Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 279 "Ceļu satiksmes noteikumi"
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Ministru kabineta 2015.gada 2.jūnija noteikumos Nr. 279 "Ceļu satiksmes noteikumi" (turpmāk - Ceļu satiksmes noteikumi) nepieciešams precizēt atsevišķas prasības elektroskrejriteņu lietošanas kārtībai, sabiedriskā transporta joslas izmantošanai, autopārvadājumiem, pārskatīt ceļu satiksmes drošības prasības attiecībā uz velosipēdu vadītājiem un gājējiem, papildināt ar prasībām, kas attiecināmas uz automaģistrālēm, tostarp par atļautā braukšanas ātruma ierobežojumiem, precizēt par kārtību uz ātrgaitas ceļiem, prasībām invalīdu stāvvietu izmantošanas kartei u.c., lai šobrīd spēkā esošās tiesību normas tiktu pielāgotas augstākām ceļu satiksmes drošības prasībām.
Mērķa apraksts
Paaugstināt drošības prasības elektroskejriteņu lietotājiem, gājējiem un velosipēdu vadītājiem. Papildināt Ceļu satiksmes noteikumus ar prasībām attiecībā uz automaģistrālēm, precizēt uz ātrgaitas ceļiem. Precizēt tiesību normas invalīdu stāvvietu izmantošanai, autopārvadājumiem (intermodālie pārvadājumi) u.c.
Politikas jomas
Autosatiksmes politika
Teritorija
Visa Latvija
Norises laiks
25.04.2023. - 12.05.2023.
Informācija
Publiskās apspriešanas laikā sabiedrības locekļiem iespēja sniegt viedokli par noteikumu projektu
Fiziskās personas
Skaidrojums un ietekme
Ceļu satiksmes dalībnieki (autovadītāji, gājēji, velosipēdisti u.c.)
Juridiskās personas
Skaidrojums un ietekme
Ceļu satiksmes dalībnieki (autovadītāji, gājēji, velosipēdisti u.c.)
Sagatavoja
Jānis Kalniņš (SAM)
Atbildīgā persona
Ilonda Stepanova (SAM)
Izsludināšanas datums
26.04.2023. 08:37

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Mihails Simvulidi
212.6 pantā paredzēts, ka elektroskrejriteņa vadītājam vecumā no 14 līdz 17 gadiem ir jābūt galvā uzvilktai aizsprādzētai aizsargķiverei. Uzskatu, ka nav pamata šādu prasību attiecināt tikai uz vienu vecuma grupu. Elektroskrejriteņi to konstrukcijas dēļ to vadītājiem ir daudz bīstamāki par velosipēdiem (t.sk. elektriskajiem) un mopēdiem/motocikliem (skat. avotus zemāk), tāpēc šādu prasību vajadzētu attiecināt uz ikvienu elektroskrejriteņa vadītāju. Valstij vajadzētu radīt apstākļus, lai mobilitātes pakalpojumu sniedzēji elektroskrejriteņu vietā piedāvātu veselībai daudz labvēlīgākus elektrovelosipēdus (šobrīd Rīgā to dara tikai https://skoksharing.com/).
https://www.lsm.lv/raksts/zinas/latvija/arsti-aicina-uz-elektroskrejritena-tikai-ar-kiveri.a470469/
https://www.euronews.com/next/2022/04/21/e-scooters-cause-more-injuries-than-cycling-or-motorbikes-a-first-of-a-kind-study-finds
10.05.2023. 23:26
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Par grozījumu 1., 15. un 26. punktiem:
Pastāv bažas, ka transportlīdzekļu vadītājiem būs grūti atcerēties, kura no zīmēm nozīmē automaģistrāli, bet kura - ātrgaitas ceļu, un kāds ir maksimālais ātrums vienā un otrā gadījumā, tāpēc lūdzam izvērtēt, vai nebūtu lietderīgāk atstāt tikai vienu terminu, bet maksimāli atļauto ātrumu nepieciešamības gadījumā koriģēt ar 323. ceļa zīmi "Maksimālā ātruma ierobežojums" un 818. - 824. papildzīmēm "Transportlīdzekļa veids". Tāpat uz automaģistrālēm un ātrgaitas ceļiem liela ātruma dēļ būtu jāizmanto elektroniskās maksimālā ātruma ierobežojuma ceļa zīmes, jo ar tām nepieciešamības gadījumā (piemēram, miglas, apledojuma vai ceļu satiksmes negadījuma apstākļos) maksimāli atļauto braukšanas ātrumu varētu operatīvi samazināt.
