Noteikumu projekts

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-3069
Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības kārtība lauku un zivsaimniecības attīstībai
Izdoti saskaņā ar ar Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauku attīstībai 2023.- 2027. gada periodā projektu iesniegumu veidā  un zivsaimniecības attīstībai 2021.- 2027. gada periodā, īstenojot dažādus darbības veidus (turpmāk – pasākumi) atbilstoši:
1.1.
Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 24. jūnija Regulai 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060);
1.2.
Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 7. jūlija Regulai  2021/1139, ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004 (turpmāk – regula 2021/1139);
1.3.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) Nr. 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk – regula Nr. 2021/2116) IV. un V. nodaļai;
1.4.
Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 2. decembra Regulai Nr. 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula Nr. 2021/2115);
1.5.
Komisijas (ES) 2014. gada 25. jūnija Regulai Nr. 702/2014, ar kuru konkrētas atbalsta kategorijas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu (turpmāk – regula Nr. 702/2014);
1.6.
Komisijas 2021. gada 21. decembra Īstenošanas regulai (ES) 2022/128, ar ko nosaka noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2116 piemēro attiecībā uz maksājumu aģentūrām un citām struktūrām, finanšu pārvaldību, grāmatojumu noskaidrošanu, pārbaudēm, nodrošinājumiem un pārredzamību (turpmāk – regula Nr. 2022/128).
II.Pieteikšanās un atbalsta saņemšanas nosacījumi
2.
Projektu iesniegumus pieņem kārtās. Lauku atbalsta dienests pēc saskaņošanas ar Zemkopības ministriju vismaz mēnesi pirms kārtas uzsākšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" izsludina iesniegumu iesniegšanas kārtu, nosakot:
2.1.
to iesniegšanas termiņu, kas nav īsāks par 30 dienām, ja attiecīgā atbalsta saņemšanu regulējošajos normatīvajos aktos nav noteikts cits termiņš;
2.2.
attiecīgajai kārtai piešķirto publiskā finansējuma apmēru, kā arī publiskā finansējuma sadalījumu pa atbalsta pretendentu veidiem un aktivitātēm un teritorijām, ja attiecās;
2.3.
projektu īstenošanas beigu termiņu, ja attiecīgā atbalsta saņemšanu regulējošajos normatīvajos aktos nav noteikts citādi.
3.
Ja projektu iesniegumu iesniegšanas kārta ir ilgāka par 30 dienām, Lauku atbalsta dienests pēc projektu iesniegumu pieņemšanas uzsāk to vērtēšanu saskaņā ar šo noteikumu 13. punktu (izņemot šo noteikumu 13.2. ​​​​​​​ apakšpunktā minēto rindošanu) un normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam. Kad projektu īstenošanai pieteiktais publiskais finansējums sasniedz 80 procentu no konkrētajā kārtā pieejamā finansējuma:
 
3.1.
turpina pieņemt projektu iesniegumus, apkopo un sarindo tos atbilstoši projektu atlases kritērijiem, ja tas noteikts normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam, un publicē informāciju atbilstoši šo noteikumu 12.2.  apakšpunktam;
3.2.
oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicē paziņojumu, ka projektu iesniegumu iesniegšana beigsies pēc viena mēneša, ja līdz šo noteikumu 2. punktā noteiktajā kārtībā izsludinātā iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām palicis vairāk nekā viens mēnesis.
 
4.
Atbalsta pretendents projekta iesniegumu atbalsta saņemšanai, kā arī tam pievienotos dokumentus Lauku atbalsta dienestā iesniedz, izmantojot elektronisko pieteikšanās sistēmu, kurā notiek arī informācijas apmaiņa par projektu.
5.
Iesniedzot projekta iesniegumu, atbalsta pretendents apliecina atbalsta pretendenta deklarācijā (1. pielikums) minēto nosacījumu ievērošanu.
6.
Sagatavojot projekta iesniegumu, atbalsta pretendents:
6.1.
projekta iesnieguma finanšu datus aprēķina aritmētiski pareizi atbilstoši grāmatvedības principiem;
6.2.
nodrošina finanšu līdzekļus projekta iesniegumā paredzēto pasākumu izpildei plānotajā termiņā;
6.3.
projekta iesniegumā iekļautās attiecināmās izmaksas nosaka atbilstoši tirgus cenai un normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam;
6.4.
projekta iesniegumā norāda, ka plānotās projekta izmaksas un ar projektu saimnieciskās darbības saistītas izmaksas un plānotie resursi atbilst gaidāmajiem rezultātiem, ievērojot pareizas finanšu pārvaldības principu, ko veido:
6.4.1.
saimnieciskuma princips, kurš saistīts ar to, lai resursi, ko atbalsta pretendents lieto savas darbības nodrošināšanai, būtu pieejami noteiktā laikā, pienācīgā apjomā un kvalitātē par labāko cenu;
6.4.2.
lietderības princips, kurš saistīts ar labāko attiecību starp izmantotajiem resursiem un gūto rezultātu;
6.4.3.
efektivitātes princips, kurš saistīts ar konkrētu izvirzīto mērķu un paredzēto rezultātu sasniegšanu;
6.5.
projektam paredzēto piegāžu, pakalpojumu vai būvdarbu iepirkumā ievēro normatīvo aktu prasības par iepirkuma procedūras piemērošanu un šādus nosacījumus:
6.5.1.
ja paredzamā līguma summa ir no 170 001 līdz 500 000 euro būvdarbu iepirkumiem vai no 70 001 līdz 500 000 euro preču un pakalpojumu iepirkumiem, atbalsta pretendents, lai iegādātos preces un pakalpojumus, piedāvājuma sagatavošanai un iesniegšanai nosaka termiņu, ne īsāku par 10 darbdienām, bet būvdarbu uzsākšanai – ne īsāku par 15 darbdienām, skaitot no nākamās darbdienas pēc uzaicinājuma publicēšanas Iepirkumu uzraudzības biroja tīmekļvietnē;
 
6.5.2.
ja paredzamā līguma summa pārsniedz 500 000 euro būvdarbu vai preču un pakalpojumu iepirkumiem, atbalsta pretendents, lai uzsāktu būvdarbus vai iegādātos preces un pakalpojumus, piedāvājuma sagatavošanai un iesniegšanai nosaka termiņu, ne īsāku par 30 dienām, skaitot no nākamās darbdienas pēc uzaicinājuma publicēšanas Iepirkumu uzraudzības biroja tīmekļvietnē;
6.5.3.
projektā paredzētās tehnikas, iekārtu, aprīkojuma, darba instrumentu, informācijas tehnoloģiju, programmnodrošinājuma, būvmateriālu iegādei, pakalpojumiem, būvniecībai vai būves pārbūvei, kā arī vispārējām izmaksām, ja tās ir no 1001 euro, izvēlas visizdevīgāko piedāvājumu, kura noteikšanā viens no kritērijiem ir zemākā cena. To apliecina ar vismaz divu derīgu piedāvājumu salīdzināšanu konkrētai iegādei neatkarīgi no iepirkuma procedūras veida;
6.5.4.
ja iepirkuma summa ir no 70 001 euro, atbalsta pretendents iepirkuma tehniskajā specifikācijā iekļauj nosacījumu, ka preces vai pakalpojuma piegādātājam vai būvdarbu veicējam ir vismaz viena gada darbības pieredze jomā, ar kuru saistīts iepirkums, un iesniedz trīs derīgus piedāvājumus, kā arī katra iepirkuma dalībnieka apliecinājumu par neatkarīgi izstrādātu piedāvājumu;
6.5.5.
