24-TA-2292: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumos Nr. 806 "Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgu un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Valdības rīcības plāna Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai pasākums Nr. 1.9. "Izstrādāta un ieviesta jauna iekšlietu dienestu un TM IeVP amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm atlīdzības sistēma, kas paredz konkurētspējīgas atlīdzības un sociālo garantiju iespējas iekšlietu sistēmas iestāžu un TM IeVP amatpersonām, novēršot turpmāku kritisku personāla nepietiekamību, kas noved pie iekšējās drošības pakalpojumu intensitātes un sniegšanas sabiedrībai būtiskiem ierobežojumiem.".
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra sēdes protokollēmuma "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam"" (prot. Nr.38 2.§) 2. punktu atbalstīts 2025.-2028. gada starpnozaru prioritārais pasākums "Iekšlietu dienestu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm, kā arī Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes atalgojuma palielināšana par 10% un jaunās piemaksas ieviešana par darbu dienestā" (IeM, TM un VID)" (turpmāk – Prioritārais pasākums) par papildu finansējuma piešķiršanu Iekšlietu ministrijai, Tieslietu ministrijai un Finanšu ministrijai 2025. gadam un turpmākajiem gadiem, lai nodrošinātu motivācijas pasākumus un paaugstinātu atlīdzību Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu, Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm (turpmāk - amatpersonas), kā arī Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldē nodarbinātajiem.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra sēdes protokollēmuma "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam"" (prot. Nr.38 2.§) 2. punktu atbalstīts 2025.-2028. gada starpnozaru prioritārais pasākums "Iekšlietu dienestu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm, kā arī Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes atalgojuma palielināšana par 10% un jaunās piemaksas ieviešana par darbu dienestā" (IeM, TM un VID)" (turpmāk – Prioritārais pasākums) par papildu finansējuma piešķiršanu Iekšlietu ministrijai, Tieslietu ministrijai un Finanšu ministrijai 2025. gadam un turpmākajiem gadiem, lai nodrošinātu motivācijas pasākumus un paaugstinātu atlīdzību Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu, Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm (turpmāk - amatpersonas), kā arī Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldē nodarbinātajiem.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikt jaunu speciālo piemaksu - piemaksu par noteiktu funkciju un uzdevumu izpildi Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu, Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām, kā arī pārskatīt amatpersonu mēnešalgu skalu, paaugstinot attiecīgajām mēnešalgu grupām noteiktos mēnešalgu minimālos un maksimālos apmērus, lai ar 2025. gada 1. janvāri nodrošinātu motivējošus pasākumus amatpersonu noturēšanai un piesaistei dienestā. Konkurētspējīgas atlīdzības noteikšana ir viens no svarīgākajiem aspektiem stabilam un ilgtspējīgam dienestam.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra sēdes protokollēmuma “Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam"" (prot. Nr.38 2.§) 2. punktu atbalstīts Prioritārais pasākums, kas paredz papildu finansējuma piešķiršanu Iekšlietu ministrijai, Tieslietu ministrijai un Finanšu ministrijai 2025. gadam un turpmākajiem gadiem, lai 2025. gadā paaugstinātu atlīdzību Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu, Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām, kā arī Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldē nodarbinātajiem.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu – Valsts policijas, Valsts robežsardzes, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD), Iekšējās drošības biroja, Valsts policijas koledžas, Valsts robežsardzes koledžas, Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledžas, kā arī Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām speciālās piemaksas un mēnešalgu apmērus, un to noteikšanas kārtību nosaka Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumi Nr. 806 "Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgu un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru" (turpmāk - noteikumi Nr. 806).
Iepriekšējā periodā ir veikti pasākumi amatpersonu atlīdzības paaugstināšanai, kas ietver mēnešalgu pārskatīšanu, jaunu motivējošu elementu ieviešanu un attiecīgi papildu finansējuma piesaisti, tai skaitā no 2024. gada amatpersonu mēnešalgas tika paaugstinātas vidēji par 9%, ņemot vērā atbalstīto 2024.-2026. gada starpnozaru prioritāro pasākumu “Atlīdzība Iekšlietu ministrijas un Tieslietu ministrijas institūcijās nodarbinātajiem, tai skaitā Probācijas dienestam”.
