23-TA-376: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 249. punkts paredz pilnveidot ārpusģimenes aprūpē esošo bērnu atbalsta sistēmu, turpināt deinstitucionalizācijas procesu bez vecāku gādības palikušu bērnu un jauniešu pārejai no aprūpes institūcijām uz aprūpi ģimenēs, attīstot kvalitatīvu audžuģimeņu institūtu, kā arī ieviest ģimeniskai videi pietuvinātus sociālos pakalpojumus bērniem ar smagiem funkcionāliem traucējumiem.
Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi"" (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāts atbilstoši 2023. gada budžeta sagatavošanas procesā atbalstītajiem prioritārajiem pasākumiem, kam attiecīgi finansējums ir atbalstīts likumā "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam".
Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi"" (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāts atbilstoši 2023. gada budžeta sagatavošanas procesā atbalstītajiem prioritārajiem pasākumiem, kam attiecīgi finansējums ir atbalstīts likumā "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, paplašinot ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra (turpmāk – atbalsts centrs) pakalpojumu klāstu - nodrošināt mācības arī aizbildņiem, sagatavot un iesniegt bāriņtiesā adoptētāja raksturojumu un informāciju par mācību programmas apguvi, turpināt nodrošināt sociālā darbinieka konsultācijas aizbildņiem un adoptētājiem, kā arī palielinot atbalsta centru administrēšanas izdevumus, lai segtu energoresursu sadārdzinājumu un kopējo inflāciju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Apvienoto Nāciju Organizācijas (turpmāk – ANO) Bērnu tiesību komiteja 2016. gada ieteikumos Latvijai par ANO Bērnu tiesību konvencijas izpildi ģimenes vides un alternatīvās aprūpes attīstības jomā atzinīgi novērtē to, ka samazinās bērnu skaits, kuri tiek ievietoti bērnu aprūpes iestādēs, bet tomēr pauž bažas par samērā lēnu audžuģimeņu tīkla attīstību Latvijā (1 115 bērni audžuģimenēs 2012. gadā, savukārt 1 224 bērni 2014. gadā). ANO Bērnu tiesību komisija iesaka nostiprināt audžuģimenes aprūpes sistēmu, lai samazinātu bērnu nonākšanu bērnu aprūpes iestādēs un nostiprinātu valsts un pašvaldības iestāžu lomu un atbildību bērnu aprūpes jautājumos. Gan Latvijas Nacionālās attīstības plānā 2021.- 2027. gadam, gan Labklājības ministrijas izstrādātā un valdības apstiprinātā “Koncepcija par adopcijas un ārpusģimenes aprūpes sistēmu pilnveidošanu”, gan Rīcības plānā deinstitucionalizācijas īstenošanai dokumentos norādīts uz nepieciešamību nodrošināt pēc iespējas ģimeniskai videi pietuvinātu ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu pieejamību bērniem, kuri tiek šķirti no ģimenes, tādējādi mazinot to bērnu skaitu, kuri tiek ievietoti bērnu aprūpes iestādēs.
Bērnu tiesību aizsardzības likuma (turpmāk - BTAL) 27. pants paredz, ka, šķirot bērnu no ģimenes, viņam tiek nodrošināta ārpusģimenes aprūpe pie aizbildņa, audžuģimenē vai bērnu aprūpes iestādē. Primāri bērnam tiek nodrošināta iespēja augt pie aizbildņa vai audžuģimenē, un ārpusģimenes aprūpi bērnu aprūpes iestādē nodrošina, ja konkrētajam bērnam aprūpe pie aizbildņa vai audžuģimenē nav iespējama.
2018. gada 1. jūlijā stājās spēkā grozījumi BTAL un Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumi Nr.355 „Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi” (turpmāk – Atbalsta centra noteikumi), paredzot ieviest ārpusģimenes aprūpes atbalsta centrus ar mērķi nodrošināt atbalstu ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanā, t.i., nodrošināt pasākumu kopumu, kas veicina bez vecāku gādības palikušu bērnu labklājību, drošību, patstāvību, kā arī audžuģimeņu, jo īpaši specializēto audžuģimeņu, un adoptētāju, aizbildņu un viesģimeņu skaita pieaugumu. Atbilstoši BTAL, Atbalsta centra noteikumiem un Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumiem Nr. 667 “Adopcijas kārtība” audžuģimenes un adoptētāji apgūst mācību programmu, ko nodrošina atbalsta centri, atbilstoši ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekciju (turpmāk - VBTAI) saskaņotajai mācību programmai. Līdz ar to normatīvie akti paredz audžuģimenēm un adoptētājiem obligātu pienākumu apgūt mācības un šo mācību programmu prasības ir apstiprinātas ar Ministru kabineta noteikumiem, savukārt attiecībā uz aizbildņiem mācību programmas apgūšana ir brīvprātīga, proti, atbilstoši BTAL 35. panta otrajai daļai, pašvaldība sava budžeta līdzekļu ietvaros nodrošina aizbildņu apmācību. 2023. gada 17. februārī Saeima 1. lasījumā atbalstīja grozījumus BTAL, kuros noteikts, ka aizbildnim būs obligāta apmācība un, ka kārtību, kādā apgūstama un saskaņojama aizbildņu mācību programma, kā arī prasības mācību programmas saturam un kritērijus tās izstrādei nosaka Ministru kabinets.
2018. gada 26. jūnija noteikumi Nr.354 "Audžuģimeņu noteikumi" (turpmāk - Audžuģimeņu noteikumi) un Atbalsta centra noteikumi nosaka, ka audžuģimenes un specializētās audžuģimenes atbalsta centrā var saņemt sociālā darbinieka un psihologa konsultācijas, savukārt, Atbalsta centra noteikumi nosaka, ka atbalsta centri aizbildņiem un adoptētājiem laika periodā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2023.gada 31.martam nodrošina sociālā darbinieka konsultācijas. 2022. gadā 469 sociālā darbinieka konsultācijas sniegtas adoptētājiem un 1197 – aizbildņiem, kopumā nodrošinot 1666 konsultācijas, kas nozīmē, ka šādas konsultācijas tiek atzītas par nepieciešamām, noderīgām un tās ir nepieciešams nodrošināt arī turpmāk. Saskaņā ar valsts pārvaldes deleģēto uzdevumu veikšanas līguma nosacījumiem, kas noslēgti starp ministriju un atbalsta centriem, vienas speciālista darba stundas cena nepārsniedz 23,40 euro, tai skaitā atalgojums nepārsniedz 18,86 euro un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, ja tādas tiek veiktas, nepārsniedz 4,54 euro. Patēriņa cenu pārmaiņas 2023. gada februārī, salīdzinot ar 2018. gada jūliju, kad stājās spēkā tiesiskais regulējums par atbalsta centru ieviešanu un to sniegto pakalpojumu nodrošināšanu, ir 35.2%. Taču atbalsta centru speciālistu atalgojums nav pārskatīts kopš 2018. gada, un tas ir zemāks par valstī pastāvošo speciālistu atalgojumu, līdz ar ko nav konkurētspējīgs un ir palielināms.