atbalsta pretendents vai saņēmējs izvērtē tā izsludinātā iepirkuma ietvaros saņemtos piedāvājumus, neizsludina uzvarētāju un neslēdz piegādes vai būvniecības līgumu, ja attiecībā pret iepirkuma uzvarētāju trīs gadu laikā līdz projekta iesnieguma iesniegšanai ir stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams lēmums par tā atzīšanu par vainīgu konkurences tiesību pārkāpumā;
6.5.6.
atbalsta pretendents vai saņēmējs nodrošina, ka tā izsludinātā iepirkuma ietvaros saņemtie derīgie piedāvājumi ir apliecināti ar e-parakstu;
6.5.7.
atbalsta pretendents neveic projektā paredzēto piegāžu, pakalpojumu vai būvdarbu iepirkumu no juridiskās vai fiziskās personas, kurai ir noteiktas starptautiskās vai nacionālās sankcijas vai būtiskas finanšu un kapitāla tirgus intereses ietekmējošas Eiropas Savienības vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts sankcijas. Atbalsta pretendents neveic projektā paredzēto tehnikas (tostarp traktoru un ražas novākšanas traktoru) un aprīkojuma iegādi, ja tā tika ražota šādās valstīs:  Baltkrievijas Republikā, Krievijas Federācijā;
6.6.
pierāda projekta gatavību īstenošanai – pārzina savu biznesa plānu un drošas finanšu vadības principus atbilstoši šo noteikumu 6.4. apakšpunktam;
6.7.
īstenojot projektu, nodrošina pamattiesību ievērošanu un atbilstību Eiropas Savienības Pamattiesību hartai – tiek ņemta vērā un veicināta vīriešu un sieviešu līdztiesība, dzimumu līdztiesības aspekta integrēšana un dzimumperspektīvas integrēšana, novēršot jebkādu diskrimināciju dzimuma, rases vai etniskās izcelsmes, ticības vai pārliecības, invaliditātes, vecuma vai seksuālās orientācijas dēļ, jo īpaši ņem vērā piekļūstamības nodrošināšanu personām ar invaliditāti.
7.
Šo noteikumu 6.5.3.  un 6.5.4. ​​​​​​​ apakšpunktā minēto prasību par nepieciešamo piedāvājumu skaitu nepiemēro, ja atbalsta pretendents ir Publisko iepirkumu likuma 1. panta 19. punktā vai Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā minētais pasūtītājs. Ja publiskā iepirkuma procedūrā ir saņemts viens piedāvājums, atbalsta pretendents Lauku atbalsta dienestā iesniedz dokumentus, kas pierāda preču, pakalpojumu vai būvniecības līgumcenas pamatotību un atbilstību tirgus cenai.
8.
Šo noteikumu 6.5.3.  un 6.5.4. ​​​​​​​apakšpunktā minētās prasības nepiemēro tām attiecināmajām izmaksām, kuras saskaņā ar attiecīgā atbalsta piešķiršanu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem piešķir atbilstoši regulas 2021/1060 53. panta 1. punkta "b" vai "d" apakšpunktam vai regulas Nr. 2021/2115 83. panta 1.punkta  "b" vai "d" apakšpunktam.
9.
Ja atbalsta pretendents ir publiska persona vai tās iestāde, iepirkuma dokumentus, kas saistīti ar preces iegādi vai pakalpojumu, iesniedz kopā ar projekta iesniegumu vai projekta iesniegumam pievieno informāciju par tirgus cenu izpēti un iepirkuma dokumentus iesniedz sešu mēnešu laikā pēc dienas, kad stājies spēkā Lauku atbalsta dienesta lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc iepirkuma procedūras pabeigšanas, ja attiecīgā atbalsta saņemšanu regulējošajos normatīvajos aktos nav noteikts cits termiņš.
10.
Lauku atbalsta dienests, izvērtējot atbalsta pretendenta lauksaimniecības izglītības atbilstību atbilstoši normatīvo aktu noteiktajam par lauksaimniecības attīstības pasākumu īstenošanu, ņem vērā Zemkopības ministrijas izstrādātās un publicētas Vadlīnijas lauksaimniecības izglītības atbilstības izvērtēšanai.
11.
Lauku atbalsta dienests un atbalsta pretendents atbilstoši normatīvajiem aktiem par personu datu aizsardzību apstrādā personas datus – vārdu, uzvārdu, personas kodu, tālruņa numuru, e-pasta adresi, Lauku atbalsta dienesta klienta numuru, nekustamā īpašuma adresi un kadastra numuru, lai identificētu personu, administrējot pasākumu. Fiziskās personas datus uzglabā līdz 2035. gada 31. decembrim, ja tā pieteicās valsts un Eiropas Savienības atbalstam, ko piešķir saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda pasākumiem. Fiziskās personas datus uzglabā līdz 2037. gada 31. decembrim, ja tā pieteicās valsts un Eiropas Savienības atbalstam, ko piešķir saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku attīstībai. Šī noteikuma punktā minētus datus pēc norādīta termiņa iznīcina saskaņā ar Arhīvu likumā noteiktajām prasībām.
III.Projektu iesniegumu vērtēšana un atlase
12.
Lauku atbalsta dienests pēc projektu iesniegumu pieņemšanas:
12.1.
uzsāk to vērtēšanu saskaņā ar šiem noteikumiem un normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam;
12.2.
savā tīmekļvietnē publicē informāciju par pasākuma kārtai piešķirtā finansējuma atlikumu un ne retāk kā reizi mēnesī atjauno informāciju.
13.
Projektu iesniegumu izskatīšanā Lauku atbalsta dienests ievēro šādu secību:
13.1.
izvērtē projekta iesniedzēja atbilstību šo noteikumu 59.2. un 59.3. ​​​​​​​ apakšpunktam un atbalsta pretendenta definīcijai, kas noteikta normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam;
13.2.
atbilstošos projektu iesniegumus sarindo dilstošā secībā, ņemot vērā punktu skaitu saskaņā ar projektu atlases kritērijiem. Priekšroka publiskā finansējuma saņemšanai ir projekta iesniegumam ar lielāko punktu skaitu. Vietējo rīcības grupu apstiprinātos projektu iesniegumus, kas iesniegti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu pasākumiem sabiedrības virzītu vietējās attīstības stratēģiju īstenošanai, un projektu iesniegumus, kas iesniegti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu pasākumam "Kontrole un noteikumu izpilde" un pasākumam "Datu vākšana un apstrāde zivsaimniecības pārvaldības un zinātniskiem mērķiem", kā arī normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu integrētās jūrlietu politikas veicināšanai, vērtē saskaņā ar projektu atlases kritērijiem. Projektus, kas atbilst projektu atlases kritērijiem, turpina vērtēt saskaņā ar šo noteikumu 13.4. apakšpunktu;
13.3.
pēc projektu iesniegumu sarindošanas turpina vērtēt tos projektu iesniegumus, kuri ir saņēmuši vismaz minimālo punktu skaitu, kas noteikts normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam, un kuru īstenošanai attiecīgajā kārtā publiskais finansējums ir pietiekams vismaz 50 procentu apmērā. Tos projektu iesniegumus, kam piešķirtais punktu skaits attiecīgajā kārtā nav pietiekams publiskā finansējuma iegūšanai, noraida, ja nav pieņemts lēmums par papildu finansējuma piešķiršanu vai finanšu pārdali konkrētā atbalsta pasākuma kārtā piešķirtā publiskā finansējuma ietvaros;
13.4.
novērtē projekta iesnieguma atbilstību šo noteikumu 14. punktā minētajām prasībām un publiskā finansējuma saņemšanas nosacījumiem saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauku un zivsaimniecības attīstībai  konkrētam pasākumam;
13.5.
ja pieņemts lēmums par projekta iesnieguma noraidīšanu, ievērojot atbrīvoto publisko finansējumu, no vērtēšanai nenodotajiem projektu iesniegumiem vērtē citu projekta iesniegumu, kas ieguvis lielāko punktu skaitu.