11.05.2023. 23:10
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Par grozījumu 2. punktu:
Jāņem vērā, ka gājēju un velosipēdu ceļi atbilstoši definīcijai var būt kā ceļi, tā arī ceļa daļas. Gadījumā, ja tas atrodas līdztekus brauktuvei, gājēju un velosipēdu ceļš būs uzskatāms par ceļa daļu. Tāpat būtu lietderīgi par sadalošo joslu uzskatīt arī ceļa daļu (piemēram, apstādījumus), kas atrodas starp brauktuvi un ietvi vai starp velosipēdu ceļu un ietvi. Piedāvājam šādu redakciju:
2.25. sadalošā josla – ceļa daļa, kas norobežo transportlīdzekļu braukšanai vai novietošanai vai gājēju kustībai paredzētas ceļa daļas (piemēram, brauktuves, nomales, ietves, velosipēdu ceļus) vienu no otras un nav paredzēta mehānisko transportlīdzekļu braukšanai vai apturēšanai;
11.05.2023. 23:30
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Par grozījumu 3. punktu:
Gan šeit, gan šobrīd spēkā esošajā redakcijā 2.29. apakšpunktā un 94. punktā ir kļūda - velojoslas tiek apzīmētas ar 413. ("Velosipēdu ceļš") un 817. ("Braukšanas josla"), nevis 824. ("Transportlīdzekļa veids") ceļa zīmēm (skat., piemēram, https://goo.gl/maps/igTqgwtQB2gHZqVN6).
11.05.2023. 23:41
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Par grozījumu 5. punktu - 7. punkta izteikšanu jaunā redakcijā:
1. Būtu jāpievieno grozījumu 17. punktā esošajiem līdzīgi nosacījumi, pretējā gadījumā rodas situācija, ka darba vietās uz ceļiem un ar ierobežojumiem, kam noteikts darbības laiks, gājēji varēs pārvietoties vairākās rindās, bet velosipēdu vadītāji varēs braukt tikai vienā rindā.
2. Būtu jāparedz nosacījums, ka, pārvietojoties vairākās rindās, jāatstāj iespēja transportlīdzekļiem apbraukt gājējus drošā attālumā.
Piedāvājam šādu redakciju:
7. Gājējiem jāpārvietojas pa ietvi, gājēju ceļu, gājēju un velosipēdu ceļu vai kopīgu gājēju un velosipēdu ceļu, bet, ja to nav, – pa nomali. Ja ietves, gājēju ceļa, gājēju un velosipēdu ceļa, kopīga gājēju un velosipēdu ceļa vai nomales nav vai ja pa to pārvietoties nav iespējams, gājējiem ir atļauts pārvietoties pa brauktuves malu vienā rindā (pa ceļiem, kur ir sadalošā josla, – pa ārmalu). Ja uz šādiem ceļiem atļautais braukšanas ātrums nepārsniedz 30 km/h (izņemot darba vietās uz ceļiem un ierobežojumiem, kam noteikts darbības laiks), gājējiem atļauts pārvietoties pa brauktuves malu arī vairāk nekā vienā rindā, ja transportlīdzekļiem tiek nodrošināta iespēja apbraukt gājējus, ievērojot intervālu, kas nodrošina ceļu satiksmes drošību.
12.05.2023. 00:01
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Par grozījumu 5. punktu - 8. punkta izteikšanu jaunā redakcijā:
1. Prasība, braucot ar skrituļslidām un skrituļdēļiem, dzīvojamā zonā netraucēt citus ceļu satiksmes dalībniekus ir pretrunā noteikumu 140. punktam un dzīvojamas zonas būtībai, ka nemotorizētiem pārvietošanās veidiem ir priekšroka attiecībā pret mehāniskajiem transportlīdzekļiem.