Potenciālajām audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm pēc mācību programmas apguves atbalsta centri sagatavo raksturojumu un informāciju par mācību programmas apguvi iesniegšanai bāriņtiesā. Savukārt par potenciālajiem adoptētājiem šāda informācija netiek sagatavota, bet būtu nepieciešama un palīdzoša bāriņtiesām lēmuma pieņemšanai.
Lai atbalsta centri varētu sniegt psihosociālo atbalstu audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm, valsts ir paredzējusi finansējuma grozu pakalpojumu sniegšanai par audžuģimeni, ar kuru noslēgta vienošanās. Atbalsta centri finansējumu par audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm var saņemt tikai par aktīvajām audžuģimenēm, proti, par ģimenēm, kuras ir uzņēmušas savā aprūpē bāreni vai bez vecāku gādības palikušo bērnu (turpmāk – bērns), vai nav pagājuši vairāk kā trīs mēneši kopš bērns pēdējo reizi bijis audžuģimenē, vai arī trīs mēnešus kopš bāriņtiesas lēmuma pieņemšanas par statusa piešķiršanu audžuģimenei. Audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm paredzētajā finansējumā ir iekļauti izdevumi, kuri ir attiecināmi arī uz potenciālajām audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm – sociālā darbinieka konsultācijas, psihologa konsultācijas, psihologa atzinuma un raksturojuma sagatavošana iesniegšanai bāriņtiesā. Atbalsta centriem par iepriekš minētajiem pakalpojumiem tiek aprēķinātas administrēšanas izmaksas – līdz 10% par sniegtajiem pakalpojumiem un 3% par atlīdzības aprēķināšanu un izmaksu specializētajām audžuģimenēm par pienākumu pildīšanu. Cenu pieaugumu kāpums visiem energoresursiem pēdējā gada laikā ir bijis ārkārtējs. Cenas ir būtiski pieaugušas visiem komunālajiem izdevumiem. Arvien grūtāk iestādēm ir norēķināties par minētajiem pakalpojumiem, ņemot vērā vispārējo komunālo izdevumu straujo sadārdzinājumu. Lai mazinātu riskus, ka atbalsta centri nespēj apmaksāt ar komunālajiem pakalpojumiem saistītos rēķinus, kā rezultātā atbalsta centru sniegtie pakalpojumi varētu tikt ierobežoti vai pārtraukti, Ministru kabineta 2022. gada 4. oktobra un 2022. gada 20. decembra “Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi" paredzēja laika posmā no 2022. gada 1. septembra līdz 2023. gada 30. aprīlim kompensēt energoresursu sadārdzinājumu ne vairāk kā 300 euro mēnesī. Taču, pamatojoties uz energoresursu strauju cenu kāpumu, ir nepieciešams noteikt atbalsta pasākumus, kas mazina strauji pieaugušo energoresursu cenu izraisīto negatīvo ietekmi uz atbalsta centru pilnvērtīgu darbību, lai veicinātu atbalsta centru darbību un nodrošinātu, ka pakalpojums tiek sniegts labā kvalitātē ģimenēm, kuras uzņem savā aprūpē ārpusģimenes aprūpē esošus bērnus un tajās ievietotajiem bērniem. Šobrīd Labklājības ministrijā reģistrēti 12 atbalsta centri, kuriem jānodrošina pasākumu kopums, kas veicina bez vecāku gādības palikušu bērnu labklājību, drošību, patstāvību, kā arī audžuģimeņu, jo īpaši specializēto audžuģimeņu un adoptētāju, aizbildņu un viesģimeņu skaita pieaugumu.
Bērnu tiesību aizsardzības likuma (turpmāk - BTAL) 27. pants paredz, ka, šķirot bērnu no ģimenes, viņam tiek nodrošināta ārpusģimenes aprūpe pie aizbildņa, audžuģimenē vai bērnu aprūpes iestādē. Primāri bērnam tiek nodrošināta iespēja augt pie aizbildņa vai audžuģimenē, un ārpusģimenes aprūpi bērnu aprūpes iestādē nodrošina, ja konkrētajam bērnam aprūpe pie aizbildņa vai audžuģimenē nav iespējama.
2018. gada 1. jūlijā stājās spēkā grozījumi BTAL un Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumi Nr.355 „Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi” (turpmāk – Atbalsta centra noteikumi), paredzot ieviest ārpusģimenes aprūpes atbalsta centrus ar mērķi nodrošināt atbalstu ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanā, t.i., nodrošināt pasākumu kopumu, kas veicina bez vecāku gādības palikušu bērnu labklājību, drošību, patstāvību, kā arī audžuģimeņu, jo īpaši specializēto audžuģimeņu, un adoptētāju, aizbildņu un viesģimeņu skaita pieaugumu. Atbilstoši BTAL, Atbalsta centra noteikumiem un Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumiem Nr. 667 “Adopcijas kārtība” audžuģimenes un adoptētāji apgūst mācību programmu, ko nodrošina atbalsta centri, atbilstoši ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekciju (turpmāk - VBTAI) saskaņotajai mācību programmai. Līdz ar to normatīvie akti paredz audžuģimenēm un adoptētājiem obligātu pienākumu apgūt mācības un šo mācību programmu prasības ir apstiprinātas ar Ministru kabineta noteikumiem, savukārt attiecībā uz aizbildņiem mācību programmas apgūšana ir brīvprātīga, proti, atbilstoši BTAL 35. panta otrajai daļai, pašvaldība sava budžeta līdzekļu ietvaros nodrošina aizbildņu apmācību. 2023. gada 17. februārī Saeima 1. lasījumā atbalstīja grozījumus BTAL, kuros noteikts, ka aizbildnim būs obligāta apmācība un, ka kārtību, kādā apgūstama un saskaņojama aizbildņu mācību programma, kā arī prasības mācību programmas saturam un kritērijus tās izstrādei nosaka Ministru kabinets.