14.
Projekta iesniegumu, maksājuma pieprasījumu un pārskatu noformē un iesniedz atbilstoši šādām prasībām:
14.1.
projekta iesniegums, maksājuma pieprasījums vai pārskats ir pilnībā aizpildīts un sagatavots atbilstoši projekta iesnieguma un maksājuma pieprasījuma elektroniskajā pieteikšanās sistēmā noteiktajai pārskata formai, kā arī ir iesniegti visi nepieciešamie pavaddokumenti, kas noteikti normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam;
14.2.
projekta iesniegums, maksājumu pieprasījums vai pārskats ir sagatavots valsts valodā;
14.3.
projekta budžetā vai pārskatā iekļautie finanšu rādītāji ir norādīti euro;
14.4.
projekta iesniegumu, maksājuma pieprasījumu vai pārskatu ir parakstījusi atbildīgā persona, kurai ir paraksta tiesības;
14.5.
projekta iesniegums ir iesniegts konkrētā pasākuma projekta iesniegumu pieņemšanas kārtai noteiktajā termiņā vai pārskats ir iesniegts atbilstoši normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam noteiktajā termiņā.
15.
Ja projekta iesnieguma izvērtēšanai trūkst informācijas vai tā nav skaidra, Lauku atbalsta dienests jebkurā projekta vērtēšanas posmā var rakstiski pieprasīt papildu informāciju projekta iesnieguma precizēšanai. Pieprasīto informāciju atbalsta pretendents iesniedz septiņu dienu laikā no pieprasījuma dienas. Ja pieprasītā informācija noteiktajā termiņā netiek iesniegta, Lauku atbalsta dienests pieņem šo noteikumu 17.4. apakšpunktā minēto lēmumu.
16.
Projekta iesniegumu noraida, ja:
16.1.
tajā nav informācijas par paredzētajām aktivitātēm un to apjomu, kā arī tam nav pievienots biznesa plāns, ja tas noteikts normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam;
16.2.
tas neatbilst publiskā finansējuma saņemšanas nosacījumiem, kas noteikti normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam.
IV.Lēmuma pieņemšana
17.
Pēc projekta iesnieguma izvērtēšanas Lauku atbalsta dienests pieņem vienu no šādiem lēmumiem:
17.1.
par projekta iesnieguma atbilstību noformēšanas prasībām un publiskā finansējuma saņemšanas nosacījumiem un projekta iesnieguma apstiprināšanu;
17.2.
par projekta iesnieguma apstiprināšanu, nosakot izpildāmos nosacījumus atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam;
17.3.
par projekta iesnieguma apstiprināšanu un publiskā finansējuma summas samazināšanu;
17.4.
par projekta iesnieguma noraidīšanu.
18.
Projekta iesniegumu noraida, ja nav izpildīti šo noteikumu 17.2. apakšpunktā minētajā lēmumā paredzētie nosacījumi.
19.
Lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, kurā ietver regulas 2021/1060 73. panta 3. apakšpunktā norādīto informāciju, vai noraidīšanu Lauku atbalsta dienests pieņem triju mēnešu laikā pēc:
19.1.
šo noteikumu 2. punktā minētajā publikācijā noteiktā projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām;
19.2.
projekta iesnieguma saņemšanas, ja projekta iesniegumu pieņemšanas kārta ir izsludināta saskaņā ar šo noteikumu 3. punktā minētajiem nosacījumiem;
19.3.
projekta iesnieguma saņemšanas Lauku atbalsta dienestā, ja projektu iesniedz saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu sabiedrības virzītu vietējās attīstības stratēģiju īstenošanai.
20.
Ja projekta iesnieguma izvērtēšanai nepieciešams papildu laiks faktu pārbaudei, lēmuma pieņemšanas termiņu pagarina, bet ne ilgāk kā līdz 12 mēnešiem no projekta iesniegšanas brīža. Projekta izskatīšanas laikā tam rezervē publisko finansējumu.
21.
Šo noteikumu 17. punktā minētie Lauku atbalsta dienesta lēmumi apstrīdami Lauku atbalsta dienesta likumā noteiktajā kārtībā.
22.
Atbalsta pretendents ir tiesīgs lūgt Lauku atbalsta dienestu izdarīt grozījumus projekta iesniegumā, ja to dēļ nemainās projekta mērķis vai pretendenta atbilstības nosacījumi normatīvajiem aktiem par pasākuma atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai.
23.
Pēc Lauku atbalsta dienesta pieņemtā lēmuma par projekta iesnieguma apstiprināšanu projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa nav palielināma.
V.Projekta īstenošanas nosacījumi
24.
Atbalsta saņēmējs ir tiesīgs uzsākt projekta īstenošanu pēc projekta iesnieguma iesniegšanas Lauku atbalsta dienesta elektroniskajā pieteikšanās sistēmā, uzņemoties pilnu finanšu risku. Atbalsta saņēmējs (fiziska persona), kam saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam ir jāiegūst komersanta, zemnieku saimniecības vai saimnieciskās darbības veicēja statuss, ir tiesīgs uzsākt projekta īstenošanu pēc attiecīgā statusa reģistrācijas Uzņēmumu reģistrā vai Valsts ieņēmumu dienestā. Ja Lauku atbalsta dienests pieņem lēmumu par projekta noraidīšanu, atbalsta saņēmējs sedz visus ar projekta īstenošanu saistītos izdevumus.
25.
Atbalsta saņēmējs nodrošina regulas 2021/1060 50. pantā un regulas 2021/1139 60. pantā minēto pienākumu izpildi. Atbalsta saņēmējs, kas saņēmis valsts vai Eiropas Savienības atbalstu lauku attīstībai, nodrošina regulas Nr. 2021/2115 123. pantā 2. punkta j) apakšpunktā minēto informācijas, publicitātes un atpazīstamības prasību izpildi. Īstenojot informācijas un publicitātes pasākumus, saskaņā ar Zemkopības ministrijas apstiprinātajām vadlīnijām "Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijas" izmanto Savienības emblēmu atbilstoši regulas 2021/1060  9. pielikumā noteiktajiem tehniskajiem parametriem, kā arī nacionālo identifikācijas zīmi ar atsauci "Nacionālais attīstības plāns 2027" un norāda fondu administrējošās iestādes – "Atbalsta Zemkopības ministrija un Lauku atbalsta dienests". Projekta informācijas un publicitātes pasākumu izmaksas sedz atbalsta saņēmējs.
26.