Kaut arī amatpersonu atlīdzība pēdējos gados palielinājās, tomēr liela ietekme kopējā atlīdzībā bija piemaksām, samaksai par virsstundu darbu amatpersonām, veicot pasākumus Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai un saistībā ar ārkārtējo situāciju / pastiprinātu robežapsardzības sistēmas darbības režīmu uz Latvijas Republikas - Baltkrievijas Republikas valsts robežas.
Neskatoties uz veiktajiem pasākumiem, Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs ir liels vakanto amatpersonu amatu īpatsvars, kam pastāv tendence ik gadu palielināties, piemēram, Valsts policijā uz 2024. gada 31. augustu vakanto amatu īpatsvars vidēji bija 27,2%, 2023.gadā - 25,9%, savukārt 2019.gadā - 18%.
Lielā skaitā gadījumu amatpersonu atvaļināšanās no dienesta viens no galvenajiem iemesliem ir neapmierinātībā ar esošo atlīdzību, par ko liecina arī VUGD 2023. gadā sadarbībā ar SIA “Ernst & Young Baltic” pētījuma “VUGD struktūras un kapacitātes izpēte, esošās situācijas novērtējums, funkciju un uzdevumu analīze ilgtermiņa attīstības koncepcijas izveidei” ietvaros izstrādātais VUGD nodarbināto apmierinātības pētījums. Pētījumā secināts, ka vairums aptaujāto ir neapmierināti (54%) vai drīzāk neapmierināti (24%) ar pašreizējo atalgojumu, līdzīgi ar pašreizējo piemaksu sistēmu (attiecīgi 40% un 24%). Teritoriālo struktūrvienību nodarbinātie pauž vislielāko neapmierinātību ar atalgojumu, jo īpaši Rīgas reģions (92% ir neapmierināti vai drīzāk neapmierināti), Kurzemes reģions (87%) un Zemgales reģions (85%). Arī 2024. gadā 100% amatpersonas, kas atvaļinājās no dienesta pēc pašas vēlēšanās norādīja, ka ir neapmierinātas ar esošo atlīdzību, ka nav iespēju nodrošināt ģimeni, kaut gan ļoti paticis dienests, kolēģi un darbs sniedzis gandarījumu.
Iepriekšminētais pamato nepieciešamību veikt pasākumus amatpersonu atlīdzības turpmākai paaugstināšanai.
Iepriekšējā periodā ir veikti pasākumi amatpersonu atlīdzības paaugstināšanai, kas ietver mēnešalgu pārskatīšanu, jaunu motivējošu elementu ieviešanu un attiecīgi papildu finansējuma piesaisti, tai skaitā no 2024. gada amatpersonu mēnešalgas tika paaugstinātas vidēji par 9%, ņemot vērā atbalstīto 2024.-2026. gada starpnozaru prioritāro pasākumu “Atlīdzība Iekšlietu ministrijas un Tieslietu ministrijas institūcijās nodarbinātajiem, tai skaitā Probācijas dienestam”.
Kaut arī amatpersonu atlīdzība pēdējos gados palielinājās, tomēr liela ietekme kopējā atlīdzībā bija piemaksām, samaksai par virsstundu darbu amatpersonām, veicot pasākumus Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai un saistībā ar ārkārtējo situāciju / pastiprinātu robežapsardzības sistēmas darbības režīmu uz Latvijas Republikas - Baltkrievijas Republikas valsts robežas.
Neskatoties uz veiktajiem pasākumiem, Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs ir liels vakanto amatpersonu amatu īpatsvars, kam pastāv tendence ik gadu palielināties, piemēram, Valsts policijā uz 2024. gada 31. augustu vakanto amatu īpatsvars vidēji bija 27,2%, 2023.gadā - 25,9%, savukārt 2019.gadā - 18%.