2018. gada 26. jūnija noteikumi Nr.354 "Audžuģimeņu noteikumi" (turpmāk - Audžuģimeņu noteikumi) un Atbalsta centra noteikumi nosaka, ka audžuģimenes un specializētās audžuģimenes atbalsta centrā var saņemt sociālā darbinieka un psihologa konsultācijas, savukārt, Atbalsta centra noteikumi nosaka, ka atbalsta centri aizbildņiem un adoptētājiem laika periodā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2023.gada 31.martam nodrošina sociālā darbinieka konsultācijas. 2022. gadā 469 sociālā darbinieka konsultācijas sniegtas adoptētājiem un 1197 – aizbildņiem, kopumā nodrošinot 1666 konsultācijas, kas nozīmē, ka šādas konsultācijas tiek atzītas par nepieciešamām, noderīgām un tās ir nepieciešams nodrošināt arī turpmāk. Saskaņā ar valsts pārvaldes deleģēto uzdevumu veikšanas līguma nosacījumiem, kas noslēgti starp ministriju un atbalsta centriem, vienas speciālista darba stundas cena nepārsniedz 23,40 euro, tai skaitā atalgojums nepārsniedz 18,86 euro un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, ja tādas tiek veiktas, nepārsniedz 4,54 euro. Patēriņa cenu pārmaiņas 2023. gada februārī, salīdzinot ar 2018. gada jūliju, kad stājās spēkā tiesiskais regulējums par atbalsta centru ieviešanu un to sniegto pakalpojumu nodrošināšanu, ir 35.2%. Taču atbalsta centru speciālistu atalgojums nav pārskatīts kopš 2018. gada, un tas ir zemāks par valstī pastāvošo speciālistu atalgojumu, līdz ar ko nav konkurētspējīgs un ir palielināms.
Potenciālajām audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm pēc mācību programmas apguves atbalsta centri sagatavo raksturojumu un informāciju par mācību programmas apguvi iesniegšanai bāriņtiesā. Savukārt par potenciālajiem adoptētājiem šāda informācija netiek sagatavota, bet būtu nepieciešama un palīdzoša bāriņtiesām lēmuma pieņemšanai.
Lai atbalsta centri varētu sniegt psihosociālo atbalstu audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm, valsts ir paredzējusi finansējuma grozu pakalpojumu sniegšanai par audžuģimeni, ar kuru noslēgta vienošanās. Atbalsta centri finansējumu par audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm var saņemt tikai par aktīvajām audžuģimenēm, proti, par ģimenēm, kuras ir uzņēmušas savā aprūpē bāreni vai bez vecāku gādības palikušo bērnu (turpmāk – bērns), vai nav pagājuši vairāk kā trīs mēneši kopš bērns pēdējo reizi bijis audžuģimenē, vai arī trīs mēnešus kopš bāriņtiesas lēmuma pieņemšanas par statusa piešķiršanu audžuģimenei. Audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm paredzētajā finansējumā ir iekļauti izdevumi, kuri ir attiecināmi arī uz potenciālajām audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm – sociālā darbinieka konsultācijas, psihologa konsultācijas, psihologa atzinuma un raksturojuma sagatavošana iesniegšanai bāriņtiesā. Atbalsta centriem par iepriekš minētajiem pakalpojumiem tiek aprēķinātas administrēšanas izmaksas – līdz 10% par sniegtajiem pakalpojumiem un 3% par atlīdzības aprēķināšanu un izmaksu specializētajām audžuģimenēm par pienākumu pildīšanu. Cenu pieaugumu kāpums visiem energoresursiem pēdējā gada laikā ir bijis ārkārtējs. Cenas ir būtiski pieaugušas visiem komunālajiem izdevumiem. Arvien grūtāk iestādēm ir norēķināties par minētajiem pakalpojumiem, ņemot vērā vispārējo komunālo izdevumu straujo sadārdzinājumu. Lai mazinātu riskus, ka atbalsta centri nespēj apmaksāt ar komunālajiem pakalpojumiem saistītos rēķinus, kā rezultātā atbalsta centru sniegtie pakalpojumi varētu tikt ierobežoti vai pārtraukti, Ministru kabineta 2022. gada 4. oktobra un 2022. gada 20. decembra “Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi" paredzēja laika posmā no 2022. gada 1. septembra līdz 2023. gada 30. aprīlim kompensēt energoresursu sadārdzinājumu ne vairāk kā 300 euro mēnesī. Taču, pamatojoties uz energoresursu strauju cenu kāpumu, ir nepieciešams noteikt atbalsta pasākumus, kas mazina strauji pieaugušo energoresursu cenu izraisīto negatīvo ietekmi uz atbalsta centru pilnvērtīgu darbību, lai veicinātu atbalsta centru darbību un nodrošinātu, ka pakalpojums tiek sniegts labā kvalitātē ģimenēm, kuras uzņem savā aprūpē ārpusģimenes aprūpē esošus bērnus un tajās ievietotajiem bērniem. Šobrīd Labklājības ministrijā reģistrēti 12 atbalsta centri, kuriem jānodrošina pasākumu kopums, kas veicina bez vecāku gādības palikušu bērnu labklājību, drošību, patstāvību, kā arī audžuģimeņu, jo īpaši specializēto audžuģimeņu un adoptētāju, aizbildņu un viesģimeņu skaita pieaugumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2022. gada 29. novembra sēdē tika apstiprināts informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem specializēto audžuģimeņu un ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru darbības uzlabošanai”. Tajā ietverti priekšlikumi par nepieciešamajiem pasākumiem, lai veicinātu specializēto audžuģimeņu attīstību un uzlabotu atbalsta centru sniegto pakalpojumu kvalitāti. Informatīvā ziņojumā izstrādes procesā, darba grupa, kuras uzdevumi bija nodrošināt vienotu specializēto audžuģimeņu un ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru darbības praksi, pārraudzību un sniegt priekšlikumus specializēto audžuģimeņu un ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru darbības prakses nodrošināšanai, izvērtēja atbalsta centra sniegtos pakalpojumus. Darba grupā atbalsta centra speciālisti norādīja, ka gan aizbildņiem, gan adoptētājiem nepieciešams tāds pats atbalsts kā audžuģimenēm. Aizbildņi un adoptētāji, tāpat kā audžuģimenes savā aprūpē uzņem ārpusģimenes aprūpē esošos bērnus. Ārpusģimenes aprūpē esošais bērns ir piedzīvojis traumatisku pieredzi, tiekot šķirts no bioloģiskās ģimenes, tādējādi aizbildņiem un adoptētājiem laika gaitā ir nepieciešams atbalsts, padoms vai iedrošinājums problēmu risināšanā, kas saistītas ar uzņemtā bērna aprūpi. Pie atbalsta centra speciālistiem dažādu jautājumu risināšanā vēršas gan aizbildņi, gan adoptētāji. Atbalsta centra noteikumi nosaka, ka atbalsta centri aizbildņiem un adoptētājiem laika periodā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2023.gada 31.martam nodrošina sociālā darbinieka konsultācijas. 2022. gadā aizbildņiem un adoptētājiem kopumā sniegtas 1666 sociālā darbinieka konsultācijas, kas norāda uz ka šādas konsultācijas tiek atzītas par nepieciešamām, noderīgām un tās ir nepieciešams nodrošināt arī turpmāk, lai pēc iespējas savlaicīgāk novērstu konfliktsituācijas starp bērnu un aprūpētāju, nepakļaujot bērnu nevēlamam stresam un psihoemocionālai spriedzei. Vienas speciālista darba stundas cena nepārsniedz 23,40 euro, speciālistu atalgojums nav pārskatīts kopš 2018. gada un tas ir zemāks par valstī pastāvošo speciālistu atalgojumu, līdz ar ko nav konkurētspējīgs, atbalsta centriem ir grūtības piesaistīt speciālistus zemā atalgojuma dēļ.