Atbalsta saņēmējs projekta īstenošanas gaitā nekavējoties informē Lauku atbalsta dienestu:
26.1.
par nepieciešamību veikt darbības, kas nav paredzētas projekta iesniegumā, bet ir saistītas ar projekta īstenošanu, kā arī par apstākļiem, kuru dēļ projektu nav iespējams īstenot. Projektā neparedzētās darbības var uzsākt tikai pēc Lauku atbalsta dienesta saskaņojuma;
26.2.
ja ir mainījusies atbalsta saņēmēja atbilstība atbalsta saņemšanas nosacījumiem.
27.
Atbalsta saņēmējs var lūgt projekta īstenošanas termiņa pagarinājumu, ja projektu nav iespējams īstenot noteiktajā termiņā no atbalsta saņēmēja neatkarīgu iemeslu dēļ, kurus nevarēja paredzēt. Lauku atbalsta dienests bez sankcijām var pagarināt projekta īstenošanas termiņu, ja kopējais projekta īstenošanas termiņš nepārsniedz oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicēto konkrētā pasākuma kārtas projektu īstenošanas beigu termiņu vai sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijas īstenošanas teritorijā pieejamā laikrakstā un Lauku atbalsta dienesta tīmekļvietnē publicēto konkrētās kārtas projektu īstenošanas beigu termiņu, ja atbalstu saņem saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu sabiedrības virzītu vietējās attīstības stratēģiju īstenošanai.
28.
Ja valstī noteiktas ārkārtējas situācijas dēļ projektu nav iespējams īstenot noteiktajā termiņā, Lauku atbalsta dienests, nepiemērojot sankcijas, ir tiesīgs pagarināt projekta īstenošanas termiņu pēc šo noteikumu 27. punktā minētā projektu īstenošanas beigu termiņa, saskaņojot to ar Zemkopības ministriju.
29.
Darījumi notiek bezskaidras naudas norēķinu veidā.
30.
Ja nepieciešams, Lauku atbalsta dienestam ir tiesības projekta īstenošanas posmā pieprasīt atbalsta saņēmējam:
30.1.
informāciju par projekta pasākumu izpildi attiecīgajā periodā, norādot izpildītos un iekavētos pasākumus, kavēšanās iemeslus, plānoto rīcību un termiņus kavējuma seku novēršanai;
30.2.
papildu informāciju par jebkuru iesniegto dokumentu.
VI.Publiskā finansējuma pieprasīšana un maksājumu kārtība
31.
Publisko finansējumu piešķir par tām attiecināmajām izmaksām, kas ir ietvertas projekta izmaksu tāmē, kuru apstiprinājis Lauku atbalsta dienests. Ja attiecināmās izmaksas veido tikai daļu no projekta kopējām izmaksām, atbalsta saņēmējs nodrošina projekta īstenošanu par saviem līdzekļiem atbilstoši projekta iesniegumā paredzētajām darbībām un mērķiem. Pirms publiskā finansējuma piešķiršanas Lauku atbalsta dienests izvērtē atbilstību šo noteikumu 59.2. apakšpunktam un atbalsta pretendenta definīcijai, kas noteikta normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam.
32.
Publisko finansējumu atmaksā par iegādātajām precēm un būvēm, ja tās ir atbalsta saņēmēja īpašumā. Šī prasība neattiecas uz atbalsta saņēmējiem, kas publiskā finansējuma atmaksu saņem saskaņā ar šo noteikumu 48.2. apakšpunktu.
33.
Pēc projekta vai tā daļas īstenošanas, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc lēmumā par projekta iesnieguma apstiprināšanu noteiktā projekta īstenošanas termiņa beigām atbalsta saņēmējs Lauku atbalsta dienestā iesniedz šādus dokumentus:
33.1.
maksājuma pieprasījumu par tā faktiskām attiecināmajām izmaksām, kas ir ietvertas Lauku atbalsta dienesta apstiprinātajā izmaksu tāmē un šo noteikumu 2. pielikumu;
33.2.
ar pakalpojumu sniedzējiem noslēgto līgumu kopijas;
33.3.
darbu nodošanas un pieņemšanas aktu kopijas;
33.4.
starp atbalsta saņēmēju, preces piegādātāju, kredītiestādi vai akciju sabiedrību "Attīstības finanšu institūcija Altum" noslēgtā darījuma līguma kopiju, ja atbalsta saņēmējs plāno publiskā finansējuma atmaksu saņemt saskaņā ar šo noteikumu 48. punktu;
33.5.
projekta īstenošanu apliecinošo darījumu dokumentu kopijas un kredītiestādes konta izrakstu. Lauku atbalsta dienests, ja nepieciešams, ir tiesīgs pieprasīt iesniegt konta izdruku arī par laikposmu, kas sākas līdz ar projekta iesniegšanu. Konta izrakstā atspoguļo naudas līdzekļu kustību par attiecīgo darījumu, iekļaujot debetu un kredītu, kā arī visu naudas līdzekļu kustību klienta kontā noteiktā laikposmā, un norāda konta atlikumu šā laikposma sākumā un beigās. Lauku atbalsta dienests ir tiesīgs pieprasīt konta izrakstu par ilgāku laikposmu;
33.6.
iepirkuma procedūras dokumentus saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūras piemērošanu vai aprakstu par cenas izvēli saskaņā ar šo noteikumu 6.5. apakšpunktu, ja tie nav iesniegti kopā ar projekta iesniegumu;
33.7.
tehnikai un iekārtām, kas nav marķēts ar Eiropas atbilstības marķējumu CE, – ražotāja vai tā pilnvarota pārstāvja izsniegtas atbilstības deklarācijas kopiju;
33.8.
ja preces pirktas finanšu līzingā, – finanšu līzinga līguma kopiju, kurā noteikts, ka pēc finanšu līzinga samaksas preces paliek atbalsta saņēmēja īpašumā.
34.
Ja atbalsta saņēmējs noteiktajā termiņā neiesniedz šo noteikumu 33. punktā minēto informāciju, Lauku atbalsta dienests pieprasa to iesniegt septiņu dienu laikā no pieprasījuma dienas. Ja atbalsta saņēmējs norādītajā laikā informāciju neiesniedz, Lauku atbalsta dienests ir tiesīgs neizmaksāt atbalstu un pieprasīt iepriekš saņemtā atbalsta atmaksu saskaņā ar šo noteikumu 52.2. apakšpunktu un 65. ​​​​​​​ punktu.
35.
Maksājuma pieprasījumā norāda vismaz publiskā finansējuma apmēru, faktiskās izmaksas bez PVN, ja atbalsta saņēmējam PVN nav attiecināms saskaņā ar regulas 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktu, sadalījumā pa attiecināmo izmaksu pozīcijām un to summām atbilstoši Lauku atbalsta dienesta lēmumā ietvertajai projekta tāmei, norādot attiecināmās izmaksas un darījuma veidu (standarta, līzings, darījuma konts, priekšapmaksa vai avanss), un informāciju par nepabeigtajiem darbiem, rēķiniem, darījumu vai finanšu līzinga līgumiem. Faktiskās izmaksas nenorāda, ja saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam, to īsteno, piemērojot regulas 2021/1060 53. panta 1. punkta "c" apakšpunktu.
36.
Projekta īstenošanas laikā atbalsta saņēmējs publisko finansējumu saņem ne vairāk kā piecās daļās. Starpposma maksājumus pārskaita pēc atsevišķa projekta posma pabeigšanas, ja projekta posms ir īstenots un pēc tā īstenošanas ir radusies auditējama vērtība – fiziski izmērāms darbības rezultāts, kas pamatots ar grāmatvedības dokumentiem. Ja projekta publiskā finansējuma kopsumma pārsniedz 700 000 euro, to var saņemt ne vairāk kā septiņos maksājumos.
37.
Pirms maksājuma pieprasījuma iesniegšanas:
37.1.
ja iegādājas transportlīdzekli, traktortehniku, kuģi vai laivu, tas maksājuma pieprasījuma iesniegšanas brīdī ir reģistrēts Ceļu satiksmes drošības direkcijā vai Latvijas Jūras administrācijas Kuģu reģistrā, vai Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrā (VTUA);
37.2.
ja ir notikuši būvdarbi, Būvniecības informācijas sistēmā ir atzīme par būves nodošanu ekspluatācijā;
37.3.
ja, īstenojot projektu, ir izveidots dziļurbums, atbalsta saņēmējs kopā ar maksājuma pieprasījumu Lauku atbalsta dienestam sniedz informāciju par sagatavoto ūdens ieguves urbuma pasi, kas saskaņota ar valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs", atbilstoši normatīvajiem aktiem par zemes dzīļu izmantošanu.
38.
Publisko finansējumu par projekta sagatavošanu un īstenošanu saistītām izmaksām iekļauj pēdējā maksājuma pieprasījumā. Minētais nosacījums neattiecas uz valsts budžeta iestādi un valsts nozīmes meliorācijas sistēmu tiesisko valdītāju.
39.
Ja pretendents projektā paredzējis būvniecību, pēdējo maksājumu pārskaita tikai pēc visu projektā paredzēto darbību izpildes šo noteikumu 48.1.  un 48.2. ​​​​​​​ apakšpunktā neminēto atbalsta saņēmēju īstenotajiem projektiem, un tas nav mazāks par 20 procentiem no apstiprinātā publiskā finansējuma apjoma.
40.
Atbalsta saņēmējs avansu projekta īstenošanai pieprasa šādā kārtībā:
40.1.
Lauku atbalsta dienestā iesniedz avansa pieprasījumu, kurā norāda avansa apmēru, un kredītiestādes garantiju, kas garantē finansiālo saistību izpildi 100 procentu apmērā no avansa summas;
40.2.
Lauku atbalsta dienests 30 dienu laikā pēc avansa pieprasījuma saņemšanas pārskaita atbalsta saņēmējam avansu, bet ne vairāk kā 40 procentu apmērā no kopējā projektam piešķirtā publiskā finansējuma summas.
41.
Maksājuma pieprasījumu Lauku atbalsta dienests izskata 30 darbdienu laikā pēc tā iesniegšanas. Ja maksājuma pieprasījums precizēts vai Lauku atbalsta dienests pieprasījis papildu informāciju, izskatīšanas termiņš tiek pagarināts par 15 darbdienām pēc papildu informācijas iesniegšanas.
42.
Lauku atbalsta dienests maksājuma pieprasījumu izskata šādā kārtībā:
42.1.
ja tajā ietvertie izdevumi atbilst normatīvajos aktos par atbalsta piešķiršanu noteiktajām prasībām, apstiprina attiecināmo izdevumu summu un sagatavo maksājuma rīkojumu par faktisko attiecināmo izdevumu atmaksu;
42.2.
ja maksājuma pieprasījumā ietvertie izdevumi neatbilst normatīvajos aktos par atbalsta piešķiršanu noteiktajām prasībām, neatbilstošo izdevumu summu neapstiprina un par to informē atbalsta saņēmēju;
42.3.
ja maksājuma pieprasījumā ietvertie izdevumi daļēji atbilst normatīvajos aktos par atbalsta piešķiršanu noteiktajām prasībām, apstiprina attiecināmo izdevumu summu un piemēro samazinājumu par to summu, kas neatbilst normatīvajos aktos par atbalsta piešķiršanu noteiktajām prasībām. Ar maksājuma pieprasījumā ietvertajiem izdevumiem, kas neatbilst normatīvajos aktos par atbalsta piešķiršanu noteiktajām prasībām, rīkojas atbilstoši šo noteikumu 42.2. apakšpunktam.
43.
Lauku atbalsta dienests attiecināmās izmaksas atbilstoši projekta iesniegumā noteiktajai Eiropas Savienības finansējuma un valsts budžeta finansējuma proporcijai  pārskaita:
43.1.
valsts budžeta ieņēmumos, ja atbalsta saņēmējs ir valsts budžeta iestāde;
43.2.
atbalsta saņēmējam, kas ir šo noteikumu 43.1. apakšpunktā neminēts atbalsta saņēmējs, uz tā kredītiestādes kontu, ja attiecīgā atbalsta saņemšanu regulējošajos normatīvajos aktos nav noteikts citādi.
44.
Atbalsta saņēmējam maksājuma pieprasījuma iesniegšanas dienā nodokļu un valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu parādi nav lielāki par 1000 euro vai ar Valsts ieņēmumu dienesta lēmumu nodokļu maksājumu termiņš ir pagarināts vai atlikts saskaņā ar likumu "Par nodokļiem un nodevām". 
45.
Priekšapmaksu projekta īstenošanai piešķir:
45.1.
pašvaldībai, valsts kapitālsabiedrībai, zinātniskajai institūcijai, ja tā priekšapmaksas pieprasījumu, norādot tā apmēru, iesniedz kopā ar projekta iesniegumu. Priekšapmaksu projekta iesniegumā  paredz ne vairāk kā 25 procentu apmērā no projekta kopējā publiskā finansējuma, ja specifiskie noteikumi nenosaka citādi;
45.2.
biedrībai, nodibinājumam vai reliģiskai organizācijai, kas īsteno sabiedriskā labuma projektu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu pasākumiem sabiedrības virzītu vietējās attīstības stratēģiju īstenošanai, tai skaitā atbalsta pretendentiem pasākumā "Atbalsts zvejniekiem piekrastes zvejā" šādā kārtībā:
45.2.1.
atbalsta saņēmējs iesniedz:
45.2.1.1.
priekšapmaksas pieprasījumu, kurā norāda priekšapmaksas kopējo apmēru, informāciju par rēķiniem, līgumiem un iepirkuma dokumentāciju, kas iesniegta priekšapmaksas saņemšanai, sadalījumā pa attiecināmo izmaksu pozīcijām atbilstoši Lauku atbalsta dienesta lēmumā par projekta iesnieguma apstiprināšanu ietvertajai tāmei;
45.2.1.2.
priekšapmaksas pieprasījumam pievienotos preču piegādātāju, darbu izpildītāju vai pakalpojumu sniedzēju rēķinus par projekta īstenošanas darbībām;
45.2.2.
saņēmis priekšapmaksu, atbalsta saņēmējs preču piegādātājiem, darbu izpildītājiem vai pakalpojumu sniedzējiem samaksā pilnā apmērā no sava kredītiestādes norēķinu konta;
45.2.3.
priekšapmaksas pieprasījumu iesniedz ne biežāk kā trīs reizes projekta īstenošanas laikā norādītajā apmērā;
45.2.4.
Lauku atbalsta dienests nākamos pārskaitījumus atbalsta saņēmējam pārskaita pēc tam, kad atbalsta saņēmējs ir norēķinājies ar preču piegādātājiem, darbu izpildītājiem vai pakalpojumu sniedzējiem par tām darbībām, par kurām ir saņemta priekšapmaksa;
45.3.
šo noteikumu 45.2. apakšpunktā neminētam atbalsta saņēmējam, ja to paredz konkrētā pasākuma nosacījumi.
46.
Lauku atbalsta dienests 30 dienu laikā pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas vai priekšapmaksas, vai priekšapmaksas pieprasījuma iesniegšanas finansējumu pārskaita atbalsta saņēmējam. Ja iesniegtie dokumenti tiek precizēti vai Lauku atbalsta dienests pieprasa papildu informāciju, izskatīšanas termiņu pagarina par 15 darbdienām.
47.
Priekšapmaksu un starpposma maksājumus pārskaita, ievērojot šādus nosacījumus:
47.1.
to kopsumma no projekta publiskā finansējuma nepārsniedz:
47.1.1.
100 procentu –valsts kapitālsabiedrībai, kurai ar likumu ir deleģēts uzdevums meliorācijas sistēmu būvniecība, uzturēšana un ekspluatācija, kas nenes peļņu, un finansējums šā uzdevuma īstenošanai ir vairāk nekā 50 procentu no valsts kapitālsabiedrības kopējā apgrozījuma, vai Latvijas zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētai zinātniskajai institūcijai;
47.1.2.
90 procentu – pašvaldībai, biedrībai, kas īsteno sabiedrības virzītu vietējās attīstības stratēģiju, atbalsta pretendentam pasākumā "Atbalsts zvejniekiem piekrastes zvejā" vai valsts kapitālsabiedrībai;
47.1.3.
80 procentu – šo noteikumu 47.1.1.  un 47.1.2. ​​​​​​​ apakšpunktā neminētam atbalsta saņēmējam;
47.2.
ja atbalsta saņēmēja kopējie projekta attiecināmie izdevumi ir mazāki nekā plānotās projekta attiecināmās izmaksas un radusies publiskā finansējuma pārmaksa, atbalsta saņēmējs pēc Lauku atbalsta dienesta pieprasījuma tā norādītajā kontā atmaksā pārmaksāto finansējumu.
48.
Ja atbalsta saņēmējs ir persona, kas nav minēta šo noteikumu 45.1.  un 45.2. ​​​​​​​ apakšpunktā un, īstenojot projektu, maksājumiem izmanto savus līdzekļus (ieskaitot kredītu), bet:
48.1.
par precēm vai pakalpojumiem ir samaksājusi daļēji, maksājuma pieprasījumu iesniedz, ja ir izpildīti visi šajā apakšpunktā minētie nosacījumi:
48.1.1.
preces piegādātājs vai pakalpojuma sniedzējs atbalsta saņēmējam ir izrakstījis rēķinu par visu pirkuma vai pakalpojuma summu, bet, ja projektu īsteno vairākos posmos, – rēķinu par visu attiecīgā posma izmaksu summu;
48.1.2.
kredītiestādei, preces piegādātājam vai pakalpojumu sniedzējam ir pilnībā samaksāta privātā ieguldījuma daļa, pievienotās vērtības nodoklis un citas neattiecināmās izmaksas atbilstoši apstiprinātajā projekta iesniegumā noteiktajai Eiropas Savienības finansējuma un valsts budžeta finansējuma proporcijai un Lauku atbalsta dienestā ir iesniegti darījumus apliecinošo dokumentu un konta izraksti;
48.1.3.
iegādātā prece atrodas pie atbalsta saņēmēja un ir tā īpašumā;
48.1.4.
būvniecības gadījumā Lauku atbalsta dienestā ir iesniegta pieņemšanas un nodošanas dokumentu kopija, ja būvniecība notiek vairākos posmos, vai Būvniecības informācijas sistēmā ir atzīme par būves nodošanu ekspluatācijā vai par būvdarbu pabeigšanu;
48.1.5.
10 darbdienu laikā pēc informācijas saņemšanas no Lauku atbalsta dienesta par publiskā finansējuma pārskaitīšanu preces piegādātājam no kredītiestādes darījumu konta Lauku atbalsta dienestā ir iesniegts kredītiestādes izsniegts dokuments, kas apliecina, ka publiskais finansējums pilnā apmērā ir pārskaitīts preces piegādātājam;
48.2.
preču iegādei izmanto finanšu līzinga līdzekļus, atbalsta saņēmējs maksājuma pieprasījumu iesniedz, ja ir izpildīti visi šajā apakšpunktā minētie nosacījumi:
48.2.1.
projekta iesniegumā paredzētās aktivitātes īstenotas projektu iesniegumu iesniegšanas kārtā izsludinātajā projekta īstenošanas termiņā, bet projekts uzskatāms par pilnībā pabeigtu, kad atbalsta saņēmējs līzinga kompānijai ir izmaksājis līzinga objekta vērtību, nokārtojis visas līzinga līgumā noteiktās saistības un iegādātā prece kļuvusi par atbalsta saņēmēja īpašumu;
48.2.2.
pēc aktivitātes īstenošanas atbalsta saņēmējs Lauku atbalsta dienestā ir iesniedzis darījumu apliecinošos dokumentus, kā arī reizi kalendāra gada ceturksnī – dokumentus, kas apliecina izdevumus, kuri atbalsta saņēmējam radušies, norēķinoties ar līzinga devēju.
49.
Finanšu līzingā iegādātās preces kļūst par atbalsta saņēmēja īpašumu piecu gadu laikā pēc aktivitātes īstenošanas. Ja ir radušās grūtības ar līzinga vai kredīta maksājumu samaksu vai iegādātās preces ir pārgājušas līzinga sabiedrības vai kredītiestādes valdījumā, atbalsta saņēmējs par to nekavējoties informē Lauku atbalsta dienestu.
50.
Finansējuma saņemšanai:
50.1.
valsts budžeta iestāde nepieciešamo finansējumu projekta īstenošanai plāno un izdevumus veic no līdzekļiem, kas paredzēti tās ministrijas vai citas centrālās valsts iestādes budžetā, kuras padotībā atrodas atbalsta saņēmējs;
50.2.
pašvaldība, valsts kapitālsabiedrība un zinātniskā institūcija maksājumiem atver kontu kredītiestādē un izmanto tikai šī konta līdzekļus;
50.3.
šo noteikumu 50.1.  un 50.2. ​​​​​​​ apakšpunktā neminētie atbalsta saņēmēji preču piegādātājiem, darbu izpildītājiem vai pakalpojumu sniedzējiem samaksā pilnā apmērā no sava kredītiestādes norēķinu konta.
51.
Ja normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam ir noteikta prasība, lai atbalsta saņēmējs Lauku atbalsta dienestā iesniedz pārskatu par iepriekšējos gados veiktajām izmaksām, maksājumu par kārtējo gadu pārskaita, ja pārskats atbilst šo noteikumu 14. punktā  noteiktajām prasībām un publiskā finansējuma saņemšanas nosacījumiem saskaņā ar normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam noteiktajām prasībām.
52.
Pēc pārskatu izvērtēšanas, bet ne vēlāk kā triju mēnešu laikā pēc to saņemšanas Lauku atbalsta dienests pieņem vienu no šādiem lēmumiem:
52.1.
lēmumu par pārskata atbilstību noformēšanas prasībām un publiskā finansējuma saņemšanas nosacījumiem un par maksājuma piešķiršanu;
52.2.
lēmumu par pārskata neatbilstību noformēšanas prasībām un publiskā finansējuma saņemšanas nosacījumiem un maksājuma nepiešķiršanu vai saņemtā atbalsta atmaksu, ja tas paredzēts konkrētā pasākuma nosacījumos.
VII.Projektu uzraudzība
53.