2. Nav minēti daudzdzīvokļu namu pagalmi, degvielas uzpildes stacijas, stāvvietas un stāvvietu zonas, attiecībā uz kuriem vajadzētu attiecināt tos pašus noteikumus, kuri ir dzīvojamā zonā.
12.05.2023. 00:17
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Par grozījumu 6. punktu - 13. punkta izteikšanu jaunā redakcijā:
1. Prasība pārliecināties, ka netuvojas transportlīdzekļi, nozīmē, ka nedrīkst šķērsot arī tad, ja tuvojas kilometra attālumā esošais transportlīdzeklis. Tāpat šī prasība dublē spēkā esošo noteikumu 16. punktu.
2. Nav paredzēta iespēja šķērsot brauktuvi krustojumā, ja ceļam nav ne ietves, ne nomales.
Piedāvājam šādu redakciju:
13. Gājējiem brauktuve jāšķērso pa gājēju pāreju (pazemes vai virszemes), bet, ja to nav, – krustojumā pa ietves, gājēju ceļa, gājēju un velosipēdu ceļa gājējiem paredzētās daļas, kopīga gājēju un velosipēdu ceļa vai nomales iedomāto turpinājumu, bet, šo noteikumu 7. un 11. punktos paredzētajos gadījumos pārvietojoties pa brauktuves malu,  krustojumā pa brauktuves malu. Ja gājēja redzamības zonā gājēju pārejas vai krustojuma nav, brauktuvi atļauts šķērsot taisnā leņķī attiecībā pret brauktuves malu.
12.05.2023. 00:37
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Par grozījumu 7. punktu - 18.2. apakšpunkta izteikšanu jaunā redakcijā:
Nav saprotams, kāda ietekme ir sadalošās joslas esamībai, jo tiek ņemts vērā katras no brauktuvēm joslu skaits atsevišķi. Piedāvājam šādu redakciju:
18.2. šķērsot brauktuvi ārpus gājēju pārejas, ja brauktuvei ir četras vai vairāk braukšanas joslas;
12.05.2023. 00:42
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Par grozījumu 9. punktu:
1. Tieši pirms krustojuma josla pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem, tāpat kā jebkura cita braukšanas josla, parasti tiek atdalīta ar nepārtrauktu ceļa apzīmējuma līniju, tādēļ sanāk, ka no šīs no joslas nekad nedrīkst griezties pa labi krustojumā.
2. Prasība nogriezties tuvākajā brauktuvē vai vietā, kur no ceļa nobrauc uz blakusteritoriju, nozīmē arī, ka, ja iebrauktuves blakusteritorijā ir tieši blakus viena otrai (piemēram, https://goo.gl/maps/3c36v3B2Wp5gkVr66) vai krustojumam, vai ja krustojumā ir iespējams nogriezties pa labi uz vairākiem ceļiem/brauktuvēm (piemēram, https://goo.gl/maps/iz3fHbTX4SdNEmVw5), nozīmē, ka nogriezties uz tālākām brauktuvēm nebūs iespējams.
12.05.2023. 00:57
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Par grozījumu 10. punktu - 102. punkta izteikšanu jaunā redakcijā:
1. Šo punktu saprotam, ka ārpus apdzīvotām vietām maksimāli atļauto ātrumu nebūs iespējams samazināt ar ceļa zīmēm, laikam tas tā nebija domāts?
2. Būtu jāparedz, ka dzīvojamās zonās, daudzdzīvokļu namu pagalmos, degvielas uzpildes staciju, stāvvietu un stāvvietu zonu teritorijās, līdzīgi kā ārpus apdzīvotām vietām, uz ātrgaitas ceļiem un uz automaģistrālēm ceļa zīmes maksimāli atļauto ātrumu var tikai samazināt. Piemēram, 30 km/h darbības zonā iebraucot daudzdzīvokļu namu pagalmā vai autostāvvietā, ātrums nedrīkst pārsniegt 20 km/h.
12.05.2023. 01:14
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Par grozījumu 13. un 35. punktu:
Ņemot vērā, ka ārpus apdzīvotām vietām mopēdu braukšanas ātrums ir būtiski mazāks, nekā citu mehānisko transportlīdzekļu braukšanas ātrums, un ka tie mazu gabarītu dēļ citu transportlīdzekļu vadītājiem varētu būt grūtāk pamanāmi, lūdzu izvērtēt, vai mopēdiem nebūtu jāatļauj ārpus apdzīvotām braukt pa ceļa nomali, ja tai ir asfalta vai asfaltbetona segums.