Mācības aizbildņiem līdz šim organizē pašvaldības un šīs mācības nav obligātas. Praksē novērots, ka aizbildņiem būtu nepieciešamas apgūt papildus zināšanas bērnu aprūpē, īpaši, ja ir starppaudžu atšķirība, kas var radīt konfliktus starp aizbildni un bērnu. Tā kā atbalsta centri organizē mācības audžuģimenēm un adoptētājiem, analogi tās organizējamas arī aizbildņiem.
Bāriņtiesu rīcībā lēmuma pieņemšanai par laulāto (personas) atzīšanu par adoptētāju, ir atbalsta centru izsniegtā apliecība, par mācību programmas apguvi. No tās nav secināms vai potenciālais adoptētājs izprot mācību laika apgūto, ir motivēts un gatavs sadarboties, lūgt un pieņemt palīdzību, ja tāda būs nepieciešama bērnam ienākot ģimenē. Līdz ar to, līdzīgi kā audžuģimenēm arī potenciālajiem adoptētājiem ir nepieciešams atbalsts centru sagatavotais raksturojums un informācija par mācību programmas apguvi iesniegšanai bāriņtiesā.
2022.gadā ir noticis ievērojams cenu kāpums komunālo izdevumu sadārdzinājumā. Cenas ir pieaugušas visiem komunālajiem izdevumiem, tai skaitā elektroenerģijai vairāk kā 100%, ūdens un kanalizācijas apgādei vidējo pieaugums par 22%, siltumenerģijai 100%, atkritumu izvešanai vidēji 30%. Atbilstoši atbalsta centru sniegtajai informācijai, ņemot vērā vispārējo komunālo izdevumu straujo sadārdzinājumu, administrēšanas izdevumi 2022. gadā sasnieguši būtisku pieaugumu, tādējādi, arvien grūtāk iestādēm ir norēķināties par minētajiem pakalpojumiem. Iepriekš minētais liecina par nepieciešamību palielināt pieejamos līdzekļus administrēšanas izdevumiem, lai nodrošinātu pakalpojuma nepārtrauktību.
Mācības aizbildņiem līdz šim organizē pašvaldības un šīs mācības nav obligātas. Praksē novērots, ka aizbildņiem būtu nepieciešamas apgūt papildus zināšanas bērnu aprūpē, īpaši, ja ir starppaudžu atšķirība, kas var radīt konfliktus starp aizbildni un bērnu. Tā kā atbalsta centri organizē mācības audžuģimenēm un adoptētājiem, analogi tās organizējamas arī aizbildņiem.
Bāriņtiesu rīcībā lēmuma pieņemšanai par laulāto (personas) atzīšanu par adoptētāju, ir atbalsta centru izsniegtā apliecība, par mācību programmas apguvi. No tās nav secināms vai potenciālais adoptētājs izprot mācību laika apgūto, ir motivēts un gatavs sadarboties, lūgt un pieņemt palīdzību, ja tāda būs nepieciešama bērnam ienākot ģimenē. Līdz ar to, līdzīgi kā audžuģimenēm arī potenciālajiem adoptētājiem ir nepieciešams atbalsts centru sagatavotais raksturojums un informācija par mācību programmas apguvi iesniegšanai bāriņtiesā.
2022.gadā ir noticis ievērojams cenu kāpums komunālo izdevumu sadārdzinājumā. Cenas ir pieaugušas visiem komunālajiem izdevumiem, tai skaitā elektroenerģijai vairāk kā 100%, ūdens un kanalizācijas apgādei vidējo pieaugums par 22%, siltumenerģijai 100%, atkritumu izvešanai vidēji 30%. Atbilstoši atbalsta centru sniegtajai informācijai, ņemot vērā vispārējo komunālo izdevumu straujo sadārdzinājumu, administrēšanas izdevumi 2022. gadā sasnieguši būtisku pieaugumu, tādējādi, arvien grūtāk iestādēm ir norēķināties par minētajiem pakalpojumiem. Iepriekš minētais liecina par nepieciešamību palielināt pieejamos līdzekļus administrēšanas izdevumiem, lai nodrošinātu pakalpojuma nepārtrauktību.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu vienlīdzīgu pieeju mācību apgūšanā ārpusģimenes aprūpes nodrošinātājiem, noteikumu projekts paredz, ka aizbildņiem mācību programmu, kas saskaņota ar inspekciju, apgūšanu nodrošinās atbalsta centri. Saskaņā ar grozījumiem BTAL (pieņemti Saeimā 08.03.2023.) no 2023. gada 1. aprīļa stāsies spēkā regulējums par pienākumu aizbildņiem obligāti apgūt mācību programmu, savukārt Ministru kabinetam ir dots deleģējums noteikt kārtību, kādā apgūstama un saskaņojama aizbildņu mācību programma, kā arī prasības mācību programmas saturam un kritērijus tās izstrādei. Tādējādi ministrija ir izstrādājusi arī jaunu Ministru kabineta noteikumu projektu "Noteikumi par aizbildņu mācību programmu" (23-TA-348), kas stātos spēkā 2023. gada 1. aprīlī. Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams savstarpēji saskaņot normu spēkā stāšanos, proti, līdz ar to arī šajā noteikumu projektā ietvertajai normai, ka atbalsta centri nodrošina mācības aizbildņiem, ir jāstājas spēkā 2023. gada 1. aprīlī.
