
Sadarbības iestādei, papildus Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 12. pantā noteiktajam, ir šādi pienākumi:
53.1.
pārliecināties par interešu konflikta risku, korupciju, krāpšanu un dubultā finansējuma neesību un pieņemt lēmumu par projekta atbilstību komercdarbības atbalsta noteikumiem pēc projekta iesnieguma saņemšanas no projekta iesniedzēja;
53.2.
piesaistīt atbildīgo iestādi projektu uzraudzības posmā un pētniecības projektu maksājuma pieprasījuma izvērtēšanas posmā, ja nepieciešams apstiprināt vai saskaņot sasniedzamos rādītājus;
53.3.
informēt atbildīgo iestādi par sadarbības iestādes pieņemto lēmumu, sniedzot lēmumu finansējuma saņēmējam par komercdarbības atbalsta piešķiršanu un pieejamiem pasākuma finansējuma atlikumiem;
53.4.
publicēt savā tīmekļvietnē informāciju par pieejamo finansējumu pēc katras šo noteikumu 14. punktā atlases kārtas.
54.
Sadarbības iestādei ir tiesības pieaicināt ekspertus, lai pārbaudītu, vai projekta izmaksas norādītās attiecināmās izmaksas ir samērīgas un ekonomiski pamatotas.
55.
Šo noteikumu 13. punktā minētajā līgumā par projekta īstenošanu iekļauj vismaz šādu informāciju:
55.1.
finansējuma saņēmēja rekvizīti;
55.2.
finansējuma saņēmēja pienākumi un tiesības;
55.3.
plānoto maksājuma pieprasījumu iesniegšanas grafika iesniegšanas kārtība, iepirkumu plāna iesniegšanas kārtība, plānoto avansa maksājuma pieprasījumu, starpposma un gala noslēguma pārskata iesniegšanas kārtība;
55.4.
ar projekta īstenošanu saistītā finansējuma plānošana;
55.5.
ar projekta īstenošanu saistīto dokumentu glabāšanas termiņš;
55.6.
līguma par projekta īstenošanu darbības laiks, tā grozīšanas un izbeigšanas kārtība;
55.7.
strīdu izšķiršanas kārtība, kurā iekļauts nosacījums, ka strīdi, kas rodas projekta īstenošanas laikā pēc līguma par projekta īstenošanu parakstīšanas, tiek risināti civiltiesiskā kārtībā, papildus nosakot, ka vispirms finansējuma saņēmējs iesniedz pretenziju sadarbības iestādē un tad, ja domstarpības neizdodas atrisināt sarunu ceļā, finansējuma saņēmējs var celt prasību pret sadarbības iestādi vispārējās jurisdikcijas tiesā;
55.8.
datu ievades regularitāte un atbildība vadības informācijas sistēmā;
55.9.
kārtība nepārvaramas varas vai ārkārtēju apstākļu gadījumā;
55.10.
kārtība, kādā piemēro publicitātes prasības.
56.
Pasākuma ietvaros izmaksas iespējams attiecināt līdz 2029. gada 31. decembrim. Ja finansējuma saņēmējam projekta ietvaros izmaksas rodas pēc 2029. gada 31. decembra, tās tiek segtas no finansējuma saņēmēja līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta.
57.
Finansējuma saņēmējam ir šādi pienākumi:
57.1.
nodrošināt projektā noteikto mērķu un rādītāju sasniegšanu;
57.2.
īstenot sadarbības iestādes apstiprināto projektu, ne retāk kā reizi sešos mēnešos ievietojot savā tīmekļvietnē aktuālo informāciju par projekta īstenošanas gaitu un nodrošinot informācijas un publicitātes pasākumus;
57.3.
ja nepieciešams, iesaistīt ekspertus pirms projekta noslēguma maksājuma iesniegšanas sadarbības iestādē, lai gūtu pārliecību, ka veiktie ieguldījumi ir bijuši lietderīgi un pamatoti pētniecības projekta rezultātu sasniegšanā;
57.4.
izvērtēt projekta ilgtspēju, projekta īstenošanai nepieciešamo līdzfinansējumu, nodrošinājuma pietiekamību, esošo un nākotnes finanšu situāciju, zināšanu un pieredzes atbilstību projektā paredzēto darbību veiksmīgai īstenošanai;
57.5.
uzkrāt, uzskaitīt un iesniegt vadības informācijas sistēmā datus projekta rādītāju sasniegšanas noteikšanai.
58.
Finansējuma saņēmējam ir tiesības saņemt avansus, starpposma un noslēguma maksājumus atbilstoši šo noteikumu 62. punktā minētajam.