12.05.2023. 01:31
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Par grozījumu 29. punktu:
Rodas situācija, kad 537. vai 539. ceļa zīme ar 804. vai 808. papildzīmi var tikt izmantotas gan lai norādītu darbības virzienu un zonu, gan lai norādītu attālumu līdz objektam. Lai nemaldinātu transportlīdzekļu vadītājus, lūdzam izvēlēties risinājumu, kur šīm ceļa zīmju kombinācijām vienmēr ir viena un tā pati nozīme.
12.05.2023. 02:05
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Par grozījumu 30. punktu:
Ne Ceļu satiksmes likumā, ne arī šajos noteikumos nav termina "velosatiksme". Piedāvājam šādu redakciju:
285.32.  854. papildzīme "Informācija par velosipēdu braukšanas virzieniem". Norāda, ka pa šķērsojamo ceļu vai tā daļu ir organizēta velosipēdu un elektroskrejriteņu kustība norādītajos virzienos;

Tāpat nepieciešams noteikumu 4. pielikumā 854. ceļa zīmes nosaukumu izteikt šādā redakcijā: Informācija par velosipēdu braukšanas virzieniem.
12.05.2023. 02:12
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Par grozījumu 35. punktu:
Nepieciešams atļaut šķērsot 920. ceļa apzīmējumu, arī lai:
1) apturētu transportlīdzekli uz nomales piespiedu apstāšanās gadījumā vai ja policijas darbinieks, robežsargs, pašvaldības transporta kontroles dienesta amatpersona vai muitas amatpersona dod šādu norādījumu;
2) ar velosipēdu vai elektroskrejriteni no brauktuves nobrauktu/uzbrauktu uz nomali vai ietvi vai atpakaļ;
3) ar velosipēdu vai elektroskrejriteni no brauktuves vai nomales labās malas nogrieztos pa kreisi vai apgrieztos braukšanai pretējā virzienā, ja 920. ceļa apzīmējums atdala viena virziena braukšanas joslas vienu no otras.
Piedāvājam šādu redakciju:
920. un 921. ceļa apzīmējuma līnijas šķērsot aizliegts, izņemot 920. ceļa apzīmējuma līniju:
1) kad tā lietota, lai apzīmētu stāvvietas robežas;
2) kad tā sadala pretējos virzienos braucošu transportlīdzekļu plūsmas, lai atgrieztos savā braukšanas virziena pusē;
3) šo noteikumu 110.punktā minētajos gadījumos;
4) lai apturētu transportlīdzekli uz nomales piespiedu apstāšanās gadījumā vai ja policijas darbinieks, robežsargs, pašvaldības transporta kontroles dienesta amatpersona vai muitas amatpersona dod šādu norādījumu, vai lai atsāktu kustību pēc transportlīdzekļa apturēšanas uz nomales;
5) velosipēda vai elektroskrejriteņa vadītājam, lai no brauktuves nobrauktu uz nomales, no nomales uzbrauktu uz brauktuves, no brauktuves uzbrauktu uz ietves vai no ietves nobrauktu uz brauktuves;
6) kad tā sadala tā paša virziena braukšanas joslas, velosipēda vai elektroskrejriteņa vadītājam, lai šajos noteikumos paredzētajos gadījumos no brauktuves labās malas vai nomales nogrieztos pa kreisi vai apgrieztos braukšanai pretējā virzienā.
12.05.2023. 02:35
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Šobrīd gadījumā, ja brauktuves labajā malā ir ierīkota josla pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem, velosipēdu un elektroskrejriteņu vadītājiem ir jābrauc vai nu pa nākamo braukšanas joslu, vai arī pa ietvi. Braukšana pa nākamo joslu ir ļoti bīstama, jo velosipēda vai elektroskrejriteņa vadītājs, kuram visbiežāk nav spoguļu, ilgstoši brauc pa vidu starp ar daudz lielāku ātrumu braucošajiem transportlīdzekļiem un, cenšoties braukt iespējami tuvāk braukšanas joslas malai, vai, piemēram, ja pa to pašu joslu braucošs transportlīdzeklis apsteidz ar pārāk mazu intervālu, var nejauši ar velosipēda stūres labo pusi nokļūt virs blakus braukšanas joslas, pa kuru var ar ātrumu 50 km/h braukt trolejbuss, autobuss, taksometrs vai elektromobilis, un tas var izraisīt ceļu satiksmes negadījumu ar smagām sekām. Savukārt braukšana pa ietvēm ir nevēlama, īpaši velosipēdu un elektroskrejriteņu vadītājiem, kas brauc ar ātrumu 25 km/h un pat vairāk (piemēram, sporta velosipēdu vadītājiem), jo tas būtiski apdraud gan gājējus, gan arī pašus velosipēdu un elektroskrejriteņu vadītājus, jo ietvi var pēkšņi šķērsot, piemēram, transportlīdzeklis, kas izbrauc no blakusteritorijas. Braukšana pa brauktuves labajā malā esošo joslu pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem ir daudz drošāka arī tādēļ, ka pa šo joslu velosipēda vai elektroskrejriteņa vadītāju apsteigs daudz mazāk transportlīdzekļu, nekā gadījumā, ja viņš brauktu pa nākamo joslu. Līdz ar to, lai uzlabotu mazāk aizsargāto satiksmes dalībnieku drošību, lūdzam izteikt noteikumu 92. punktu šādā redakcijā:
92. Ja ceļš apzīmēts ar 505., 507., 509. vai 510. ceļa zīmi, pa joslu, kas paredzēta pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem, pārējo transport­līdzekļu vadītājiem aizliegts braukt un apturēt transportlīdzekli šajā joslā, izņemot divriteņu mopēdus un motociklus, taksometrus, attiecīgi reģistrētus elektromobiļus, kuriem uzstādītas speciālas nozīmes transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes, velosipēdus un elektroskrejriteņus.
12.05.2023. 03:07
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Šobrīd pašvaldības nav tiesīgas ar attiecīgu lēmumu noteikt laikposmu, kad transportlīdzekļos drīkst iekraut vai izkraut kravu 505. ceļa zīmes ("Josla pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem") darbības zonā. Rezultātā, piemēram, Rīgā Brīvības ielā, Marijas ielā un Aleksandra Čaka ielā, kur ir uzstādīta 505. ceļa zīme, preču piegādi nav iespējams veikt arī stundās, kad satiksme nav intensīva un apturētu transportlīdzekli ir iespējams apbraukt pa citu braukšanas joslu, rezultātā piegādes transportlīdzekļi bieži tiek novietoti uz ietves tā, ka gājēji ir spiesti pārvietoties pa brauktuvi. Šobrīd ir iespējams atļaut piegādes, kopā ar 505. ceļa zīmi izmantojot 827., 828. vai 829. papildzīmi ("Darbības laiks"), taču tas nozīmētu, ka, piemēram, ja ārpus parastiem sastrēgumu laikiem negaidīti izveidojas sastrēgums (piemēram, būvdarbu vai ceļu satiksmes negadījuma dēļ), pa šo joslu drīkstētu braukt ikviens, kas pasažieru sabiedrisko transportlīdzekļu kustību apgrūtinātu daudz vairāk, nekā viens piegādes transportlīdzeklis.
12.05.2023. 03:51
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Par grozījumu 17. punktu:
1. Saskaņā ar noteikumu 271.15. apakšpunktu velosipēdu vadītājiem ir aizliegts braukt pa gājēju ceļiem, līdz ar to gājēju ceļa esamība nevar būt par kritēriju.
2. Ja uz ceļa ir velojosla, velosipēdu ceļš vai gājēju un velosipēdu ceļš, velosipēda vadītājs saskaņā ar noteikumu 200. punktu nedrīkst braukt pa brauktuvi, līdz ar to ir lieki tos pieminēt šajā apakšpunktā.
200.1.4. lai brauktu pa braukšanas joslu visā tās platumā uz ceļiem, kur atļautais braukšanas ātrums nepārsniedz 30 km/h (izņemot darba vietās uz ceļiem un ierobežojumiem, kam noteikts darbības laiks).
12.05.2023. 04:06
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Šobrīd 22. nodaļa "Papildu prasības velosipēdu vadītājiem" un 22.1 nodaļa "Papildu prasības elektroskrejriteņu vadītājiem" nosaka atšķirīgus tiesības un pienākumus velosipēdu un elektroskrejriteņu vadītājiem, kā rezultātā:
1) personām, kas pārvietojas ar abiem transportlīdzekļu veidiem, ir grūti atcerēties, kuras prasības ir attiecināmas uz kuru no šiem transportlīdzekļu veidiem;
2) elektroskrejriteņu vadītājiem atļauts braukt pa ietvēm vienmēr, pat ja tam nav objektīvas nepieciešamības, tādējādi radot apdraudējumu gājējiem;
3) elektroskrejriteņu vadītājiem aizliegts braukt pa brauktuvi, ja satiksme ir intensīva, kas nav normatīvajos aktos noteikts jēdziens un ir plaši interpretējams, turklāt šādos apstākļos aizliegts braukt arī uz ceļiem, kur atļautais braukšanas ātrums nepārsniedz 30 km/h;
4) elektroskrejriteņu vadītājiem aizliegts braukt pa brauktuvi arī uz ceļiem, kur nav ietves, nomales, velosipēdu ceļa, gājēju un velosipēdu ceļa un kopīga gājēju un velosipēdu ceļa, ja atļautais braukšanas ātrums pārsniedz 50 km/h vai ja ir intensīva satiksme, kaut arī pa šādiem ceļiem elektroskrejriteni atļauts stumt.
Ņemot vērā šos apstākļus, lūdzam noteikt vienotas prasības velosipēdu un elektroskrejriteņu vadītājiem, kas attiecas uz atrašanās vietu uz ceļa, manevriem un braukšanas kārtību krustojumos, izslēdzot 212.1, 212.2, 212.3, 212.4 punktus, tā vietā attiecinot uz elektroskrejriteņiem 200., 202., 203., 204., 205. un 206. punktus.
12.05.2023. 04:39
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
No noteikumu 200.1.2. apakšpunkta izriet, ka velosipēdu vadītājiem ir aizliegts braukt taisni, un tā vietā ir obligāti jānogriežas pa labi:
1) uz ceļiem ārpus apdzīvotām vietām, kur ir ierīkota bremzēšanas josla labajam pagriezienam;
2) uz ceļiem, kur ir 3 braukšanas joslas, no kurām 1 ir paredzēta labajam pagriezienam, bet 2 ir paredzētas braukšanai taisni;
3) uz ceļiem, kur labajam pagriezienam ir iekārtotas 2 braukšanas joslas.
Šī norma rada situāciju, ka velosipēda vadītājam nav iespējams nokļūt izvēlētajā galamērķī, un tādējādi ir diskriminējoša. Tādēļ praksē šī kārtība netiek ievērota, taču, notiekot cita transportlīdzekļa izraisītajam ceļu satiksmes negadījumam, velosipēda vadītājam varētu tikt atteikta vai samazināta OCTA atlīdzība, pamatojoties uz šo apakšpunktu. Šo iemeslu dēļ lūdzam izteikt šo apakšpunktu šādā redakcijā:
200.1.2. lai turpinātu braukt izvēlētajā virzienā, ja malējā labā josla ir iekārtota labajam pagriezienam;
12.05.2023. 04:55
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Noteikumu 204. - 206. punktos ir noteikta kārtība, kā velosipēdu vadītājiem ir jānogriežas pa kreisi vai jāapgriežas pretējā virzienā. Pašreizējam regulējumam ir problēma, ka daudzos gadījumos tas ļauj nogriezties pa kreisi vai apgriezties braukšanai pretējā virzienā tikai no brauktuves labās malas, bet:
1) tas nav iespējams, ja joslas, kas iekārtotas kreisajam pagriezienam, ir atdalītas no citu virzienu joslām ar 920. vai 934. ceļa apzīmējumu vai sadalošo joslu;
2) tas nav iespējams, ja labā malējā josla ir paredzēta tikai pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem, pa kuru velosipēdu kustība ir aizliegta;
3) tas var būt bīstami, ja labā malējā josla ir paredzēta tikai labajam pagriezienam, jo citu transportlīdzekļu vadītāji, kas atrodas pa kreisi no velosipēdu vadītāja, veic labā pagrieziena manevru un nesagaida, ka velosipēda vadītājs brauks taisni;
4) apdzīvotās vietās netiek atļauts nogriezties pa kreisi vai apgriezties braukšanai pretējā virzienā no labās nomales, kaut arī braukšana pa nomali ir atļauta.
Ņemot vērā šos apstākļus, lūdzam:
1) atļaut izvēlēties veidu, kā nogriezties pa kreisi vai apgriezties braukšanai pretējā virzienā, neatkarīgi no joslu skaita un konfigurācijas;
2) atļaut apdzīvotās vietās nogriezties pa kreisi vai apgriezties braukšanai pretējā virzienā arī no labās nomales;
3) gadījumā, ja labā malējā josla ir paredzēta tikai labajam pagriezienam, atļaut nogriezties pa kreisi vai apgriezties braukšanai pretējā virzienā no tās joslas labās malas, kura ir paredzēta braukšanai taisnā virzienā.
12.05.2023. 05:28
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Par grozījumu 10. punktu - 102. punkta izteikšanu jaunā redakcijā:
Piedāvātajā redakcijā ir iespējams apdzīvotā vietā ar ceļa zīmēm noteikt maksimālo braukšanas ātrumu, piemēram, 130 km/h. Lūdzam noteikt, ka apdzīvotās vietās ar ceļa zīmēm noteiktais maksimālais braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt 70 km/h.
12.05.2023. 05:36
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Par grozījumu 11. un 12. punktu:
Piedāvātajā redakcijā arī tiem kravas transportlīdzekļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3500 kg, maksimālajam braukšanas ātrumam būtu jābūt 90 km/h. Lūdzam izvērtēt, cik pamatota ir šāda prasība.
12.05.2023. 05:42
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Lūdzam precizēt noteikumu 144. punktu, nosakot, ka uz daudzdzīvokļu namu pagalmiem ir attiecināmas tās prasības, kas noteiktas dzīvojamām zonām, nevis degvielas uzpildes stacijām un stāvvietām, lai saskaņā ar noteikumu 140. punktu elektroskrejriteņu un velosipēdu vadītājiem arī daudzdzīvokļu namu pagalmos būtu priekšroka. Mūsu piedāvātā redakcija:
144. Šajā nodaļā minētās prasības, kas noteiktas dzīvojamām zonām, attiecas arī uz daudzdzīvokļu namu pagalmiem.
12.05.2023. 05:48
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā, izskatot likumprojektu Nr. 61/Lp14 "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā", lai veicinātu pāreju uz elektrotransportu, kas bateriju dēļ ir daudz smagāks, ir atbalstīts priekšlikums iekļaut B kategorijā elektromobiļus, kuru pilna masa nepārsniedz 4250 kg. Ņemot vērā šo apstākli, lūdzam veikt attiecīgus grozījumus arī šo noteikumu 87., 115.2., 194., 219., 259.6., 259.21., 262., 285.12. punktos, un arī šo grozījumu 11. un 12. punktos.
12.05.2023. 05:55
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Lūdzam izvērtēt, vai noteikumu 219. punktā noteiktā prasība aprīkot transportlīdzekli ar riepām, kas paredzētas braukšanai ziemas apstākļos, nebūtu jāattiecina arī uz automobiļiem un autobusiem, kuru pilna masa pārsniedz 3.5 t, trolejbusiem un traktortehniku.
12.05.2023. 05:59
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Noteikumu 200. punktā ir paredzēta iespēja braukt pa brauktuvi vai ietvi, nevis pa attiecīgā virziena velojoslu, velosipēdu ceļu vai gājēju un velosipēdu ceļu, tikai gadījumos, ja to nav vai tie ir attālināti no ceļa. Praksē bieži rodas situācijas, ka braukšana pa velojoslu, velosipēdu ceļu vai gājēju un velosipēdu ceļu nav iespējama vai ir bīstama, jo uz tiem ir novietotas automašīnas vai uz tiem ziemas sezonā atrodas sniegs vai ledus. Tāpat bieži ir situācijas, ka velojosla, velosipēdu ceļš vai gājēju un velosipēdu ceļš ir ierīkoti tikai ceļa vienā pusē, taču velosipēda vadītāja maršruta sākuma vai beigu punkts (ēka vai blakusteritorija) atrodas pretējā ceļa pusē, vai velosipēda vadītājam ir jānogriežas uz perpendikulāra ceļa, kas piekļaujas pretējā ceļa pusē, un attiecīgā vietā nav paredzēta brauktuves šķērsošana. Sakarā ar to lūdzam izteikt 200. punktu šādā redakcijā:
200. Velosipēdu vadītājiem jābrauc pa attiecīgā virziena velojoslu, velosipēdu ceļu vai gājēju un velosipēdu ceļu iespējami tuvāk tā labajai malai. Ja to nav, tie ir attālināti no ceļa vai, ņemot vērā ceļu satiksmes intensitāti, ceļa un meteoroloģiskos apstākļus, braukšana pa tiem izvēlētajā virzienā nav iespējama, ir apgrūtināta vai bīstama, velosipēdu vadītājiem atļauts: [...]
12.05.2023. 12:42
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Stokholmas deklarācijā (https://www.roadsafetysweden.com/contentassets/b37f0951c837443eb9661668d5be439e/stockholm-declaration-english.pdf), kuru 2020. gadā parakstīja arī Latvijas Republikas satiksmes ministrs, ir noteikts, ka ir nepieciešams koncentrējieties uz braukšanas ātruma pārvaldību, tostarp tiesībaizsardzības iestāžu stiprināšanu, lai novērstu ātruma pārsniegšanu, tādējādi rosinot ieviest maksimālo braukšanas ātrumu 30 km/h apdzīvotās vietās, kur mazaizsargātākie ceļu satiksmes dalībnieki un transportlīdzekļi atrodas uz viena ceļa, izņemot gadījumus, kad ir pārliecinoši pierādījumi, ka lielāks ātrums mazsaizsargātākajiem ceļu satiksmes dalībniekiem ir drošs, kā rezultātā tiktu labvēlīgi ietekmēta arī gaisa kvalitāte un klimata pārmaiņas.

Transportlīdzeklim uzbraucot gājējam ar ātrumu 30 km/h, letālu traumu varbūtība ir mazāka par 10%, savukārt ar ātrumu 50 km/h letālu traumu varbūtība jau pārsniedz 80% (https://www.sam.gov.lv/lv/media/745/download?attachment), papildus tam transportlīdzekļa vadītājam, braucot ar lielāku ātrumu, daudz lielāka apstāšanās ceļa dēļ ir daudz mazāka iespēja izvairīties no uzbraukšanas gājējam vai velosipēda vai elektroskrejriteņa vadītājam. Savukārt uz ceļa, kur var notikt frontālas sadursme starp automašīnām vai tās var apgāzties, drošs ātrums ir tikai 70%.

Ņemot vērā šos apstākļus, to, ka Latvijā ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušo un smagi ievainoto skaits ir viens no lielākajiem Eiropas Savienībā, un to, ka Latvijā uz lielākās daļas ceļu nav atdalītas satiksmes telpas gājējiem un velosipēdu un elektroskrejirteņu vadītājiem, lūdzam ieviest noklusējuma maksimālo ātrumu apdzīvotās vietās 30 km/h un ārpus apdzīvotām vietām 70 km/h, kuru būtu iespējams grozīt ar ceļa zīmēm (piemēram, uz maģistrāliem ceļiem). Mūsu piedāvātā 101. punkta redakcijā:
101. Apdzīvotās vietās visu transportlīdzekļu braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt 30 km/h, bet dzīvojamās zonās, daudzdzīvokļu namu pagalmos, degvielas uzpildes staciju, stāvvietu un stāvvietu zonu teritorijās – 20 km/h. Ārpus apdzīvotām vietām visu transportlīdzekļu braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt 70 km/h, bet vietās, kas apzīmētas ar 552. vai 557.ceļa zīmi, jāievēro braukšanas ātrums atbilstoši šo noteikumu 103.4. un 103.7.apakšpunktos noteiktajai kārtībai.
12.05.2023. 20:04