Anotācija (ex-ante)

24-TA-725: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Ministru kabineta noteikumu "Latvijas Antidopinga biroja maksas pakalpojumu cenrādis" projekts" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 5.panta devīto daļu, kurā noteikts, ka Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta mērķis ir aktualizēt “Latvijas Antidopinga biroja maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – Noteikumu projekts) atbilstoši pakalpojumu izpildes faktiskajām izmaksām.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2024.
Pamatojums
Lai Latvijas Antidopinga birojs varētu sniegt pakalpojumus, atbilstoši pieprasījumam kā arī atbilstoši faktiskajām izmaksām.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2018.gada 26.jūnija noteikumiem Nr.377 “Antidopinga biroja nolikums” - Birojs sniedz maksas pakalpojumus, lai nodrošinātu dopinga kontroles Latvijas teritorijā. Saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 26.jūnija noteikumiem Nr.377 „Antidopinga biroja nolikums” 4.5.punktu Birojs ir tiesības iekasēt maksu par Biroja sniegtajiem maksas pakalpojumiem saskaņā ar maksas pakalpojumu cenrādi. Biroja darbības mērķis (saskaņā ar 2018.gada 26.jūnija noteikumiem Nr.377 “Antidopinga biroja nolikums”) ir nodrošināt 2005.gada 19.oktobra Starptautiskajā konvencijā pret dopingu sportā un 1989.gada 16.novembra Eiropas Padomes Antidopinga konvencijā Nr.135 minēto noteikumu izpildi. Plānojot Biroja darbību un izvērtējot sniegto maksas pakalpojumu aktualitāti un rentabilitāti, tika konstatēta nepieciešamība aktualizēt Biroja cenrādi ar dotā brīža faktiskajām izmaksām, kas saistītas ar maksas pakalpojumu sniegšanu. Kā arī nepieciešams no cenrāža izņemt ārā pozīcijas, kas vairs nav aktuālas esošajam tirgum.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izvērtējot esošo Cenrādi, kas tika izstrādāts 2018. gadā tika konstatēts, ka vairums tiešo un netiešu izmaksu ir palielinājies un neatbilst faktiskajām pakalpojumu izmaksām, kā arī plānotie maksas pakalpojuma testa apjomi nav atbilstoši un izpildāmi, kas rada nepilnības Biroja budžeta plānošanā. Attiecībā uz tiešajām izmaksām būtiska izmaksu ietekme ir noslēgtajiem jaunajiem līgumiem par laboratorisko izmeklējumu veikšanu, kurjera pakalpojumiem, autotransporta nomu, kā arī citās izmaksu pozīcijās, jo izmaksu pieaugums skar visas jomas. Kā arī ir mainījusies Biroja darbinieku atlīdzības sistēma. Papildus jaunais Cenrādis ir papildināts atbilstoši esošajām degvielas izmaksām, kas ietekmē pakalpojumu izmaksas. Attiecībā uz netiešajām izmaksām Birojs ir mainījis savu atrašanās vietu, kas arī izmaina netiešo izdevumu apmēru.
Risinājuma apraksts
Cenrādis ir nepieciešams, lai aktualizētu izmaksas, kas rodas no dopinga kontroļu veikšanas gan sacensību laikā, gan ārpus tām. Noteikumu projektu ir nepieciešams izstrādāt, lai Birojs pēc iespējas ātrāk būtu tiesīgs iekasēt samaksu no pakalpojumu saņēmējiem, atbilstoši Biroja patērētajiem resursiem un faktiskajām izmaksām par sniegtajiem publiskajiem pakalpojumiem. Atbilstoši likumam “Starptautiskā konvencija pret dopingu sportā” un likumam “Par Eiropas padomes Antidopinga konvenciju Nr.135” Latvija ir pieņēmusi, nodrošina un ievēro Pasaules antidopinga kodeksa un attiecīgo starptautisko standartu prasības, kuras pieprasa tehniskā dokumenta par specifiskām analīzēm sportā (Technical Document Sport Specific Analysis) (turpmāk - Tehniskais dokuments) ievērošanu. Jaunākā Tehniskā dokumenta versija ir spēkā no 2024.gada 1.janvāra. Atbilstoši Tehniskā dokumenta prasībām ir šādas galvenās obligātās prasības:
1) viena dopinga kontrole tiek definēta kā 1 parauga savākšanas process 1 sportistam, ieskaitot visas savāktās analīzes,
2) visi sporta veidi ir sadalīti disciplīnu kategorijās un katrai disciplīnas kategorijai ir noteikts obligāto specifisko analīžu (ESAs, GH, GHRFs) procentuālais skaits,
3) aprēķinot specifisko analīžu skaitu, procentuālais skaits jānoapaļo uz augšu, jau sākot ar pirmo ciparu aiz komata. Ņemot vērā iepriekšminēto antidopinga jomā, Noteikumu projektā ir jāprecizē esošie pakalpojumi antidopinga jomā un jāprecizē to izcenojums.

