Anotācija (ex-ante)

23-TA-3249: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2013. gada 19. februāra noteikumos Nr. 96 "Noteikumi par tiesas sniegtajiem maksas pakalpojumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots pēc Tiesu administrācijas iniciatīvas, pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta devīto daļu un Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 333) 16. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir aktualizēt un precizēt tiesas sniegtos maksas pakalpojumus un to izcenojumus atbilstoši faktiskajām izmaksām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2013. gada 19. februāra noteikumi Nr. 96 "Noteikumi par tiesas sniegtajiem maksas pakalpojumiem" (turpmāk – Noteikumi) nosaka tiesās sniegto maksas pakalpojumu veidus, maksas apmēru un samaksas kārtību. Pēdējo reizi grozījumi Noteikumos veikti 2022. gada 11. janvārī saistībā ar likuma "Grozījumi Civilprocesa likumā" pieņemšanu 2021. gada 11. novembrī, kad tika paredzētas izmaiņas tiesas izdevumu kontekstā, tai skaitā kancelejas nodevas institūta izslēgšana. Vienlaikus bija nepieciešams precizēt un modernizēt arī citu tiesas maksas pakalpojumu regulējumu, ņemot vērā izmantojamās tehnoloģijas, iespējas un plānotās izmaiņas saistībā ar E-lietas ieviešanu. Šobrīd pusei no spēkā esošajiem tiesas sniegtajiem maksas pakalpojumiem cenas nav pārskatītas kopš Noteikumu spēkā stāšanās brīža, četriem maksas pakalpojumiem, jeb 29 procentiem, cenas nav pārskatītas kopš šo maksas pakalpojumu ieviešanas 2017. gadā. Vienlaikus izdevumi tiesnešu un tiesu darbinieku atalgojumam 2023. gadā salīdzinājumā ar 2014. gadu pieauguši vidēji par 54,5 procentiem, bet salīdzinājumā ar 2017. gadu – par vidēji 39 procentiem. Arī izdevumi par elektroenerģiju ir būtiski pieauguši – 2022. gadā salīdzinājumā ar 2014. gadu par 84 procentiem, bet salīdzinājumā ar 2017. gadu par 32 procentiem. Ir pieaugušas arī citas ar maksas pakalpojumu sniegšanu saistīto preču un pakalpojumu izmaksas. Ievērojot minēto un to, ka izdevumi tiesnešu un tiesu darbinieku atalgojumam, kā arī samaksai par elektroenerģiju ir būtiski palielinājušies, Noteikumos noteiktās cenas nesedz ar tiesas maksas pakalpojumu sniegšanu saistītos izdevumus. Turklāt jāatzīmē, ka ir mainījies tiesas sniegto maksas pakalpojumu izmantošanas skaits.
MK noteikumu Nr. 333 18.2. un 18.3. apakšpunktā noteikts, ka gadījumos, ja ir būtiski mainījušās tiešās vai netiešās izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumus, vai ir tā mainījies plānoto maksas pakalpojumu skaits noteiktā laikposmā, ka tas būtiski ietekmē vienas pakalpojuma vienības sniegšanas izmaksas, noteikumos par maksas pakalpojumu cenrādi izdara grozījumus.