Atbalsta centra noteikumi nosaka, ka atbalsta centri aizbildņiem un adoptētājiem laika periodā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2023.gada 31.martam nodrošina sociālā darbinieka konsultācijas. Lai arī turpmāk nodrošinātu atbalstu aizbildņu un adoptētāju ģimenēm noteikumu projekts paredz sociālā darbinieka konsultācijas aizbildņiem un adoptētājiem (līdz 10 konsultācijām gadā vienai ģimenei). Tādējādi tiks nodrošināts, ka aizbildņi un adoptētāji varēs turpināt saņemt sociālā darbinieka konsultācijas dažādu jautājumu risināšanā, nepieciešamības gadījumā sniedzot tūlītēju atbalstu, lai stiprinātu ģimenes, palīdzētu rast risinājumus problēmsituācijām, kā arī veicinot aizbildņu un adoptētāju sadarbību ar valsts, pašvaldības iestādēm un nevalstiskajām organizācijām, kas vistiešākā mērā radīs papildus drošību bērnam palikt ģimenē, nemainot piesaistes personu un aprūpētāju. Lai nodrošinātu sociālā darbinieka sniegto konsultāciju nepārtrauktību, tiek noteikts, ka norma stājas spēkā 2023. gada 1. aprīlī, tai skaitā grozījumiem attiecībā par kārtību, kādā iesniedzams pārskats par sociālā darbinieka pakalpojuma sniegšanu. Savukārt, lai atbalsta centri varētu piesaistīt speciālistus, tādejādi nodrošinot profesionāļu pieejamību, lai sniegtu atbalstu audžuģimenēm un tajās ievietotajiem bērniem, vienas speciālista darba stundas cena ir palielināma no 23,40 euro līdz 35,00 euro, tai skaitā darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, ja tādas tiek veiktas.
Lai bāriņtiesām būtu pieejama pilnvērtīgāka informācija par potenciālajiem adoptētajiem, pirms lēmuma par atzīšanu par adoptētājiem pieņemšanas, līdzīgi kā potenciālajām audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm, noteikumu projekts paredz, ka pēc mācību programmas apguves atbalsta centri sagatavos potenciālo adoptētāju raksturojumu un informāciju par mācību programmas apguvi iesniegšanai bāriņtiesā. Bāriņtiesa, izvērtējot atbalsta centra sagatavoto potenciālo adoptētāju raksturojumu, kurā iekļauta informācija par atbalsta centra sadarbību ar adoptētāju, apmeklētajām grupu nodarbībām, saņemto psihosociālo atbalstu (sociālā darbinieka, psihologa un citu speciālistu konsultācijas), atbalsta centra psihologa atzinumu un informāciju par adoptētāju mācību programmas apguvi, kā arī veicot pārrunas ar laulātajiem (personu) par tās motivāciju un gatavību iegūt adoptētāju statusu, pieņem lēmumu par adoptētāja statusa piešķiršanu, maksimāli izslēdzot iespēju, ka adoptētāji nav teorētiski sagatavoti bērna aprūpei.
Lai mazinātu riskus, ka atbalsta centri nespēj apmaksāt ar komunālajiem pakalpojumiem saistītos rēķinus, kā rezultātā atbalsta centru sniegtie pakalpojumi varētu tikt ierobežoti vai pārtraukti, noteikumu projekts paredz palielināt administrēšanas izdevumus līdz 20% par atbalsta centra sniegtajiem pakalpojumiem un administrēšanas izdevumus līdz 10%, par specializēto audžuģimeņu atlīdzības izmaksu audžuģimeņu un specializēto audžuģimeņu finansējuma groza apmēru attiecībā uz atbalsta centru piesaistītajiem speciālistiem un degvielas izdevumiem, ņemot vērā inflāciju un energoresursu sadārdzinājumu. Tai pat laikā, sakarā ar finansējuma groza pārrēķinu atbalsta centram par sniegto atbalstu (vienas konsultācijas cenas pieaugums atbalsta centra darbiniekam un speciālistam, kas nav atbalsta centra darbinieks) ir palielināmi administrēšanas izdevumi no 10% uz 20%. Tā kā Ministru kabineta 2022. gada 4. oktobra un 2022. gada 20. decembra “Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi" paredzēja laika posmā no 2022. gada 1. septembra līdz 2023. gada 30. aprīlim kompensēt energoresursu sadārdzinājumu ne vairāk kā 300 euro mēnesī un anotācijā tika norādīts, ka 2023. gadā nav plānots kompensēt energoresursu sadārdzinājumu, jo Labklājības ministrijas sagatavotajā pieprasījumā prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam atbalsta centriem paredzēts ar atbalsta centra sniegto pakalpojuma nodrošināšanu saistīto administrēšanas izdevumu palielinājums līdz 20 % (no 10 %), un specializētajām audžuģimenēm (atlīdzības nodrošināšanai) līdz 10 % (no 3%), kas tika atbalstīti likumā "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam". Līdz ar to ir svītrojams atbalsta centru noteikumu 28. punkts, tā kā pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās, atbalsta centriem būs iespēja administrēšanas izdevumu pieaugumu kompensēt plānotā budžeta ietvaros.
Noteikumu projektā paredzētā administrēšanas izdevumu palielināšana ir atbilstoša 2023. gada budžeta sagatavošanas procesā atbalstītajiem prioritārajiem pasākumiem, kam attiecīgi finansējums ir atbalstīts likumā "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam", līdz ar ko grozījumi noteikumu projekta 22.punktā stājas spēkā vispārējā kārtībā. Valsts pārvaldes deleģēto uzdevumu veikšanas līgumos un vienošanās par līguma grozījumiem, kas noslēgtas starp ministriju un atbalsta centriem, norādītas gan procentu likmes, kas paredzētas administrēšanas izdevumiem, gan viena speciālista maksimālā konsultācijas cena, līdz ar ko ir nepieciešams veikt grozījumus noslēgtajos līgumos. Tā kā vienošanās par līguma grozījumiem, kas nepieciešami veikt pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās, pašlaik jau ir izstrādāti un to savstarpēja noslēgšana iespējama īsā laika periodā, noteikumu projektā nav nepieciešams paredzēt pārejas periodu, jo vienošanos iespējams noslēgt vienlaicīgi ar noteikumu projekta spēkā stāšanos.