Lielā skaitā gadījumu amatpersonu atvaļināšanās no dienesta viens no galvenajiem iemesliem ir neapmierinātībā ar esošo atlīdzību, par ko liecina arī VUGD 2023. gadā sadarbībā ar SIA “Ernst & Young Baltic” pētījuma “VUGD struktūras un kapacitātes izpēte, esošās situācijas novērtējums, funkciju un uzdevumu analīze ilgtermiņa attīstības koncepcijas izveidei” ietvaros izstrādātais VUGD nodarbināto apmierinātības pētījums. Pētījumā secināts, ka vairums aptaujāto ir neapmierināti (54%) vai drīzāk neapmierināti (24%) ar pašreizējo atalgojumu, līdzīgi ar pašreizējo piemaksu sistēmu (attiecīgi 40% un 24%). Teritoriālo struktūrvienību nodarbinātie pauž vislielāko neapmierinātību ar atalgojumu, jo īpaši Rīgas reģions (92% ir neapmierināti vai drīzāk neapmierināti), Kurzemes reģions (87%) un Zemgales reģions (85%). Arī 2024. gadā 100% amatpersonas, kas atvaļinājās no dienesta pēc pašas vēlēšanās norādīja, ka ir neapmierinātas ar esošo atlīdzību, ka nav iespēju nodrošināt ģimeni, kaut gan ļoti paticis dienests, kolēģi un darbs sniedzis gandarījumu.
Iepriekšminētais pamato nepieciešamību veikt pasākumus amatpersonu atlīdzības turpmākai paaugstināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra sēdes protokollēmuma “Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam"” (prot. Nr.38 2.§) 2. punktu ir atbalstīts Prioritārais pasākums un papildu finansējuma piešķiršana Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu atlīdzības paaugstināšanai 2025. gadam un turpmāk ik gadu 86 889 635 euro apmērā, tai skaitā Iekšlietu ministrijai – 75 211 882 euro apmērā, Tieslietu ministrijai - 11 677 753 euro apmērā. Prioritārais pasākums paredz divus apakšpasākumus: jaunas piemaksas noteikšanu par noteikto funkciju un uzdevumu izpildi Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām 300 euro (bruto) un mēnešalgu paaugstināšanu vidēji par 10%. Lai ar 2025. gada 1. janvāri amatpersonām varētu noteikt jauno piemaksu un paaugstināt mēnešalgas, nepieciešams veikt grozījumus noteikumos Nr. 806, paredzot jauno piemaksu un pārskatot mēnešalgu skalu - palielinot attiecīgajām mēnešalgu grupām noteiktos mēnešalgu minimālos un maksimālos apmērus.
Risinājuma apraksts
[1] Noteikumu projekts paredz noteikt jaunu speciālo piemaksu - piemaksu par noteiktu funkciju un uzdevumu izpildi 300 euro (bruto) apmērā, kas tiek iekļauta noteikumu Nr. 806 3. pielikumā. Saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 15. panta pirmo daļa jaunā piemaksa atbilst speciālās piemaksa veidam - par nosacījumiem, kas saistīti ar amata (dienesta, darba) specifiku. Piemaksa tiks noteikta par noteikto funkciju un uzdevumu izpildi Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām, ievērojot amatpersonu dienesta specifiku, ko ietekmē tādi faktori kā obligātās prasības dienestam, augsts korupcijas risks, tiesību aktos noteiktie ierobežojumi dienesta laikā, pastāvīga psihoemocionālā spriedze, paaugstinātas prasības veselībai un fiziskajai sagatavotībai dienesta laikā. Amatpersonas ir pieejamas 24/7, jo, ja nepieciešams, amatpersonas iesaista notikumu seku likvidēšanā arī ārpus dienesta pienākumu izpildes laika, piemēram, Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 45. panta pirmā daļa nosaka, ka izņēmuma jeb neatliekamas nepieciešamības gadījumā Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādes vai Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu var atsaukt no atvaļinājuma. Amatpersonām ikdienā jābūt pieejamām nekavējoties gadījumos, kad esošie personālresursi nav pietiekoši, lai risinātu situācijas saistībā ar notikušiem noziedzīgiem nodarījumiem, nelaimes gadījumiem. Faktiski amatpersonas, iesaistoties dažādu iepriekš neplānotu situāciju risināšanā, pilda arī tādus pienākumus, kas nav norādīti konkrētās amatpersonas amata aprakstā, bet ir tieši saistīti ar atrašanos valsts dienestā. Piemaksas pamatmērķis, ievērojot dienesta specifiku un prasības amatpersonu veselībai un labai fiziskajai sagatavotībai, ir uzturdevas nodrošināšana.
Piemaksa tiks noteikta visām amatpersonām, kurām mēnešalgu un speciālās piemaksas nosaka saskaņā ar noteikumiem Nr. 806, tai skaitā kadetiem. Uz kadetiem (kadeta amatā iecelta amatpersona) attiecas tādi paši ierobežojumi un prasības, kā uz visām amatpersonām, arī kadetus nepieciešamības gadījumā var iesaistīt dienesta pienākumu izpildē. Jaunā piemaksa ietver amatpersonu lojalitāti dienestam, plānots, ka tā motivēs amatpersonas turpināt dienestu Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs un Ieslodzījuma vietu pārvaldē, paaugstinās vēlmi pievienoties dienestam jaunām amatpersonām. Vienāda apmēra piemaksa būs motivējoša visām amatpersonām.
Noteikumu projekts precizē noteikumu Nr. 806 9.1 punktu, attiecinot to arī uz citām speciālajām piemaksām, ne tikai uz piemaksu par speciālo dienesta pakāpi, un paredzot, ka, ja amatpersona dienesta pienākumus pildījusi nepilnu kalendāra mēnesi, speciālās piemaksas izmaksā proporcionāli dienesta pienākumu pildīšanas laikam. Paredzēts, ka attiecīgajā kalendārajā mēnesī izmaksājamo speciālo piemaksu apmēru aprēķina, mēnesī noteiktās piemaksas summu dalot ar darba dienu skaitu attiecīgajā mēnesī un reizinot ar šajā mēnesī nodienēto darba dienu skaitu.
Noteikumu projekts precizē noteikumu Nr. 806 10. punktu, kas nosaka, ka kritērijus šo noteikumu 9.2. apakšpunktā minēto piemaksu (piemaksas par nosacījumiem, kas saistīti ar amata (dienesta) specifiku (3. pielikums)) piemērošanai un apmēra noteikšanai nosaka iestādes vadītājs. Precizējums paredz, ka izņēmums ir 3. pielikuma 6. punktā noteiktā piemaksa - piemaksa par noteikto funkciju un uzdevumu izpildi, jo minētā piemaksa vienādā apmērā tiks noteikta visām amatpersonām, kuras veic dienesta pienākumus Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs un Ieslodzījuma vietu pārvaldē.
[2] Noteikumu projekts paredz pārskatīt noteikumu Nr. 806 1. pielikumu “Amatpersonu mēnešalgas apmērs”, izsakot jaunā redakcijā mēnešalgu skalu – tiek palielināti katrai mēnešalgu grupai noteiktie mēnešalgas minimālie un maksimālie apmēri, ievērojot Prioritārajā pasākumā paredzēto amatpersonu mēnešalgu pieaugumu vidēji par 10%. Mēnešalgu minimālie apmēri paaugstināti par 10%, izņemot 1., 2., 3, un 4. mēnešalgu grupai, kurām pieaugums ir no 11% līdz 14%, nodrošinot 100 euro mēnešalgas palielinājumu, mēnešalgu maksimālie apmēri 1. līdz 15. mēnešalgu grupai paaugstināti par 10%, bet 16. un 17. mēnešalgu grupai - par 5%. Detalizēti mēnešalgu skalas izmaiņas pret spēkā esošo mēnešalgu skalu skatīt zemāk tabulā.
Amatpersonu mēnešalgu pārskatīšana, ievērojot mēnešalgu skalā noteiktās minimālās un maksimālās mēnešalgas, kā arī noteikumos Nr.806 paredzētos un iestāžu vadītāju noteiktos kritērijus, nodrošināma iestādei piešķirtā finansējuma ietvaros.
Regulārās ikmēneša darba samaksas (jaunā piemaksa kopā ar mēnešalgas palielinājumu) pieaugums pret esošo regulāro ikmēneša darba samaksu (mēnešalga) veidos lielāku procentuālu pieaugumu tieši zemākajās mēnešalgu grupās klasificētajiem amatpersonu amatiem, kas būs ap 30% un arī vairāk, savukārt augstākajās mēnešalgu grupās procentuālais pieaugums samazinās (iestāžu vadītāju amatiem - 10% pieaugums). Turpmāk tabulā uzskatāmā piemērā izmantota aprēķinātā Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu (izņemot IDB) amatpersonu vidējā svērtā mēnešalga. Detalizētā sadalījumā pa iestādēm vidējos pieaugumus skatīt anotācijas 2. pielikumā.
Piemērs regulārās darba samaksas pieaugumam, izmantojot aprēķināto Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu (izņemot IDB) vidējo svērto mēnešalgu
* katras iestādes vidējais svērtais rādītājs ir atšķirīgs, līdz ar to atšķiras regulārās darba samaksas vidējais pieaugums pret esošo mēnešalgu. Tas pats attiecas uz konkrētas amatpersonas individuālo mēnešalgu un tās izmaiņām pēc mēnešalgas paaugstināšanas un jaunās piemaksas noteikšanas.
Pārskatot un paaugstinot amatpersonām mēnešalgas, jāņem vērā, ka pieaugs arī pārējie atlīdzības veidi, ko aprēķina no mēnešalgas (piemaksa par virsstundu darbu, nakts darbu, pabalsti). Finansiālā ietekme uz citiem atlīdzības veidiem ņemta vērā, aprēķinot Prioritārajam pasākumam paredzēto finansējumu.
Kopumā minētie pasākumi ir vērsti uz atlīdzības konkurētspējas paaugstināšanu, lai sekmētu amatpersonu motivāciju, noturēšanu dienestos un jaunu nodarbināto piesaisti, kas stiprinās Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes funkciju izpildi.
Piemaksa tiks noteikta visām amatpersonām, kurām mēnešalgu un speciālās piemaksas nosaka saskaņā ar noteikumiem Nr. 806, tai skaitā kadetiem. Uz kadetiem (kadeta amatā iecelta amatpersona) attiecas tādi paši ierobežojumi un prasības, kā uz visām amatpersonām, arī kadetus nepieciešamības gadījumā var iesaistīt dienesta pienākumu izpildē. Jaunā piemaksa ietver amatpersonu lojalitāti dienestam, plānots, ka tā motivēs amatpersonas turpināt dienestu Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs un Ieslodzījuma vietu pārvaldē, paaugstinās vēlmi pievienoties dienestam jaunām amatpersonām. Vienāda apmēra piemaksa būs motivējoša visām amatpersonām.
Noteikumu projekts precizē noteikumu Nr. 806 9.1 punktu, attiecinot to arī uz citām speciālajām piemaksām, ne tikai uz piemaksu par speciālo dienesta pakāpi, un paredzot, ka, ja amatpersona dienesta pienākumus pildījusi nepilnu kalendāra mēnesi, speciālās piemaksas izmaksā proporcionāli dienesta pienākumu pildīšanas laikam. Paredzēts, ka attiecīgajā kalendārajā mēnesī izmaksājamo speciālo piemaksu apmēru aprēķina, mēnesī noteiktās piemaksas summu dalot ar darba dienu skaitu attiecīgajā mēnesī un reizinot ar šajā mēnesī nodienēto darba dienu skaitu.
Noteikumu projekts precizē noteikumu Nr. 806 10. punktu, kas nosaka, ka kritērijus šo noteikumu 9.2. apakšpunktā minēto piemaksu (piemaksas par nosacījumiem, kas saistīti ar amata (dienesta) specifiku (3. pielikums)) piemērošanai un apmēra noteikšanai nosaka iestādes vadītājs. Precizējums paredz, ka izņēmums ir 3. pielikuma 6. punktā noteiktā piemaksa - piemaksa par noteikto funkciju un uzdevumu izpildi, jo minētā piemaksa vienādā apmērā tiks noteikta visām amatpersonām, kuras veic dienesta pienākumus Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs un Ieslodzījuma vietu pārvaldē.
[2] Noteikumu projekts paredz pārskatīt noteikumu Nr. 806 1. pielikumu “Amatpersonu mēnešalgas apmērs”, izsakot jaunā redakcijā mēnešalgu skalu – tiek palielināti katrai mēnešalgu grupai noteiktie mēnešalgas minimālie un maksimālie apmēri, ievērojot Prioritārajā pasākumā paredzēto amatpersonu mēnešalgu pieaugumu vidēji par 10%. Mēnešalgu minimālie apmēri paaugstināti par 10%, izņemot 1., 2., 3, un 4. mēnešalgu grupai, kurām pieaugums ir no 11% līdz 14%, nodrošinot 100 euro mēnešalgas palielinājumu, mēnešalgu maksimālie apmēri 1. līdz 15. mēnešalgu grupai paaugstināti par 10%, bet 16. un 17. mēnešalgu grupai - par 5%. Detalizēti mēnešalgu skalas izmaiņas pret spēkā esošo mēnešalgu skalu skatīt zemāk tabulā.
Mēnešalgu grupa | Minimālā mēnešalga | Maksimālā mēnešalga | ||||||
2024. gads | Pieaugums, % | Pieaugums, euro | 2025.gads | 2024. gads | Pieaugums, % | Pieaugums, euro | 2025. gads | |
17. | 3566 | 10% | 357 | 3923 | 5750 | 5% | 290 | 6040 |
16. | 2760 | 10% | 276 | 3036 | 5250 | 5% | 265 | 5515 |
15. | 1944 | 10% | 195 | 2139 | 4520 | 10% | 450 | 4970 |
14. | 1815 | 10% | 182 | 1997 | 4200 | 10% | 420 | 4620 |
13. | 1588 | 10% | 159 | 1747 | 3900 | 10% | 390 | 4290 |
12. | 1511 | 10% | 152 | 1663 | 3400 | 10% | 340 | 3740 |
11. | 1439 | 10% | 144 | 1583 | 3050 | 10% | 305 | 3355 |
10. | 1372 | 10% | 138 | 1510 | 2750 | 10% | 275 | 3025 |
9. | 1258 | 10% | 126 | 1384 | 2450 | 10% | 245 | 2695 |
8. | 1190 | 10% | 119 | 1309 | 2250 | 10% | 225 | 2475 |
7. | 1115 | 10% | 112 | 1227 | 2100 | 10% | 210 | 2310 |
6. | 1073 | 10% | 108 | 1181 | 2000 | 10% | 200 | 2200 |
5. | 1021 | 10% | 103 | 1124 | 1860 | 10% | 185 | 2045 |
4. | 910 | 11% | 100 | 1010 | 1700 | 10% | 170 | 1870 |
3. | 875 | 11% | 100 | 975 | 1550 | 10% | 155 | 1705 |
2. | 844 | 12% | 100 | 944 | 1450 | 10% | 145 | 1595 |
1. | 706 | 14% | 100 | 806 | 1200 | 10% | 120 | 1320 |
Regulārās ikmēneša darba samaksas (jaunā piemaksa kopā ar mēnešalgas palielinājumu) pieaugums pret esošo regulāro ikmēneša darba samaksu (mēnešalga) veidos lielāku procentuālu pieaugumu tieši zemākajās mēnešalgu grupās klasificētajiem amatpersonu amatiem, kas būs ap 30% un arī vairāk, savukārt augstākajās mēnešalgu grupās procentuālais pieaugums samazinās (iestāžu vadītāju amatiem - 10% pieaugums). Turpmāk tabulā uzskatāmā piemērā izmantota aprēķinātā Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu (izņemot IDB) amatpersonu vidējā svērtā mēnešalga. Detalizētā sadalījumā pa iestādēm vidējos pieaugumus skatīt anotācijas 2. pielikumā.