Atbalsta saņēmējs uzraudzības periodā sasniedz mērķus un rādītājus saskaņā ar normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam noteiktajām prasībām.
54.
Projekta uzraudzības periodu nosaka atbilstoši normatīvajiem aktiem par atbalsta piešķiršanu konkrētam pasākumam un to uzskaita, sākot no pirmā noslēgtā gada pēc pēdējā maksājuma pieprasījuma iesniegšanas Lauku atbalsta dienestā.
55.
Lauku atbalsta dienests ir tiesīgs pagarināt projekta uzraudzības periodu, ja tas konstatē atkāpes no projektā paredzētajiem sasniedzamajiem rādītājiem.
56.
Projekta uzraudzības laikā atbalsta saņēmējs projektā par publiskā finansējuma līdzekļiem iegūtos pamatlīdzekļus un izveidoto infrastruktūru:
56.1.
izmanto tikai projektā paredzētajām aktivitātēm;
56.2.
neatsavina vai nepatapina;
56.3.
neizīrē vai neiznomā, ja vien tas nav paredzēts saskaņā ar pasākuma un projekta atbalstāmajām aktivitātēm un tā dēļ nemainās projekta mērķis.
57.
Atbalsta saņēmējs Lauku atbalsta dienestam nodrošina iespēju veikt pārbaudi vai apmeklēt to klātienē vai attālināti (neklātienē), izmantojot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, un pēc Lauku atbalsta dienesta amatpersonu pieprasījuma uzrāda pārbaudei nepieciešamos dokumentus, kas ir saistīti ar konkrētā pasākuma īstenošanu.
58.
Atbalsta saņēmējs ir tiesīgs piedalīties pārbaudē vai Lauku atbalsta dienesta apmeklējumā un iepazīties ar pārbaudes rezultātiem.
VIII.Atbalsta piešķiršanu ierobežojošie nosacījumi un piemērojamās finanšu korekcijas
59.
Projektu noraida, ja pirms projekta iesnieguma iesniegšanas vai tā vērtēšanas laikā atbalsta pretendentam, kas ir fiziska vai privāto tiesību juridiska persona:
59.1.
pasākumos, kuros jāvērtē pretendenta atbilstība grūtībās nonākuša uzņēmuma statusam, ir konstatēta kāda no grūtībās nonākuša uzņēmuma pazīmēm:
59.1.1.
kapitālsabiedrībai, izņemot mazu un vidēju uzņēmumu, kas ir pastāvējis mazāk nekā trīs gadus, uzkrāto zaudējumu dēļ ir zudusi vairāk nekā puse no tās parakstītā kapitāla, ja, uzkrātos zaudējumus atskaitot no rezervēm un visām pārējām pozīcijām, kuras vispārpieņemts uzskatīt par daļu no sabiedrības pašu kapitāla, rodas negatīvs rezultāts, kas pārsniedz pusi no parakstītā kapitāla, tai skaitā arī kapitāldaļu uzcenojumu;
59.1.2.
sabiedrībai, jo īpaši pilnsabiedrībai un komandītsabiedrībai, kurā vismaz dažiem dalībniekiem ir neierobežota atbildība par sabiedrības parādsaistībām, izņemot mazu un vidēju uzņēmumu, kas ir pastāvējis mazāk nekā trīs gadus, uzkrāto zaudējumu dēļ ir zudusi vairāk nekā puse no kapitāla, kas uzrādīts sabiedrības grāmatvedības pārskatos;
59.1.3.
atbalsta pretendentam ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process, ar tiesas spriedumu tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai tā saimnieciskā darbība ir izbeigta;
59.1.4.
atbalsta pretendents ir saņēmis glābšanas atbalstu, bet vēl nav atmaksājis aizdevumu vai atsaucis garantiju vai ir saņēmis pārstrukturēšanas atbalstu un uz to joprojām attiecas pārstrukturēšanas plāns;
59.1.5.
atbalsta pretendents neatbilst mazā un vidējā uzņēmuma statusam un pēdējos divus gadus uzņēmuma parādsaistību un pašu kapitāla bilances vērtību attiecība ir pārsniegusi 7,5, kā arī uzņēmuma procentu seguma attiecība, kas rēķināta pēc uzņēmuma ieņēmumiem pirms procentu, nodokļu, nolietojuma un amortizācijas atskaitījumiem (EBITDA), ir bijusi mazāka par 1,0;
59.1.6.
šo noteikumu 59.1.1.59.1.2.59.1.3.59.1.4.​​ un 59.1.5. ​​​​​​​ apakšpunktā minētos nosacījumus neattiecina uz atbalstu dabas katastrofu nodarītā kaitējuma atlīdzināšanai;
59.1.7.
šo noteikumu 59.1.1.59.1.2. un 59.1.5. apakšpunktā minēto nosacījumu vērtēšanai Lauku atbalsta dienests izmanto informāciju no atbalsta pretendenta gada pārskata vai zvērināta revidenta apstiprināta operatīvā (starpperiodu) pārskata;
59.1.8.
šo noteikumu 59.1.1.59.1.2. un 59.1.5. ​​​​​​​ apakšpunktā minētās prasības nevērtē, ja atbalsta saņēmējs ir fiziska persona, zemnieku saimniecība, zvejnieku saimniecība, biedrība vai nodibinājums;
59.2.
tā uzņēmuma dalībniekiem un to saistītajiem uzņēmumiem, kuri ir reģistrēti valstī vai teritorijā, kas minēta normatīvajos aktos par zemu nodokļu vai beznodokļu valstīm vai teritorijām, pieder vairāk nekā 25 procenti kapitāldaļu;
59.3.
atbalsta pretendentam ir konstatēts atkārtots vides aizsardzības noteikumu pārkāpums projekta īstenošanas nozarē, par ko stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams kompetentas institūcijas pieņemtais lēmums.
 
60.
Atbalsta pretendenta vai atbalsta saņēmēja – fiziskas vai privāto tiesību juridiskas personas – iesniegto projektu noraida vai atbalstu neizmaksā, ja, ievērojot šo noteikumu 3. pielikumu:
60.1.
tas atzīts par vainīgu terorismā, terorisma finansēšanā, aicinājumā uz terorismu, terorisma draudos vai personas vervēšanā un apmācībā terora aktu izdarīšanai;
60.2.
tas atzīts par vainīgu bērnu darbā vai citos nodarījumos, kas saistīti ar cilvēku tirdzniecību;
60.3.
atbalsta pretendentam, atbalsta saņēmējam, tā patiesajam labuma guvējam un tā piesaistītajam projekta finansētājam ir noteiktas starptautiskās vai nacionālās sankcijas vai būtiskas finanšu un kapitāla tirgus intereses ietekmējošas Eiropas Savienības vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts sankcijas,  – ne mazāk kā uz sankciju laiku;
60.4.
līdz projekta iesnieguma iesniegšanas dienai ir pagājuši mazāk nekā trīs gadi no dienas, kad kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams tiesas spriedums, prokurora priekšraksts par sodu, lēmums par piespiedu ietekmēšanas līdzekļa piemērošanu juridiskai personai, kurš stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, vai citas kompetentas institūcijas pieņemtais lēmums atbalsta pretendentam, atbalsta saņēmējam, kapitāldaļu turētājam, kam pieder vairāk nekā 25 procenti kapitāldaļu uzņēmumā, vai personai, kura ir projekta iesniedzēja valdes vai padomes loceklis vai prokūrists, vai personai, kura ir pilnvarota pārstāvēt projekta iesniedzēju ar filiāli saistītās darbībās vai kura ir atzīta par vainīgu jebkurā no šādiem noziedzīgiem nodarījumiem:
60.4.1.