Atbalsta centra noteikumi nosaka, ka atbalsta centri aizbildņiem un adoptētājiem laika periodā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2023.gada 31.martam nodrošina sociālā darbinieka konsultācijas. Lai arī turpmāk nodrošinātu atbalstu aizbildņu un adoptētāju ģimenēm noteikumu projekts paredz sociālā darbinieka konsultācijas aizbildņiem un adoptētājiem (līdz 10 konsultācijām gadā vienai ģimenei). Tādējādi tiks nodrošināts, ka aizbildņi un adoptētāji varēs turpināt saņemt sociālā darbinieka konsultācijas dažādu jautājumu risināšanā, nepieciešamības gadījumā sniedzot tūlītēju atbalstu, lai stiprinātu ģimenes, palīdzētu rast risinājumus problēmsituācijām, kā arī veicinot aizbildņu un adoptētāju sadarbību ar valsts, pašvaldības iestādēm un nevalstiskajām organizācijām, kas vistiešākā mērā radīs papildus drošību bērnam palikt ģimenē, nemainot piesaistes personu un aprūpētāju. Lai nodrošinātu sociālā darbinieka sniegto konsultāciju nepārtrauktību, tiek noteikts, ka norma stājas spēkā 2023. gada 1. aprīlī, tai skaitā grozījumiem attiecībā par kārtību, kādā iesniedzams pārskats par sociālā darbinieka pakalpojuma sniegšanu. Savukārt, lai atbalsta centri varētu piesaistīt speciālistus, tādejādi nodrošinot profesionāļu pieejamību, lai sniegtu atbalstu audžuģimenēm un tajās ievietotajiem bērniem, vienas speciālista darba stundas cena ir palielināma no 23,40 euro līdz 35,00 euro, tai skaitā darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, ja tādas tiek veiktas.
Lai bāriņtiesām būtu pieejama pilnvērtīgāka informācija par potenciālajiem adoptētajiem, pirms lēmuma par atzīšanu par adoptētājiem pieņemšanas, līdzīgi kā potenciālajām audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm, noteikumu projekts paredz, ka pēc mācību programmas apguves atbalsta centri sagatavos potenciālo adoptētāju raksturojumu un informāciju par mācību programmas apguvi iesniegšanai bāriņtiesā. Bāriņtiesa, izvērtējot atbalsta centra sagatavoto potenciālo adoptētāju raksturojumu, kurā iekļauta informācija par atbalsta centra sadarbību ar adoptētāju, apmeklētajām grupu nodarbībām, saņemto psihosociālo atbalstu (sociālā darbinieka, psihologa un citu speciālistu konsultācijas), atbalsta centra psihologa atzinumu un informāciju par adoptētāju mācību programmas apguvi, kā arī veicot pārrunas ar laulātajiem (personu) par tās motivāciju un gatavību iegūt adoptētāju statusu, pieņem lēmumu par adoptētāja statusa piešķiršanu, maksimāli izslēdzot iespēju, ka adoptētāji nav teorētiski sagatavoti bērna aprūpei.
Lai mazinātu riskus, ka atbalsta centri nespēj apmaksāt ar komunālajiem pakalpojumiem saistītos rēķinus, kā rezultātā atbalsta centru sniegtie pakalpojumi varētu tikt ierobežoti vai pārtraukti, noteikumu projekts paredz palielināt administrēšanas izdevumus līdz 20% par atbalsta centra sniegtajiem pakalpojumiem un administrēšanas izdevumus līdz 10%, par specializēto audžuģimeņu atlīdzības izmaksu audžuģimeņu un specializēto audžuģimeņu finansējuma groza apmēru attiecībā uz atbalsta centru piesaistītajiem speciālistiem un degvielas izdevumiem, ņemot vērā inflāciju un energoresursu sadārdzinājumu. Tai pat laikā, sakarā ar finansējuma groza pārrēķinu atbalsta centram par sniegto atbalstu (vienas konsultācijas cenas pieaugums atbalsta centra darbiniekam un speciālistam, kas nav atbalsta centra darbinieks) ir palielināmi administrēšanas izdevumi no 10% uz 20%. Tā kā Ministru kabineta 2022. gada 4. oktobra un 2022. gada 20. decembra “Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi" paredzēja laika posmā no 2022. gada 1. septembra līdz 2023. gada 30. aprīlim kompensēt energoresursu sadārdzinājumu ne vairāk kā 300 euro mēnesī un anotācijā tika norādīts, ka 2023. gadā nav plānots kompensēt energoresursu sadārdzinājumu, jo Labklājības ministrijas sagatavotajā pieprasījumā prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam atbalsta centriem paredzēts ar atbalsta centra sniegto pakalpojuma nodrošināšanu saistīto administrēšanas izdevumu palielinājums līdz 20 % (no 10 %), un specializētajām audžuģimenēm (atlīdzības nodrošināšanai) līdz 10 % (no 3%), kas tika atbalstīti likumā "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam". Līdz ar to ir svītrojams atbalsta centru noteikumu 28. punkts, tā kā pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās, atbalsta centriem būs iespēja administrēšanas izdevumu pieaugumu kompensēt plānotā budžeta ietvaros.
Noteikumu projektā paredzētā administrēšanas izdevumu palielināšana ir atbilstoša 2023. gada budžeta sagatavošanas procesā atbalstītajiem prioritārajiem pasākumiem, kam attiecīgi finansējums ir atbalstīts likumā "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam", līdz ar ko grozījumi noteikumu projekta 22.punktā stājas spēkā vispārējā kārtībā. Valsts pārvaldes deleģēto uzdevumu veikšanas līgumos un vienošanās par līguma grozījumiem, kas noslēgtas starp ministriju un atbalsta centriem, norādītas gan procentu likmes, kas paredzētas administrēšanas izdevumiem, gan viena speciālista maksimālā konsultācijas cena, līdz ar ko ir nepieciešams veikt grozījumus noslēgtajos līgumos. Tā kā vienošanās par līguma grozījumiem, kas nepieciešami veikt pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās, pašlaik jau ir izstrādāti un to savstarpēja noslēgšana iespējama īsā laika periodā, noteikumu projektā nav nepieciešams paredzēt pārejas periodu, jo vienošanos iespējams noslēgt vienlaicīgi ar noteikumu projekta spēkā stāšanos.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Aizbildnis, adoptētājs
Ietekmes apraksts
Aizbildņi un adoptētāji, kā arī šajās ģimenēs ievietotie bērni.
2021.gada 31.decembrī ārpusģimenes aprūpē atradās 5910 bērni, no tiem 3983 bērniem bija iecelti 3175 aizbildņi. Ik gadu tiek adoptēti aptuveni 120 bērni.
Sociālā darbinieka konsultācijas sniegs plašāku atbalstu aizbildņu un adoptētāju ģimenēm, tādējādi nodrošinot iespēju rast risinājumu dažādām problēmsituācijām atbalsta centrā, ņemto vērā, ka aizbildņiem un adoptētājiem ir izveidojusies sadarbība ar atbalsta centriem, saņemot gan psihologa konsultācijas, gan piedaloties atbalsta grupu nodarbībās.
Aizbildņu mācības nodrošinās aizbildnim nodrošinās padziļinātu izpratni un zināšanas par bērna vecumposma attīstības īpatnībām, pozitīvu disciplinēšanu, juridiskajiem aspektiem un citu ar bērna ikdienas aprūpi saistītu zināšanu apguvi, lai pēc iespējas samazinātu aizbildnībā esošam bērnam aprūpes formas maiņu, tai skaitā ievietošanu ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā, kas nenoliedzami neatbilst bērnu labākajam interesēm.
Atbalsta centra sagatavotais adoptētāja raksturojums un informācija par mācību programmas apguvi bāriņtiesai sniegs pilnīgāku priekšstatu par adoptētāja mērķi un gatavību to sasniegt, kas ir būtiska informācija lēmuma pieņemšanā.
2021.gada 31.decembrī ārpusģimenes aprūpē atradās 5910 bērni, no tiem 3983 bērniem bija iecelti 3175 aizbildņi. Ik gadu tiek adoptēti aptuveni 120 bērni.
Sociālā darbinieka konsultācijas sniegs plašāku atbalstu aizbildņu un adoptētāju ģimenēm, tādējādi nodrošinot iespēju rast risinājumu dažādām problēmsituācijām atbalsta centrā, ņemto vērā, ka aizbildņiem un adoptētājiem ir izveidojusies sadarbība ar atbalsta centriem, saņemot gan psihologa konsultācijas, gan piedaloties atbalsta grupu nodarbībās.
Aizbildņu mācības nodrošinās aizbildnim nodrošinās padziļinātu izpratni un zināšanas par bērna vecumposma attīstības īpatnībām, pozitīvu disciplinēšanu, juridiskajiem aspektiem un citu ar bērna ikdienas aprūpi saistītu zināšanu apguvi, lai pēc iespējas samazinātu aizbildnībā esošam bērnam aprūpes formas maiņu, tai skaitā ievietošanu ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā, kas nenoliedzami neatbilst bērnu labākajam interesēm.
Atbalsta centra sagatavotais adoptētāja raksturojums un informācija par mācību programmas apguvi bāriņtiesai sniegs pilnīgāku priekšstatu par adoptētāja mērķi un gatavību to sasniegt, kas ir būtiska informācija lēmuma pieņemšanā.
Juridiskās personas
- nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
12 atbalsta centru sniegto pakalpojumu klāsts tiks palielināts, tādējādi nodrošinot plašākas atbalsta iespējas aizbildņiem un adoptētājiem un šajās ģimenēs esošajiem bērniem. Vienlaicīgi atbalsta centriem tiks palielināti administrēšanas izdevumi, lai segtu energoresursu sadārdzinājumu un kopējo inflāciju, kas nepieciešams kvalitatīva un nepārtraukta pakalpojuma sniegšanā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
3 329 979
0
3 397 985
0
3 267 348
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
3 329 979
0
3 397 985
0
3 267 348
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
3 329 979
0
3 397 985
0
3 267 348
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
3 329 979
0
3 397 985
0
3 267 348
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2023. gadā kolonnā “saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam” norādīts finansējums saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" budžeta apakšprogrammai 22.03.00 “Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei” Atbalsta centru darbības nodrošināšanai 3 329 979 euro apmērā, 2024. gadā kolonnā “saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” norādīts finansējums saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" budžeta apakšprogrammai 22.03.00 “Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei” Atbalsta centru darbības nodrošināšanai 3 397 985 euro apmērā un 2025. gadā kolonnā “saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” norādīts finansējums saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" budžeta apakšprogrammai 22.03.00 “Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei” Atbalsta centru darbības nodrošināšanai 3 267 348 euro apmērā, t.sk. papildu piešķirtais finansējums 2023.-2025.gada prioritārā pasākuma “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās” ietvaros 1 075 415 euro apmērā, t.sk.:
- 504 000 euro apmērā paredzēts sociālā darbinieka konsultāciju adoptētājiem, aizbildņiem nodrošināšanai (prioritārais pasākums 2023.-2025. gadam kartiņa Nr.18_01_P “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās”);
- 5 460 euro apmērā paredzēts raksturojuma sagatavošanai potenciālajiem adoptētājiem (prioritārais pasākums 2023.-2025. gadam kartiņa Nr.18_01_P “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās”);
- 158 187 euro apmērā paredzēts Atbalsta centru sniegto konsultāciju cenas par vienu konsultāciju pieaugumam, t.sk. administrēšanas izdevumiem 20% (prioritārais pasākums 2023.-2025. gadam kartiņa Nr.18_01_P “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās”);
- 40 042 euro apmērā paredzēts administrēšanas izdevumu palielinājumam specializētajām audžuģimenēm (atlīdzības nodrošināšanai) (prioritārais pasākums 2023.-2025. gadam kartiņa Nr.18_01_P “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās”);
- 88 448 euro apmērā paredzēts administrēšanas izdevumu palielinājumam citiem atbalsta centru pakalpojumiem (prioritārais pasākums 2023.-2025. gadam kartiņa Nr.18_01_P “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās”);
- 279 278 euro apmērā paredzēts finansējums groza pārrēķinam atbalsta centram par sniegto atbalstu audžuģimenei (prioritārais pasākums 2023.-2025. gadam kartiņa Nr.18_01_P “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās”).
Noteikumu projektā iekļautajai aizbildņu apmācībai (Metodiskā atbalsta pilnveidošanas aizbildnim (mācības) nodrošināšanai (prioritārais pasākums 2023.-2025. gadam kartiņa Nr.18_01_P “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās”)) nepieciešamais finansējums ir norādīts likuma “Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā” (23-TA-76) anotācijā:
- 2023.gadā 253 210 euro apmērā;
- 2024.gadā 321 216 euro apmērā;
- 2025.gadā 190 579 euro apmērā.
