Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku mazināšana visvairāk skartajos reģionos" 6.1.1.5. pasākuma "Nodarbināto prasmju paaugstināšana un atbalsts kvalifikācijas iegūšanai, atbalsts darbaspēka mācībām saskaņā ar uzņēmumu pieprasījumu" īstenošanas noteikumi
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
ES padomes rekomendācijas (2022.) aicina samazināt vispārējo atkarību no fosilā kurināmā un dažādot fosilā kurināmā importu, paātrinot atjaunojamo energoresursu izmantošanu, nodrošinot pietiekamu starpsavienojumu jaudu, dažādojot enerģijas piegādes un maršrutus un samazinot kopējo enerģijas patēriņu, izmantojot vērienīgus energoefektivitātes pasākumus. Atbilstoši Taisnīgas pārkārtošanās teritoriālam plānam būtiskākie emisiju avoti Latvijā 2018. gadā ir enerģētikas nozare (33,0%), transporta nozare (25,5%), lauksaimniecības nozare (19,8%), atkritumu apsaimniekošanas nozare (4,2%) un zemes izmantošanas, zemes izmantošanas maiņas un mežsaimniecības nozare (10,8%). Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.–2027. gadam (turpmāk – NAP2027) kā vienu no prioritātēm iezīmē “Zināšanas un prasmes personības un valsts izaugsmei” uzsverot, ka globālās tendences un Eiropas un Latvijas attīstības mērķi pieprasa būtiskus ieguldījumus efektīvas, inovatīvas zināšanu ekonomikas veidošanā un zinošas, iekļaujošas un radošas sabiedrības attīstībā. Mūsdienu mainīgā sociālekonomiskā vide un darba tirgus rada nepieciešamību regulāri apgūt jaunas zināšanas un prasmes, kā arī uzlabot jau esošās, tādējādi NAP2027 "Izglītības kvalitāte uzņēmējdarbībā un dzīvē izmantojamu zināšanu un prasmju ieguvei ikvienam valsts iedzīvotājam" noteikta kā viens no apakšmērķiem. Pārkārtošanās uz klimatneitrālu ekonomiku rezultātā nākotnē prognozējamas strukturālās izmaiņas darba tirgū, tādejādi, lai nepasliktinātu iedzīvotāju dzīves līmeni, nepieciešama atbilstoša kvalifikācijas iegūšanas, pārkvalifikācijas un prasmju pilnveides piedāvājuma izveide. Piedāvājot integrētus risinājumus pārejas uz klimatneitralitāti radīto seku mazināšanai, būtiska ir tieši ietekmēto reģionu-, t.i., Vidzemes, Latgales, Zemgales un Kurzemes iedzīvotāju zināšanu un prasmju pilnveide.
Lai nodrošinātu atbilstoši apmācītu personālu jaunizveidotajās darbavietās vai esošajās darbavietās citā nozarē, plānots atbalsts kvalifikācijas celšanai un pārkvalificēšanai.
Lai nodrošinātu atbilstoši apmācītu personālu jaunizveidotajās darbavietās vai esošajās darbavietās citā nozarē, plānots atbalsts kvalifikācijas celšanai un pārkvalificēšanai.
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt 6.1.1.5. pasākuma "Nodarbināto prasmju paaugstināšana un atbalsts kvalifikācijas iegūšanai, atbalsts darbaspēka mācībām saskaņā ar uzņēmumu pieprasījumu" īstenošanas nosacījumus, lai nodrošinātu atbalstu pārejas uz klimatneitrālu ekonomiku visvairāk skarto reģionu nodarbināto personu prasmju paaugstināšanai un profesionālās kvalifikācijas iegūšanai, pielāgojoties ekonomikas zaļās pārkārtošanās rezultātā radītajām darba tirgus vajadzībām.
Politikas jomas
Mūžizglītības sistēmas attīstība; Profesionālās izglītības sistēmas attīstība
Teritorija
Vidzemes, Latgales, Zemgales un Kurzemes reģions
Norises laiks
29.02.2024. - 29.03.2024.
Informācija
Atbilstoši Ministru kabineta kārtība ruļļa 31.6.apakšpunktam tiek nodrošināta TAP portālā iekļautās vispārpieejamās informācijas atklātība un pieejamība sabiedrībai.
Fiziskās personas
- Kurzemes, Latgales, Vidzemes un Zemgales statistiskais reģiona personas vecumā no 17 līdz 29 gadiem (ieskaitot), kuras nemācās un nav nodarbinātas, nodarbinātas personas no 17 gadiem ar zemu izglītības līmeni (pabeigta vai nepabeigta pamatizglītība vai vispārējā vidējā izglītība), kā arī nodarbinātas personas no 18 gadiem ar darba tirgum atbilstošu izglītības līmeni (iegūta profesionālā kvalifikācija (vismaz trešais profesionālās kvalifikācijas līmenis vai augstākā izglītība).
Skaidrojums un ietekme
Noteikumu projektā īstenoto darbību rezultātā atbalsts plānots mērķa grupas personām, paredzot iespēju apgūt mainīgajiem darba tirgus apstākļiem un reģionu nozares attīstības tendencēm aktuālas kompetences vai iegūt profesionālo kvalifikāciju, lai veicinātu klimata pārmaiņu radīto iespēju izmantošanu, kā arī mazinātu reģionālās attīstības atšķirību, kopumā pozitīvi ietekmējot eģionu iedzīvotāju dzīves kvaliāti un noturību darba tirgū.
