Anotācija (ex-ante)

23-TA-1645: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Nodrošinājuma valsts aģentūras maksas pakalpojumu cenrādis" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
1. Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta devītā daļa un 5. panta 12.¹ daļa.
2. Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" (turpmāk – Noteikumi Nr. 333) 18.2. apakšpunkts.
3. Ministru kabineta 2021. gada 24. augusta sēdē dotais uzdevums (prot. Nr.57 52.§ "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam" un likumprojekta "Par valsts budžetu 2022. gadam" izstrādes procesā" 61. punkts).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Nodrošinājuma valsts aģentūras maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk – projekts) mērķis ir aktualizēt Nodrošinājuma valsts aģentūras (turpmāk – Aģentūra) maksas pakalpojumu cenrādi atbilstoši Aģentūras sniegto maksas pakalpojumu faktiskajām izmaksām un precizēt maksas pakalpojumu veidus, izdodot jaunus Ministru kabineta noteikumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2012. gada 11. decembra noteikumu Nr. 839 "Nodrošinājuma valsts aģentūras nolikums" 5.3. apakšpunktu Aģentūrai ir tiesības sniegt publiskos maksas pakalpojumus citām valsts un pašvaldību institūcijām un privātpersonām.
Aģentūras sniegto maksas pakalpojumu cenas nosaka Ministru kabineta 2021. gada 28. janvāra noteikumi Nr. 56 "Nodrošinājuma valsts aģentūras maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk – Noteikumi Nr. 56), un Noteikumu Nr. 56 pielikumā esošo maksas pakalpojumu izcenojumi šobrīd vairs nesedz ar pakalpojumu sniegšanu saistītās izmaksas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Aģentūras sniegto maksas pakalpojumu tiešās un netiešās izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumu, ir būtiski palielinājušās, palielinoties nodarbināto atalgojumam, komunālo pakalpojumu (siltumenerģijas, elektroenerģijas, ūdensapgādes, sadzīves atkritumu izvešanas) cenām un ēku uzturēšanas izmaksām, tādējādi Aģentūras sniegto maksas pakalpojumu faktiskās izmaksas neatbilst Noteikumu Nr. 56 pielikumā noteiktajām maksas pakalpojumu cenām. Projekts paredz cenu palielinājumu visiem Aģentūras sniegtajiem maksas pakalpojumiem.
Ievērojot, ka ar projektu noteikts jauns Aģentūras maksas pakalpojumu cenrādis, izdodot jaunus Ministru kabineta noteikumus, projekts paredz atzīt par spēku zaudējušiem Noteikumus Nr. 56.
Maksas pakalpojumu nodrošināšanā iesaistīto nodarbināto mēnešalgas pieaugušas, jo 2023. gada 15. septembrī stājās spēkā Ministru kabineta 2023. gada 12. septembra noteikumi Nr. 517 "Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 361 "Noteikumi par valsts institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību, kā arī par profesijām un specifiskajām jomām, kurām piemērojams tirgus koeficients"" un 2024. gada 1. janvārī stājās spēkā Ministru kabineta 2023. gada 14. novembra noteikumi Nr. 657 "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 656 "Noteikumi par minimālās mēneša darba algas apmēru normālā darba laika ietvaros un minimālās stundas tarifa likmes aprēķināšanu"". Komunālo pakalpojumu un ēku uzturēšanas izmaksas pieaugušas iekšējo un ārējo politisko norišu ietekmes rezultātā.
Risinājuma apraksts
Projekts izstrādāts saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta devīto un 12.daļu un Noteikumu Nr. 333 18.2. apakšpunktu (būtiski mainījušās (samazinājušās vai palielinājušās) tiešās un netiešās izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumus). Veicot Aģentūras sniegto maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķinu, projektā ir noteiktas cenas par Aģentūras sniegtajiem maksas pakalpojumiem atbilstoši ar pakalpojumu sniegšanu saistītajām faktiskajām izmaksām.
Projektā sporta zāles nomai A. Pumpura ielā 105B, Daugavpilī svītrots pakalpojums "sporta zāles noma skolēnu grupai", tā vietā nosakot maksas pakalpojuma dalījumu "grupai līdz 15 cilvēkiem" un "grupai, kurā ir 16 cilvēki un vairāk". Vienlaikus svītroti visi viesnīcas pakalpojumi Piestātnes ielā 14, k-7, Jūrmalā, jo tie nav pieejami un tos turpmāk nav plānots sniegt.
Saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 42. panta desmito daļu samazināto pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN) likmi 12 procentu apmērā piemēro viesnīcu pakalpojumiem (izmitināšanai), bet saskaņā ar 52. panta pirmās daļas 25. punkta "a" apakšpunktu PVN netiek piemērots dienesta viesnīcām, ja pakalpojuma saņēmējs ir iedzīvotājs (fiziska persona). Ja pakalpojuma saņēmējs nav fiziska persona, pakalpojuma cenai piemēro PVN likmi 21 procenta apmērā.