Noteikumu projekts tiek izstrādāts uz šobrīd spēkā esoša Ministru kabineta 2018.gada 10. jūlija noteikumu Nr.410 „Latvijas Antidopinga biroja maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – Cenrādis) bāzes.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Biroja maksas pakalpojumu saņēmēji ir atzītas nacionālās sporta federācijas, sporta organizācijas, Starptautiskās sporta federācijas un citas antidopinga organizācijas. Lai Latvijas teritorijā varētu norisināties augsta līmeņa starptautiski sporta pasākumi, atbilstoši starptautiskajām prasībām tajos nepieciešams nodrošināt dopinga kontroles. Birojs ir viena no institūcijām, kas var sniegt šādu pakalpojumu. Gadījumos, kur šo pakalpojumu sniedz Birojs līdzekļi, kas tiek tērēti dopinga kontroļu veikšanā paliek Latvijas tautsaimniecībā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
157 848
-114 257
157 848
-104 624
157 848
-104 624
-104 624
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
157 848
-114 257
157 848
-104 624
157 848
-104 624
-104 624
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
157 848
-114 257
157 848
-104 624
157 848
-104 624
-104 624
2.1. valsts pamatbudžets
157 848
-114 257
157 848
-104 624
157 848
-104 624
-104 624
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar likumu „Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” valsts budžeta apakšprogrammas, no kuras plānots finansēt  noteikumu izpildi – 39.00.00 "Specializētā veselības aprūpes nodrošināšana" apakšprogrammas 39.07.00 "Antidopinga politikas īstenošana". 2024.gadā Latvijas Antidopinga birojam plānoti ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 157 848 euro apmērā šādā sadalījumā pa izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām:

Resursi izdevumu segšanai 859 000 euro, tai skaitā:
pašu ieņēmumi 157 848 euro;
dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 701 152 euro.

Izdevumi 859 000 euro, tai skaitā:
atlīdzība 396 661 euro,
preces un pakalpojumi 462 263 euro;
kapitālie izdevumi 76.

Noteikumu projekts paredz ieviest jaunu Latvijas Antidopinga biroja maksas pakalpojumu cenrādi ar maksas pakalpojumu veidiem. Noteikumu projekts tiks īstenots, mainot attiecīgā budžeta programmās un apakšprogrammās finansējuma sadalījumu pa ieņēmumu, izdevumu vai finansēšanas klasifikācijas kodiem, kur 2024.gadā Latvijas Antidopinga birojam plānoti ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 43 591 euro apmērā šādā sadalījumā pa izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām:
EKK 1000 (Atlīdzība) 20 889 euro;
EKK 2000 (Preces un pakalpojumi) 22 678 euro;
EKK 5000 (Pamatkapitāla veidošana) 24 euro.