59.
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanā iesaistās ar tā valdījumā vai īpašumā esošu mantu, intelektuālo īpašumu, finansējumu vai cilvēkresursiem.
60.
Finansējuma saņēmējs var iesaistīt citus komersantus vai pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas, kas piedalās pētniecības projekta īstenošanā ar zinātniekiem (doktora grāda ieguvējiem), vai ārpakalpojumu sniedzējus – pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas vai citas juridiskās personas, kuras nodarbina zinātniekus (doktora grāda ieguvējus), – pētniecības projekta iesniegumā norādot, no kurienes tiks iesaistīti zinātnieki (doktora grāda ieguvēji). Iesaistīšanas nolūkos piemērojama normatīvajos aktos par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem noteiktā kārtība. Ja pētniecības projektā zinātnieki (doktora grāda ieguvēji) netiek iesaistīti no pētniecības vai zināšanu izplatīšanas organizācijas, tad projekta iesniegumā tiek sniegts pamatojums.
61.
Projekta īstenošanas laikā finansējuma saņēmējs var saņemt ātrāku maksājumu bez bankas garantijas līdz 75 procentus no sadarbības iestādē iesniegtā maksājuma pieprasījuma, pirms sadarbības iestāde ir pabeigusi attiecīgā maksājuma pieprasījuma izvērtēšanu. Ātrāka maksājuma apjomu sadarbības iestāde nosaka, izvērtējot projekta risku, tai skaitā ņemot vērā statistiku par to, kāda daļa no finansējuma saņēmēja iepriekš iesniegtajiem maksājuma pieprasījumiem pēc sadarbības iestādes veiktajām pārbaudēm tika atzīta par atbilstošu un attiecīgi veikta izmaksa.
62.
Projekta īstenošanas laikā finansējuma saņēmējs var saņemt avansu, kas nepārsniedz 30 procentus no projekta Eiropas Savienības fondu un valsts budžeta finansējuma kopsummas, vienlaikus nodrošinot, ka avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no Eiropas Savienības fondu un valsts budžeta finansējuma kopsummas, ja tiek ievēroti šādi nosacījumi:
62.1.
avansa maksājums ir pieejams, ja finansējuma saņēmējs ir atvēris kontu Eiropas Savienības dalībvalstī vai EEZ valstī reģistrētā kredītiestādē un iesniedzis šīs kredītiestādes garantiju vai atvēris kontu Valsts kasē. Ja finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai ir atvēris kontu Eiropas Savienības dalībvalstī vai EEZ valstī reģistrētā kredītiestādē, nepieciešams iesniegt bankas garantiju par avansa summu;
62.2.
lai saņemtu avansa maksājumu, finansējuma saņēmējs iesniedz vadības informācijas sistēmā avansa pieprasījumu un plānotā avansa apmēra pamatojumu;
62.3.
finansējuma saņēmējs var dalīt avansa maksājumus un saņemt vairākus avansa maksājumus, bet nākamo avansa maksājumu var saņemt pēc tam, kad iepriekšējais ieguldīts pilnā apmērā.
63.
Finansējuma saņēmējs nodrošina projekta darbību īstenošanu un priekšfinansē projektā plānotās izmaksas no saviem līdzekļiem, izņemot gadījumu, ja projektā plānots avanss saskaņā ar šo noteikumu 62. punktu.
64.
Finansējuma saņēmējs uzņemas risku visas radušās izmaksas segt no saviem līdzekļiem, ja sadarbības iestāde pieņem lēmumu par komercdarbības atbalsta nepiešķiršanu vai konstatē neatbilstības projektu vērtēšanas procesā.
65.
Projekta pārtraukšana pirms termiņa beigām ir atbalstāma, ja projekta īstenošanas gaitā finansējuma saņēmējs konstatē, ka nebūs iespējams pilnībā sasniegt projekta izvirzīto mērķi. Sadarbības iestāde izvērtē projekta rezultātus, iekļautās izmaksas un sasniegto rezultātu atbilstību projekta mērķim un plānotajām aktivitātēm. Projektā ietverto atsevišķu aktivitāšu izmaksas ir attiecināmas, ja aktivitātes ietvaros plānotā darbība ir pilnībā pabeigta atbilstoši projekta iesniegumam un līguma par projekta īstenošanu nosacījumiem. Izmaksas var tikt attiecinātas un iekļautas maksājuma pieprasījumā tikai par tādiem starpposmiem, kas projekta pārtraukšanas brīdī ir pabeigti.
66.