- 504 000 euro apmērā paredzēts sociālā darbinieka konsultāciju adoptētājiem, aizbildņiem nodrošināšanai (prioritārais pasākums 2023.-2025. gadam kartiņa Nr.18_01_P “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās”);
- 5 460 euro apmērā paredzēts raksturojuma sagatavošanai potenciālajiem adoptētājiem (prioritārais pasākums 2023.-2025. gadam kartiņa Nr.18_01_P “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās”);
- 158 187 euro apmērā paredzēts Atbalsta centru sniegto konsultāciju cenas par vienu konsultāciju pieaugumam, t.sk. administrēšanas izdevumiem 20% (prioritārais pasākums 2023.-2025. gadam kartiņa Nr.18_01_P “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās”);
- 40 042 euro apmērā paredzēts administrēšanas izdevumu palielinājumam specializētajām audžuģimenēm (atlīdzības nodrošināšanai) (prioritārais pasākums 2023.-2025. gadam kartiņa Nr.18_01_P “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās”);
- 88 448 euro apmērā paredzēts administrēšanas izdevumu palielinājumam citiem atbalsta centru pakalpojumiem (prioritārais pasākums 2023.-2025. gadam kartiņa Nr.18_01_P “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās”);
- 279 278 euro apmērā paredzēts finansējums groza pārrēķinam atbalsta centram par sniegto atbalstu audžuģimenei (prioritārais pasākums 2023.-2025. gadam kartiņa Nr.18_01_P “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās”).
Noteikumu projektā iekļautajai aizbildņu apmācībai (Metodiskā atbalsta pilnveidošanas aizbildnim (mācības) nodrošināšanai (prioritārais pasākums 2023.-2025. gadam kartiņa Nr.18_01_P “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās”)) nepieciešamais finansējums ir norādīts likuma “Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā” (23-TA-76) anotācijā:
- 2023.gadā 253 210 euro apmērā;
- 2024.gadā 321 216 euro apmērā;
- 2025.gadā 190 579 euro apmērā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēti aprēķini, norādīti anotācijas pielikumā:
Pielikums Nr. 1 Atbalsta centru sniegtās sociālā darbinieka konsultācijas adoptētājiem un aizbildņiem;
Pielikums Nr. 2 Raksturojuma sagatavošana potenciālajiem adoptētājiem;
Pielikums Nr. 3 Atbalsta centru sniegto konsultāciju cenas par vienu konsultāciju pieaugums, t.sk. administrēšanas izdevumiem 20%;
Pielikums Nr. 4 Administrēšanas izdevumu palielinājums specializētajām AĢ (atlīdzības nodrošināšanai);
Pielikums Nr. 5 Administrēšanas izdevumu palielinājums citiem AC pakalpojumiem;
Pielikums Nr. 6 Finansējuma groza pārrēķins atbalsta centram par sniegto atbalstu audžuģimenei.
Pielikums Nr. 1 Atbalsta centru sniegtās sociālā darbinieka konsultācijas adoptētājiem un aizbildņiem;
Pielikums Nr. 2 Raksturojuma sagatavošana potenciālajiem adoptētājiem;
Pielikums Nr. 3 Atbalsta centru sniegto konsultāciju cenas par vienu konsultāciju pieaugums, t.sk. administrēšanas izdevumiem 20%;
Pielikums Nr. 4 Administrēšanas izdevumu palielinājums specializētajām AĢ (atlīdzības nodrošināšanai);
Pielikums Nr. 5 Administrēšanas izdevumu palielinājums citiem AC pakalpojumiem;
Pielikums Nr. 6 Finansējuma groza pārrēķins atbalsta centram par sniegto atbalstu audžuģimenei.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ministru kabineta 2023. gada 13. janvāra ārkārtas sēdē (ārkārtas sēdes protokols Nr. 2, 1. §.), izskatot un atbalstot informatīvo ziņojumu “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam”, Labklājības ministrijai atbalstīts papildu finansējums prioritārā pasākuma “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās” īstenošanai 2023. gadam 1 741 518 euro apmērā, 2024. gadam 7 700 000 euro apmērā un 2025. gadam un turpmāk 7 900 000 euro apmērā, tai skaitā noteikumu projektā ietverto pasākumu īstenošanai (paplašināt atbalsta centra pakalpojumu klāstu, nodrošināt mācības aizbildņiem, sagatavot un iesniegt bāriņtiesā adoptētāja raksturojumu un informāciju par mācību programmas apguvi, turpināt nodrošināt sociālā darbinieka konsultācijas aizbildņiem un adoptētājiem, kā arī, lai pilnvērtīgi veiktu esošos un jaunos pienākumus, kompensētu energoresursu sadārdzinājumu un kopējo inflāciju, palielināts atbalsta centram finansējums administratīvo izmaksu segšanai) 2023. gadam 1 075 415 euro apmērā, 2024. gadam 1 075 415 euro apmērā, 2025. gadam un turpmāk ik gadu 1 075 415 euro apmērā.
Finansējums noteikumu projektā ietverto pasākumu īstenošanai 2023. gadam un turpmāk ik gadu iekļauts likumā "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam".
Finansējums noteikumu projektā ietverto pasākumu īstenošanai 2023. gadam un turpmāk ik gadu iekļauts likumā "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Nav attiecināms, jo tiek izstrādāts atbilstoši likumam "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam"
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Ārpusģimenes atbalsta aprūpes centri turpmāk nodrošinās mācības arī aizbildņiem, sagatavos un iesniegs bāriņtiesā adoptētāja raksturojumu un informāciju par mācību programmas apguvi.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Aizbildņu mācības, sociālā darbinieka konsultācijas aizbildņiem un adoptētājiem nodrošinās bērna labāko interešu aizsardzību, izpratni un nodrošināšanu ilgtermiņā.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Atbalsta centru sniegtās sociālā darbinieka konsultācijas adoptētājiem un aizbildņiem
Datne
3. pielikums
Nosaukums
Atbalsta centru sniegto konsultāciju cenas par vienu konsultāciju pieaugums, t.sk. administrēšanas izdevumiem 20%
Datne
4. pielikums
Nosaukums
Administrēšanas izdevumu palielinājums specializētajām AĢ (atlīdzības nodrošināšanai)
Datne
5. pielikums
Nosaukums
Administrēšanas izdevumu palielinājums citiem AC pakalpojumiem
Datne
6. pielikums
Nosaukums
Finansējuma groza pārrēķins atbalsta centram par sniegto atbalstu audžuģimenei
Datne