kukuļņemšana, kukuļdošana, kukuļa piesavināšanās, starpniecība kukuļošanā, neatļauta labuma pieņemšana vai komerciāla uzpirkšana;
60.4.2.
krāpšana, piesavināšanās vai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana;
60.4.3.
izvairīšanās no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu samaksas;
60.5.
līdz projekta iesnieguma iesniegšanas dienai ir pagājuši mazāk nekā 12 mēneši no dienas, kad kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams tiesas spriedums vai citas kompetentas institūcijas pieņemtais lēmums, kurā tas atzīts par vainīgu kādā no šādiem pārkāpumiem:
60.5.1.
viena vai vairāku tādu pilsoņu vai pavalstnieku nodarbināšanā, kuri nav Eiropas Savienības dalībvalsts pilsoņi vai pavalstnieki un Eiropas Savienības dalībvalsts teritorijā uzturas nelikumīgi;
60.5.2.
personas nodarbināšanā bez rakstveidā noslēgta darba līguma, nodokļu normatīvajos aktos noteiktajā termiņā par šo personu neiesniedzot informatīvo deklarāciju par darba ņēmēju, kad tas uzsāk darbu;
60.5.3.
nav atmaksājis neatbilstošo izdevumu summu vai nav vienojies ar Lauku atbalsta dienestu par atmaksas grafiku, kā arī nav izpildījis minētā grafika nosacījumus, tādējādi neievērojot neatbilstošo izdevumu ieturēšanas vai atgūšanas procedūru Lauku atbalsta dienesta administrēto investīciju pasākumos;
60.5.4.
ar citiem tirgus dalībniekiem noslēdzis vienošanās, kuru mērķis vai sekas ir konkurences kavēšana, ierobežošana vai deformēšana Latvijas teritorijā;
60.6.
tam projekta īstenošanas un uzraudzības laikā ir konstatēts pārkāpums saskaņā ar regulas 2021/1139 11. pantu;
60.7.
tam saistībā ar iesniegtā projekta īstenošanu ir uzsākts kriminālprocess.
61.
Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai pasākumos atbalsta pretendentam pieejamo attiecināmo izmaksu kopējā apmērā iekļauj arī šā atbalsta pretendenta saistītajiem uzņēmumiem (tai skaitā vienam vienotam uzņēmumam) piešķirtās attiecināmās izmaksas.
62.
Atbalsta pretendentiem, kas piesakās atbalstam pasākumos, kuros jāvērtē saistīto uzņēmumu (arī viena vienota uzņēmuma) nosacījumi, Lauku atbalsta dienests pārbauda, vai atbalsta pretendentam pieejamajā attiecināmo izmaksu kopējā apmērā tiek iekļauts arī šā atbalsta pretendenta saistīto uzņēmumu (arī viena vienota uzņēmuma) publiskais atbalsts, kas piešķirts atbilstoši regulas Nr. 702/2014  1. pielikuma 3. panta 3. punktā noteiktajiem kritērijiem.
63.
Papildus šo noteikumu 62. punktā minētajam par saistītu uzņēmumu (arī vienu vienotu uzņēmumu) uzskata arī šādu atbalsta pretendentu:
63.1.
komersantu, zemnieku saimniecību, zvejnieku saimniecību, fizisku personu, kura reģistrējusies kā saimnieciskās darbības veicējs, vai individuālo komersantu, ja tiem ir kopējie ražošanas resursi, kopīga saimnieciskā darbība ar citu komersantu, zemnieku saimniecību, zvejnieku saimniecību, fizisku personu, kura reģistrējusies kā saimnieciskās darbības veicējs, vai individuālo komersantu vai ja tie tieši vai netieši kontrolē attiecīgo saimnieciskās darbības veicēju;
63.2.
personu, kura reģistrējusies kā saimnieciskās darbības veicējs un ir līdzīpašnieks arī zemnieku saimniecībā vai zvejnieku saimniecībā.
64.
Lauku atbalsta dienests ir tiesīgs pieņemt lēmumu, ar kuru nosaka aizliegumu fiziskai vai juridiskai personai vai personai, kas ir attiecīgās juridiskās personas valdes vai padomes loceklis vai prokūrists, vai persona, kas ir pilnvarota pārstāvēt projekta iesniedzēju ar filiāli saistītās darbībās, piedalīties projektu iesniegumu atlasē uz laiku, kas nepārsniedz trīs gadus no lēmuma spēkā stāšanās dienas, ja šī persona:
64.1.
īstenojot projektu, Lauku atbalsta dienestam apzināti ir sniegusi nepatiesu informāciju vai citādi ļaunprātīgi rīkojusies saistībā ar projekta īstenošanu un tas ir bijis par pamatu neatbilstošo izdevumu ieturēšanai vai atgūšanai;
64.2.
ir bijusi amatpersona vai valdes vai padomes loceklis uzņēmumā, kas, īstenojot projektu, Lauku atbalsta dienestam apzināti sniegusi nepatiesu informāciju vai citādi ļaunprātīgi rīkojusies saistībā ar projekta īstenošanu un tas ir bijis par pamatu neatbilstošo izdevumu ieturēšanai vai atgūšanai;
64.3.
ir apzināti radījusi apstākļus, lai iegūtu publisko finansējumu, kas pārsniedz vienam atbalsta saņēmējam maksimāli pieejamo publiskā finansējuma summu, vai gūtu priekšrocības salīdzinājumā ar citiem projektu iesniedzējiem, vai izvairītos no kāda atbalsta saņemšanas nosacījuma izpildes.
65.
Ja atbalsta pretendents vai atbalsta saņēmējs projekta pieteikuma vērtēšanas, īstenošanas vai uzraudzības laikā neievēro normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam noteiktās prasības, Lauku atbalsta dienests samazina atbalsta summu vai neatbilstību un pārkāpumu gadījumā pieņem lēmumu par atbalsta atmaksu saskaņā ar Zemkopības ministrijas apstiprinātajām vadlīnijām par finanšu korekcijas piemērošanu projektos, vai pieņem lēmumu par saistību pārtraukšanu.
IX.Noslēguma jautājumi
66.
Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumus Nr. 446 "Noteikumi par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā"  (Latvijas Vēstnesis, 2022, 136. nr.).
67.
Projektu iesniegumus, kas iesniegti Lauku atbalsta dienestā pirms šo noteikumu spēkā stāšanās dienas, administrē saskaņā ar noteikumiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību zivsaimniecības attīstībai 2021.-2027.gada plānošanas periodā, kas bija spēkā projekta iesniegšanas dienā.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
1.
pielikums
Ministru kabineta
[22-TA-3069 Dt]
noteikumiem Nr.
[22-TA-3069 Nr]
Atbalsta pretendenta deklarācija
2.
pielikums
Ministru kabineta
[22-TA-3069 Dt]
noteikumiem Nr.
[22-TA-3069 Nr]
Maksājuma pieprasījuma apliecinājums
3.
pielikums
Ministru kabineta
[22-TA-3069 Dt]
noteikumiem Nr.
[22-TA-3069 Nr]
Tiesību normas, kas attiecināmas uz atbalsta pretendenta vai saņēmēja izslēgšanu no atbalsta saņēmēju loka