Sadarbības iestādei ir tiesības vienpusēji atkāpties no līguma par projekta īstenošanu jebkurā no šādiem gadījumiem:
66.1.
ja finansējuma saņēmējs nepilda līgumā par projekta īstenošanu noteiktās prasības, tai skaitā netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt projekta mērķi vai komercdarbības atbalsta mērķa uzraudzības rādītāju sasniegšanu;
66.2.
finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā apzināti ir sniedzis sadarbības iestādei nepatiesu informāciju;
66.3.
ja to paredz līgums par projekta īstenošanu.
67.
Šo noteikumu ietvaros finansējuma saņēmējs vismaz reizi gadā kopā ar maksājuma pieprasījumu vai avansa maksājumu, vai pēc atbildīgās iestādes pieprasījuma 10 darbdienu laikā iesniedz vadības informācijas sistēmā šādu informāciju:
67.1.
komersanta eksporta apjomu, vienlaikus informējot, vai komersanta eksporta apjoms sasniedz vismaz 10 procentus piecu gadu laikā no noslēgumu pārskata iesniegšanas vadības informācijas sistēmā;
67.2.
komersanta produktivitātes apjomu, vienlaikus informējot, vai komersanta produktivitātes apjoms sasniedz vismaz 10 procentus piecu gadu laikā no noslēgumu pārskata iesniegšanas vadības informācijas sistēmā;
67.3.
RIS3 rādītājus katrā no RIS3 jomām, par kuriem saņemts atbalsts šī pasākuma ietvaros:
67.3.1.
pētniecības un attīstības izdevumu apjoms – publiskais finansējums (euro);
67.3.2.
pētniecības un attīstības izdevumu apjoms – privātās investīcijas (euro);
67.3.3.
piesaistītais ārvalstu finansējums (euro) (no starptautiskām pētniecības programmām vai no ārvalstu partneriem) pētniecībai uzņēmējdarbības sektorā
67.3.4.
rūpnieciskie pētījumi (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro);
67.3.5.
fundamentālie pētījumi (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro);
67.3.6.
tehniski ekonomiskā priekšizpēte (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro);
67.3.7.
eksperimentālās izstrādes (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro);
67.3.8.
darbaspēka izmaksas (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro);
67.3.9.
jaunradītās tehnoloģijas (skaits);
67.3.10.
jaunradītie produkti (preces un pakalpojumi, kas nav tehnoloģijas) (skaits);
67.3.11.
ar projekta īstenošanu saistīto jaunradīto darba vietu pētniecībā un attīstībā skaits;
67.3.12.
iesaistītais pētniecības un attīstības personāls (skaits):
67.3.12.1.
zinātniskais personāls (skaits):
67.3.12.1.1.
zinātniskais personāls – maģistranti un 2.līmeņa augstākā izglītība (skaits);
67.3.12.1.2.
zinātniskais personāls – doktora grāda ieguvēji vai doktora grāda pretendenti (skaits);
67.3.12.2.
zinātniskais personāls (pilna laika ekvivalents):
67.3.12.2.1.
zinātniskais personāls – maģistranti un 2.līmeņa augstākā izglītība (pilna laika ekvivalents);
67.3.12.2.2.
zinātniskais personāls – doktora grāda ieguvēji vai doktora grāda pretendenti (pilna laika ekvivalents);
67.3.13.
publikācijas WoS un SCOPUS vai konferences, tai skaitā sadarbībā ar nozari (skaits);
67.3.14.
komersanta neto apgrozījums (euro) no projekta rezultāta ieviešanas saimnieciskajā darbībā vai komercializēšanas;
67.3.15.
komersanta eksports (euro) no projekta rezultāta ieviešanas saimnieciskajā darbībā vai komercializēšanas;
67.3.16.
kapitālizdevumi – ēkas, iekārtas, intelektuālā īpašuma tiesības, datoru programmatūra (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro);
67.3.17.
radītie rūpnieciskā īpašuma objekti (skaits):
67.3.17.1.
radītie rūpnieciskā īpašuma objekti – patents un patentu pieteikumi (skaits);
67.3.17.2.
radītie rūpnieciskā īpašuma objekti – augu šķirne (skaits);
67.3.17.3.
radītie rūpnieciskā īpašuma objekti – reģistrēts dizainparaugs (skaits);
67.3.17.4.
radītie rūpnieciskā īpašuma objekti – pusvadītāja izstrādājums vai tā pieteikums (skaits);
67.3.17.5.
radītie rūpnieciskā īpašuma objekti – preču zīme (ieskaitot kolektīvās zīmes) un sertifikācijas zīme (skaits).
68.
Sadarbības iestāde un finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta nepieļaujamību saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2018/1046 61. panta prasībām.
69.
Projektu iesniegumu vērtēšanas komisijas locekļi, eksperti, novērotāji, kas iesaistīti projektu iesniegumu vērtēšanas procesā, paraksta šo noteikumu pielikumā ietverto apliecinājumu, ka nepiedalīsies projektu iesniegumu izvērtēšanā interešu konflikta situācijā un projektu iesniegumu vērtēšanas komisijas sēdēs, kurās tiks apstiprināti projektu iesniegumi. Apliecinājumu paraksta pirms projektu iesniegumu izskatīšanas un vērtēšanas. Apliecinājumu finansējuma saņēmējs glabā atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2018/1046 132. pantam un šo noteikumu 76. punktam.
VI.Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
70.
Datums, kad sadarbības iestāde pieņēmusi lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu finansējuma saņēmējam, uzskatāms par komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi.
71.
Uz finansējumu nevar pretendēt, ja:
71.1.
atbalsta piešķiršanas brīdī uz projekta iesniedzēju ir attiecināms kāds no Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. pantā noteiktajiem projekta iesniedzēju izslēgšanas nosacījumiem;
71.2.
projekta iesniedzējs atbilst Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 11.2 panta pirmajā daļā noteiktajām pazīmēm;
71.3.
atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktam projekta īstenošana ir uzsākta pirms projekta iesnieguma iesniegšanas vadības informācijas sistēmā vai projekta iesnieguma saturs neatbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punkta prasībām. Ar projekta īstenošanas uzsākšanu šo noteikumu ietvaros saprot Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 23. punktā noteikto "darbu sākumu";
71.4.
ja neatbilst šo noteikumu 15. punktā noteiktajiem finansējuma saņēmēja atbilstības nosacījumiem.
72.
Komercdarbības atbalstu, kas pasākuma ietvaros sniegts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. pantu, var apvienot ar citā komercdarbības atbalsta programmā vai individuālā atbalsta projektā sniegto atbalstu dažādām nosakāmām attiecināmajām izmaksām vai vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 8. pantu, tai skaitā var apvienot ar citā komercdarbības atbalsta programmā vai individuālā atbalsta projektā sniegto de minimis atbalstu, nepārsniedzot maksimāli pieļaujamo atbalsta finansējuma intensitāti saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 5. punkta "b", "c" un "d" apakšpunktu, 6. punkta "a", "b" un "d" apakšpunktu un 7. punktu.
73.
Finansējuma saņēmējs projekta ietvaros nedrīkst izmantot pētniecības iekārtas, kas iepirktas citu ar saimniecisko darbību nesaistītu projektu ietvaros, izņemot gadījumu, ja finansējuma saņēmējs veic ar saimniecisko darbību nesaistītu pētniecības projektu. Ar saimniecisko darbību nesaistīti pētniecības projekti ir tādi projekti, kuros nodrošināta efektīva sadarbība un intelektuālā īpašuma tiesības, kas izriet no pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas projekta ietvaros veiktās darbības, pilnībā tiek piešķirtas pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijai.
74.
Ja sadarbības iestāde maksājuma pieprasījuma sākotnējā pārbaudē konstatē interešu konfliktu, tad sadarbības iestāde var veikt atkārtotu finansējuma saņēmēja pieejamo dokumentu interešu konflikta pārbaudi un, ja sadarbības iestāde konstatē, ka noticis interešu konflikts, sadarbības iestāde veic finanšu korekciju, pieprasot finansējuma saņēmējam atmaksāt ERAF finansējumu no brīža, kad konstatēta interešu konflikta iestāšanās.
75.
Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumi, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, kopā ar procentiem atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
76.
Informācijas pieejamība un dokumentu glabāšana tiek nodrošināta šādā kārtībā:
76.1.
finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas pieejamību un dokumentu glabāšanu 10 gadus, sākot no komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīža;
76.2.
sadarbības iestāde nodrošina informācijas pieejamību un dokumentu glabāšanu 10 gadus, sākot no dienas, kad piešķirts pēdējais komercdarbības atbalsts.
77.
Sadarbības iestāde lēmumus par komercdarbības atbalsta piešķiršanu finansējuma saņēmējam var pieņemt saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, līdz Komisijas regulas Nr. 651/2014 58. panta 4. punktā noteiktajam termiņam.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
Pielikums
Ministru kabineta
[23-TA-2014 Dt]
noteikumiem Nr.
[23-TA-2014 Nr]
Apliecinājums