Ievērojot minēto, ir nepieciešams veikt grozījumu Noteikumos un izteikt jaunā redakcijā Noteikumu 2. pielikumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tiesas sniegto maksas pakalpojumu izmaksas mainījušās, jo būtiski palielinājušies izdevumi tiesnešu un tiesu darbinieku atalgojumam un samaksai par elektroenerģiju, telpu nomu, datortehnikas un kopētāju uzturēšanu. Atlīdzības pieaugums ietekmē visu maksas pakalpojumu izmaksas, jo izcenojums tiek aprēķināts atbilstoši maksas pakalpojuma sniegšanai patērētajam laikam. Savukārt, analizējot pēdējo trīs gadu laikā maksas pakalpojumu sniegšanas tendences, konstatējams, ka ir izmainījies sniegto maksas pakalpojumu skaits. Dažu maksas pakalpojumu, piemēram, maksas pakalpojuma "Dokumenta atvasinājuma izgatavošana (kopēšana, skenēšana, elektroniska dokumenta izdrukāšana)", "Personas datu aizklāšana (anonimizēšana) dokumenta atvasinājumā", "Dokumenta cauršūšana", "Dokumenta atvasinājuma pareizības apliecināšana", "Tiesas sludinājuma teksta sagatavošana un izsniegšana", "Rakstveida izziņas vai apliecinātas nodalījuma datorizdrukas no valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas sagatavošana un izsniegšana", "Neapliecinātas datorizdrukas no valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas izsniegšana vai nosūtīšana elektroniskā veidā" sniegšanas skaits pieaudzis, salīdzinot ar pašreiz cenas aprēķinā iekļauto maksas pakalpojumu sniegšanas skaitu. Savukārt, atsevišķu maksas pakalpojumu, piemēram, maksas pakalpojuma "Zemesgrāmatas nostiprinājuma žurnāla un nekustamā īpašuma lietas lasīšana" un "Nostiprinājuma lūguma apliecināšana", sniegšanas skaits samazinājies.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā to, ka palielinājies tiesnešu un tiesu darbinieku atlīdzības apmērs un pieaugušas preču un pakalpojumu izmaksas, tika veikts maksas pakalpojumu tiešo un netiešo izmaksu pārrēķins. Vienlaicīgi tika pārskatīts arī sniegto maksas pakalpojumu skaits, ņemot vērā faktisko maksas pakalpojumu izpildi.
Lai nodrošinātu normatīvajos aktos noteikto maksas pakalpojumu sniegšanu tiesās, ņemot vērā esošo ekonomisko situāciju valstī, atbilstoši MK noteikumos Nr. 333 noteiktajām prasībām ir sagatavots Noteikumu grozījumu projekts.
Projekts un projekta anotācijas pielikumi sagatavoti, pamatojoties uz maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķiniem, kuri tika izstrādāti saskaņā ar MK noteikumu Nr. 333 9. un 17. punktu.
Projektā paredzētajiem tiesas maksas pakalpojumiem nav piemērojams pievienotās vērtības nodoklis. Procesuālajos likumos ir noteiktas lietas dalībnieku tiesības, cita starpā, iepazīties ar lietas materiāliem un izgatavot to atvasinājumus. Tiesai, pamatojoties uz procesuālajā likumā ietvertajām lietas dalībnieka tiesībām, ir jāveic projektā minētās darbības. Šādu tiesas pienākumu noteic, piemēram, Civilprocesa likuma 74. panta otrās daļas 1. punkts; Administratīvā procesa likuma 145. panta pirmās daļas 1. punkts; Kriminālprocesa likuma 71. panta 12. punkts, 72. panta otrās daļas 1. punkts, trešās daļas 1. punkts un ceturtā daļa, 73. panta otrās daļas 1. punkts u.c. procesuālo likumu tiesību normas. Tāpat, Zemesgrāmatu likuma 70. panta pirmās daļas 1. punktā ir noteikts, ka rajona (pilsētas) tiesas darbinieks šā likuma noteiktajos gadījumos pārbauda nostiprinājuma lūdzēja identitāti un izdara atbilstošu apliecinājumu uz nostiprinājuma lūguma, 101. un 102. pantā noteiktas personu tiesības  ieskatīties zemesgrāmatās, pieprasīt no tām uzziņas, izrakstus, norakstus un apliecības, ieskatīties nostiprinājumu žurnālos, nekustamu īpašumu lietās un dokumentu grāmatās, tāpat arī saņemt no tām uzziņas, izrakstus, norakstus un apliecības, kā arī 132. un 134. pantā noteiktas personu tiesības ieskatīties datorizētās zemesgrāmatas nodalījumos un pieprasīt no tās izrakstu vai norakstu, ieskatīties datorizēti uzturētajā nostiprinājuma žurnālā, nekustamo īpašumu lietās, personu rādītājā un saņemt informāciju no tiem. Tā kā procesuālajos likumos un Zemesgrāmatu likumā nav noteikts, ka tiesa šos pienākumus veic bez maksas, ir piemērojama maksa, kas nepārsniedz pakalpojuma sniegšanai nepieciešamās administratīvās izmaksas. Tādējādi pamatojoties uz Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3. panta astoto daļu tiesas sniegtajiem maksas pakalpojumiem pievienotās vērtības nodokli nepiemēro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvu risinājumu nav.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ar projektu netiek ieviestas papildu prasības sabiedrības mērķgrupām, kuras tiesiskais regulējums ietekmē vai varētu ietekmēt. Tiesas sniegto maksas pakalpojumu summas noteiktas atbilstoši faktiskajām ar maksas pakalpojumu saistītajām tiešajām un netiešajām izmaksām (skat. projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1. pielikumu "Maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķins").