Juridiskās personas
- Valsts izglītības attīstības aģentūra, Nodarbinātības valsts aģentūra, izglītības iestādes, Kurzemes, Latgales, Vidzemes un Zemgales reģiona administrācijas un pašvaldības
Skaidrojums un ietekme
Valsts izglītības attīstības aģentūra sadarbībā ar Nodarbinātības valsts aģentūru, izglītības iestādēm, Latgales, Vidzemes un Zemgales reģiona administrācijaām un pašvaldībām īstenos TPF projektu, kura ietvaros tiks sniegts atbalsts reģiona personām, paredzot iespēju apgūt mainīgajiem darba tirgus apstākļiem un reģionu attīstības tendencēm nepieciešamās kompetences, lai pielāgotos ekonomikas zaļās pārkārtošanās rezultātā radītajām darba tirgus vajadzībām, kā arī sagatavotu pārejas uz klimatneitrālu ekonomiku visvairāk skarto reģionu ekonomiskās transformācijas virzieniem atbilstošus speciālistus.
Sagatavoja
Līga Vilde-Jurisone (IZM)
Atbildīgā persona
Ilze Saleniece (IZM)
Izsludināšanas datums
28.02.2024. 18:25
Apkopojums
Dokumenta nosaukums
Publicēts
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Liene Voroņenko - Latvijas Darba devēju konfederācija
Latvijas Darba devēju konfederācija, pamatojoties uz Valsts kontroles 2023.gada revīzijas rezultātiem un sniegtajām rekomendācijām, kā arī LDDK iepriekš sniegtajiem priekšlikumiem aicina pārskatīt un mazināt fragmentāro pieeju pieaugušo izglītības sistēmas piedāvājumu organizācijā, virzot šāda veida programmas pēc Cilvēkkapitāla attīstības stratēģijas un no tās izrietošo sasniedzamo rezultātu definēšanas. Programmas anotācijā, kur norādīts, ka pieaugušo izglītības piedāvājumu plānots organizēt atbilstoši uzņēmumu pieprasījumam, nav nodrošināta sasaiste ar reālu tautsaimniecības vajadzību vai uzņēmumu definētām vajadzībām. Ņemot vērā, ka programmas ietvaros paredzēts atbalsts noteiktas nozares uzņēmumiem, nav sniegta informācija par to iesaisti programmas izstrādē un vēl būtiskāk - pamatojumus programmas mērķagrupas definējumā, paredzot, ka šo uzņēmumu nodarbinātie ir vecumā līdz 29 gadiem ar zemu izglītības līmeni un nepietiekamām prasmēm. Tādējādi nav saprotams, uz kādiem pieņēmumiem balstīta risinājuma izstrāde un kādām turpmākām nozarēm / uzņēmumiem tiks nodrošināta pārkvalifikācija.
Attiecīgi LDDK uzsver, ka nav detalizēti identificētas uzņēmumu līdzdalības formas, kā arī plānotā attiecināmība atbilstoši statistiskajiem reģioniem.
Darba devēji norāda, ka programmas ietvaros nav sniegts papamtojums modulāro tālākizglītības programmu piedāvājumam, līdz ar to darba devēji norāda, ka turpmākā virzībā šis risinājums tiks vērtēts arī atbilstoši statistiskai informācijai par licencēto modulāro tālākizglītības programmu skaitu.
LDDK aicina novērst vājo sasaistes aspektu ar uzņēmējdarbības faktisiakajām vajadzībām (nodrošinot detalizētu nozaru un uzņēmumu vajadzību, kā arī mērķa grupas analīzi), vienotu pieeju cilvēkkapitāla pieaugušo izglītības jomā, VK revīzijas priekšlikumu iestrādi programmas nosacījumos un virzīt atkārtotai apspriešanai programmu, kuras ieviešana ir sasaistīta ar tās definēto mērķi - atbalsts darbaspēka mācībām saskaņā ar uzņēmumu pieprasījumu.
Attiecīgi LDDK uzsver, ka nav detalizēti identificētas uzņēmumu līdzdalības formas, kā arī plānotā attiecināmība atbilstoši statistiskajiem reģioniem.
Darba devēji norāda, ka programmas ietvaros nav sniegts papamtojums modulāro tālākizglītības programmu piedāvājumam, līdz ar to darba devēji norāda, ka turpmākā virzībā šis risinājums tiks vērtēts arī atbilstoši statistiskai informācijai par licencēto modulāro tālākizglītības programmu skaitu.
LDDK aicina novērst vājo sasaistes aspektu ar uzņēmējdarbības faktisiakajām vajadzībām (nodrošinot detalizētu nozaru un uzņēmumu vajadzību, kā arī mērķa grupas analīzi), vienotu pieeju cilvēkkapitāla pieaugušo izglītības jomā, VK revīzijas priekšlikumu iestrādi programmas nosacījumos un virzīt atkārtotai apspriešanai programmu, kuras ieviešana ir sasaistīta ar tās definēto mērķi - atbalsts darbaspēka mācībām saskaņā ar uzņēmumu pieprasījumu.
29.03.2024. 19:11
Atlasīts 1 ieraksts.
Ierakstu skaits lapā25