Aģentūras maksas pakalpojumu cenrādī minēto pakalpojumu pieprasīšana ir iespējama klātienes un neklātienes veidā – elektroniski, pa telefonu un pa pastu saskaņā ar Aģentūras tīmekļvietnē un valsts pārvaldes pakalpojumu portālā Latvija.gov.lv norādīto informāciju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Norēķini par sniegtajiem maksas pakalpojumiem notiek pārskaitījuma veidā, veicot Aģentūras izrakstīto rēķinu apmaksu. 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Cenu palielinājums fiziskajai personai, kuras izmantos Aģentūras sniegtos maksas pakalpojumus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Cenu palielinājums juridiskajai personai, kuras izmantos Aģentūras sniegtos maksas pakalpojumus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
561 203
0
561 203
0
561 203
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
561 203
0
561 203
0
561 203
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
561 203
0
561 203
0
561 203
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
561 203
0
561 203
0
561 203
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 40.02.00 "Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums" ieņēmumi no Aģentūras sniegtajiem maksas pakalpojumiem un attiecīgie izdevumi plānoti 561 203 euro apmērā 2024., 2025 un 2026. gadā (ik gadu). Saskaņā ar projektu 2024. gadā un turpmāk ik gadu ieņēmumi no Aģentūras sniegtajiem maksas pakalpojumiem un attiecīgie izdevumi indikatīvi plānoti 561 203 euro apmērā. Ņemot vērā plānotās sniegto pakalpojumu skaita izmaiņas, ietekme uz budžetu netiek plānota.
Aktualizējot maksas pakalpojumu izcenojumus atbilstoši Noteikumu Nr. 333 prasībām, tika izvērtēti katra maksas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamie tiešie izdevumi un ņemtas vērā uz pakalpojuma sniegšanu attiecināmās netiešās izmaksas.
Darbiniekiem mēnešalgas noteiktas atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam, un noteiktās mēnešalgas ir starp 2024. gada bāzes mēnešalgas skalas intervāla minimumu un viduspunktu, darbiniekiem ar 1.algu grupu noteiktā mēnešalga ir virs 2024. gada bāzes mēnešalgas skalas viduspunkta.
Aprēķinot maksas pakalpojumu cenu, piemērots iespējamais maksas pakalpojumu vienību skaits, kuru Aģentūra spēj piedāvāt un nodrošināt tā, lai pakalpojumu sniegšana neietekmē Aģentūras funkciju un uzdevumi izpildi.  
Plānojot ieņēmumus, maksas pakalpojumu vienību skaits tiek plānots indikatīvi, par pamatu ņemot iepriekšējos gados faktiski sniegto pakalpojumu skaitu.
Detalizēta informācija atspoguļota projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) pielikumos:
 1.pielikumā "Maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķins";
 2.pielikumā "Informācija par maksas pakalpojumu cenu un plānoto ieņēmumu izmaiņām";
 3.pielikumā "Maksas pakalpojumu izmaiņu izcenojumu aprēķina kopsavilkums";
 4.pielikumā "Ieņēmumu prognoze no maksas pakalpojumiem".     
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts neparedz amata vietu skaita izmaiņas.
 
Cita informācija
Ieņēmumi no Aģentūras sniegtajiem maksas pakalpojumiem un ar to sniegšanu saistītie izdevumi tiek plānoti Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 40.02.00 "Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums" un tiks izlietoti izdevumu, kas saistīti ar maksas pakalpojumu sniegšanu, segšanai.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība projekta izstrādē nav nepieciešama, jo cenrādī iekļauto pakalpojumu izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumu, ir balstītas uz aprēķiniem un projekta tiesiskais regulējums nemaina sabiedrības grupām un institūcijām tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības.

6.4. Cita informācija

Sabiedrība par normatīvā akta pieņemšanu tiks informēta ar publikāciju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nodrošinājuma valsts aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķins
2. pielikums
Nosaukums
Informācija par maksas pakalpojumu cenu un plānoto ieņēmumu izmaiņām
3. pielikums
Nosaukums
Maksas pakalpojumu izmaiņu izcenojumu aprēķina kopsavilkums
4. pielikums
Nosaukums
Ieņēmumu prognoze no maksas pakalpojumiem