23-TA-403: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Muitas deklarācijas papildu datu elementu aizpildīšanas un dabasgāzes un elektroenerģijas deklarēšanas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Saskaņā ar Komisijas 2019. gada 13. decembra Īstenošanas lēmumu (ES) 2019/2151, ar ko izveido darba programmu par Savienības Muitas kodeksā paredzēto elektronisko sistēmu izstrādi un ieviešanu (turpmāk - EK lēmums Nr.2019/2151) Elektroniskajā muitas datu apstrādes sistēmā (turpmāk - EMDAS) pakāpeniski jāievieš Komisijas 2015. gada 28. jūlija Deleģētās regulas (ES) 2015/2446, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (ES) Nr.952/2013 attiecībā uz sīki izstrādātiem noteikumiem, kuri attiecas uz dažiem Savienības Muitas kodeksa noteikumiem (turpmāk - Regula Nr.2015/2446) B pielikumā (Kopējas datu prasības attiecībā uz deklarācijām, paziņojumiem un Savienības preču muitas statusa apliecinājumu) noteiktās prasības.
Saskaņā ar plānotajiem termiņiem attiecībā uz importa un eksporta muitas procedūrām 2023. gadā EMDAS ir jānodrošina muitas deklarācijas noformēšana atbilstoši Regulas Nr.2015/2446 B pielikumā noteiktajam un atbilstoši Komisijas 2020. gada 30. jūlija Īstenošanas regulas (ES) 2020/1197, ar kuru nosaka tehniskās specifikācijas un kārtību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/2152 par Eiropas uzņēmējdarbības statistiku, ar ko atceļ 10 tiesību aktus uzņēmējdarbības statistikas jomā (turpmāk - Regula Nr.2020/1197) I pielikuma C daļas “Klasifikācijas” 1. tabulas iedalījumā noteiktajam.
Saskaņā ar plānotajiem termiņiem attiecībā uz importa un eksporta muitas procedūrām 2023. gadā EMDAS ir jānodrošina muitas deklarācijas noformēšana atbilstoši Regulas Nr.2015/2446 B pielikumā noteiktajam un atbilstoši Komisijas 2020. gada 30. jūlija Īstenošanas regulas (ES) 2020/1197, ar kuru nosaka tehniskās specifikācijas un kārtību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/2152 par Eiropas uzņēmējdarbības statistiku, ar ko atceļ 10 tiesību aktus uzņēmējdarbības statistikas jomā (turpmāk - Regula Nr.2020/1197) I pielikuma C daļas “Klasifikācijas” 1. tabulas iedalījumā noteiktajam.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir salāgot normatīvā regulējuma prasības saistībā ar muitas deklarāciju aizpildīšanu atbilstoši precizētajām Eiropas Savienības (turpmāk - ES) regulu prasībām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Līdz šim obligāti aizpildāmās muitas deklarācijas ailes noteiktas Komisijas 2015.gada 17.decembra Deleģētās regulas (ES) Nr.2016/341, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr.952/2013 attiecībā uz pārejas noteikumiem, kurus paredz attiecībā uz konkrētiem Savienības Muitas kodeksa noteikumiem, ja attiecīgās elektroniskās sistēmas vēl nedarbojas, un groza Regulu Nr.2015/2446 C1 papildinājumā, tomēr, nepieciešamības gadījumā, katra dalībvalsts nacionālā līmenī var noteikt arī papildus aizpildāmas ailes muitas deklarācijā.
Minētais C.1 papildinājums “Paskaidrojumi par vienoto administratīvo dokumentu” nosaka obligāti aizpildāmās ailes muitas deklarācijā, kā arī papildus aizpildāmās ailes, ja tas nepieciešams kādas konkrētas procedūras ietvaros.
Ministru kabineta 2016. gada 29. novembra noteikumi Nr. 754 "Muitas deklarācijas papildu aiļu aizpildīšanas un dabasgāzes un elektroenerģijas deklarēšanas kārtība" (turpmāk - MK noteikumi Nr.754) detalizēti nosaka, kurā konkrētā procedūrā, līdztekus obligāti aizpildāmajām ailēm un datu elementiem, jāaizpilda papildus ailes un datu elementus, lai konkrēto procedūru varētu identificēt.
Saskaņā ar EK lēmumu Nr.2019/2151, EMDAS pakāpeniski jāievieš Regulas Nr.2015/2446 B pielikumā (Kopējas datu prasības attiecībā uz deklarācijām, paziņojumiem un Savienības preču muitas statusa apliecinājumu) noteiktās prasības.
Attiecībā uz importa un eksporta muitas procedūrām 2023. gadā EMDAS ir jānodrošina muitas deklarācijas noformēšana atbilstoši Regulas Nr.2015/2446 B pielikumā noteiktajam un atbilstoši Regulas Nr.2020/1197 I pielikuma C daļas “Klasifikācijas” 1. tabulas iedalījumā noteiktajam.
Minētais C.1 papildinājums “Paskaidrojumi par vienoto administratīvo dokumentu” nosaka obligāti aizpildāmās ailes muitas deklarācijā, kā arī papildus aizpildāmās ailes, ja tas nepieciešams kādas konkrētas procedūras ietvaros.
Ministru kabineta 2016. gada 29. novembra noteikumi Nr. 754 "Muitas deklarācijas papildu aiļu aizpildīšanas un dabasgāzes un elektroenerģijas deklarēšanas kārtība" (turpmāk - MK noteikumi Nr.754) detalizēti nosaka, kurā konkrētā procedūrā, līdztekus obligāti aizpildāmajām ailēm un datu elementiem, jāaizpilda papildus ailes un datu elementus, lai konkrēto procedūru varētu identificēt.
Saskaņā ar EK lēmumu Nr.2019/2151, EMDAS pakāpeniski jāievieš Regulas Nr.2015/2446 B pielikumā (Kopējas datu prasības attiecībā uz deklarācijām, paziņojumiem un Savienības preču muitas statusa apliecinājumu) noteiktās prasības.
Attiecībā uz importa un eksporta muitas procedūrām 2023. gadā EMDAS ir jānodrošina muitas deklarācijas noformēšana atbilstoši Regulas Nr.2015/2446 B pielikumā noteiktajam un atbilstoši Regulas Nr.2020/1197 I pielikuma C daļas “Klasifikācijas” 1. tabulas iedalījumā noteiktajam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar EK lēmumu Nr.2019/2151 EMDAS pakāpeniski jāievieš Regulas Nr.2015/2446 B pielikumā (Kopējas datu prasības attiecībā uz deklarācijām, paziņojumiem un Savienības preču muitas statusa apliecinājumu) noteiktās prasības. Tā kā ES regulējums saistībā ar deklarāciju aizpildīšanu paredz ne tikai obligāti aizpildāmos datu elementus, bet arī papildus aizpildāmos datu elementus (kuru noteikšana atstāta dalībvalstu ziņā), nepieciešams atbilstoši precizēt MK noteikumu Nr.754 normas.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams salāgot MK noteikumu Nr.754 tvērumu atbilstoši precizētajam ES regulējumam saistībā ar muitas deklarāciju aizpildīšanu, ieviešot atbilstošu terminoloģiju un apzīmējumus attiecībā uz datu elementiem. Datu elementi turpmāk sastāvēs no desmit ciparu kombinācijas iepriekšējo divu līdz trīs ciparu kombināciju vietā.
Vienlaikus jāsvītro normas, kas vairs neatbilst ES regulu prasībām, piemēram terminu "ailes", kas bija muitas procedūras - eksports gadījumā. Papildus no MK noteikumiem Nr.754 jāizslēdz tie datu elementi, kas bija noteikti kā fakultatīvi aizpildāmie un tika iekļauti MK noteikumos Nr.754, taču šobrīd ar Regulas Nr.2015/2446 grozījumiem ir noteikti kā obligāti aizpildāmie, līdz ar to nacionālajā regulējumā vairs nav iekļaujami.
Grozījumu, lai noteiktu jaunus obligāti aizpildāmos datu elementus, noformējot muitas deklarāciju un nacionālos kodus statistikas vajadzībām, apjoms pārsniedz pusi no spēkā esošo MK noteikumu Nr.754 apjoma. Tādējādi, ņemot vērā Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 140. punktā noteikto, nepieciešams izstrādāt jaunus Ministru kabineta noteikumus par muitas deklarācijas papildu aiļu aizpildīšanu un dabasgāzes un elektroenerģijas deklarēšanas kārtību.
Muitas deklarācijas aizpildāmie datu elementi konkrētām muitas procedūrām pārskatāmas tabulas veidā ir iekļauti Regulas Nr.2015/2446 B pielikuma I sadaļas tabulās “Datu prasības” un satur informāciju, kādi muitas deklarācijas datu elementi ir obligāti norādāmi katrai procedūrai. Daļa muitas deklarāciju datu elementu ir noteikti kā obligāti visās ES dalībvalstīs, bet daļu datu elementu par obligāti norādāmiem var noteikt pati dalībvalsts nacionālā normatīvā aktā. Ar noteikumu projektu tiek noteikti datu elementi, kas jānorāda muitas deklarācijās papildus obligāti norādāmajiem datu elementiem.
Atbilstoši Regulas Nr.2015/2446 B pielikuma 3.iedaļas "Simboli šūnās" tabulā ietvertajam skaidrojumam, datu elementu ar apzīmējumu "A" kā obligāto aizpilda visas dalībvalstis. Datu elementu ar apzīmējumu "B" aizpilda fakultatīvi, proti, regula dod tiesības dalībvalstīm izlemt, kurus datus ar apzīmējumu "B" pieprasīt, līdz ar to fakultatīvi aizpildāmie datu elementi tiek noteikti ar šo noteikumu projektu.
Savukārt, datu elementu ar apzīmējumu "C" aizpilda tikai un vienīgi komersanti pēc savas izvēles.
Ar noteikumu projektu tiek noteikts, kurus datu elementus ar apzīmējumu "B" (kas regulā ir noteikti kā izvēles aizpildāmie elementi) Latvija ir izvēlējusies noteikt kā obligāti aizpildāmos datu elementus.
Tā piemēram, regulas Nr.2015/2446 B pielikuma 3.nodaļas 2.iedaļas "Datu prasību tabula — Eksports" tabulā precei ar kombinētās nomenklatūras kodu 13 03 000 000 datu elementa "Saņēmējs" norādīšana noteikta kā fakultatīvi aizpildāma (ar apzīmējumu B). Šajā gadījumā Latvija izvēlējusies minēto elementu noteikt kā obligāti aizpildāmo datu elementu.
Izvēle, kurus fakultatīvi aizpildāmos datu elementus noteikt kā obligāti aizpildāmos datu elementus nacionālajā līmenī, atkarīga no konkrētā datu elementa veida. Noteikumu projekta ietvarā ir izvērtēts, kuri datu elementi ir būtiski, lai tos izmantotu vai nu riska analīzes veikšanai, vai nacionāli noteiktu aizliegumu un ierobežojumu piemērošanai, vai statistikas vajadzībām.
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekts neskar fakultatīvi aizpildāmos datu elementus, kas attiecas uz uzņēmējiem (ar apzīmējumu C), tas tiek atstāts uzņēmēju pašu ziņā.
Ar noteikumu projekta 2.punktu noteikumu projekta 1.pielikumā noteikts, kuri regulas Nr.2015/2446 B pielikumā paredzētie fakultatīvi aizpildāmie datu elementi būs noteikti kā obligāti aizpildāmie datu elementi Latvijas Republikā noformējot muitas deklarāciju. Noteikumu projekta 1.pielikums attiecas uz eksporta procedūrām, proti - reeksports, preču nosūtīšana saistībā ar tirdzniecību ar īpaša nodokļu režīma teritorijām, kā arī uz muitas procedūrām eksports un izvešanu pārstrādei. Pielikumā tiek atspoguļots datu elementa numurs, kurā norādīts konkrēts Kombinētās nomenklatūras kods. Pielikuma otrajā kolonnā norādīts agrākais datu elementa numurs, taču atsevišķi Kombinētās nomenklatūras kodi iepriekš netika paredzēti kā fakultatīvi aizpildāmi, tāpēc tiem netiek norādīts agrākais datu elementa numurs, piemēram 14 01 020 000 vai 14 01 035 000. Tāpat pielikumā ietverta kolonna ar datu elementa nosaukumu un norādīts, ka tas ir obligāti aizpildāms datu elements.
Ar noteikumu projekta 3.punktu noteikumu projekta 2.pielikumā noteikts, kuri regulas Nr.2015/2446 B pielikumā paredzētie fakultatīvi aizpildāmie datu elementi būs noteikti kā obligāti aizpildāmie datu elementi Latvijas Republikā noformējot muitas deklarāciju tranzīta procedūrām (tranzīts un tranzīta deklarācija ar samazinātu datu kopu).
Ar noteikumu projekta 4.punktu noteikumu projekta 3.pielikumā noteikts, kuri regulas Nr.2015/2446 B pielikumā paredzētie fakultatīvi aizpildāmie datu elementi būs noteikti kā obligāti aizpildāmie datu elementi Latvijas Republikā noformējot muitas deklarāciju importa procedūrām. Noteikumu projekta 3.pielikums attiecas uz laišanu brīvā apgrozībā, galapatēriņu, uzglabāšanu muitas noliktavā, pagaidu ievešanu, ievešanu pārstrādei un ievešanu tirdzniecībai ar īpaša nodokļu režīma teritorijām. Līdzīgi kā noteikumu projekta 1.pielikumā, arī 3.pielikuma otrajā kolonnā norādīts agrākais datu elementa numurs, taču atsevišķi Kombinētās nomenklatūras kodi iepriekš netika paredzēti kā fakultatīvi aizpildāmi, tāpēc tiem netiek norādīts agrākais datu elementa numurs, piemēram 14 03 000 000 vai 19 08 000 000. Pielikumā ietverta kolonna ar piezīmēm, kuras pie atsevišķiem Kombinētās nomenklatūras kodiem precizē kādus īpašus nosacījumus, kuros gadījumos minētais datu elements aizpildāms.
Ar noteikumu projekta 5.punktu, tāpat kā ar MK noteikumu Nr.754 11.punktu tiek paredzēts nosacījums muitas deklarācijas importa procedūrām noformēšanā, aizpildot deklarācijas datu elementu ar Kombinētās nomenklatūras kodu 99 05 000 000. Proti, aizpildot minēto datu elementu datus par darījuma veidu kodē, izmantojot Regulas Nr. 2020/1197 I pielikuma C daļas “Klasifikācijas” 1. tabulas iedalījumu. Šajā gadījumā jāņem vērā, ka tabulas B slejā A slejas 6. kodam atbilst noteikumu projekta 5.punktā noteiktie nacionālie kodi: "1" - darbības, kas paredz maksas vai bezmaksas remontu un maksas vai bezmaksas tehnisko apkopi un "2" - darbības, kas seko pēc maksas vai bezmaksas remonta un maksas vai bezmaksas tehniskās apkopes.
MK noteikumu Nr.754 normas saistībā ar dabasgāzes un elektroenerģijas deklarēšanas kārtību netiek mainītas.
Vienlaikus jāsvītro normas, kas vairs neatbilst ES regulu prasībām, piemēram terminu "ailes", kas bija muitas procedūras - eksports gadījumā. Papildus no MK noteikumiem Nr.754 jāizslēdz tie datu elementi, kas bija noteikti kā fakultatīvi aizpildāmie un tika iekļauti MK noteikumos Nr.754, taču šobrīd ar Regulas Nr.2015/2446 grozījumiem ir noteikti kā obligāti aizpildāmie, līdz ar to nacionālajā regulējumā vairs nav iekļaujami.
Grozījumu, lai noteiktu jaunus obligāti aizpildāmos datu elementus, noformējot muitas deklarāciju un nacionālos kodus statistikas vajadzībām, apjoms pārsniedz pusi no spēkā esošo MK noteikumu Nr.754 apjoma. Tādējādi, ņemot vērā Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 140. punktā noteikto, nepieciešams izstrādāt jaunus Ministru kabineta noteikumus par muitas deklarācijas papildu aiļu aizpildīšanu un dabasgāzes un elektroenerģijas deklarēšanas kārtību.
Muitas deklarācijas aizpildāmie datu elementi konkrētām muitas procedūrām pārskatāmas tabulas veidā ir iekļauti Regulas Nr.2015/2446 B pielikuma I sadaļas tabulās “Datu prasības” un satur informāciju, kādi muitas deklarācijas datu elementi ir obligāti norādāmi katrai procedūrai. Daļa muitas deklarāciju datu elementu ir noteikti kā obligāti visās ES dalībvalstīs, bet daļu datu elementu par obligāti norādāmiem var noteikt pati dalībvalsts nacionālā normatīvā aktā. Ar noteikumu projektu tiek noteikti datu elementi, kas jānorāda muitas deklarācijās papildus obligāti norādāmajiem datu elementiem.
Atbilstoši Regulas Nr.2015/2446 B pielikuma 3.iedaļas "Simboli šūnās" tabulā ietvertajam skaidrojumam, datu elementu ar apzīmējumu "A" kā obligāto aizpilda visas dalībvalstis. Datu elementu ar apzīmējumu "B" aizpilda fakultatīvi, proti, regula dod tiesības dalībvalstīm izlemt, kurus datus ar apzīmējumu "B" pieprasīt, līdz ar to fakultatīvi aizpildāmie datu elementi tiek noteikti ar šo noteikumu projektu.
Savukārt, datu elementu ar apzīmējumu "C" aizpilda tikai un vienīgi komersanti pēc savas izvēles.
Ar noteikumu projektu tiek noteikts, kurus datu elementus ar apzīmējumu "B" (kas regulā ir noteikti kā izvēles aizpildāmie elementi) Latvija ir izvēlējusies noteikt kā obligāti aizpildāmos datu elementus.
Tā piemēram, regulas Nr.2015/2446 B pielikuma 3.nodaļas 2.iedaļas "Datu prasību tabula — Eksports" tabulā precei ar kombinētās nomenklatūras kodu 13 03 000 000 datu elementa "Saņēmējs" norādīšana noteikta kā fakultatīvi aizpildāma (ar apzīmējumu B). Šajā gadījumā Latvija izvēlējusies minēto elementu noteikt kā obligāti aizpildāmo datu elementu.
Izvēle, kurus fakultatīvi aizpildāmos datu elementus noteikt kā obligāti aizpildāmos datu elementus nacionālajā līmenī, atkarīga no konkrētā datu elementa veida. Noteikumu projekta ietvarā ir izvērtēts, kuri datu elementi ir būtiski, lai tos izmantotu vai nu riska analīzes veikšanai, vai nacionāli noteiktu aizliegumu un ierobežojumu piemērošanai, vai statistikas vajadzībām.
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekts neskar fakultatīvi aizpildāmos datu elementus, kas attiecas uz uzņēmējiem (ar apzīmējumu C), tas tiek atstāts uzņēmēju pašu ziņā.
Ar noteikumu projekta 2.punktu noteikumu projekta 1.pielikumā noteikts, kuri regulas Nr.2015/2446 B pielikumā paredzētie fakultatīvi aizpildāmie datu elementi būs noteikti kā obligāti aizpildāmie datu elementi Latvijas Republikā noformējot muitas deklarāciju. Noteikumu projekta 1.pielikums attiecas uz eksporta procedūrām, proti - reeksports, preču nosūtīšana saistībā ar tirdzniecību ar īpaša nodokļu režīma teritorijām, kā arī uz muitas procedūrām eksports un izvešanu pārstrādei. Pielikumā tiek atspoguļots datu elementa numurs, kurā norādīts konkrēts Kombinētās nomenklatūras kods. Pielikuma otrajā kolonnā norādīts agrākais datu elementa numurs, taču atsevišķi Kombinētās nomenklatūras kodi iepriekš netika paredzēti kā fakultatīvi aizpildāmi, tāpēc tiem netiek norādīts agrākais datu elementa numurs, piemēram 14 01 020 000 vai 14 01 035 000. Tāpat pielikumā ietverta kolonna ar datu elementa nosaukumu un norādīts, ka tas ir obligāti aizpildāms datu elements.
Ar noteikumu projekta 3.punktu noteikumu projekta 2.pielikumā noteikts, kuri regulas Nr.2015/2446 B pielikumā paredzētie fakultatīvi aizpildāmie datu elementi būs noteikti kā obligāti aizpildāmie datu elementi Latvijas Republikā noformējot muitas deklarāciju tranzīta procedūrām (tranzīts un tranzīta deklarācija ar samazinātu datu kopu).
Ar noteikumu projekta 4.punktu noteikumu projekta 3.pielikumā noteikts, kuri regulas Nr.2015/2446 B pielikumā paredzētie fakultatīvi aizpildāmie datu elementi būs noteikti kā obligāti aizpildāmie datu elementi Latvijas Republikā noformējot muitas deklarāciju importa procedūrām. Noteikumu projekta 3.pielikums attiecas uz laišanu brīvā apgrozībā, galapatēriņu, uzglabāšanu muitas noliktavā, pagaidu ievešanu, ievešanu pārstrādei un ievešanu tirdzniecībai ar īpaša nodokļu režīma teritorijām. Līdzīgi kā noteikumu projekta 1.pielikumā, arī 3.pielikuma otrajā kolonnā norādīts agrākais datu elementa numurs, taču atsevišķi Kombinētās nomenklatūras kodi iepriekš netika paredzēti kā fakultatīvi aizpildāmi, tāpēc tiem netiek norādīts agrākais datu elementa numurs, piemēram 14 03 000 000 vai 19 08 000 000. Pielikumā ietverta kolonna ar piezīmēm, kuras pie atsevišķiem Kombinētās nomenklatūras kodiem precizē kādus īpašus nosacījumus, kuros gadījumos minētais datu elements aizpildāms.
Ar noteikumu projekta 5.punktu, tāpat kā ar MK noteikumu Nr.754 11.punktu tiek paredzēts nosacījums muitas deklarācijas importa procedūrām noformēšanā, aizpildot deklarācijas datu elementu ar Kombinētās nomenklatūras kodu 99 05 000 000. Proti, aizpildot minēto datu elementu datus par darījuma veidu kodē, izmantojot Regulas Nr. 2020/1197 I pielikuma C daļas “Klasifikācijas” 1. tabulas iedalījumu. Šajā gadījumā jāņem vērā, ka tabulas B slejā A slejas 6. kodam atbilst noteikumu projekta 5.punktā noteiktie nacionālie kodi: "1" - darbības, kas paredz maksas vai bezmaksas remontu un maksas vai bezmaksas tehnisko apkopi un "2" - darbības, kas seko pēc maksas vai bezmaksas remonta un maksas vai bezmaksas tehniskās apkopes.
