1. Dzelzceļa infrastruktūras aprakstā iekļauj dzelzceļa infrastruktūras ceļa garenprofilu, mēroga plānu un shematisko plānu.
2. Dzelzceļa infrastruktūras aprakstā norāda:
2.1. ceļa pilno garumu;
2.2. ceļa lietderīgo garumu, kas ir ceļa daļa, kura ir norobežota ar kontrolstabiņiem, luksoforiem vai izolētām salaidnēm (bet strupceļam – arī ar strupceļa prizmu) un uz kuras var novietot ritošo sastāvu, netraucējot normālu dzelzceļa satiksmi pa blakus ceļu;
2.3. ceļa garumu, kuru var izmantot vagonu iekraušanai un izkraušanai;
2.4. informāciju par sliežu ceļa šķērsojumiem;
2.5. signalizācijas ierīces;
2.6. elektroapgādes iekārtas, kur tās ir pieejamas;
2.7. pasažieru un kravu apkalpošanai paredzēto infrastruktūru un iekārtas;
2.8. vietas, kurās nav nodrošināta dzelzceļa speciālistu uzturēšanās drošība telpā starp ritošo sastāvu un būvēm vai iekārtām, vai ritošiem sastāviem, kas atrodas uz blakusceļiem.
3. Dzelzceļa infrastruktūras aprakstam pievieno:
3.1. kontakttīkla, automātiskās bloķēšanas līniju un elektroapgādes garenlīniju strāvas piegādes un sekcionēšanas shēmas;
3.2. informāciju par pasažieru apkalpošanai paredzēto infrastruktūru;
3.3. informāciju par kravu apkalpošanai paredzēto infrastruktūru un iekārtām;
3.4. informāciju par ritekļu apkopei, remontam un ekipēšanai paredzēto infrastruktūru un iekārtām.
4. Dzelzceļa satiksmes organizācijas aprakstā norāda:
4.1. dzelzceļa satiksmes organizācijas principus;
4.2. sliežu ceļu sadalījumu savstarpēji nodalītos manevru rajonos;
4.3. signalizācijas, centralizācijas un bloķēšanas ierīču izmantošanu normālā režīmā un bojājumu gadījumos;
4.4. atbildības sadalījumu par vilcienu kustības un manevru darba organizāciju un vadību;
4.5. manevru vilces līdzekļu un sastāvu kustības kārtību starp pievedceļiem un stacijas ceļiem vai starp manevru rajoniem;
4.6. sakaru lietošanas kārtību un personas, kurām ir tiesības lietot sakaru ierīces;
4.7. dzelzceļa satiksmes kustības ātrumus;
4.8. vagonu pārvietošanas kārtību, lietojot manevros vinču vai citus mehāniskos līdzekļus;
4.9. drošības prasības kravu izkraušanas un iekraušanas operācijām;
4.10. ritošā sastāva novietošanas un nostiprināšanas nosacījumus un kārtību, kā arī kārtību, kādā ziņo par ritošā sastāva nostiprināšanu;
4.11. bremžu izmantošanas kārtību manevros;
4.12. dzelzceļa speciālistu darba aizsardzības pasākumus;
4.13. dzelzceļa speciālistu rīcību, ja nepieciešams ievērot īpašus kustības noteikumus ārkārtas situācijās vai plānoto remontu laikā;
4.14. citu informāciju, kas ir būtiska attiecīgās dzelzceļa infrastruktūras ekspluatācijai.
I. Platsliežu dzelzceļam
1. Aizliegts ekspluatēt sliežu ceļus, kuru ceļa platums ir lielāks par 1548 mm un mazāks par 1511 mm.
2. Aizliegts ekspluatēt pārmiju un ceļu krustojumu, ja ir kaut viens no šādiem bojājumiem:
2.1. atvienoti pārmijas asmeņi un krusteņa kustīgās serdes vilktņi;
2.2. pārmijas asmens nepiegulst rāmjsliedei vai krusteņa kustīgā serde nepiegulst spārnsliedei 4 mm un vairāk (asmens un serdes nepiegulšana mērāma pretim pārmijas pirmajam vilktnim, bet, ja smailā krusteņa kustīgās serdes vilktņa stiprinājums atrodas pirms krusteņa serdes smailes, – krusteņa serdes smailē);
2.3. izdrupis pārmijas asmens vai krusteņa kustīgā serde, kas var izraisīt riteņa uzmalas uzbraukšanu sliedei;
2.4. pārmijas asmens vai krusteņa kustīgās serdes izdrupuma garums ir:
2.4.1. galvenajā ceļā – 200 mm un vairāk;
2.4.2. vilcienu pieņemšanas un nosūtīšanas ceļā – 300 mm un vairāk;
2.4.3. pārējos ceļos – 400 mm un vairāk;
2.5. asmens pazeminājums pret rāmjsliedi vai kustīgās serdes pazeminājums pret spārnsliedi ir 2 mm un vairāk, mērot griezumā, kur asmens galviņas vai kustīgās serdes virsmas platums ir 50 mm un vairāk;
2.6. ja attālums starp krusteņa serdes darba šķautni un pretsliedes galviņas darba šķautni ir mazāks par 1472 mm;
2.7. ja attālums starp pretsliedes un spārnsliedes galviņu darba šķautnēm ir lielāks par 1435 mm;
2.8. asmens vai rāmjsliedes lūzums un krusteņa (serdes, spārnsliedes vai pretsliedes) lūzums;
2.9. pārrauta pretsliedes bultskrūve (vienbultas ieliktnī) vai abas bultskrūves (divbultu ieliktnī);
2.10. otrā asmens atgājiens no rāmjsliedes ir mazāks par 125 mm.
3. Sliežu ceļu taisnēs un līknēs sliežu ceļa platums, plāns un profils atbilst infrastruktūras ekspluatācijas nosacījumiem un normām, nepieļaujot straujas sliežu ceļa platuma, plāna un profila ģeometrisko izmēru izmaiņas, kas rada ritošā sastāva nobraukšanas apdraudējumu.
4. Gulšņu skaits ir atbilstošs satiksmes ātrumam, ritošā sastāva slodzēm un sliežu ceļa konstrukcijai, bet ne mazāks par 1840 gulšņiem uz vienu kilometru galvenajiem sliežu ceļiem un ne mazāks par 1600 gulšņiem uz vienu kilometru – pārējiem ceļiem.
5. Minimālais zemes klātnes augšmalas platums platsliežu ceļam ir 400 mm no katras ceļa puses.
6. Ārējās sliedes paaugstinājumu sliežu ceļa līknēs uztur atbilstoši līknes rādiusam un dzelzceļa satiksmes ātrumam, bet ne lielāku par 150 mm.
7. Taisnos posmos sliežu ceļam renes minimālais platums starp sliedes iekšējo šķautni un autoceļa vai pārejas segumu ir 54 mm, līknēs renes platumu palielina, lai ritošā sastāva riteņu iekšējā šķautne nesaskaras ar autoceļa vai pārejas segumu. Maksimālais renes platums ir 110 mm. Renes minimālais dziļums ir 45 mm.
8. Pārbūvēto pasažieru platformu ekspluatācijā taisnē tiek nodrošināti šādi nominālizmēri:
8.1. no sliežu galviņas līmeņa līdz platformas virsmai – 550 mm;
8.2. no ceļa ass līdz platformas malai – 1920 mm.
9. Ekspluatācijā esošajām pasažieru platformām līdz to pārbūvei taisnē var būt šādi nominālizmēri:
9.1. no sliežu galviņas līmeņa līdz platformas virsmai – 200 mm;
9.2. no ceļa ass līdz platformas malai – 1745 mm.
10. Ekspluatācijā luksoforu rādījumi ir skaidri saredzami no vilces līdzekļa vadības kabīnes attālumā, kas nav mazāks par:
10.1. 1000 m – ceļa taisnajā iecirknī ieejas, brīdinājuma un garāmejas luksofora, aizsprosta luksofora un aizsega luksofora sarkanā, dzeltenā un zaļā signāluguns;
10.2. 400 m – ceļa līknē ieejas, brīdinājuma un garāmejas luksofora, aizsprosta luksofora un aizsega luksofora sarkanā, dzeltenā un zaļā signāluguns, kā arī luksoforu signālsvītras. Stipri šķēršļotā apvidū (dziļas ieraktnes) ir pieļaujams, ka minētie signāli redzami vismaz 200 m attālumā, un dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs dara pieejamu informāciju par šādu luksoforu atrašanās vietām;
10.3. 400 m – galvenā ceļa izejas un maršruta luksofora signāluguns;
10.4. 200 m – sānceļu izejas un maršruta luksofora, kā arī aicinājuma signālu un manevru luksofora uguns;
10.5. 100 m – maršruta rādītāji un citi gaismas rādītāji.
11. Attālums no signalizācijas, centralizācijas, bloķēšanas un sakaru gaisa līniju vadu zemākā punkta līdz zemei, ja vadu nokare ir maksimāla, nedrīkst būt mazāks par:
11.1. 2,5 m – posmā;
11.2. 3 m – stacijā;
11.3. 5,5 m – krustojumā ar autoceļu (esošajās līnijās līdz to pārbūvei atļauts saglabāt 4,5 m attālumu).
12. Uz kontakttīkla un elektropārvades balstiem piekārta optiskās šķiedras kabeļa attālums, ja kabeļa nokare ir maksimāla, no tā zemākā punkta:
12.1. līdz zemes virsmai nedrīkst būt mazāks par:
12.1.1. 6 m – apdzīvotā vietā;
12.1.2. 5 m – neapdzīvotā vietā;
12.1.3. 4 m – kabeļa enkurošanas vietā;
12.2. līdz autoceļu klātnei uz pārbrauktuves nedrīkst būt mazāks par 6 m;
12.3. līdz pasažieru platformas virsmai nedrīkst būt mazāks par 4,5 m.
13. Vietā, kur gaisa sakaru līnijas vadi šķērso ceļu, attālums no gaisa sakaru līniju vadiem un piekārtā optiskās šķiedras kabeļa zemākā punkta līdz sliedes galviņas virsmas līmenim nedrīkst būt mazāks par 7,5 m. Elektrificētajā iecirknī atkarībā no sprieguma lieluma un kontakttīkla vadu piekares augstuma šo attālumu nosaka atbilstoši tehniskajiem noteikumiem.
14. Kontakttīkla kontaktvadu piekares augstums virs sliedes galviņas virsmas līmeņa nedrīkst būt lielāks par 6800 mm un mazāks par:
14.1. 5750 mm – posmā un stacijā;
14.2. 6000 mm – uz pārbrauktuves;
14.3. 5550 mm – inženierbūves robežās vai remonta darbu vietā.
15. Attālums no elektropārvades gaisa līnijas (ar spriegumu virs 1000 V) vadu zemākā punkta, ja vadu nokare ir maksimāla, līdz zemei nedrīkst būt mazāks par:
15.1. 6 m – posmā;
15.2. 5 m – posma grūti pieejamās vietās;
15.3. 7 m – krustojumā ar autoceļiem, stacijās un apdzīvotās vietās.
16. Vietā, kur ceļu šķērso gaisa vadu līnijas, attālums no elektropārvades gaisa līniju vadu zemākā punkta līdz neelektrificēta ceļa sliedes galviņas virsmas līmenim nedrīkst būt mazāks par 7,5 m. Elektrificētajās līnijās attālumu no elektropārvades gaisa līniju vadu zemākā punkta līdz kontakttīkla vadiem nosaka saskaņā ar elektroiekārtu ierīkošanas tehniskajām prasībām.
17. Izkrautās vai iekraušanai sagatavotās kravas ceļa tuvumā aizliegts novietot. Novietotā krava nedrīkst atrasties:
17.1. tuvāk par 2000 mm no sliežu ceļa malējās sliedes galviņas ārējās šķautnes, ja tās augstums ir līdz 1200 mm;
17.2. tuvāk par 2500 mm no sliežu ceļa malējās sliedes galviņas ārējās šķautnes, ja tās augstums ir lielāks par 1200 mm.
II. Šaursliežu dzelzceļam
18. Minimālais zemes klātnes augšmalas platums šaursliežu ceļam ir 200 mm no katras ceļa puses.
19. Aizliegts ekspluatēt šaursliežu ceļu, ja ceļa platums ir lielāks par 768 mm un mazāks par 746 mm.
20. Ārējās sliedes paaugstinājumu šaursliežu ceļa līknēs nosaka atbilstoši līknes rādiusam un dzelzceļa satiksmes ātrumam. Šis paaugstinājums nedrīkst pārsniegt 60 mm.
21. Aizliegts ekspluatēt šaursliežu pārmiju un ceļu krustojumu, kuriem ir kaut viens no šādiem bojājumiem:
21.1. atvienoti pārmiju asmeņi un krusteņu kustīgās serdes vilktņi;
21.2. pārmijas asmens nepiegulst rāmjsliedei vai krusteņa kustīgā serde nepiegulst spārnsliedei 3 mm un vairāk (asmens un serdes nepiegulšana mērāma pretim pirmajam vilktnim, bet, ja smailā krusteņa kustīgās serdes vilktņa stiprinājums atrodas pirms krusteņa serdes smailes, – krusteņa serdes smailē);
21.3. izdrupis pārmiju asmens vai kustīgā serde, kas var izraisīt riteņa uzmalas uzbraukšanu sliedei;
21.4. pārmiju asmens vai kustīgās serdes izdrupuma garums ir:
21.4.1. galvenajos ceļos – 125 mm un vairāk;
21.4.2. pārējos ceļos – 150 mm un vairāk;
21.5. asmens pazeminājums pret rāmjsliedi vai kustīgās serdes pazeminājums pret spārnsliedi ir 2 mm un vairāk, mērot griezumā, kur sākas asmens galviņas virsmas vertikālais noēvelējums;
21.6. attālums starp krusteņa serdes darba šķautni un pretsliedes galviņas darba šķautni ir mazāks par 716 mm;
21.7. attālums starp pretsliedes un spārnsliedes galviņu darba šķautnēm ir lielāks par 680 mm;
21.8. asmens vai rāmjsliedes lūzums un krusteņa (serdes, spārnsliedes vai pretsliedes) lūzums;
21.9. pārrauta pretsliedes bultskrūve (vienbultas ieliktnī) vai abas bultskrūves (divbultu ieliktnī).
22. Aizliegts ekspluatēt šaursliežu pārmiju un ceļu krustojumu:
22.1. ja 19 kg uz vienu metru un vieglāku sliežu rāmjsliedes vertikālais nodilums:
22.1.1. galvenajā ceļā ir lielāks par 4 mm;
22.1.2. vilcienu pieņemšanas un nosūtīšanas ceļā ir lielāks par 5 mm;
22.1.3. pārējos ceļos ir lielāks par 6 mm;
22.2. ja 19 kg uz vienu metru un vieglāku sliežu krusteņa serdes vertikālais nodilums vietā, kur tās šķērsgriezuma platums ir 40 mm:
22.2.1. galvenajā un vilcienu pieņemšanas un nosūtīšanas ceļā ir lielāks par 4 mm;
22.2.2. pārējos ceļos ir lielāks par 5 mm;
22.3. ja 24 kg uz vienu metru un smagāku sliežu rāmjsliedes vertikālais nodilums:
22.3.1. galvenajā ceļā ir lielāks par 6 mm;
22.3.2. vilcienu pieņemšanas un nosūtīšanas ceļā ir lielāks par 7 mm;
22.3.3. pārējos ceļos ir lielāks par 8 mm.
23. Sliežu ceļam ir vismaz 1320 gulšņi uz vienu kilometru.
24. Šaursliežu ceļam renes minimālais platums starp sliedes iekšējo šķautni un autoceļa vai pārejas segumu ir 60 mm, bet maksimālais – 80 mm. Šādas renes minimālais dziļums ir 35 mm.
25. Izkrautās vai iekraušanai sagatavotās kravas ceļa tuvumā aizliegts novietot, ja kravas augstums ir:
25.1. līdz 760 mm, tā nedrīkst atrasties tuvāk par 1500 mm no sliežu ceļa malējās sliedes galviņas ārējās šķautnes;
25.2. lielāks par 760 mm, tā nedrīkst atrasties tuvāk par 2000 mm no sliežu ceļa malējās sliedes galviņas ārējās šķautnes.
I. Platsliežu dzelzceļa ritekļi
1. Ritekļa riteņpāri atbilst riteņpāru formēšanas, apskates, remonta un uzturēšanas tehniskajām prasībām. Ritekļa ekspluatācijā tiek nodrošināts, ka riteņpārim nav:
1.1. plaisu jebkurā ass daļā, riteņa lokā, diskā vai rumbā;
1.2. bandāžas atslābuma uz riteņa diska;
1.3. riteņa rumbas atslābuma uz riteņpāra ass vai viengabalvelmējuma riteņa atslābuma uz ass;
1.4. zobrata atslābuma uz ass vai atslābuma vilces piedziņas pirksta riteņa diska urbumā;
1.5. riteņa rumbas nobīdes uz riteņpāra ass.
2. Aizliegts izmantot ritekli, ja:
2.1. attālums starp nenoslogota riteņpāra riteņu iekšējām šķautnēm lielāks par 1443 mm vai mazāks par 1437 mm;
2.2. riteņa uzmalas asšķautņainais uzvelmējums uzmalas darba virsmas zonā ir starp 2 mm no riteņpāra uzmalas virsējās šķautnes un 13 mm no velšanās virsmas;
2.3. uzmalas biezums (uzmalas augstums 30 mm un 32 mm, mērot 20 mm attālumā no uzmalas virsējās šķautnes, bet ritošajam sastāvam – 28 mm, mērot 18 mm attālumā no uzmalas virsējās šķautnes):
2.3.1. lokomotīvei, motorvagonu ritošajam sastāvam pasažieru vagonam lielāks par 33 mm vai mazāks par 25 mm;
2.3.2. kravas vagonam, sliežu motortransportam lielāks par 33 mm vai mazāks par 24 mm (ja ir publiskās lietošanas parka kravas vagoni, tad Latvijā var pieņemt vagonus, kuriem viena riteņpāra divu riteņu summārais uzmalu biezums nav mazāks par 48 mm, turklāt viena riteņa uzmalas biezums nav mazāks par 23 mm);
2.3.3. ČME3 tipa dīzeļlokomotīves otrajam un piektajam riteņpārim (ja lokomotīves otro un piekto riteņpāri apvirpo pēc profila ar samazinātu uzmalas biezumu par 10 mm, velšanās virsmas profilam ar samazinātu uzmalas biezumu par 10 mm, mērot 16,25 mm attālumā no uzmalas virsējās šķautnes) lielāks par 23 mm vai mazāks par 21 mm;
2.4. bandāžas, viengabalvelmējuma riteņa loka biezums:
2.4.1. lokomotīvei un motorvagonu ritošajam sastāvam bandāžas biezums:
2.4.1.1. lokomotīvei ar ass slodzi 23 t un vairāk – mazāks par 40 mm;
2.4.1.2. lokomotīvei ar ass slodzi, mazāku par 23 t, – mazāks par 36 mm;
2.4.1.3. motorvagonu ritošā sastāva motorvagona motorratiņiem – mazāks par 35 mm;
2.4.1.4. tvaika lokomotīvei – mazāks par 26 mm;
2.4.2. lokomotīvei un motorvagonu ritošajam sastāvam viengabalvelmējuma riteņa loka biezums:
2.4.2.1. lokomotīvei un motorvagonu ritošā sastāva motorvagonu motorratiņiem – mazāks par 30 mm;
2.4.2.2. motorvagonu ritošā sastāva piekabvagonam un motorvagonu balstratiņiem – mazāks par 25 mm;
2.4.2.3. ja ražotājs bandāžā vai riteņa lokā iespiež kontrolspiedzīmi, tad, pārkāpjot to;
2.4.3. pasažieru vagonam:
2.4.3.1. mazāks par 30 mm;
2.4.3.2. vagonam, kas ir apgrozībā kravas vilcienos tikai Latvijā, ar kustības ātrumu līdz 80 km/h – mazāks par 25 mm;
2.4.3.3. ja ražotājs bandāžā vai riteņa lokā iespiež kontrolspiedzīmi, tad, pārkāpjot to;
2.4.4. kravas vagonam, sliežu motortransportam:
2.4.4.1. viengabalvelmējuma – mazāks par 22 mm;
2.4.4.2. bandāžas – mazāks par 35 mm;
2.4.4.3. ja ražotājs bandāžā vai riteņa lokā iespiež kontrolspiedzīmi, tad, pārkāpjot to;
2.5. velšanās loka nodilums:
2.5.1. lokomotīvei un motorvagonu ritošajam sastāvam:
2.5.1.1. starptautiskajā satiksmē – lielāks par 7 mm;
2.5.1.2. motorvagonu ritošajam sastāvam vietējā satiksmē – lielāks par 8 mm;
2.5.2. pasažieru vagonam:
2.5.2.1. starptautiskajā satiksmē – lielāks par 7 mm;
2.5.2.2. vietējā un piepilsētas satiksmē – lielāks par 8 mm;
2.5.2.3. pasažieru vagonos, kas ir apgrozībā kravas vilcienos tikai Latvijā, ar kustības ātrumu līdz 80 km/h – lielāks par 9 mm;
2.5.3. kravas vagonam, sliežu motortransportam lielāks par 9 mm;
2.6. vietējā vai vispārējā bandāžas vai viengabalvelmējuma riteņa loka paplašināšanās:
2.6.1. lokomotīvei un motorvagonu ritošajam sastāvam vairāk par 6 mm;
2.6.2. pasažieru vagonam, kravas vagonam, sliežu motortransportam vairāk par 5 mm;
2.7. izdrupums, dobums vai iespiedums uz velšanās virsmas:
2.7.1. lokomotīvei un motorvagonu ritošajam sastāvam:
2.7.1.1. dziļāks par 3 mm vai garāks par 10 mm;
2.7.1.2. motorvagonu ritošā sastāva piekabvagonam – dziļāks par 3 mm vai garāks par 25 mm;
2.7.1.3. ja dziļums līdz 1 mm neatkarīgi no garuma – riteņpārus nebrāķē;
2.7.2. pasažieru vagonam:
2.7.2.1. dziļāks par 10 mm vai garāks par 25 mm;
2.7.2.2. ja dziļums līdz 1 mm neatkarīgi no garuma – riteņpārus nebrāķē;
2.7.3. kravas vagonam, sliežu motortransportam:
2.7.3.1. dziļāks par 10 mm vai garāks par 50 mm;
2.7.3.2. ja dziļums līdz 1 mm neatkarīgi no garuma – riteņpārus nebrāķē;
2.8. izrāvums vai uzmetinājums velšanās loka virsmā:
2.8.1. lokomotīvei un motorvagonu ritošajam sastāvam:
2.8.1.1. ar bukšu rullīšu gultņiem – lielāks par 1 mm;
2.8.1.2. ar slīdgultņiem – lielāks par 2 mm;
2.8.2. pasažieru vagonam:
2.8.2.1. izrāvums – lielāks par 1 mm;
2.8.2.2. uzmetinājums – lielāks par 0,5 mm;
2.8.3. kravas vagonam, sliežu motortransportam:
2.8.3.1. ar bukšu rullīšu gultņiem – lielāks par 1 mm;
2.8.3.2. ar slīdgultņiem – lielāks par 2 mm;
2.9. uzmalas vertikālais nogriezums augstumā lielāks par 18 mm.
3. Aizliegts braukt ar ritošo sastāvu platsliežu ceļos ātrāk par 120 km/h:
3.1. ja attālums starp nenoslogota riteņpāra riteņu iekšējām šķautnēm ir lielāks par 1443 mm vai mazāks par 1439 mm;
3.2. ja riteņa uzmalas biezums (ar uzmalas augstumu 30 mm, mērot 20 mm attālumā no uzmalas virsējās šķautnes, un ritošajam sastāvam ar uzmalas augstumu 28 mm, mērot 18 mm attālumā no uzmalas virsējās šķautnes) ir lielāks par 33 mm vai mazāks par 28 mm;
3.3. ja riteņa loka biezums ir 35 mm un mazāks;
3.4. ja riteņa velšanās loka nodilums lielāks par 5 mm.
4. Aizliegts izmantot vilces ritošo sastāvu, ja ceļtīra augstums no sliedes galviņas virsmas ir mazāks par:
4.1. 140 mm platsliežu lokomotīvēm, kuras veic manevru darbu uz šķirošanas uzkalna;
4.2. 100 mm pārējam platsliežu vilces ritošajam sastāvam.
5. Ritekļiem nodrošina šādu automātiskās sakabes ass augstumu virs sliežu galviņas virsmas līmeņa:
5.1. sakabinātu motorvagonu un ceļa mašīnu vienību ārējām sakabēm, lokomotīvēm, sliežu motortransportam, pasažieru un kravas vagoniem – ne lielāku par 1080 mm;
5.2. sakabinātu motorvagonu un ceļa mašīnu vienību ārējām sakabēm, lokomotīvēm, sliežu motortransportam, pasažieru vagoniem un tukšiem kravas vagoniem – ne mazāku par 980 mm;
5.3. piekrautiem kravas vagoniem – ne mazāku par 950 mm.
6. Augstuma starpība starp automātisko sakabju gareniskajām asīm nedrīkst pārsniegt:
6.1. kravas vilcienā un sakabinātām ceļa mašīnām – 100 mm;
6.2. starp lokomotīvi un pirmo piekrauto vagonu kravas vilcienā – 110 mm;
6.3. pasažieru un motorvagonu vilcienā, kas kursē ar ātrumu līdz 120 km/h – 70 mm;
6.4. pasažieru un motorvagonu vilcienā, kas kursē ar ātrumu virs 120 km/h – 50 mm;
6.5. starp lokomotīvi un pirmo vagonu pasažieru vilcienā – 100 mm.
7. Aizliegts izmantot ritekli, ja sakabes iekārtai ir plaisa vai sakabes mehānisma detaļas lūzums.
II. Šaursliežu dzelzceļa ritekļi
8. Aizliegts izmantot vilces ritošo sastāvu, ja ceļtīra augstums no sliedes galviņas virsmas ir mazāks par 70 mm.
9. Ritekļu (izņemot motordrezīnas) sakabes bufera ass augstums virs sliežu galviņas virsmas līmeņa ir:
9.1. ne mazāks par 550 mm un ne lielāks par 640 mm – vilces līdzekļiem;
9.2. ne mazāks par 510 mm un ne lielāks par 685 mm vagoniem.
10. Ritekļu augstuma starpība starp sakabju gareniskajām asīm nepārsniedz 75 mm.
11. Aizliegts izmantot ritekli, ja sakabes iekārtai ir plaisa vai sakabes mehānisma detaļas lūzums.
12. Ritekļa riteņpāri atbilst riteņpāru formēšanas, apskates, remonta un uzturēšanas tehniskajām prasībām. Ritekļa ekspluatācijā tiek nodrošināts, ka riteņpārim nav:
12.1. plaisu jebkurā ass daļā, riteņa lokā, diskā vai rumbā;
12.2. bandāžas atslābuma uz riteņa diska;
12.3. riteņa rumbas atslābuma uz riteņpāra ass vai viengabalvelmējuma riteņa atslābuma uz ass;
12.4. zobrata atslābuma uz ass vai atslābuma vilces piedziņas pirksta riteņa diska urbumā;
12.5. riteņa rumbas nobīdes uz riteņpāra ass.
13. Aizliegts izmantot ritekļus, ja:
13.1. attālums starp nenoslogota riteņpāra riteņu iekšējām šķautnēm:
13.1.1. lokomotīvei un motorvagonu ritošajam sastāvam lielāks par 688 mm vai mazāks par 682 mm;
13.1.2. pasažieru vagonam, kravas vagonam, sliežu motortransportam:
13.1.2.1. riteņpārim ar riteņa bandāžas (apmales) platumu 100 mm un 115 mm – lielāks par 688 mm vai mazāks par 682 mm;
13.1.2.2. riteņpārim ar riteņa bandāžas (apmales) platumu no 90 mm līdz 100 mm – lielāks par 691 mm vai mazāks par 687 mm;
13.2. uzmalas biezums (mērot 11 mm attālumā no uzmalas virsējās šķautnes):
13.2.1. lokomotīvei un motorvagonu ritošajam sastāvam lielāks par 25 mm vai mazāks par 20 mm (tvaika lokomotīves riteņpāriem ar samazinātu uzmalas augstumu – mazāks par 9 mm);
13.2.2. pasažieru vagonam, kravas vagonam, sliežu motortransportam lielāks par 25 mm vai mazāks par 16 mm (riteņpārim ar riteņa bandāžas (apmales) platumu no 90 mm līdz 100 mm – mazāks par 20 mm);
13.3. bandāžas, viengabalvelmējuma riteņa loka biezums:
13.3.1. lokomotīvei un motorvagonu ritošajam sastāvam:
13.3.1.1. dīzeļlokomotīvēm, ja ir bandāžas, – 29 mm un mazāks, ja viengabalvelmējuma – 19 mm un mazāks;
13.3.1.2. tvaika lokomotīvēm – ja riteņa diametrs ir 600 mm – 29 mm un mazāks; ja riteņa diametrs ir 800 mm – 30 mm un mazāks;
13.3.2. pasažieru vagonam – 19 mm un mazāks;
13.3.3. kravas vagonam, sliežu motortransportam – 16 mm un mazāks;
13.4. velšanās loka nodilums lielāks par 7 mm;
13.5. vietējā vai vispārējā bandāžas vai viengabalvelmējuma riteņa loka paplašināšanās vairāk par 5 mm;
13.6. izdrupums, dobums vai iespiedums uz velšanās virsmas:
13.6.1. lokomotīvei un motorvagonu ritošajam sastāvam:
13.6.1.1. viengabalvelmējuma – dziļāks par 2 mm vai garāks par 25 mm;
13.6.1.2. bandāžas – nav pieļaujams;
13.6.2. pasažieru vagonam:
13.6.2.1. riteņpāriem ar bandāžas vai viengabalvelmējuma riteņa loka biezumu 30 mm un vairāk – dziļāks par 10 mm vai garāks par 25 mm;
13.6.2.2. riteņpāriem ar bandāžas vai viengabalvelmējuma riteņa loka biezumu līdz 30 mm – dziļāks par 5 mm vai garāks par 25 mm;
13.6.3. kravas vagonam, sliežu motortransportam:
13.6.3.1. riteņpāriem ar bandāžas vai viengabalvelmējuma riteņa loka biezumu 30 mm un vairāk – dziļāks par 10 mm vai garāks par 25 mm;
13.6.3.2. riteņpāriem ar bandāžas vai viengabalvelmējuma riteņa loka biezumu līdz 30 mm – dziļāks par 5 mm vai garāks par 25 mm;
13.7. izrāvums vai uzmetinājums velšanās loka virsmā:
13.7.1. lokomotīvei un motorvagonu ritošajam sastāvam:
13.7.1.1. ar bukšu rullīšu gultņiem – lielāks par 0,7 mm;
13.7.1.2. ar slīdgultņiem – lielāks par 1 mm;
13.7.2. pasažieru vagonam, kravas vagonam, sliežu motortransportam:
13.7.2.1. ar bukšu rullīšu gultņiem – lielāks par 1 mm;
13.7.2.2. ar slīdgultņiem – lielāks par 2 mm;
13.8. uzmalas vertikālais nogriezums augstumā lielāks par 15 mm.