Noteikumu projekts

23-TA-818
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana  kopējā P&A sistēmā” 1.1.1.1. pasākuma “Zinātnes politikas ieviešana, vadība un kapacitātes stiprināšana” īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
 
1.1.
kārtību, kādā īsteno programmas 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā” 1.1.1.1. pasākumu “Zinātnes politikas ieviešana, vadība un kapacitātes stiprināšana” (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālā attīstības fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam un sadarbības partnerim;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus.
2.
Pasākuma mērķis ir stiprināt pētniecības un attīstības pārvaldības un analītisko kapacitāti Viedās specializācijas stratēģijas vadībai un ieviešanas efektīvam monitoringam, tostarp stiprinot reģionālo dimensiju, starptautisko sadarbību un pārstāvniecību, kā arī stratēģisko komunikāciju, tai skaitā ar ieinteresētajām pusēm un plašāku sabiedrību.
3.
mērķa grupa ir zinātniskās institūcijas, augstskolas, Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā reģistrēti komersanti, valsts tiešās pārvaldes iestādes, kas iesaistītas pētniecības un attīstības politikas plānošanā un ieviešanā.
4.
Pasākumam plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 13 616 945 euro (tajā skaitā elastības finansējuma apjoms 2 147 736 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālā attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 11 574 403 euro (tajā skaitā elastības finansējuma apjoms 1 825 576 euro) un valsts budžeta finansējums – 2 042 542 euro (tajā skaitā elastības finansējuma apjoms 322 160 euro). 
5.
Projekta iesniegumā pasākuma īstenošanai kopējo pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 11 469 209 euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu – 9 748 828 euro apmērā un valsts budžeta finansējumu – 1 720 381 euro apmērā.
6.
Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt palielināt pasākumam pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu līdz šo noteikumu 4.punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram.
7.
Maksimālais attiecināmā ERAF finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma. 
8.
Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā. Projekta iesnieguma iesniegšanu izsludina vienu reizi par visu pasākumam pieejamo finansējumu.
9.
Nacionālie rādītāji:
9.1.
nodrošināta Latvijas dalība Eiropas Pētniecības telpā (turpmāk – EPT), tai skaitā EPT darba grupās un prioritātēs atbilstoši EPT politikas programmai un Latvijas līdzdalības monitorings, līdzdalība Eiropas Savienības jaunās EPT politikas programmas izstrādē un ieviešanā, Eiropas Savienības un nacionālo EPT  pasākumu īstenošanā, tai skaitā  EPT sadaļas izveide daudzfunkcionālā Latvijas zinātnes portālā https://researchLatvia.gov.lv, nodrošinot sabiedrības iesaisti zinātnes politikas veidošanā un demokrātijas vērtību stiprināšanā, veicinot sabiedriskās zinātnes (Citizen Science) principu integrēšanu Latvijas zinātnes komunikācijas aktivitātēs, kā arī veicinot sieviešu un vīriešu līdztiesību EPT;
9.2.
nodrošināta Latvijas pētniecības un attīstības interešu pārstāvniecība – Eiropas Savienības pētniecības un inovācijas pamatprogrammas “Apvārsnis Eiropa” (turpmāk - programma “Apvārsnis Eiropa”) programmkomitejās, tai skaitā kopīgi plānotās Eiropas partnerībās, tostarp izveidojot starpinstitucionālas darba grupas mērķtiecīgai sadarbībai un koordinācijai nacionālā līmenī starptautiskās sadarbības paplašināšanai un nodrošinot Latvijas Viedās specializācijas stratēģijas un tās ietvaros definēto specializācijas jomu padziļinātu analīzi, tai skaitā Viedās specializācijas stratēģijas monitoringa ziņojumu sagatavošanu 2024. gadā un 2027. gadā;
9.3.
attīstīts daudzfunkcionāls Latvijas zinātnes portāls https://researchLatvia.gov.lv un paplašināta tā funkcionalitāte, tajā skaitā pievienojot EPT sadaļu, ar mērķi stiprināt Latvijas zinātnes tēla atpazīstamību un ietekmi nacionālā un starptautiskā mērogā, tostarp nodrošinot vispārpieejamu un lietderīgu informāciju dažādām mērķauditorijām Latvijā un ārvalstīs, prioritāri ik gadu nodrošinot portāla lietotāju skaita pieaugumu par 20 procentiem salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu un iekļaujot vismaz 50 unikālus ārvalstīs pastāvīgi dzīvojošu un strādājošu Latvijas izcelsmes zinātnieku profilus diasporas zinātnieku datubāzē, kā arī portāla apmeklētība jaunās EPT politikas programmas apspriešanai;
9.4.
paplašināts Latvijas kosmosa nozares portāla https://latviaspace.gov.lv saturs un pilnveidota tā funkcionalitāte ar mērķi palielināt Latvijas kosmosa nozares starptautisko atpazīstamību un konkurētspēju, tostarp veicinot nacionāla un starptautiska mēroga sadarbības tīklu veidošanu starp publisko un privāto sektoru un nodrošinot portāla lietotāju skaita pieaugumu 2027. gadā vismaz par 50 procentiem salīdzinājumā ar lietotāju skaitu 2023. gadā;
9.5.
īstenoti regulāri un mērķtiecīgi pasākumi cilvēkkapitāla stiprināšanai pētniecībā un attīstībā un piesaistei Latvijas pētniecības telpā, tostarp nodrošināta Pasaules Latviešu zinātnieku kongresa norise Latvijā, iesaistot par 20 procentiem vairāk dalībnieku nekā iepriekšējā Pasaules Latviešu zinātnieku kongresā, tai skaitā par 20 procentiem vairāk ārvalstu dalībnieku no visiem kongresa dalībniekiem, prioritāri – ārvalstīs pastāvīgi dzīvojošo un strādājošo Latvijas izcelsmes zinātnieku;
9.6.
nodrošināta vienota starptautiskā zinātniskā ekspertīze, tai skaitā sākotnējā, vidusposma un noslēguma zinātniskā ekspertīze Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam pētījumu projektiem – vismaz četrām investīciju programmām.
10.
Pasākuma atbildīgās iestādes funkcijas pilda Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
II.Prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim
11.
Projekta iesniedzējs pasākumā ir Izglītības un zinātnes ministrija, kas pēc tam, kad ir apstiprināts projekta iesniegums, ir finansējuma saņēmējs.
12.
Finansējuma saņēmējs projektu īsteno sadarbībā ar Latvijas Zinātnes padomi. Finansējuma saņēmējs sadarbības partneri iesaista šo noteikumu 14.7. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanā.
13.
Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projekta iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas elektronisko vidi. Projekta iesniedzējs projekta iesniegumam pielikumā pievieno rīcības plānu starpinstitucionālās, starptautiskās un starpsektoru sadarbības stiprināšanai pētniecības kapacitātes attīstībai, tostarp stiprinot Latvijas līdzdalību EPT. Minētais plāns tiek īstenots līdz projekta noslēgumam.
III.Atbalstāmās darbības un izmaksas
14.
Pasākumā atbalstāmas šādas darbības:
14.1.
Latvijas dalība EPT, tai skaitā EPT darba grupās un prioritātēs atbilstoši EPT  politikas programmai un EPT monitoringa ziņojuma izstrāde, līdzdalība Eiropas Savienības jaunās EPT politikas programmas izstrādē un ieviešanā, Eiropas Savienības un nacionālo EPT pasākumu īstenošana;
14.2.
Latvijas pētniecības un attīstības interešu pārstāvniecības stiprināšana programmas "Apvārsnis Eiropa" un Eiropas Savienības pētniecības un inovācijas 10. Ietvara programmā, un citās starptautiskās programmās un partnerībās;
14.3.
Latvijas Viedās specializācijas stratēģijas un tās ietvaros definēto specializācijas jomu padziļināta analīze un monitorings;
14.4.
Latvijas zinātnes stratēģiskās komunikācijas īstenošana, tajā skaitā, bet ne tikai informācijas un komunikācijas platformas https://researchLatvia.gov.lv attīstīšana un funkcionalitātes paplašināšana, sadarbības ar diasporu stiprināšana un Pasaules Latviešu zinātnieku kongresa nodrošināšana;
14.5.
zinātnisko institūciju starptautiskā izvērtējuma nodrošināšana;
14.6.
vadības un īstenošanas personāla kapacitātes stiprināšana šo noteikumu 14.1., 14.2., 14.3. , 14.4. un 14.5. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai;
14.7.
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam pētījumu projektu zinātniskās kvalitātes starptautiskas novērtēšanas nodrošināšana, piesaistot zinātnisko ekspertu datubāzēs iekļautus ekspertus;
14.8.
projekta vadības un projekta īstenošanas nodrošināšana;
14.9.
informācijas un publicitātes pasākumi par projekta īstenošanu.
15.
Pasākumā ir šādi izmaksu veidi:
15.1.
tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta darbību īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma;
15.2.
netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta darbību īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai.
16.
Šo noteikumu 15.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
16.1.
projekta vadības un projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 14. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai atbilstoši atbildīgās iestādes apstiprinātajai vienkāršoto izmaksu metodikai, kas saskaņota ar vadošo iestādi;
16.2.
veselības apdrošināšanas izmaksas un obligāto veselības pārbaužu izmaksas, redzes korekcijas līdzekļu kompensācija, finansējuma saņēmēja  un sadarbības partnera projekta vadības un īstenošanas personālam saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzību, kā arī attiecīgās iestādes iekšējiem normatīvajiem aktiem; ja projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā; ja projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas atbilstoši nepilnā darba laika noslodzei; ja projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzībai piemēro daļlaika attiecināmības principu, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas atbilstoši daļlaika noslodzei; veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas tikai periodā, kad projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā;
16.3.
jaunradītu darba vietu vai esošo darba vietu atjaunošanai nepieciešamā aprīkojuma, tai skaitā biroja mēbeļu un tehnikas, datorprogrammu un licences iegādes vai īres izmaksas, tai skaitā aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas, ne vairāk kā 3 000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā, ja projekta vadības vai īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā uz darba līguma pamata; ja projekta vadības vai īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai daļlaiku, jaunradītas darba vietas aprīkojuma iegādes vai īres izmaksas ir attiecināmas proporcionāli darba slodzes procentuālajam sadalījumam; 
16.4.
darba braucienu un komandējumu, tai skaitā ārvalstu, izmaksas attiecināmas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem un darbinieku darba braucieniem saistītie izdevumi; iekšzemes komandējumu izmaksas attiecināmas atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajām metodikām “Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam  īstenošanai” un “Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” īstenošanai”;
16.5.
transporta izmaksas (maksa par degvielu, transportlīdzekļu noma, transporta pakalpojumu pirkšana, maksa par sabiedriskā transporta izmantošanu) atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajai metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam  īstenošanai";
16.6.
pakalpojumu izmaksas; ja pakalpojuma sniedzējs ir fiziska persona un tā nav reģistrējusies Valsts ieņēmumu dienestā kā pašnodarbināta persona, attiecināmas ir arī darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas;
16.7.
zinātnisko ekspertu  datubāzēs iekļauto ekspertu darba samaksa, kuri veiks 14.7. apakšpunktā minēto pētījumu projektu sākotnējo, vidusposma un gala rezultātu zinātniskās kvalitātes vērtēšanu;
16.8.
ar semināru, diskusiju, konferenču un mācību organizēšanu un īstenošanu saistītās izmaksas, tai skaitā ekspertu izmaksas, telpu īre, ja aktivitāšu īstenošanai nepieciešams īrēt telpas ārpus finansējuma saņēmēja vai sadarbības partnera juridiskās adreses, un izdales materiālu izmaksas;
16.9.
projekta informācijas un publicitātes pasākumu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, šo noteikumu 14.9. apakšpunktā  minētās atbalstāmās darbības īstenošanai.
17.
Šo noteikumu 15.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām.
18.
Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - Regula Nr.2021/1060) 64.panta 1.punkta “c” apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem.
19.
Ja projekta īstenošanas laikā vadošā iestāde izstrādā vienkāršoto izmaksu metodiku kādām no šo noteikumu 16. punktā minētajām izmaksām, tām piemēro vadošās iestādes izstrādāto metodiku atbilstoši metodikā noteiktajam spēkā stāšanās laikam un nosacījumiem.
20.
Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas.
21.
Projekta īstenošanas gaitā radušos izmaksu sadārdzinājumu finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem.
IV.Pasākuma īstenošanas nosacījumi
22.
saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, kas noslēgta starp finansējuma saņēmēju un sadarbības iestādi, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
23.
Finansējuma saņēmējs īsteno projektu, kas nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu vai nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
24.
Publiskos iepirkumus finansējuma saņēmējs veic atklātā, pārredzamā, konkurenci nodrošinošā, sociāli atbildīgā veidā un saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, ievērojot nediskriminācijas principus. Projekta ietvaros ir atbalstāma vides prasību un inovatīva risinājuma integrēšana preču un pakalpojuma iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums un inovāciju publiskais iepirkums).
25.
saņēmējs nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Regulas Nr.2021/1060  47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā, kā arī ievēro Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijas.
26.
Finansējuma saņēmējs informāciju par projekta īstenošanas gaitu savā tīmekļvietnē aktualizē tiklīdz tā pieejama, bet ne retāk kā reizi trijos mēnešos.
27.
Projekta īstenošanas uzraudzībai Izglītības un zinātnes ministrija izveido projekta uzraudzības padomi, kuras sastāvā iekļauj Izglītības un zinātnes ministrijas, Latvijas Zinātnes padomes, Ekonomikas ministrijas un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras pārstāvjus. Projekta uzraudzības padomes sastāvā novērotāju statusā var iekļaut pārstāvjus arī no citām institūcijām, tai skaitā no Finanšu ministrijas, Centrālās finanšu un līgumu aģentūras un atbildīgās iestādes. Padomes darbību nosaka Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādāts un apstiprināts nolikums.
28.
Finansējuma saņēmējs vismaz vienu reizi gadā iesniedz ziņojumu projekta uzraudzības padomei par projekta īstenošanas progresu, tai skaitā par šo noteikumu 9. punktā noteikto rādītāju sasniegtajām vērtībām.
29.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds