Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka š.g. 31.oktobra Valsts sekretāru sanāksme tiek atcelta. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 7.novembrī.
23-TA-1910: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali neatliekamu un nozīmīgu pasākumu īstenošanai labklājības nozarē" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots saskaņā ar:
- Likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 57. pantu, kas paredz Finanšu ministram, veicot apropriāciju pārdales ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, ir tiesības veikt apropriācijas pārdali citiem mērķiem no prioritārajiem pasākumiem 2021.-2023. gadam, 2022.-2024. gadam un 2023.-2025. gadam piešķirtā finansējuma, ja tam nav negatīvas ietekmes uz vispārējās valdības budžeta strukturālo bilanci un ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta (turpmāk - MK) lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali;
- Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta 13.2 daļas 1.punktu, kas nosaka, Finanšu ministram ir tiesības veikt apropriāciju pārdales starp programmām, apakšprogrammām un budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, ja kopējais pārdales apjoms starp pamatbudžeta programmām (apakšprogrammām) neizraisa katras atsevišķās programmas (apakšprogrammas) palielinājumu, kas vienlaikus pārsniegtu piecus procentus no programmai (apakšprogrammai) apstiprinātās gada apropriācijas apjoma un vērtību 100 000 euro. Ņemot vērā, ka atsevišķas apropriācijas pārdales pārsniedz piecus procentus no programmai (apakšprogrammai) apstiprinātās gada apropriācijas apjoma, apropriācijas pārdalei saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta 13.3 daļas 3.punktu nepieciešams MK lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas atbalsts;
- Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta 13.2 daļas 5.punktu, kas nosaka, ka nav pieļaujama apropriācijas pārdale no izdevumiem sociālajiem pabalstiem un pensijām (tai skaitā izdienas pensijām) uz citiem izdevumiem. Šādu apropriācijas pārdali atļauts veikt, ja ir MK lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nav iebildusi pret apropriācijas pārdali;
- Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta 13.2 daļas 8.punktu un 9.panta 13.3 daļas 3.punktu, kuri paredz, ka apropriācijas pārdale starp gadskārtējā valsts budžeta likumā apstiprināto pamatbudžetu un speciālo budžetu ir pieļaujama tikai tad, ja ir pieņemts MK lēmums par apropriācijas pārdali. Šādu apropriācijas pārdali atļauts veikt, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nav iebildusi pret apropriācijas pārdali;
- MK 2018.gada 17.jūlija noteikumiem Nr.421 „Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 15.punktu.

Labklājības ministrija (turpmāk – LM) ir veikusi nozares izdevumu izvērtējumu un prognozējošo nepieciešamo līdzekļu apmēru līdz 2023.gada beigām. Izvērtējuma rezultātā ir konstatēts resursu ietaupījums atsevišķu valsts sociālo pabalstu izmaksu jomā, prioritāro un nozares īstenoto pasākumu nodrošināšanai, vienlaikus apzinātas labklājības jomas, kurām neatliekami nepieciešams papildu finansējums. Līdz ar to līdzekļu ietaupījumu ir iespējams novirzīt citu nozarei neatliekamu pasākumu īstenošanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts ir izstrādāts, lai nodrošinātu apropriācijas pārdali neatliekamu pasākumu īstenošanu labklājības nozarē:
 - ugunsgrēka seku likvidēšanai VSAC “Rīga” filiālē “Jugla” un ugunsdrošības uzlabošanai VSAC, kvalitatīvas darbības nodrošināšanai un pakalpojumu sniegšanai;
- līdzfinansējuma pašvaldībām nodrošināšanai pabalsta izmaksām audžuģimenēm bērna uzturam;
- VSAA pensiju piegādes saņēmēja dzīvesvietā un pasta izdevumu nodrošināšanai;
- VSAA IT sistēmu pielāgošanai saistībā ar izmaiņām normatīvajos aktos u.c.;
- VSAA 1.gada maksājuma nodrošināšanai RINA.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
LM, veicot darbu pie 2023.gada budžeta izdevumu pārskatīšanas, analizējot 2023.gada nozares ietvaros īstenoto pasākumu izpildes datus un prognozējot nepieciešamo finansējumu līdz 2023.gada beigām, ir apzinājusi:
- prognozējamo līdzekļu atlikumu LM pamatbudžeta apakšprogrammā 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti”;
- prognozējamo līdzekļu atlikumu LM speciālā budžeta apakšprogrammā 04.03.00 “Darba negadījumu speciālais budžets”;
- atsevišķu prioritāro pasākumu prognozējamo līdzekļu atlikumu.
Lai identificēto līdzekļu ietaupījumu varētu novirzīt nozarei citu neatliekamu un nozīmīgu pasākumu īstenošanai, nepieciešams MK lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas atbalsts.

Vienlaikus, veicot līdzekļu pārdales, ir konstatēts, ka apakšprogrammās 22.03.00 “Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei” un 97.02.00 “Nozares centralizēti funkciju izpilde” atbilstoši Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta 13.2 daļas 1.punktā noteiktajam atļautais kopējais pārdales apjoms tiek pārsniegts, līdz ar to arī par šādām līdzekļu pārdalēm nepieciešams MK lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija atbalsts:
- apakšprogrammā 22.03.00 "Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei" –  0,87% vai 36 801 euro (247 108 euro (papildus pārdalāmais finansējums + 0 euro (2023.gadā nav pārdalītais finansējums) = 247 108 euro (kopējais pārdalāmais finansējums) jeb 5,87%; 4 206 143 euro (apstiprinātais budžets 2023.gadam) x 5% = 210 037 euro; 247 108  euro (kopējais pārdalāmais finansējums) – 210 037 euro = 36 801 euro jeb 0,87% (36 801 euro / 4 206 143 euro*100), (rīkojuma projekta 1.1.2.apakšpunkts);
 - apakšprogrammā 97.02.00 “Nozares centralizēti funkciju izpilde” –  0,88% vai 27 980 euro (263 950 euro (papildus pārdalāmais finansējums) – 76 985 euro (2023.gadā jau pārdalītais finansējums) = 186 965 euro (kopējais pārdalāmais finansējums) jeb 5,88%; 3 179 707 euro (apstiprinātais budžets 2023.gadam) x 5% = 158 985 euro; 186 965 euro (kopējais pārdalāmais finansējums) – 158 985  euro = 27 980 euro jeb 0,88% (27 980 euro / 3 179 707 euro*100), (rīkojuma projekta 1.1.3., un 1.1.4.apakšpunkti).


Apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti” ietvaros prognozētā līdzekļu ekonomija 2023.gadā

LLM, pamatojoties uz aktuālākām budžeta izpildes tendencēm 2023.gadam un analizējot 6 mēnešu pabalstu izpildes datus un statistisko informāciju, ir pārskatījusi un veikusi valsts sociālajiem pabalstiem 2023.gadam plānoto izdevumu analīzi. Veicot detalizēto izdevumu analīzi, LM prognozē līdzekļu ekonomiju 2023.gadā apakšprogrammā 20.01.00 „Valsts sociālie pabalsti” izdevumiem bērna kopšanas pabalstam un piemaksai pie bērna kopšanas pabalsta un vecāku pabalsta par dvīņiem vai vairākiem vienās dzemdībās dzimušiem bērniem (turpmāk – bērna kopšanas pabalsts) 2 049 162 euro apmērā.

LM apakšprogrammā 20.01.00 „Valsts sociālie pabalsti” 2023.gada izdevumi bērna kopšanas pabalstam plānoti 52 506 588 euro apmērā, saņēmēju skaits vidēji mēnesī tika plānots 33 148 personas ar vidējo pabalsta apmēru 132 euro mēnesī (ar Finanšu ministrijas 20.06.2023. rīkojumu Nr.182 “Par apropriācijas pārdali”, saskaņā ar kuru palielināta apropriācija bērna kopšanas pabalstam saistībā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanu (par izmaksāto bērna kopšanas pabalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem par laika posmu no 2023.gada janvāra līdz 2023.gada aprīlim).
Analizējot 2023.gada izpildes datus, izdevumi bērna kopšanas pabalstam 6 mēnešos bija 24 681 946 euro, t.i., 47,0% no gada plāna (6 mēnešu vidējais rādītājs 50%).
LM, prognozējot pabalsta izpildi 2023.gadā, ņem vērā gan 2023.gada faktiskās izpildes tendences un statistikas datus, gan turpmāko mēnešu prognozētos rādītājus. Analizējot 2023.gada 6 mēnešu statistiskos rādītājus un turpmākās tendences, tiek prognozēts, ka bērna kopšanas pabalstam saņēmēju skaits 2023.gadā sasniegs 31 854 personas (samazinājums – 1 294 personas) ar vidējo pabalsta apmēru 132,00 euro mēnesī, veidojot izdevumus 2023.gadam kopā 50 457 426 euro apmērā (132,00 euro pabalsta apmērs vidēji mēnesī* 31 854 pabalsta saņēmēju skaits vidēji mēnesī*12 mēn.= 50 457 426 euro; aprēķini veikti Excel vidē). Līdz ar to bērna kopšanas pabalsta izmaksai 2023.gadā radīsies izdevumu ekonomija 2 049 162 euro apmērā.
Aprēķins anotācijas 1.pielikuma 1.tabulā.

Vienlaikus LM ir konstatējusi neatliekamus un nozīmīgus pasākumus labklājības nozarē, kuru īstenošanai 2023.gadā finansējums nav piešķirts 1 814 574 euro apmērā, t.sk.
- 1 272 770 euro apmērā ugunsgrēka seku likvidēšanai VSAC “Rīga” filiālē “Jugla” un ugunsdrošības uzlabošanai valsts sociālās aprūpes centros, kvalitatīvas darbības nodrošināšanai un pakalpojumu sniegšanai;
- 247 108 euro apmērā līdzfinansējuma pabalstam audžuģimenei bērna uzturam (mērķdotācija pašvaldībām);
- 40 000 euro apmērā par LR starptautiski uzņemtajām saistībām RINA programmatūras uzturēšanas iemaksām;
- 223 950 euro apmērā VSAA IT sistēmu pielāgošanas nodrošināšanai;
- 30 746 euro apmērā, lai nodrošinātu izdevumus pensiju, pabalstu un atlīdzības piegādi saņēmēja dzīvesvietā.

Par atlikušo prognozēto izdevumu ekonomiju bērna kopšanas pabalsta izmaksai 2023.gadā 234 588 euro apmērā, LM informē, ka šobrīd to nepieciešams saglabāt apakšprogrammā 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti”, ņemot vērā, ka tikai ar 2023.gada 1.jūliju tiek uzsākta vairāku labklājības nozares  prioritāro  pasākumu  īstenošana (pasākums “Atbalsts minimālo ienākumu palielināšanai” kas paredz virkni atbalsta pasākumus (t.sk. palielināts atsevišķu valsts sociālo pabalstu apmērs) un pasākums “Pabalsta transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti, kurām ir apgrūtināta pārvietošanās, palielināšana” īstenošanu, kas paredz no 01.07.2023. palielināt pabalsta apmēru (no 79,68 euro līdz 105 euro), un šobrīd nav iespējams novērtēt saistībā ar minētajiem pasākumiem faktisko izdevumu apmēru pret plānoto.


Apakšprogrammas 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” ietvaros īstenotais 2023.-2025.gada prioritārā pasākuma “Atbalsts minimālo ienākumu palielināšanai” apakšpasākums “Transferta pārskaitījums uz sociālās apdrošināšanas speciālo budžetu, lai VSAA veiktu pielāgojumus IT sistēmā jauno minimālo ienākumu sliekšņu apmēru ieviešanai”
 
Prioritārā pasākuma īstenošanai tika plānots finansējums 255 210 euro (VSAA IT sistēmu pielāgošana 470 c/d x 543 euro ar PVN (prognozētās 1 c/d izmaksas 2023.gadā, ņemot vērā VSAA izsludināto iepirkumu par ārpakalpojuma sniegšanu)).
Nepieciešamās izmaiņas IT sistēmas pielāgošanai varēja ieviest ar mazāku darbietilpību, nekā sākotnēji plānots (523 c/d x 471,9 euro ar PVN (ņemot vērā VSAA izsludinātā konkursa termiņa pagarinājumu, kā rezultātā izmaiņas veica iepriekšējais ārpakalpojuma sniedzējs par 2022.gada 1 c/d izmaksām), kam bija nepieciešams finansējums 246 804 euro. Izdevumu ietaupījums 8 406 euro.
Konstatēto finanšu ietaupījumu 8 406 euro apmērā plānots novirzīt:
- 8 349 euro apmērā VSAA informācijas sistēmas (SAIS) pielāgošanai, lai nodrošinātu likuma  “Grozījumi likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu”” (pieņemts Saeimā 05.04.2023.) ieviešanu;
- 57 euro apmērā VSAA informācijas sistēmas (SAIS) pielāgošanai, lai daļēji nodrošinātu VSAA informācijas sistēmu pielāgošanu datu saņemšanai no  Iekšlietu ministrijas informācijas centra (IeMIC).
                                                                                                                                 
Apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" ietvaros īstenotais 2023.-2025.gada prioritārā pasākuma "Pabalsta transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti, kurām ir apgrūtināta pārvietošanās, palielināšana” apakšpasākums “Transferta pārskaitījums uz sociālās apdrošināšanas speciālo budžetu, lai nodrošinātu VSAA pielāgotu IT sistēmas saistībā ar pabalsta transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti, kurām ir apgrūtināta pārvietošanās, palielināšanu”

Prioritārā pasākuma īstenošanai tika plānots finansējums 27 150 euro (VSAA IT sistēmu pielāgošana 50 c/d x 543 euro ar PVN (prognozētās 1 c/d izmaksas 2023.gadā, ņemot vērā VSAA izsludināto iepirkumu par ārpakalpojuma sniegšanu)).
Nepieciešamās izmaiņas IT sistēmas pielāgošanai varēja ieviest ar mazāku darbietilpību, nekā sākotnēji plānots (26 c/d x 471,9 euro ar PVN (ņemot vērā VSAA izsludinātā konkursa termiņa pagarinājumu, kā rezultātā izmaiņas veica iepriekšējais ārpakalpojuma sniedzējs par 2022.gada 1 c/d izmaksām), kam bija nepieciešams finansējums 12 270 euro. Izdevumu ietaupījums 14 880 euro.
Konstatēto finanšu ietaupījumu 14 880 euro apmērā plānots novirzīt VSAA informācijas sistēmas (SAIS) pielāgošanai, lai daļēji nodrošinātu likuma  “Grozījumi likumā “Par valsts pensijām”” (pieņemts Saeimā 15.06.2023.) ieviešanu.


Speciālā budžeta apakšprogrammas 04.03.00 “Darba negadījumu speciālais budžets” ietvaros prognozētā līdzekļu ekonomija 2023.gadā

LM, pamatojoties uz aktuālākām budžeta izpildes tendencēm 2023.gadam un analizējot 6 mēnešu pabalstu izpildes datus un statistisko informāciju, ir pārskatījusi un veikusi speciālā budžeta apakšprogrammas 04.03.00 “Darba negadījumu speciālais budžets” pabalstiem 2023.gadam plānoto izdevumu analīzi. Veicot detalizēto izdevumu analīzi, LM prognozē līdzekļu ekonomiju 2023.gadā apakšprogrammā 04.03.00 „Darba negadījumu speciālais budžets” izdevumiem pārējiem pabalstiem (atlīdzības par ārstēšanu, aprūpi, medicīnisko un profesionālo rehabilitāciju, protezēšanu, rehabilitācijas līdzekļu iegādi un to remontu, pavadoņu apmaksa un ārstniecības iestādes apmeklēšanai paredzēto ceļa izdevumu apmaksa) 667 331 euro apmērā.

Speciālā budžeta apakšprogrammā 04.03.00 “Darba negadījumu speciālais budžets” 2023.gada izdevumi pārējiem pabalstiem plānoti 2 108 865 euro apmērā, saņēmēju skaits vidēji mēnesī tika plānots 570 personas ar vidējo pabalsta apmēru 308,31 euro mēnesī.
Analizējot 2023.gada izpildes datus, izdevumi pārējiem pabalstiem 6 mēnešos bija 676 149 euro, t.i., 32,1% no gada plāna (6 mēnešu vidējais rādītājs 50%).
LM, prognozējot pabalstu izpildi 2023.gadā, ņem vērā gan 2023.gada faktiskās izpildes tendences un statistikas datus, gan turpmāko mēnešu prognozētos rādītājus. Analizējot 2023.gada 6 mēnešu statistiskos rādītājus un turpmākās tendences, tiek prognozēts, ka pārējo pabalstu vidējais saņēmēju skaits 2023.gadā sasniegs 522 personas (samazinājums – 48 personas) ar vidējo pabalsta apmēru 230,13 euro mēnesī, veidojot izdevumus 2023.gadam kopā 1 441 534 euro apmērā (230,13 euro pabalsta apmērs vidēji mēnesī* 522 pabalsta saņēmēju skaits vidēji mēnesī*12 mēn.= 1 441 534 euro; aprēķini veikti Excel vidē). Līdz ar to pārējo pabalstu izmaksai 2023.gadā radīsies izdevumu ekonomija 667 331 euro apmērā.
Aprēķins anotācijas 1.pielikuma 2.tabulā.

Pārējo pabalstu izdevumu samazinājumu, galvenokārt ietekmē šādi faktori.
Saskaņā ar likuma “Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām” (turpmāk – Likums) 17.panta pirmo daļu apdrošinātajai personai, kura cietusi nelaimes gadījumā darbā vai saslimusi ar arodslimību un attiecībā uz kuru ir iestājies apdrošināšanas gadījums, ir tiesības saņemt šā likuma 14.pantā noteikto apdrošināšanas atlīdzību, tai skaitā, papildu izdevumu kompensāciju.
Likuma 21.panta otrā daļa paredz, ka VSAA kompensē apdrošinātajai personai papildu izdevumus (izdevumi par ārstēšanu, aprūpi, medicīnisko un profesionālo rehabilitāciju, protezēšanu, tehnisko palīglīdzekļu iegādi un to remontu, pavadoņa apmaksu un ārstniecības iestāžu apmeklēšanai paredzētie ceļa izdevumi), kas radušies sakarā ar arodslimību vai nelaimes gadījumu darbā. VSAA arī garantē (izsniedz garantijas vēstules) papildu izdevumu apmaksu medicīnas iestādei, kurā apdrošinātajai  personai ir paredzēts saņemt ārstēšanās vai rehabilitācijas pakalpojumu. Pēc pakalpojuma saņemšanas un atskaites (tāmes) iesniegšanas, VSAA pārskaita medicīnas iestādei nepieciešamo summu.
Rehabilitācijas izdevumu apmaksa apdrošinātajai personai tiek piešķirta kā vienreizēja atlīdzība, un ārstniecības perioda laikā šādas atlīdzības var tikt piešķirtas vairākkārtīgi, bet to kopējā summa nedrīkst būt lielāka par likumā noteikto apmēru uz vienu apdrošināšanas gadījumu (25 kārtīga valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmērā uz 1 apdrošināšanas gadījumu), persona šo atlīdzību var izmantot pieprasot rehabilitācijas pakalpojumus gan no EKK 6229 koda (personai izmaksājot pabalstu), gan no EKK 3000 (VSAA norēķinoties ar pakalpojuma sniedzēja iestādi), nepārsniedzot Likumā noteikto kopējo atlīdzības apmēru.
Šobrīd ir izveidojusies situācija, ka apdrošinātā persona, kura cietusi nelaimes gadījumā darbā vai saslimusi ar arodslimību un attiecībā uz kuru ir iestājies apdrošināšanas gadījums, vairāk izvēlas nevis saņemt pabalstu, bet, lai VSAA norēķinās ar pakalpojuma sniedzēja iestādi.
Galvenokārt tas ir izskaidrojams ar lielāku pakalpojumu saņēmēju aktivitāti sakarā ar sabiedrības zināšanas un informētības līmeņa uzlabošanos, pēc Covid-19 pandēmijas perioda pieaug personu aktivitāte medicīnas pakalpojumu izmantošanā, pieaug rehabilitācijas izdevumu kopējā summa vienam apdrošināšanas gadījumam, kā arī medicīnas pakalpojumu cenu pieaugums.
Līdz ar to, lai VSAA nodrošinātu norēķinus ar pakalpojuma iestādi, 2023.gadā nepieciešams veikt izdevumu pārdali apakšprogrammas 04.03.00 “Darba negadījumu speciālais budžets” ietvaros, samazinot izdevumus sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām (izdevumi pārējiem pabalstiem) 199 813 euro apmērā un attiecīgi palielināt izdevumus subsīdijām un dotācijām (pārskaitījumi medicīnas iestādēm par personas ārstēšanos, aprūpi, medicīnisko un profesionālo rehabilitāciju sakarā ar nelaimes gadījumu darbā vai arodslimību).

Vienlaikus par atlikušo prognozēto līdzekļu ekonomiju pārējiem pabalstiem LM ierosina:
 - 332 758 euro apmērā samazināt apakšprogrammas izdevumus sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām (pārējiem pabalstiem), palielinot apakšprogrammas naudas līdzekļu atlikumu uz 2023.gada 1.janvāri, lai nodrošinātu ar apropriācijas pārdali nepieciešamo finansējumu apakšprogrammai 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” VSAA neatliekamu pasākumu finansēšanai, tādejādi nodrošinot fiskāli neitrālu ietekmi sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta ietvaros;
 - 134 760 euro apmērā LM budžeta izpildes procesā nepieciešamības gadījumā novirzīs citu pabalstu vai pensiju līdzekļu nepietiekamībai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Analizējot labklājības nozares izdevumus ir secināts, ka pamatbudžeta ietvaros atsevišķu pasākumu īstenošanas nodrošināšanai ir identificēts līdzekļu iztrūkums.

Apakšprogrammai 05.03.00 “Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās” ugunsgrēka seku likvidēšanai VSAC “Rīga” filiālē “Jugla” un ugunsdrošības uzlabošanai valsts sociālās aprūpes centros, kvalitatīvas darbības nodrošināšanai un pakalpojumu sniegšanai 1 272 770 euro apmērā

LM valdījumā atrodas 67 nekustamie īpašumi (NĪ) ar kopējo būvju platību 185537,85 m2 (neieskaitot inženierbūves), kuros tiek sniegti labklājības nozares pakalpojumi. 57 % NĪ tiek sniegti valsts finansētie ilgstošas sociālās aprūpes  un sociālās rehabilitācijas pakalpojumi, kurus sniedz valsts sociālie aprūpes centri (VSAC), 16 % NĪ tiek sniegti sociālās rehabilitācijas pakalpojumi institūcijā un profesionālās rehabilitācijas pakalpojumi cilvēkiem ar invaliditāti un personām ar funkcionāliem traucējumiem, kurus sniedz Sociālās integrācijas valsts aģentūra (SIVA). 27 % NĪ tiek sniegti pārējie nozares pakalpojumi.
VSAC ēkas tiek intensīvi lietotas nepārtraukti (24 stundas dienā), jo minētās ēkas ir ne vien pakalpojumu sniegšanas vieta, bet arī klientu dzīvesvieta, tāpēc NĪ ir paaugstināts dabiskais nolietojums un ir nepieciešama regulāra uzturēšana un atjaunošana, tostarp ņemot vērā pakalpojuma un klientu specifiku. Lai klientiem nodrošinātu atbilstošu dzīves kvalitāti, drošu un pieejamu vidi un pakalpojumu pieejamību, kā arī NĪ atbilstību normatīvo aktu prasībām, nepieciešams veikt regulārus ieguldījums infrastruktūras uzturēšanā un atjaunošanā.
Ņemot vērā pakalpojumu specifiku, NĪ nav iespējams veikt pilnīgu renovāciju, jo nav iespējams pārtraukt pakalpojuma sniegšanu (nav citu NĪ uz kuriem pārvietot klientus), tāpēc darbi tiek veikti pakāpeniski ilgstošākā laika periodā. Iespēju robežās LM veic nepieciešamos ieguldījumus NĪ infrastruktūrā, taču finansējums nav pietiekams. LM budžetā atbilstoša apmēra līdzekļu nav, līdz ar to nav iespējams nodrošināt plānveidīgu NĪ atjaunošanu, uzturēšanu un uzlabošanu.
MK 2023.gada 20.aprīļa rīkojuma Nr.200 „Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai” 260.2.apakšpunkts paredz veicināt infrastruktūras pielāgotību un pieejamību cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, tai skaitā veicinot veselīgu dzīvesveidu un integrāciju sabiedrībā.   
Ņemot vērā, ka lielākā daļa VSAC ēku ir nodotas ekspluatācijā pagājušā gadsimta vidū un pat pagājušā gadsimta sākumā, lielākā daļa ēku ir neapmierinošā vizuālā stāvoklī un nereti arī neatbilstošā tehniskā stāvoklī. Ir nepieciešams turpināt veikt infrastruktūras sakārtošanas darbus, ēku pilnvērtīgas funkcionalitātes saglabāšanai, uzlabošanai un drošai ekspluatācijai. Neveicot ēku atjaunošanas darbus, ēku tehniskais stāvoklis turpinās pasliktināties, līdz ar to  būtiski pieaugs arī nepieciešamo nākotnes ieguldījumu un uzturēšanas izmaksu apjoms. Tāpat nepieciešams veikt darbības, ko nosaka pakalpojumu regulējošie normatīvie akti un lai ieviestu kontrolējošo iestāžu ieteikumus.  Tiesībsarga ziņojumos par cilvēktiesību nodrošināšanu VSAC filiālēs, vērtējot vispārējos dzīves apstākļus institūcijā, ir norādīts, ka klientu drošības apsvērumu dēļ jāveic remontdarbus koplietošanas un sanitārajās telpās, klientu istabās, jānodrošina vides pieejamība gan ēkās, gan āra teritorijās. Arī Eiropas Komiteja spīdzināšanas un necilvēcīgas vai pazemojošas rīcības vai  soda novēršanai  ziņojumā par vizīti Latvijā (2022. gada 10. līdz 20. maijs) ir norādījusi uz nepieciešamību uzlabot ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju klientu dzīves apstākļus.
Iepriekšējos gados infrastruktūras sakārtošanas jautājums daļēji tika risināts, veicot vienreizējās pārdales nozares ietvaros, pārskatot gada ietvaros pasākumu izpildes un papildus piešķirot finansējumu 2020.- 2023.gadam prioritārā pasākuma "Pakalpojumu kvalitātes paaugstināšana valsts sociālās aprūpes centros" īstenošanai (MK 17.09.2019. sēdes protokols Nr.42, LM 16.09.2019.) un papildus piešķirot finansējumu 2022.- 2024.gadam prioritārā pasākuma "Valsts sociālo aprūpes centru infrastruktūras sakārtošana" īstenošanai (MK 24.09.2021. sēdes prot. Nr.63 1.§ 2.punkts), bet, ņemot vērā VSAC ēku skaitu un telpu platību, kā arī ēku nolietojumu, tas ir nepietiekami.
Īstenojot remontdarbus VSAC ēkās, tiktu būtiski uzlabota VSAC klientu - ilgstošas sociālās aprūpes pakalpojumu saņēmēju - dzīves kvalitāte, drošība, kā arī personām ar īpašām vajadzīgām tiks uzlabota vides pieejamība.
Kopējais nepieciešamais finansējums apakšprogrammā 05.03.00 “Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās”pasākumu īstenošanai 2023.gadā ir 1 272 770 euro.
2023.gadā tiks veikti:
- saskaņā ar VUGD pārbaudes aktu gāzes dūmkanāls ir avārijas stāvoklī, līdz ar to, līdz 31.12.2023. ir jāveic esošā skursteņa nojaukšana, jauna katlumājas skursteņa izbūve, t.sk. fasādes atjaunošana pēc darbu veikšanas, saskaņā ar izstrādāto projektu un būvuzraudzība VASC Rīga filiālē “Rīga”, lai novērstu VUGD aktā konstatēto un nodrošinātu ēkas ugunsdrošības prasības (172 000 euro);
- saskaņā ar VUGD pārbaudes aktu ūdens ugunsdzēsības krāni nav darba kārtībā, līdz ar to, līdz 31.12.2023. ir jāveic iekšējās ūdens ugunsdzēšanas sistēmas rekonstrukcija saskaņā ar izstrādāto projektu un būvuzraudzība VASC “Zemgale” filiālē “Ķīši”, lai novērstu VUGD aktā konstatēto un nodrošinātu ēkas ugunsdrošības prasības (90 000 euro);
- pēc ugunsgrēka 24.06.2023. VSAC ‘Rīga” filiālē “Jugla” tika bojātas II korpusa 4. stāva telpas un ugunsgrēka dzēšanas laikā tika salietas un sabojātas 3. stāva telpas, kā rezultātā klientu uzturēšanās nav iespējama iepriekš minētajos stāvos. Ugunsgrēka un tā dzēšanas laikā būtiski tika bojāta iepriekš minēto stāvu telpu apdare, elektroinstalācija, vājstrāvu sistēmas un telpu iekārtojums (mēbeles un iekārtas). Kā arī, saskaņā ar Latvijas Republikas tiesībsarga 17.03.2023. ziņojumu, ēkas I korpusa 1., 2. un 3. stāvā esošās sanitārtehniskās telpas ir būtiski bojātas pelējuma rezultātā un nav pielāgotas vides pieejamības prasībām. Ņemot vērā iepriekš minēto, lai pēc iespējas ātrāk atsāktu sniegt pakalpojumu klientiem ēkas bojātajās telpās, steidzami nepieciešams veikt telpu apdares atjaunošanas darbus pēc ugunsgrēka (II korpusa 3. un 4. stāvā) un, saskaņā ar Latvijas Republikas tiesībsarga ziņojumu, trīs sanitārtehnisko telpu atjaunošanas darbus, t.sk. telpu pielāgošanas darbus vides pieejamības prasībām (I korpusā), VSAC ‘Rīga” filiālē “Jugla” (1 010 770 euro).

Nekustamais īpašums Braila ielā 2, Rīgā, kadastra apzīmējums 01000920039001, ir apdrošināts. VSAC Rīga, ievērojot Publisko iepirkumu likuma 9. panta nosacījumus, VSIA “Šampētera nams” iepirkuma Nr. ŠN 2022/17-NI iepirkuma komisijas 2022. gada 1. decembra lēmumu par iepirkuma līguma slēgšanas tiesību piešķiršanu, noslēdza apdrošināšanas līgumu ar AAS “BTA Baltic Insurance Company”.  Pamatojoties uz noslēgto līgumu, VSAC Rīga iesniedza īpašuma apdrošināšanas atlīdzības pieteikumi. Šobrīd īpašuma apdrošināšanas atlīdzības pieteikums ir izskatīšanas procesā. Ja ar šo apropriācijas pārdali tiks piešķirts finansējums izdevumu, kas saistīti ar apdrošināšanas gadījuma seku novēršanu segšanai, pēc īpašuma apdrošināšanas atlīdzības saņemšanas, tā pilnā apmērā tiks ieskaitīta valsts budžetā.

Lai novērstu ugunsgrēka sekas VSAC “Rīga” filiālē “Jugla” II korpusa 3. un 4. stāvā un VUGD pārbaudes aktos norādīto pārkāpumu savlaicīgu izpildi noteiktajā termiņā VSAC "Zemgale" filiālē "Ķīši" un VSAC "Rīga" filiāle "Rīga", nepieciešams veikt neatliekamos darbus VSAC.

Aprēķins anotācijas pielikumā Nr.2. “Neatliekami veicamo remontdarbu plāns 2023.gadā Labklājības ministrijas nekustamajos īpašumos, kurās izvietoti valsts sociālās aprūpes centri”.

Finansējums tiks apgūts 2023.gada ietvaros.

Apakšprogrammai 22.03.00 “Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei” līdzfinansējuma pašvaldībām pabalsta izmaksas audžuģimenēm bērna uzturam nodrošināšanai 247 108 euro apmērā

Tiek veikti dažādi atbalsta pasākumi, lai veicinātu bez vecāku gādības palikušo bērnu nokļūšanu ģimeniskā vidē, kā rezultātā ik gadu palielinās audžuģimenēs ievietoto bērnu skaits (2021.gadā audžuģimenē tika ievietoti 312 bērni, 2022.gadā 400 bērni).
Lai daļēji kompensētu pašvaldību izmaksas bērna uzturam audžuģimenē 2022.gadā mērķdotācija ir izmaksāta par 1 373 bērniem vidēji mēnesī, savukārt 2023. gadā, pamatojoties uz faktiskajiem izpildes rādītājiem periodā janvāris – jūnijs, tiek prognozēts, ka valsts atbalsts tiks izmaksāts par 1 411 bērnu vidēji mēnesī.
Aprēķins anotācijas 1.pielikuma 3.tabulā.

Atbilstoši Bāriņtiesu darbības pārskatiem 2021.gadā 900 personām tika pārtrauktas aizgādības tiesības par 1 009 bērniem, 2022.gadā 983 personām par 1 202 bērniem, kas ir par 83 personām  un 193 bērniem vairāk nekā 2022.gadā.

Apakšprogrammai 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” VSAA pensiju, pabalstu un atlīdzības piegādes saņēmēja dzīvesvietā samaksas pieauguma kompensēšana 30 746 euro apmērā

Lai nodrošinātu pensiju, pabalstu un atlīdzības piegādi saņēmēja dzīvesvietā saistībā ar VAS Latvijas Pasts noteikto tarifu palielināšanos, 2023.gadā nepieciešams papildu finansējums apakšprogrammā 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” 30 746 euro apmērā (valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālo budžetu). Resursu avots – apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti” ietvaros prognozētā līdzekļu ekonomija 2023.gadā (izdevumi sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām (izdevumiem bērna kopšanas pabalstam); skat. sadaļu Esošā situācija “Apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti” ietvaros prognozētā līdzekļu ekonomija 2023.gadā”.

Detalizētu aprakstu skatīt nākamajā sadaļā “Speciālā budžeta apakšprogrammai 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” VSAA pensiju, pabalstu un atlīdzības piegādes saņēmēja dzīvesvietā samaksas pieauguma kompensēšana 250 290 euro apmērā”.

Speciālā budžeta apakšprogrammai 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” VSAA pensiju, pabalstu un atlīdzības piegādes saņēmēja dzīvesvietā samaksas pieauguma kompensēšana 250 290 euro apmērā

Valsts pensiju, pabalstu un atlīdzību saņēmējiem skaidras naudas izmaksu  dzīvesvietā  nodrošina VAS Latvijas Pasts saskaņā ar publiskā iepirkuma (Nr.VSAA 2021/24, 28.06.2021.) rezultātā noslēgto līgumu, kura darbības periods ir  2022. – 2026.gads. Viena pakalpojuma piegādes cena ir noteikta 2022.gadā - 5,92 euro, 2023.gadā - 6,30 euro, 2024.gadā - 6,71 euro, 2025.gadā - 7,24 euro un 2026.gadā - 7,78 euro. Tādejādi VSAA ir uzņēmusies saistības pret VAS Latvijas Pasts.
Likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 43.pants nosaka, ka maksa, kas tiek ieturēta no valsts pensijas, pabalsta vai atlīdzības par to piegādi saņēmēja dzīvesvietā, ir 2,39 euro. Ieturēto maksu par valsts pensijas, pabalsta vai atlīdzības piegādi saņēmēja dzīvesvietā VSAA pārskaita VAS Latvijas Pasts.
Starpību 3,91 euro starp VAS Latvijas Pasts noteikto maksu 2023.gadā (6,30 euro) un no pakalpojumu saņēmējiem ieturēto maksu (2,39 euro) par VSAA piegādātajām pensijām, pabalstiem un atlīdzībām sedz no LM pamatbudžeta un sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta līdzekļiem, palielinot izdevumus precēm un pakalpojumiem apakšprogrammā 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets”.

MK 24.09.2021. sēdē (prot.Nr.63 1.§), izskatot informatīvo ziņojumu “Par priekšlikumiem valsts budžeta ieņēmumiem un izdevumiem 2022. gadam un ietvaram 2022.–2024. gadam”, tikai 2022.gadam tika atbalstīts papildu finansējums LM prioritārā pasākuma “Pensiju, pabalstu un atlīdzības piegādes saņēmēja dzīvesvietā samaksas pieauguma kompensēšana” (Nr.18_16_P) īstenošanai, lai kompensētu starpību starp VAS Latvijas Pasts noteikto piegādes cenu (2022.gadā 5,92 euro) un tām izmaksām, ko sedz pakalpojuma saņēmējs (2,39 euro).
LM 2022.gadā atkārtoti virzīja prioritāro pasākumu 2023.-2025.gadam “Pensiju, pabalstu un atlīdzības piegādes saņēmēja dzīvesvietā samaksas pieauguma kompensēšana”, tomēr šis pasākums netika atbalstīts.
2023.gada budžetā izdevumi pensiju, pabalstu un atlīdzības piegādei saņēmēja dzīvesvietā ir apstiprināti 2 239 600 euro apmērā, t.sk. valsts pamatbudžeta apakšprogrammā 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” 76 296 euro un speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” 2 163 304 euro apmērā.
Analizējot minēto izdevumu izpildi 2023.gada 6 mēnešos, kopējie izdevumi pensiju, pabalstu un atlīdzības piegādei saņēmēja dzīvesvietā ir veikti 1 244 915 euro apmērā, t.i., 55,6% no gada plāna (6 mēnešu vidējais rādītājs 50%), t.sk. no valsts pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” 51 897 euro apmērā (68,0% no gada plāna) un speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” 1 193 018 euro apmērā (55,1%).
Lai nodrošinātu pret VAS Latvijas Pasts uzņemto saistību izpildi un nodrošinātu pensiju, pabalstu un atlīdzības piegādi saņēmēja dzīvesvietā 2023.gadā nepieciešams papildu finansējums 250 290 euro apmērā (izdevumiem precēm un pakalpojumiem), t.sk. no valsts pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” 30 746 euro un speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” 219 544 euro apmērā.

Lai nodrošinātu nepieciešamo finansējumu, LM rosina palielināt ieņēmumus 30 746 euro  apmērā no pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” valsts speciālajā budžetā saņemtajiem transfertiem no valsts pamatbudžeta (skat. iepriekšējo sadaļu). Vienlaikus, atlikušos izdevumus 219 544 euro apmērā sedzot no pārējo speciālā budžeta apakšprogrammu izdevumu atskaitījumiem, atbilstoši to ieņēmumu īpatsvariem gada sociālās apdrošināšanas iemaksu summā.

Aprēķins anotācijas 3.pielikumā “VSAA izdevumi VAS Latvijas Pasts valsts pensiju, pabalstu un atlīdzību saņēmējiem skaidras naudas izmaksu dzīvesvietā nodrošināšanai”.


Speciālā budžeta apakšprogrammai 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” VSAA pasta izdevumu kompensēšana 97 295 euro apmērā


VSAA jau vairākus gadus ir spējusi samazināt to vēstuļu skaitu, kas nosūtāmi pakalpojuma saņēmējiem pa pastu, tomēr tas nespēj nosegt VAS Latvijas Pasts nosūtāmo vēstuļu tarifa pieaugumu, kā rezultātā VSAA rodas papildu izdevumi saistībā ar nosūtāmām vēstulēm klientiem. Kā galējo soli, ar 2023.gada maiju VSAA ir samazinājusi to pakalpojumu saņēmēju loku, kuriem vēstules tiek sūtītas pa pastu, un šobrīd tas tiek veikts tikai vecuma pensiju un invaliditātes pensiju saņēmējiem, kā arī visiem tiem pakalpojumu saņēmējiem, kam tiek nosūtīts negatīvs VSAA atzinums, kā to paredz Administratīvā procesa likuma 70.panta otrā daļa. Tomēr jāņem vērā, ka to pakalpojumu saņēmēju skaits, kam tiek nosūtīts negatīvs VSAA atzinums, nav prognozējams.
2023.gadā, salīdzinot ar 2022.gadu, VSAA prognozē samazināt to vēstuļu skaitu, kas nosūtāmi pakalpojuma saņēmējiem pa pastu, no 194 497 līdz 179 484 vēstulēm. Tomēr 2023.gadā VAS Latvijas Pasts viena sūtījuma tarifa pieaugums tiek prognozēts no 1,45 euro līdz 2,00 euro.
VSAA 2023.gada budžetā izdevumi pasta sūtījumiem ir plānoti 251 786 euro. 2023.gada septiņos mēnešos līdzekļi ir izlietoti 199 081 euro apmērā, t.i., 79,1% no plānotā (7 mēnešu vidējais rādītājs 58,3%).
Lai nodrošinātu VAS Latvijas Pasts tarifu pieauguma kompensēšanu VSAA izdevumiem vēstuļu nosūtīšanai 2023.gadā nepieciešams papildu finansējums 97 295 euro apmērā (izdevumi precēm un pakalpojumiem).
Resursu avots – pārējo speciālā budžeta apakšprogrammu izdevumu atskaitījumi, atbilstoši to ieņēmumu īpatsvariem gada sociālās apdrošināšanas iemaksu summā.

Aprēķins anotācijas 4.pielikumā “VSAA izdevumi vēstuļu nosūtīšanai 2023.gadā”.


Speciālā budžeta apakšprogrammai 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” iemaksām par informācijas sistēmas RINA integrāciju ar VSAA sociālās apdrošināšanas informācijas sistēmu un NVD starptautiskās sadarbības informācijas sistēmu 40 000 euro apmērā, saņemot transferta pārskaitījumu no pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde"

Latvijas Republika ir uzņēmusies starptautiskās saistības, lai īstenotu ar LatEESSI projekta ietvaros izstrādātās RINA programmatūras attīstību un turpmāku uzturēšanu pēc tam, kad EK šo pienākumu ir nodevusi ES dalībvalstu kompetentajām institūcijām sociālās drošības jomā, lai realizētu elektronisku datu apmaiņu ar ES/EEZ dalībvalstīm un Šveici. VSAA tika pilnvarota parakstīt Latvijas Republikas vārdā ar Eiropas Komisiju nodomu protokolu (Letter of Intent), kas apliecina Latvijas Republikas dalību centralizētajā scenārijā, kā arī  dalībvalstu savstarpējo vienošanos par piedalīšanos dalībvalstu kopīgā iepirkumā (Joint Procurement Agreement) (MK 25.02.2021. sēdes Nr.20 protokollēmuma 36. § “Informatīvais ziņojums “Par Eiropas Savienības Sociālās drošības informācijas elektronisku apmaiņu” 6.punkts). Tāpat VSAA kā Latvijas Republikas vārdā 05.10.2021. parakstītājai Līgumā par RINA Handover vienoto iepirkumu, kura ietvaros ir jāveic no Latvijas Republikas puses kopējais maksājums Nacionālais sociālās apdrošināšanas institūtam (INPS).
Ņemot vērā, ka RINA Handover vienotais iepirkumu process aizkavējās, 2023.gadā atbilstoši vienotā iepirkuma līgumam (Joint Procurement Agreement), VSAA Latvijas Republikas vārdā ir jāveic pirmā gada maksājums, kas noteikts 60 000 euro apmērā (t.sk. 2/3 no maksājuma 40 000 euro apmērā ir jāsedz no VSAA līdzekļiem, savukārt 1/3 no maksājuma 20 000 euro apmērā paredzēts segt no NVD līdzekļiem).
Ņemot vērā, ka VSAA budžetā finansējums RINA programmatūras uzturēšanas iemaksām 2023.gadā netika piešķirts, nepieciešams palielināt speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” izdevumus precēm un pakalpojumiem 40 000 euro apmērā.
Resursu avots – apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti” ietvaros prognozētā līdzekļu ekonomija 2023.gadā (izdevumi sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām (izdevumiem bērna kopšanas pabalstam). Skat. sadaļu Esošā situācija “Apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti” ietvaros prognozētā līdzekļu ekonomija 2023.gadā”.
Vienlaikus informējam, ka MK 24.09.2021.sēdē (prot.Nr.63 1.§), izskatot un atbalstot informatīvo ziņojumu “Par priekšlikumiem valsts budžeta ieņēmumiem un izdevumiem 2022.gadam un ietvaram 2022.–2024. gadam”, tikai 2022.gadam tika atbalstīts papildu finansējums prioritārā pasākuma “Informācijas sistēmas RINA integrācija ar VSAA sociālās apdrošināšanas informācijas sistēmu un NVD starptautiskās sadarbības informācijas sistēmu” (Nr.18_01_H) īstenošanai, lai RINA Handover vienotā iepirkuma līguma ietvaros nodrošinātu IS RINA programmatūras izstrādes un uzturēšanas pārņemšanu dalībvalstu, tajā skaitā Latvijas atbildībā, nodrošinot IS RINA programmatūras attīstību un turpmāko uzturēšanu elektroniskai datu apmaiņai ar ES/EEZ dalībvalstīm un Šveici  RINA Handover vienotā iepirkuma līguma otrajā un trešajā darbības gadā, ik gadu  271 203 euro apmērā.
LM 2022.gadā atkārtoti virzīja priekšlikumu finansējuma piešķiršanai 2023.-2025.gada prioritārā pasākuma “Informācijas sistēmas RINA integrācija ar VSAA sociālās apdrošināšanas informācijas sistēmu un NVD starptautiskās sadarbības informācijas sistēmu” nodrošināšanai 2023.gadam un turpmāk ik gadu, tomēr LM priekšlikums netika atbalstīts.


Speciālā budžeta apakšprogrammai 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” VSAA informācijas sistēmu pielāgošanai saistībā ar izmaiņām normatīvajos aktos 47 311 euro apmērā, saņemot transferta pārskaitījumu no pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde"

Kopumā VSAA informācijas sistēmu pielāgošanai saistībā ar izmaiņām normatīvajos aktos nepieciešams finansējums 47 311 euro apmērā (izdevumi pamatkapitāla veidošanai), tajā skaitā:
1) VSAA informācijas sistēmas (SAIS) pielāgošanai, lai nodrošinātu no valsts pamatbudžeta (Aizsardzības ministrijas) veiktās valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas pensiju apdrošināšanai, apdrošināšanai pret bezdarbu, invaliditātes apdrošināšanai, maternitātes, paternitātes un slimības apdrošināšanai, kā arī vecāku apdrošināšanai par personām, kas pilda valsts aizsardzības dienestu tiešo dienesta pienākumu izpildes laikā, atbilstoši likumam  “Grozījumi likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu”” (pieņemts Saeimā 05.04.2023.).
VSAA informācijas sistēmas (SAIS) pielāgojumu un izmaiņu izstrādei nepieciešams izmantot ārpakalpojumu, lai veiktu sistēmanalīzes, programmēšanas un testēšanas darbus provizoriski 15 cilvēkdienu apjomā, mainot masveida datu apstrādes procesus, kas reģistrē valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas par personām, kuras apdrošinātas no valsts budžeta līdzekļiem. Vienas c/d izmaksas - 556,6 euro ar PVN. Līdz ar to nepieciešamais finansējums VSAA informācijas sistēmas (SAIS) pielāgošanai indikatīvi ir 8 349 euro (15 c/d*556,6 euro ar PVN).
Resursu avots – LM 2023.-2025.gada prioritārā pasākuma “Atbalsts minimālo ienākumu palielināšanai” piešķirto līdzekļu atlikums.  Skat. sadaļu Esošā situācija “Apakšprogrammas 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” ietvaros īstenotais 2023.-2025.gada prioritārā pasākuma “Atbalsts minimālo ienākumu palielināšanai” apakšpasākums “Transferta pārskaitījums uz sociālās apdrošināšanas speciālo budžetu, lai VSAA veiktu pielāgojumus IT sistēmā jauno minimālo ienākumu sliekšņu apmēru ieviešanai””.
Finansējums tiks apgūts 2023.gada ietvaros.

2) VSAA informācijas sistēmas (SAIS) pielāgošanai, lai nodrošinātu likumā “Grozījumi likumā “Par valsts pensijām”” (pieņemts Saeimā 15.06.2023.), kas paredz piešķirt un izmaksāt vecuma un apgādnieka zaudējuma pensiju personai, kura pastāvīgi dzīvo ārpus Latvijas teritorijas valstī, kas nav ES dalībvalsts, Eiropas Ekonomiskās zonas (EEZ) valsts vai valsts, ar kuru ir spēkā līgums par sadarbību sociālās drošības jomā, ja tai saskaņā ar likumu “Par valsts pensijām” ir sasniegts vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamais vecums un ja tai ir saskaņā ar šo likumu uzkrāts pensijas piešķiršanai nepieciešamais apdrošināšanas stāžs.
Lai nodrošinātu grozījumu likumā “Par valsts pensijām” ieviešanu VSAA informācijas sistēmā (SAIS), nepieciešams izmantot ārpakalpojumu, lai veiktu sistēmanalīzes, programmēšanas un testēšanas darbus provizoriski 70 cilvēkdienu apjomā šādiem uzdevumiem:
- vecuma un apgādnieka zaudējuma pensiju piešķiršanas tiesību noteikšanas algoritmu izmaiņas, mainot dzīvesvietas valsts pārbaudes nosacījumus – 10 c/d;
- vecuma un apgādnieka zaudējuma pensiju minimālo apmēru piemērošanas nosacījumu izmaiņas ārvalstīs dzīvojošiem pensiju saņēmējiem – 25 c/d;
-    vecuma, invaliditātes un apgādnieka zaudējuma pensijām jāveido jauna apstrāde gadījumos, kad persona izbrauc uz pastāvīgu dzīvi ārvalstī vai atgriežas uz pastāvīgu dzīvi Latvijā, lai pārskatītu pensiju minimālos apmērus – 30 c/d;
- priekšlaicīgās vecuma pensijas izmaksas nosacījumu precizēšana, izbraucot uz dzīvi ārvalstīs un atgriežoties uz dzīvi Latvijā – 5 c/d.
Vienas c/d izmaksas - 556,6 euro ar PVN. Līdz ar to nepieciešamais finansējums VSAA informācijas sistēmas (SAIS) pielāgošanai indikatīvi ir 38 962 euro (70 c/d*556,6 euro ar PVN).
Resursu avoti:
- 14 880 euro apmērā  LM 2023.-2025.gada prioritārā pasākuma “Pabalsta transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti, kurām ir apgrūtināta pārvietošanās, palielināšana” piešķirto līdzekļu atlikums.  Skat. sadaļu Esošā situācija “Apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" ietvaros īstenotais 2023.-2025.gada prioritārā pasākuma “Pabalsta transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti, kurām ir apgrūtināta pārvietošanās, palielināšana” apakšpasākums “Transferta pārskaitījums uz sociālās apdrošināšanas speciālo budžetu, lai nodrošinātu VSAA pielāgotu IT sistēmas saistībā ar pabalsta transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti, kurām ir apgrūtināta pārvietošanās, palielināšanu””;
- 24 082 euro apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti” ietvaros prognozētā līdzekļu ekonomija 2023.gadā (izdevumi sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām (izdevumiem bērna kopšanas pabalstam). Skat. sadaļu Esošā situācija “Apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti” ietvaros prognozētā līdzekļu ekonomija 2023.gadā”.
Finansējums tiks apgūts 2023.gada ietvaros.

Speciālā budžeta apakšprogrammai 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” VSAA informācijas sistēmu pielāgošanai datu saņemšanai no  Iekšlietu ministrijas informācijas centra (IeMIC) 18 045 euro apmērā, saņemot transferta pārskaitījumu no pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde"

Lai nodrošinātu grozījumu līgumā ar IeMIC ieviešanu VSAA informācijas sistēmā (SAIS) un saņemtu datus no IeMIC Nepilngadīgo personu atbalsta informācijas sistēmas (NPAIS) par bāriņtiesu lēmumiem, kas nepieciešama pakalpojumu sniegšanai aizbildņiem, aizgādņiem un ārpusģimenes aprūpētājiem, nepieciešams papildus finansējums SAIS  programmatūras izmaiņām, kam nepieciešams izmantot ārpakalpojumu, lai veiktu sistēmanalīzes, programmēšanas un testēšanas darbus 32,42 cilvēkdienu apjomā, mainot no NPAIS saņemto datu apstrādes un ietekmes uz pakalpojumiem algoritmus. NPAIS sistēmā ir pārskatīts un papildināts bāriņtiesu lēmumu tēmu klasifikators, līdz ar to VSAA jāpielāgo saņemto tēmu apstrāde savā IS, lai saņemto informāciju korekti apstrādātu, pārskatot tiesības uz pakalpojumiem.
Papildus vēlamies norādīt, ka VSAA informāciju no IeMIC par NPAIS jaunās versijas nodošanu ražošanā saņēma tikai š.g. maijā.
Vienas c/d izmaksas - 556,6 euro ar PVN. Līdz ar to nepieciešamais finansējums izdevumiem pamatkapitāla veidošanai VSAA informācijas sistēmas (SAIS) pielāgošanai indikatīvi ir 18 045 euro (32,42 c/d*556,6 euro ar PVN).
Resursu avoti:
 - 57 euro apmērā  LM 2023.-2025.gada prioritārā pasākuma “Atbalsts minimālo ienākumu palielināšanai” piešķirto līdzekļu atlikums. Skat. sadaļu Esošā situācija “Apakšprogrammas 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” ietvaros īstenotais 2023.-2025.gada prioritārā pasākuma “Atbalsts minimālo ienākumu palielināšanai” apakšpasākums “Transferta pārskaitījums uz sociālās apdrošināšanas speciālo budžetu, lai VSAA veiktu pielāgojumus IT sistēmā jauno minimālo ienākumu sliekšņu apmēru ieviešanai””;
 - 17 988 euro apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti” ietvaros prognozētā līdzekļu ekonomija 2023.gadā (izdevumi sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām (izdevumiem bērna kopšanas pabalstam). Skat. sadaļu Esošā situācija “Apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti” ietvaros prognozētā līdzekļu ekonomija 2023.gadā”
Finansējums tiks apgūts 2023.gada ietvaros.

Speciālā budžeta apakšprogrammai 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” Starptautisko pakalpojumu sniegšanas kapacitātes stiprināšanai 197 799 euro apmērā

Lai stiprinātu starptautisko pakalpojumu sniegšanas kapacitāti, nepieciešams nodrošināt būtisku uzlabojumu VSAA Starptautisko pakalpojumu nodaļas (SPN) darbam, novēršot neefektīvas darbības, tai skaitā, mazinot manuāli veicamo darbību apjomu, ko var sasniegt, veicot izmaiņas VSAA informācijas sistēmā (SAIS) 156 599 euro apmērā (izdevumi pamatkapitāla veidošanai):
1) izveidot automatizētu termiņu kontroles sarakstu VSAA informācijas sistēmā (SAIS), kurā reģistrēt - kontroles termiņu sekundārās kompetences lietām, kas uzlabos pakalpojumu dokumentu savlaicīgu apstrādi un attiecīgi novērstu pakalpojumu piešķiršanas termiņu kavējumu risku un klientu pamatotas sūdzības. Šī uzlabojuma veikšanai provizoriski nepieciešami 23 794 euro ārpakalpojuma apmaksai (556,6 euro vienas c/d izmaksas ar PVN x 42,75 c/d);
2) līdz šim SPN izmantoto Excel tabulu ģimeņu pabalstu lietu apstrādes procesa kontrolei  (šobrīd satur  ierakstus par ~20 000 personām), ko iespējams daļēji aizstāt ar SAIS risinājumu. Šo izmaiņu veikšanai provizoriski nepieciešami 55 660 euro ārpakalpojuma apmaksai (556,6 euro vienas c/d izmaksas ar PVN x 100 c/d); 
3) nepieciešams izveidot pazīmi, kas ļautu nošķirt SAIS tehnoloģiski ievadītos dokumentus no saņemtajiem pakalpojumu dokumentiem, tādejādi mazinot SPN manuālā darba apjumu pie pakalpojumu tiesību noteikšanas un apmēra aprēķina. Šī uzlabojuma veikšanai provizoriski nepieciešami 22 264 euro ārpakalpojuma apmaksai (556,6 euro vienas c/d izmaksas ar PVN x 40 c/d);
4) lai pilnveidotu datu elektronisku apmaiņu starp Eiropas Savienības dalībvalstīm, Eiropas Ekonomikas zonas valstīm vai Šveices Konfederāciju, nepieciešams uzlabot šīs datu apmaiņas ietvaros saņemto un nosūtāmo strukturēto elektronisko dokumentu (turpmāk – SED) apstrādi, lai SED 6000 “Lēmums par pensiju” automatizētu informācijas par apgādnieka zaudējuma pensijas saņēmēju datu ievadi SED. Šo izmaiņu veikšanai provizoriski nepieciešami 13 915 euro ārpakalpojuma apmaksai (556,6 euro vienas c/d izmaksas ar PVN x 25 c/d);
5) nepieciešams uzlabot ģimenes pabalstu informācijas attēlošanu SED F001 “Pieprasījums noteikt kompetenci”, F002 “Atbilde, lai noteiktu kompetenci”, F003 “Informācija par maksājumu attiecībā uz prioritārajām tiesībām”, lai optimizētu laiku šo SED apstrādei. Šī uzlabojuma veikšanai provizoriski nepieciešami 25 047 euro ārpakalpojuma apmaksai (556,6 euro vienas c/d izmaksas ar PVN x 45 c/d);
Pasākumu īstenošanai kopā nepieciešams finansējums 140 680 euro apmērā.
Iepriekš minēto pasākumu resursu avots – apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti” ietvaros prognozētā līdzekļu ekonomija 140 680 euro apmērā 2023.gadā (izdevumi sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām (izdevumiem bērna kopšanas pabalstam); skat. sadaļu Esošā situācija “Apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti” ietvaros prognozētā līdzekļu ekonomija 2023.gadā”.
Minētie izdevumi speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” tiks nodrošināti, saņemot transferta pārskaitījumu no pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde".
6) nepieciešams izstrādāt un ieviest jaunu kontroles atskaiti SAIS “Atskaite par SED P2000 “Vecuma pensijas pieprasījums”/P2100 “Apgādnieka zaudējuma pensijas pieprasījums”/P2200 “Invaliditātes pensijas pieprasījums”, kam nav sagatavots paziņojums par administratīvā akta (turpmāk – AA) izdošanas termiņa pagarināšanu”, lai ar IS atbalstu kontrolētu, kuriem SED 30 dienas pēc attiecīgā SED saņemšanas nav sagatavots paziņojums par AA izdošanas termiņa pagarināšanu uz 4 mēnešiem, kas ļaus SPN nodarbinātajiem savlaicīgi izdot AA, informējot klientu par lēmuma pieņemšanas termiņa pagarinājumu, novēršot klientu pamatotas sūdzības.
Šī uzlabojuma veikšanai provizoriski nepieciešami 15 919 euro ārpakalpojuma apmaksai (556,6 euro vienas c/d izmaksas ar PVN x 28,6 c/d);
Resursu avots – pārējo speciālā budžeta apakšprogrammu izdevumu atskaitījumi, atbilstoši to ieņēmumu īpatsvariem gada sociālās apdrošināšanas iemaksu summā.

7) Vienlaikus nepieciešams risināt SPN problēmziņojumus, kas novērtēti ar augstāko prioritāti un finansējuma trūkuma dēļ nav ilgstoši atrisināti, 41 200 euro apmērā (izdevumi precēm un pakalpojumiem), t.sk., lai:
 - samazinātu lietu apjomu, kas pie pensiju indeksācijas jāapstrādā manuāli;
 - ar IS atbalstu pagarinātu izmaksu/mainītu invaliditātes grupu gadījumos, kad apgādnieka zaudējuma pensijas un invaliditātes pensijas ir piešķirtas provizoriskā apmērā;
 - veiktu precizējumus vecuma pensijas piešķiršanā provizoriski jeb avansā gadījumos, ja personai ir tiesības uz pensiju saskaņā ar nacionālo likumdošanu, bet vēl nav informācija par citu valstu apdrošināšanas periodiem, kuri jāņem vērā pensijas apmēra noteikšanā;
 - veiktu labojumus saistībā ar paziņojumos par administratīvā akta atlikšanu, tiktu norādīts korekts atlikšanas datums;
 - veiktu pensijas pārrēķinu atpakaļejoši pēc personas pieprasījuma.
Šo uzlabojumu veikšanai provizoriski nepieciešami 41 200 euro ārpakalpojuma apmaksai (556,6 euro vienas c/d izmaksas ar PVN x 74,02 c/d).
Resursu avots – apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti” ietvaros prognozētā līdzekļu ekonomija 41 200 euro apmērā 2023.gadā (izdevumi sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām (izdevumiem bērna kopšanas pabalstam); skat. sadaļu Esošā situācija “Apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti” ietvaros prognozētā līdzekļu ekonomija 2023.gadā”.
Minētie izdevumi speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” tiks nodrošināti, saņemot transferta pārskaitījumu no pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde".
Finansējums tiks apgūts 2023.gada ietvaros.


Speciālā budžeta apakšprogrammai 04.03.00 “Darba negadījumu speciālais budžets”, lai nodrošinātu pārskaitījumus medicīnas iestādēm par personas ārstēšanos, aprūpi, medicīnisko un profesionālo rehabilitāciju sakarā ar nelaimes gadījumu darbā vai arodslimību 199 813 euro apmērā
Lai nodrošinātu pakalpojumu apmaksas nepārtrauktību medicīnas iestādēm par personas ārstēšanos, aprūpi, medicīnisko un profesionālo rehabilitāciju sakarā ar nelaimes gadījumu darbā vai arodslimību (izdevumi subsīdijām un dotācijām), 2023.gadā nepieciešams papildu finansējums 199 813 euro apmērā.
Detalizētu situācijas aprakstu skatīt sadaļā Pašreizējā situācija pie pasākuma “Speciālā budžeta apakšprogrammas 04.03.00 “Darba negadījumu speciālais budžets” ietvaros prognozētā līdzekļu ekonomija 2023.gadā”.
Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” speciālā budžeta apakšprogrammā 04.03.00 “Darba negadījumu speciālais budžets” izdevumi subsīdijām un dotācijām tika apstiprināti 210 321 euro apmērā. Izdevumu pieprasījums subsīdijām un dotācijām tika pamatots ar atlīdzības saņēmēju skaitu 453 personas un atlīdzības apmēru 464,28 euro vidēji mēnesī.
Ņemot vērā, ka atlīdzības saņēmēju skaits 2023.gada sešos mēnešos, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu ir palielinājies par 27,3%, bet izmaksājamās atlīdzības apmērs – par 26,2%, 2023.gada sešos mēnešos šim mērķim tika izlietoti 132 590 euro apmērā, t.i., 63,0% no gada plāna (6 mēnešu vidējais rādītājs 50%).
Galvenokārt tas ir izskaidrojams ar lielāku pakalpojumu saņēmēju aktivitāti sakarā ar sabiedrības zināšanas un informētības līmeņa uzlabošanos, pēc Covid-19 pandēmijas perioda pieaug personu aktivitāte medicīnas pakalpojumu izmantošanā, pieaug rehabilitācijas izdevumu kopējā summa vienam apdrošināšanas gadījumam, kā arī medicīnas pakalpojumu cenu pieaugums.
Pie esošā prognozēšanas scenārija, vidējais atlīdzības saņēmēju skaits 2023.gadā tiek prognozēts 680 personas jeb 50,1% vairāk nekā plānots budžeta likumā, savukārt vidējais atlīdzības apmērs tiek prognozēts 603,14 euro apmērā jeb 29,9% vairāk nekā plānots budžeta likumā. Līdz ar to kopējie izdevumi subsīdijām un dotācijām 2023.gadā tiek prognozēti 410 134 euro apmērā.
Aprēķins anotācijas 1.pielikuma 4.tabulā.

Lai nodrošinātu pakalpojumu apmaksas nepārtrauktību, izdevumus subsīdijām un dotācijām ir nepieciešams palielināt par 199 813 euro.
Resursu avots – līdzekļu ekonomija 2023.gadā apakšprogrammā 04.03.00 „Darba negadījumu speciālais budžets” izdevumiem pārējiem pabalstiem (skat. sadaļu Esošā situācija “Speciālā budžeta apakšprogrammas 04.03.00 “Darba negadījumu speciālais budžets” ietvaros prognozētā līdzekļu ekonomija 2023.gadā”).
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu nepieciešamo finansējuma apmēru, LM ir sagatavojusi MK rīkojuma projektu iekšējai līdzekļu pārdalei starp programmām/apakšprogrammām un izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem, lai 2023.gada ekonomiju no attiecīgajiem nozares pasākumiem varētu novirzīt nozares iestāžu izdevumu segšanai Līdz ar to, paredzēts:
 1. Atbalstīt šādu apropriācijas pārdali starp Labklājības ministrijas pamatbudžeta programmām, apakšprogrammām un budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām 2023.gadā:
  1.1. no apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti", samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām 1 783 828 euro apmērā:
   1.1.1. uz apakšprogrammu 05.03.00 “Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 1 272 770 euro apmērā, tai skaitā 835 000 euro apmērā ugunsgrēka seku likvidēšanai un 175 770 euro apmērā sanitārtehnisko telpu atjaunošanai un vides prasību pielāgošanai valsts sociālās aprūpes centra “Rīga” filiālē “Jugla”, 262 000 euro apmērā ugunsdrošības uzlabošanai valsts sociālās aprūpes centra “Zemgale” filiālē “Ķīši” un valsts sociālās aprūpes centra “Rīga” filiālē “Rīga” kvalitatīvas darbības nodrošināšanai un pakalpojumu sniegšanai;
   1.1.2. uz apakšprogrammu 22.03.00 "Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei", palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus pārējiem valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem pašvaldībām 247 108 euro apmērā pabalstam audžuģimenei bērna uzturam (mērķdotācija pašvaldībām);
   1.1.3. uz apakšprogrammu 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde", palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālo budžetu 81 200 euro apmērā, tai skaitā 40 000 euro apmērā saistībā ar Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (turpmāk – VSAA) iemaksām Nacionālajam sociālās apdrošināšanas institūtam (INPS) par informācijas sistēmas RINA (Reference Implementation of National Application) integrāciju ar VSAA sociālās apdrošināšanas informācijas sistēmu un Nacionālā veselības dienesta starptautiskās sadarbības informācijas sistēmu un 41 200 euro apmērā VSAA informācijas sistēmu pielāgošanai starptautisko pakalpojumu sniegšanas kapacitātes stiprināšanai. Vienlaikus Labklājības ministrijas valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" palielināt ieņēmumus no valsts speciālajā budžetā saņemtajiem transfertiem no valsts pamatbudžeta un izdevumus precēm un pakalpojumiem 81 200 euro apmērā;
   1.1.4. uz apakšprogrammu 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde", palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus valsts budžeta kapitālo izdevumu transfertiem no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālo budžetu 182 750 euro apmērā, tai skaitā 24 082 euro apmērā VSAA informācijas sistēmu pielāgošanai saistībā ar izmaiņām normatīvajos aktos, 17 988 euro apmērā VSAA informācijas sistēmu pielāgošanai datu saņemšanai no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra un 140 680 euro apmērā VSAA informācijas sistēmu pielāgošanai starptautisko pakalpojumu sniegšanas kapacitātes stiprināšanai. Vienlaikus Labklājības ministrijas valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" palielināt ieņēmumus no valsts speciālajā budžetā saņemtajiem transfertiem no valsts pamatbudžeta un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 182 750 euro apmērā;
  1.2. apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti" ietvaros, samazinot izdevumus sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām 30 746 euro apmērā un palielinot izdevumus valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālo budžetu 30 746 euro apmērā, lai VSAA nodrošinātu izdevumus pensiju, pabalstu un atlīdzības piegādei saņēmēja dzīvesvietā saistībā ar pasta tarifu sadārdzinājumu. Vienlaikus Labklājības ministrijas valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" palielināt ieņēmumus no valsts speciālajā budžetā saņemtajiem transfertiem no valsts pamatbudžeta un izdevumus precēm un pakalpojumiem 30 746 euro apmērā.
 2. Atbalstīt Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" izdevumu valsts budžeta kapitālo izdevumu transfertu no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālo budžetu ietvaros pārdali, samazinot izdevumus 2023.-2025.gada prioritārā pasākuma "Atbalsts minimālo ienākumu palielināšanai" apakšpasākuma "Transferta pārskaitījums uz sociālās apdrošināšanas speciālo budžetu, lai VSAA veiktu pielāgojumus IT sistēmā jauno minimālo ienākumu sliekšņu apmēru ieviešanai" īstenošanai 8 406 euro apmērā un palielinot izdevumus 8 349 euro apmērā VSAA informācijas sistēmu pielāgošanai saistībā ar izmaiņām normatīvajos aktos un 57 euro apmērā VSAA informācijas sistēmu pielāgošanai datu saņemšanai no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra.
 3. Atbalstīt Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" izdevumu valsts budžeta kapitālo izdevumu transfertu no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālo budžetu ietvaros pārdali, samazinot izdevumus 2023.-2025.gada prioritārā pasākuma "Pabalsta transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti, kurām ir apgrūtināta pārvietošanās, palielināšana" apakšpasākuma "Transferta pārskaitījums uz sociālās apdrošināšanas speciālo budžetu, lai nodrošinātu VSAA pielāgotu IT sistēmas saistībā ar pabalsta transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti, kurām ir apgrūtināta pārvietošanās, palielināšanu" īstenošanai 14 880 euro apmērā un palielinot izdevumus 14 880 euro apmērā VSAA informācijas sistēmu pielāgošanai saistībā ar izmaiņām normatīvajos aktos.
 4. Atbalstīt šādu apropriācijas pārdali starp Labklājības ministrijas speciālā budžeta programmām, apakšprogrammām un budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām 2023.gadā:
  4.1. apakšprogrammā 04.03.00 “Darba negadījumu speciālais budžets” samazinot izdevumus sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām 332 758 euro apmērā un apakšprogrammā 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" palielinot izdevumus precēm un pakalpojumiem 316 839 euro apmērā, tai skaitā 219 544 euro apmērā, lai VSAA nodrošinātu izdevumus pensiju, pabalstu un atlīdzības piegādei saņēmēja dzīvesvietā saistībā ar pasta tarifu sadārdzinājumu, un 97 295 euro apmērā VSAA pasta pakalpojumu nodrošināšanai, un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 15 919 euro apmērā VSAA informācijas sistēmu pielāgošanai starptautisko pakalpojumu sniegšanas kapacitātes stiprināšanai, izdevumus sedzot no pārējo speciālā budžeta apakšprogrammu izdevumu atskaitījumiem, atbilstoši to ieņēmumu īpatsvariem gada sociālās apdrošināšanas iemaksu summā;
  4.2. apakšprogrammas 04.03.00 “Darba negadījumu speciālais budžets” ietvaros, samazinot izdevumus sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām 199 813 euro apmērā un palielinot izdevumus subsīdijām un dotācijām 199 813 euro apmērā, lai nodrošinātu pakalpojumu apmaksas nepārtrauktību medicīnas iestādēm par personas ārstēšanos, aprūpi, medicīnisko un profesionālo rehabilitāciju sakarā ar nelaimes gadījumu darbā vai arodslimību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
4 681 275 539
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
484 158 532
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
4 197 117 007
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
4 567 961 375
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
484 275 600
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
4 083 685 775
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
113 314 164
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-117 068
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
113 431 232
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2023.gadā norādīta finansiālā informācija par apakšprogrammām, 05.03.00 "Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās", 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” , 22.03.00 "Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei" un 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" un speciālā budžeta konsolidēto budžetu uz 2023.gada 28.jūliju.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts izdevumu aprēķins anotācijas 5.pielikumā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ministru kabineta rīkojuma projektā paredzētā apropriācijas pārdale nerada ietekmi uz turpmākajiem gadiem. LM nodrošinās, ka finansējums tiks izlietots līdz 2023.gada beigām, sasniedzot ar apropriācijas pārdali plānotos mērķus.

Labklājības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši šā rīkojuma 1.-4. punktam.

Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas pārdali atbilstoši šā rīkojuma 1.-4. punktam un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Prognozes
2. pielikums
Nosaukums
Ugunsdrošības pasākumi
3. pielikums
Nosaukums
VSAA pasta piegādes izdevumi
4. pielikums
Nosaukums
VSAA vēstuļu nosūtīšana
5. pielikums
Nosaukums
Kopsavilkums