Piemērs regulārās darba samaksas pieaugumam, izmantojot aprēķināto Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu (izņemot IDB) vidējo svērto mēnešalgu
Mēnešalgu grupa | Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu (izņemot IDB) vidējā svērtā mēnešalga* | Mēnešalgas palielinājums, % | Vidējais mēnešalgas palielinājums mēnesī | Jaunā mēnešalga + 300 euro piemaksa | Vidējais pieaugums pret esošo mēnešalgu |
17. | 5750 | 5% | 288 | 6 338 | 10% |
16. | 4387 | 5% | 219 | 4 906 | 12% |
15. | 3571 | 10% | 357 | 4 228 | 18% |
14. | 2712 | 10% | 271 | 3 283 | 21% |
13. | 2454 | 10% | 245 | 2 999 | 22% |
12. | 2299 | 10% | 230 | 2 829 | 23% |
11. | 2084 | 10% | 208 | 2 592 | 24% |
10. | 1956 | 10% | 196 | 2 452 | 25% |
9. | 1764 | 10% | 176 | 2 240 | 27% |
8. | 1819 | 10% | 182 | 2 301 | 26% |
7. | 1586 | 10% | 159 | 2 045 | 29% |
6. | 1473 | 10% | 147 | 1 920 | 30% |
5. | 1507 | 10% | 151 | 1 958 | 30% |
4. | 1227 | 10% | 123 | 1 650 | 34% |
3. | 1096 | 10% | 110 | 1 506 | 37% |
2. | 1101 | 10% | 110 | 1 511 | 37% |
1. | 976 | 10,2% | 100 | 1 376 | 41% |
1. (kadets) | 786 | 12,7% | 100 | 1 186 | 51% |
Pārskatot un paaugstinot amatpersonām mēnešalgas, jāņem vērā, ka pieaugs arī pārējie atlīdzības veidi, ko aprēķina no mēnešalgas (piemaksa par virsstundu darbu, nakts darbu, pabalsti). Finansiālā ietekme uz citiem atlīdzības veidiem ņemta vērā, aprēķinot Prioritārajam pasākumam paredzēto finansējumu.
Kopumā minētie pasākumi ir vērsti uz atlīdzības konkurētspējas paaugstināšanu, lai sekmētu amatpersonu motivāciju, noturēšanu dienestos un jaunu nodarbināto piesaisti, kas stiprinās Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes funkciju izpildi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu: Valsts policijas, Valsts robežsardzes, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta, Iekšējās drošības biroja, Valsts policijas koledžas, Valsts robežsardzes koledžas, Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledžas, kā arī Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonas
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināta iespēja paaugstināt amatpersonām mēnešalgas un noteikt jaunu piemaksu, paaugstināsies amatpersonu motivācija uzsākt un turpināt dienestu Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs un Ieslodzījuma vietu pārvaldē.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
86 889 635
0
86 889 635
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
86 889 635
0
86 889 635
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
86 889 635
0
86 889 635
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
86 889 635
0
86 889 635
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra sēdes protokollēmuma “Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam"” (prot. Nr.38 2.§) 2. punktu atbalstīts 2025.-2028. gada starpnozaru prioritārais pasākums "Iekšlietu dienestu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm, kā arī Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes atalgojuma palielināšana par 10% un jaunās piemaksas ieviešana par darbu dienestā", kas iekļauts likumprojektā "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam".
Prioritārais pasākums paredz papildu finansējuma piešķiršanu Iekšlietu ministrijai un Tieslietu ministrijai 2025. gadam un turpmāk ik gadu 86 889 635 euro apmērā amatpersonu atlīdzības palielināšanai, tai skaitā:
Detalizēts izdevumu aprēķins Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra sēdē (protokols Nr.38 2.§ 2. punkts) atbalstītajam 2025.-2028. gada starpnozaru prioritārā pasākuma "Iekšlietu dienestu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm, kā arī Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes atalgojuma palielināšana par 10% un jaunās piemaksas ieviešana par darbu dienestā" pieteikumam pievienots 1. pielikumā.
2. pielikumā atspoguļotas palielinātās mēnešalgas un jaunās piemaksas sadalījumā pa mēnešalgu grupām, ņemot vērā katras mēnešalgu grupas vidējo svērto mēnešalgu (uz 01.10.2024.) un faktiski aizpildītās amata vietas (uz 01.10.2024.).
3. pielikumā informācijai pievienots materiāls par amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm ienākumiem no izdienas stāža, piemaksām, sociālajām garantijām un citiem atlīdzības veidiem.