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Tiesu klienti, kas vēlēsies saņemt kādu no projektā minētajiem tiesu maksas pakalpojumiem.
Ietekmes apraksts
Tiesību akta projekts paredz izmaiņas tiesu maksas pakalpojumu cenrādī, jo aktualizēti maksas pakalpojumu izcenojumi. Tiesu maksas pakalpojumu cenas noteiktas atbilstoši šī brīža faktiskajām izmaksām. Tiesu maksas pakalpojumu cenas, salīdzinot ar spēkā esošām cenām, palielinājušās vidēji par 43 %.
Juridiskās personas
  • Tiesu klienti, kas vēlēsies saņemt kādu no projektā minētajiem tiesu maksas pakalpojumiem.
Ietekmes apraksts
Skat. iepriekšējo ietekmes aprakstu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
64 000
17 073
64 000
17 073
64 000
17 073
17 073
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
64 000
17 073
64 000
17 073
64 000
17 073
17 073
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
64 000
17 073
64 000
17 073
64 000
17 073
17 073
2.1. valsts pamatbudžets
64 000
17 073
64 000
17 073
64 000
17 073
17 073
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Veikta maksas pakalpojumu apjoma izvērtēšana, un attiecīgi precizēta maksas pakalpojuma cena un plānotie ieņēmumi, kas pievienoti projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1. pielikumā "Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins", 2. pielikumā "Detalizēts ieņēmumu aprēķins" un 3. pielikumā "Detalizēts izdevumu aprēķins".
Papildu ieņēmumus par sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem paredzēts novirzīt atlīdzības izdevumu, izdevumu par sakaru pakalpojumiem, izdevumu par komunāliem pakalpojumiem, izdevumu par elektroenerģiju, izdevumu par iekārtas, inventāra un aparatūras remontu, tehnisko apkalpošanu, izdevumu par ēku, telpu īri un nomu un izdevumu par biroja preču, iestāžu uzturēšanas materiālu un preču iegādi segšanai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 03.02.00 "Apgabaltiesas un rajonu (pilsētu) tiesas" ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem plānoti 759 924 euro, tajā skaitā, 64 000 euro no cenrādī noteiktajiem pakalpojumiem, 1 937 euro no ieņēmumiem par telpu nomu un komunālajiem pakalpojumiem un 693 987 euro no ieņēmumiem par ar lietas izskatīšanu saistītajiem izdevumiem civilprocesā un procesuālajiem izdevumiem kriminālprocesā.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Nosakot maksas pakalpojumu izcenojumus, atbilstoši MK noteikumu Nr. 333 prasībām tika izvērtēti katra maksas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamie tiešie izdevumi un ņemtas vērā uz katra pakalpojuma sniegšanu attiecināmās netiešās izmaksas. Maksas pakalpojumu izcenojumi tika rēķināti atbilstoši esošajai situācijai.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Pēc projekta stāšanās spēkā Tieslietu ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumu par apropriācijas palielināšanu Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 03.02.00 "Apgabaltiesas un rajonu (pilsētu) tiesas" 2024. gadā un turpmākajos gados par 17 073 euro no maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu prognozes palielināšanas un attiecīgi izdevumu palielināšanai maksas pakalpojumu nodrošināšanai.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība projektam netika organizēta. Projekts paredz aktualizēt cenas esošajiem pakalpojumiem un maksa par pakalpojumiem tiek aprēķināta saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto metodiku. Ņemot vērā minēto, sabiedrības viedokļa rezultātā pakalpojumus un to cenas nav iespējams mainīt.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķins
2. pielikums
Nosaukums
Detalizēts ieņēmumu aprēķins
3. pielikums
Nosaukums
Detalizēts izdevumu aprēķins