2024.gadā plānotās ieņēmumu no maksas pakalpojumiem un tiem atbilstošajiem izdevumiem izmaiņas:
 
  Izmaiņas kārtējā gadā pa mēnešiem, salīdzinot ar budžetu kārtējam gadam
Ieņēmumu, izdevumu, finansēšanas klasifikācijas kods un nosaukums Janvāris –
jūnijs
Jūlijs Augusts Septembris Oktobris Novembris Decembris Kopā
1000 Atlīdzība 4075 2802 2802 2802 2802 2803 2803 20 889
2000 Preces un pakalpojumi 7337 2557 2557 2557 2557 2557 2557 22 679
5000 Pamatkapitāla veidošana 7 2 2 3 3 3 3 23
Kopā: 11 419 5361 5361 5362 5362 5363 5363 43 591

2025.gadā un turpmāk ik gadu plānoti ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un tiem atbilstoši izdevumi – 51 822 euro:
EKK 1000 (Atlīdzība) 23 281 euro;
EKK 2000 (Preces un pakalpojumi) 28 516 euro;
EKK 5000 (Pamatkapitāla veidošana) 25 euro.

2025.gadā un turpmāk ik gadu plānoti ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un tiem atbilstoši izdevumi – EUR 51 822: atlīdzībai EUR 23 281, precēm un pakalpojumiem EUR 28 516, kapitālajiem izdevumiem EUR 25).

Veselības ministrija iesniegs Finanšu ministrijai priekšlikumus par valsts pamatbudžeta bāzes izdevumu 2025.-2028.gadam izmaiņām tai skaitā par finansējuma pārdali starp budžeta programmām/apakšprogrammām, starp izdevumu kodiem, ieņēmumu no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumu un to attiecīgo izdevumu samazināšanu turpmāk ik gadu.

Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par apropriācijas pārdali starp programmām/apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām atbilstoši anotācijas III sadaļā norādītajām plānotajām izmaiņām.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Detalizētus aprēķinus skatīt 1., 2. un 3. pielikumā.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizētus aprēķinus skatīt 1., 2. un 3. pielikumā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ietekme uz valsts budžetu veidosies 2024.gadā 114 257 euro un turpmāk ik gadu 104 624 euro apmērā.
2024.gadā Veselības ministrija iesniegs priekšlikumus Finanšu ministrijai apropriācijas samazinājumam, saistībā ar ieņēmumu un izdevumu samazinājumu.

Noteikumu projektā iekļauti tikai tādi pakalpojumi, kas saistīti ar Biroja darbības mērķi vai arī ar Biroja klientiem nepieciešamo pakalpojumu sniegšanu.

Plānoto pakalpojumu skaitu un detalizētu sadalījumu pa izdevumu pozīcijām atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 3.maija noteikumiem Nr.333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” skatīt anotācijas pielikumā “Maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķins”.

Biroja maksas pakalpojumu cenrāža projektā ietvertos pakalpojumus plānots sniegt Biroja esošo amatu vietu ietvarā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
2005.gada 19. oktobra Starptautiskajā konvencijā pret dopingu sportā un 1989.gada 16.novembra Eiropas Padomes Antidopinga konvencijā Nr.135.
Apraksts
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
2005.gada 19. oktobra Starptautiskajā konvencijā pret dopingu sportā un 1989.gada 16.novembra Eiropas Padomes Antidopinga konvencijā Nr.135.
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
UNESCO konvencijas 13.pants - Dalībvalstīm jāveicina sadarbība starp to jurisdikcijā un citu dalībvalstu jurisdikcijā esošām esošam antidopinga organizācijām, valsts institūcijām un sporta organizācijām
nolūkā starptautiskā līmenī sasniegt šīs konvencijas mērķus.
-
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Nav
Cita informācija
Nav

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Antidopinga birojs, Veselības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Aprēķini
2. pielikums
Nosaukums
Ieņēmumu un izdevumu salīdzinājums
3. pielikums
Nosaukums
Ieņēmumu un izdevumu salīdzinājums pa EKK