Prioritārais pasākums paredz papildu finansējuma piešķiršanu Iekšlietu ministrijai un Tieslietu ministrijai 2025. gadam un turpmāk ik gadu 86 889 635 euro apmērā amatpersonu atlīdzības palielināšanai, tai skaitā:
Budžeta programma / apakšprogramma | Kopā | Piemaksai par noteikto funkciju un uzdevumu izpildi Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs un Ieslodzījuma vietu pārvaldē | Mēnešalgu paaugstināšanai |
06.01.00. "Valsts policija" | 39 847 179 | 22 811 254 | 17 035 925 |
07.00.00 "Ugunsdrošība, glābšana un civilā aizsardzība" | 19 752 285 | 12 542 408 | 7 209 877 |
10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība" | 15 005 885 | 9 027 508 | 5 978 377 |
42.00.00 "Iekšējās drošības biroja darbība" | 606 533 | 280 302 | 326 231 |
Iekšlietu ministrija | 75 211 882 | 44 661 472 | 30 550 410 |
Tieslietu ministrija 04.01.00 "Ieslodzījuma vietas" (Ieslodzījuma vietu pārvalde) |
11 677 753 | 7 185 523 | 4 492 230 |
KOPĀ Iekšlietu ministrija un Tieslietu ministrija | 86 889 635 | 51 846 995 | 35 042 640 |
Detalizēts izdevumu aprēķins Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra sēdē (protokols Nr.38 2.§ 2. punkts) atbalstītajam 2025.-2028. gada starpnozaru prioritārā pasākuma "Iekšlietu dienestu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm, kā arī Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes atalgojuma palielināšana par 10% un jaunās piemaksas ieviešana par darbu dienestā" pieteikumam pievienots 1. pielikumā.
2. pielikumā atspoguļotas palielinātās mēnešalgas un jaunās piemaksas sadalījumā pa mēnešalgu grupām, ņemot vērā katras mēnešalgu grupas vidējo svērto mēnešalgu (uz 01.10.2024.) un faktiski aizpildītās amata vietas (uz 01.10.2024.).
3. pielikumā informācijai pievienots materiāls par amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm ienākumiem no izdienas stāža, piemaksām, sociālajām garantijām un citiem atlīdzības veidiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas nav.
Cita informācija
Saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību budžeta finansētu institūciju vadītāji ir atbildīgi par Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktās kārtības un prasību ievērošanu, izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projektā iekļautais jautājums par jaunas piemaksas noteikšanu un mēnešalgu paaugstināšanu ir izskatīts Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra sēdē (protokols Nr.38 2.§ 2. punkts), kad tika atbalstīta papildu finansējuma piešķiršana 2025.-2028. gada starpnozaru prioritārajam pasākumam "Iekšlietu dienestu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm, kā arī Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes atalgojuma palielināšana par 10% un jaunās piemaksas ieviešana par darbu dienestā" (IeM, TM un VID)", lai nodrošinātu motivējošus pasākumus, paaugstinot atlīdzību amatpersonām.
6.4. Cita informācija
Saņemta Latvijas Iekšlietu darbinieku arodbiedrības (turpmāk – LIDA) 2024. gada 11. oktobra vēstule Nr. 186/2024-N "Par izstrādāto Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumos Nr. 806 "Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgu un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru"" (24-TA-2292)", kurā LIDA informē, ka atbalsta izstrādātā projekta turpmāko virzību.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts policija
- Valsts policijas koledža
- Valsts robežsardze
- Valsts robežsardzes koledža
- Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
- Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledža
- Iekšējās drošības birojs
- Ieslodzījuma vietu pārvalde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Finansējuma aprēķins prioritārajam pasākumam “Iekšlietu dienestu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm, kā arī Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes atalgojuma palielināšana par 10% un jaunās piemaksas ieviešana par darbu dienestā”
2. pielikums
Nosaukums
Palielinātās mēnešalgas un jaunās piemaksas sadalījumā pa mēnešalgu grupām
3. pielikums
Nosaukums
Informācija par amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm ienākumiem no izdienas stāža, piemaksām, sociālajām garantijām un citiem atlīdzības veidiem