MK noteikumu Nr.754 normas saistībā ar dabasgāzes un elektroenerģijas deklarēšanas kārtību netiek mainītas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts skar personas, kuras, muitojot preces, elektroniski iesniedz muitas deklarācijas Elektroniskajā deklarēšanas sistēmā (EDS). Šādas prasības jau tiek pildītas saskaņā ar spēkā esošajiem Ministru kabineta noteikumiem, tādējādi tas nemaina administratīvo slogu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.2. Cita informācija
Ar noteikumu projektu spēku zaudēs Ministru kabineta 2016.gada 29.novembra noteikumi Nr.754 "Muitas deklarācijas papildu aiļu aizpildīšanas un dabasgāzes un elektroenerģijas deklarēšanas kārtība".
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32015R2446
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2015. gada 28. jūlija Deleģētā regula (ES) 2015/2446, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (ES) Nr.952/2013 attiecībā uz sīki izstrādātiem noteikumiem, kuri attiecas uz dažiem Savienības Muitas kodeksa noteikumiem
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32020R1197
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Īstenošanas regula (ES) 2020/1197 (2020. gada 30. jūlijs), ar kuru nosaka tehniskās specifikācijas un kārtību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/2152 par Eiropas uzņēmējdarbības statistiku, ar ko atceļ 10 tiesību aktus uzņēmējdarbības statistikas jomā (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2015. gada 28. jūlija Deleģētā regula (ES) 2015/2446, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (ES) Nr.952/2013 attiecībā uz sīki izstrādātiem noteikumiem, kuri attiecas uz dažiem Savienības Muitas kodeksa noteikumiem
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr.2015/2446 B pielikumā noteiktais fakultatīvi aizpildāmo datu elementu sarakstā iekļautie datu elementi ar apzīmējumu "B"
Noteikumu projekta 2.punkts; 3.punkts; 4.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Muitas deklarācijas aizpildāmie datu elementi konkrētām muitas procedūrām pārskatāmas tabulas veidā ir iekļauti Regulas Nr.2015/2446 B pielikuma I sadaļas tabulās “Datu prasības” un satur informāciju, kādi muitas deklarācijas datu elementi ir obligāti norādāmi katrai procedūrai un kādi datu elementi ir fakultatīvi aizpildāmi. Daļa muitas deklarāciju datu elementu ir noteikti kā obligāti visās ES dalībvalstīs, bet daļu datu elementu par obligāti norādāmiem var noteikt pati dalībvalsts nacionālā normatīvā aktā. Ar noteikumu projekta 2., 3.un 4.punktu tiek noteikti datu elementi, kas jānorāda muitas deklarācijās papildus obligāti norādāmajiem datu elementiem.
Dalībvalsts izvēlas, kurus fakultatīvi aizpildāmos datu elementus noteikt kā obligāti aizpildāmos datu elementus nacionālajā līmenī, atkarībā no konkrētā datu elementa veida. Līdz ar to, Latvijas muitas iestāde ir izvērtējusi, kuri datu elementi ir būtiski, lai tos izmantotu vai nu riska analīzes veikšanai, vai nacionāli noteiktu aizliegumu un ierobežojumu piemērošanai, vai statistikas vajadzībām.
Muitas deklarācijas aizpildāmie datu elementi konkrētām muitas procedūrām pārskatāmas tabulas veidā ir iekļauti Regulas Nr.2015/2446 B pielikuma I sadaļas tabulās “Datu prasības” un satur informāciju, kādi muitas deklarācijas datu elementi ir obligāti norādāmi katrai procedūrai un kādi datu elementi ir fakultatīvi aizpildāmi. Daļa muitas deklarāciju datu elementu ir noteikti kā obligāti visās ES dalībvalstīs, bet daļu datu elementu par obligāti norādāmiem var noteikt pati dalībvalsts nacionālā normatīvā aktā. Ar noteikumu projekta 2., 3.un 4.punktu tiek noteikti datu elementi, kas jānorāda muitas deklarācijās papildus obligāti norādāmajiem datu elementiem.
Dalībvalsts izvēlas, kurus fakultatīvi aizpildāmos datu elementus noteikt kā obligāti aizpildāmos datu elementus nacionālajā līmenī, atkarībā no konkrētā datu elementa veida. Līdz ar to, Latvijas muitas iestāde ir izvērtējusi, kuri datu elementi ir būtiski, lai tos izmantotu vai nu riska analīzes veikšanai, vai nacionāli noteiktu aizliegumu un ierobežojumu piemērošanai, vai statistikas vajadzībām.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas Nr.2015/2446 B pielikumā izklāstītās kopējās datu prasības attiecas uz tādas informācijas apmaiņu un glabāšanu, kas nepieciešama deklarācijām, paziņojumiem un muitas statusa apliecinājumiem. B pielikumā noteikti obligāti aizpildāmie datu elementi, kā arī fakultatīvi dalībvalstīm aizpildāmie datu elementi ar apzīmējumu "B". Tas nozīmē, ka nepieciešamības gadījumā, katra dalībvalsts nacionālā līmenī var noteikt arī papildus aizpildāmos datu elementus muitas deklarācijā, ja tas nepieciešams kādas konkrētas procedūras ietvaros. Noteikumu projekts detalizēti nosaka, kurā konkrētā procedūrā papildus obligāti aizpildāmajiem datu elementiem, kādus datu elementus jāaizpilda papildus, lai konkrēto procedūru varētu identificēt un personai būtu saprotams, kā pareizi rīkoties attiecīgā gadījumā. Noteikumi konkretizē, kuri datu elementi konkrētajā gadījumā jāaizpilda.
Datu elementa 14 03 000 000 (Nodokļi un maksājumi), 14 03 040 041 (Nodokļu likme) un datu elementa 14 03 042 000 (Maksājamā nodokļa summa) noteikšana kā obligāta nepieciešama Tradicionālo pašu resursu uzraudzības nolūkiem.
Datu elementa 19 08 000 000 (Robežas šķērsotājs aktīvais transportlīdzeklis) noteikšana kā obligāta nepieciešama muitas uzraudzības pasākumiem un statistikas vajadzībām.
Datu elementa 14 03 000 000 (Nodokļi un maksājumi), 14 03 040 041 (Nodokļu likme) un datu elementa 14 03 042 000 (Maksājamā nodokļa summa) noteikšana kā obligāta nepieciešama Tradicionālo pašu resursu uzraudzības nolūkiem.
Datu elementa 19 08 000 000 (Robežas šķērsotājs aktīvais transportlīdzeklis) noteikšana kā obligāta nepieciešama muitas uzraudzības pasākumiem un statistikas vajadzībām.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Īstenošanas regula (ES) 2020/1197 (2020. gada 30. jūlijs), ar kuru nosaka tehniskās specifikācijas un kārtību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/2152 par Eiropas uzņēmējdarbības statistiku, ar ko atceļ 10 tiesību aktus uzņēmējdarbības statistikas jomā (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr.2020/1197 I pielikuma C daļas “Klasifikācijas” 1. tabula
Noteikumu projekta 5.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Aizpildot muitas deklarāciju importa procedūrām (noteikumu projekta 2.pielikums) 99 05 000 000 datu elementu datus par darījuma veidu kodē, izmantojot Regulas Nr.2020/1197 I pielikuma C daļas “Klasifikācijas” 1. tabulas iedalījumu, kā arī ievērojot, ka tabulas B slejā A slejas 6. kodam atbilst šādi nacionālie kodi:
“1” – darbības, kas paredz maksas vai bezmaksas remontu un maksas vai bezmaksas tehnisko apkopi;
“2” – darbības, kas seko pēc maksas vai bezmaksas remonta un maksas vai bezmaksas tehniskās apkopes.
Aizpildot muitas deklarāciju importa procedūrām (noteikumu projekta 2.pielikums) 99 05 000 000 datu elementu datus par darījuma veidu kodē, izmantojot Regulas Nr.2020/1197 I pielikuma C daļas “Klasifikācijas” 1. tabulas iedalījumu, kā arī ievērojot, ka tabulas B slejā A slejas 6. kodam atbilst šādi nacionālie kodi:
“1” – darbības, kas paredz maksas vai bezmaksas remontu un maksas vai bezmaksas tehnisko apkopi;
“2” – darbības, kas seko pēc maksas vai bezmaksas remonta un maksas vai bezmaksas tehniskās apkopes.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Komisijas Īstenošanas regulas (ES) 2020/1197 (2020. gada 30. jūlijs), ar kuru nosaka tehniskās specifikācijas un kārtību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/2152 par Eiropas uzņēmējdarbības statistiku, ar ko atceļ 10 tiesību aktus uzņēmējdarbības statistikas jomā I pielikuma C daļas “Klasifikācijas” 1. tabulas 6.aile "Īpaši darījumi, kas reģistrēti valsts nolūkiem" ir fakultatīvi aizpildāmā aile. Ar noteikumu projektu paredzēts, ka šo datu elementu obligāti aizpilda importa procedūras gadījumā attiecībā uz datu elementu 99 05 000 000.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Obligāti aizpildāmie datu elementi statistikas vajadzībām
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts ieņēmumu dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Sabiedrības līdzdalības rezultāti apskatāmi sadaļā "papildu dokumenti".
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Tika saņemts atzinums no akciju sabiedrības “Conexus Baltic Grid” - Ņemot vērā, ka dabasgāze tiek uzskaitīta kilovatstundās (kWh), ierosinām Noteikumu projektā paredzēt lietot dabasgāzes mērvienību – kilovatstundas (kWh), piemēram:
1. pielikumā “Eksporta procedūras” datu elementu Nr. 1804000000 “Bruto svars”, papildināt ar norādi “Dabasgāzei – kWh”;
2. pielikumā “Tranzīta procedūras” iekļaut papildināto datu elementu kopu Nr. 1804000000 “Bruto svars” ar norādi “Dabasgāzei – kWh”.
Izvērtējot minēto priekšlikumu, Finanšu ministrija 18.04.2023. ar vēstuli Nr. 4.1-13/5.2/119 informēja akciju sabiedrību “Conexus Baltic Grid”, ka priekšlikums netiks ņemts vērā, jo saskaņā ar Komisijas 2022. gada 20. septembra Īstenošanas regulas (ES) 2022/1998, ar ko groza I pielikumu Padomes Regulā (EEK) Nr.2658/87 par tarifu un statistikas nomenklatūru un kopējo muitas tarifu I pielikuma otrās daļas V sadaļas 27. nodaļā minēto precei “dabasgāze” (KN kods 2711 11 00) papildu mērvienība noteikta TJ (teradžouls) (bruto siltumietilpība), kas jānorāda eksporta un importa muitas deklarācijās statistikas vajadzībām. Savukārt, muitas deklarācijas aizpildīšanas nosacījumi, kuri noteikti regulas Nr.2015/2446 un regulas Nr.2015/2447 B pielikumos, paredz svaru norādīt kilogramos.
Turklāt, minētais priekšlikums paredzētu papildus neplānotu finanšu resursu piesaisti izmaiņām informatīvajās sistēmās, jo šādas mērvienības vērtības laukā, kur norādāms svars kilogramos, dažos gadījumos būtu jākonvertē no kWh un informatīvajās sistēmās būtu jārada papildus funkcionalitāte, t.sk. identificēšana, pēc korektajā datu laukā ievadītās vērtības papildus mērvienībā kWh.
1. pielikumā “Eksporta procedūras” datu elementu Nr. 1804000000 “Bruto svars”, papildināt ar norādi “Dabasgāzei – kWh”;
2. pielikumā “Tranzīta procedūras” iekļaut papildināto datu elementu kopu Nr. 1804000000 “Bruto svars” ar norādi “Dabasgāzei – kWh”.
Izvērtējot minēto priekšlikumu, Finanšu ministrija 18.04.2023. ar vēstuli Nr. 4.1-13/5.2/119 informēja akciju sabiedrību “Conexus Baltic Grid”, ka priekšlikums netiks ņemts vērā, jo saskaņā ar Komisijas 2022. gada 20. septembra Īstenošanas regulas (ES) 2022/1998, ar ko groza I pielikumu Padomes Regulā (EEK) Nr.2658/87 par tarifu un statistikas nomenklatūru un kopējo muitas tarifu I pielikuma otrās daļas V sadaļas 27. nodaļā minēto precei “dabasgāze” (KN kods 2711 11 00) papildu mērvienība noteikta TJ (teradžouls) (bruto siltumietilpība), kas jānorāda eksporta un importa muitas deklarācijās statistikas vajadzībām. Savukārt, muitas deklarācijas aizpildīšanas nosacījumi, kuri noteikti regulas Nr.2015/2446 un regulas Nr.2015/2447 B pielikumos, paredz svaru norādīt kilogramos.
Turklāt, minētais priekšlikums paredzētu papildus neplānotu finanšu resursu piesaisti izmaiņām informatīvajās sistēmās, jo šādas mērvienības vērtības laukā, kur norādāms svars kilogramos, dažos gadījumos būtu jākonvertē no kWh un informatīvajās sistēmās būtu jārada papildus funkcionalitāte, t.sk. identificēšana, pēc korektajā datu laukā ievadītās vērtības papildus mērvienībā kWh.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi