25-TA-1739: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams piešķirt valsts budžeta līdzekļus biedrībām:
1) "Latvijas Olimpiskā komiteja" (turpmāk - LOK), lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Latvijas sportistu sagatavošanos un dalību XXV Ziemas Olimpiskajās spēlēs Milāna - Kortīna 2026. gadā;
2) "Latvijas Paralimpiskā komiteja” (turpmāk – LPK) paraolimpiskās komandas gatavošanās nodrošināšanai Ziemas Paraolimpiskām spēlēm Milāna-Kortīna, kas norisināsies 2026. gada martā.
1) "Latvijas Olimpiskā komiteja" (turpmāk - LOK), lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Latvijas sportistu sagatavošanos un dalību XXV Ziemas Olimpiskajās spēlēs Milāna - Kortīna 2026. gadā;
2) "Latvijas Paralimpiskā komiteja” (turpmāk – LPK) paraolimpiskās komandas gatavošanās nodrošināšanai Ziemas Paraolimpiskām spēlēm Milāna-Kortīna, kas norisināsies 2026. gada martā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nepieciešams no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Izglītības un zinātnes ministrijai 1 155 640 euro apmērā, no kuriem:
1 056 150 euro pārskaitīšanai LOK, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Latvijas sportistu sagatavošanos un dalību XXV Ziemas Olimpiskajās spēlēs Milāna - Kortīna 2026. gadā;
99 490 euro pārskaitīšanai LPK paraolimpiskās komandas gatavošanās nodrošināšanai Ziemas Paraolimpiskajām spēlēm Milāna-Kortīna, kas norisināsies 2026. gada martā.
1 056 150 euro pārskaitīšanai LOK, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Latvijas sportistu sagatavošanos un dalību XXV Ziemas Olimpiskajās spēlēs Milāna - Kortīna 2026. gadā;
99 490 euro pārskaitīšanai LPK paraolimpiskās komandas gatavošanās nodrošināšanai Ziemas Paraolimpiskajām spēlēm Milāna-Kortīna, kas norisināsies 2026. gada martā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
LOK
LOK saskaņā ar MK 2024. gada 18. decembra rīkojumu Nr. 1222 “Par apropriācijas pārdali starp Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammām” 1. punktā noteikto Projekta īstenošanai no Ministrijas 2024. gada valsts budžeta programmas 09.00.00 “Sports” apakšprogrammas 09.07.00 “Dotācija sporta organizāciju, programmu un pasākumu atbalstam” tika piešķirti valsts budžeta līdzekļi priekšfinansējuma veidā 1 082 355 euro apmērā - Milāna – Kortīna 2026 sagatavošanās atbalsta programmas īstenošanai 2024. gadā, atbalstot minētās programmas īstenošanu tehniskā aprīkojuma, inventāra, ekipējuma un speciālo līdzekļu nodrošināšanas sadaļā. Biedrībai "Latvijas Hokeja federācija" no budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" 2025.gada Pasaules Čempionāta organizēšanai un izlases gatavošanai piešķirti 346 670 euro - tai skaitā arī daļēji sagatavošanai XXV Ziemas Olimpiskajām spēlēm.
LOK ir aprēķinājusi, ka Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk - IZM) jau piešķirto valsts budžeta līdzekļu apmērs nav pietiekams kvalitatīvam Latvijas sportistu sagatavošanās un dalības procesam XXV Ziemas Olimpiskajās spēlēs Milāna - Kortīna 2026. gadā. Minēto sportistu gatavošanās nodrošināšanai nepieciešami papildus 1 056 150 euro.
LPK
Lai Ziemas Paraolimpiskām spēlēm Milāna-Kortīna 2026. gadā sagatavotu paraolimpisko komandu, ko veidos divas kērlinga komandas un viens kalnu slēpotājs, 2025. gadam LPK piešķirtā valsts budžeta finansējuma apmērs nav pietiekams. Minēto sportistu gatavošanās nodrošināšanai Ziemas Paraolimpiskajām spēlēm ir nepieciešami papildu 99 490 euro.
LOK saskaņā ar MK 2024. gada 18. decembra rīkojumu Nr. 1222 “Par apropriācijas pārdali starp Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammām” 1. punktā noteikto Projekta īstenošanai no Ministrijas 2024. gada valsts budžeta programmas 09.00.00 “Sports” apakšprogrammas 09.07.00 “Dotācija sporta organizāciju, programmu un pasākumu atbalstam” tika piešķirti valsts budžeta līdzekļi priekšfinansējuma veidā 1 082 355 euro apmērā - Milāna – Kortīna 2026 sagatavošanās atbalsta programmas īstenošanai 2024. gadā, atbalstot minētās programmas īstenošanu tehniskā aprīkojuma, inventāra, ekipējuma un speciālo līdzekļu nodrošināšanas sadaļā. Biedrībai "Latvijas Hokeja federācija" no budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" 2025.gada Pasaules Čempionāta organizēšanai un izlases gatavošanai piešķirti 346 670 euro - tai skaitā arī daļēji sagatavošanai XXV Ziemas Olimpiskajām spēlēm.
LOK ir aprēķinājusi, ka Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk - IZM) jau piešķirto valsts budžeta līdzekļu apmērs nav pietiekams kvalitatīvam Latvijas sportistu sagatavošanās un dalības procesam XXV Ziemas Olimpiskajās spēlēs Milāna - Kortīna 2026. gadā. Minēto sportistu gatavošanās nodrošināšanai nepieciešami papildus 1 056 150 euro.
LPK
Lai Ziemas Paraolimpiskām spēlēm Milāna-Kortīna 2026. gadā sagatavotu paraolimpisko komandu, ko veidos divas kērlinga komandas un viens kalnu slēpotājs, 2025. gadam LPK piešķirtā valsts budžeta finansējuma apmērs nav pietiekams. Minēto sportistu gatavošanās nodrošināšanai Ziemas Paraolimpiskajām spēlēm ir nepieciešami papildu 99 490 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Papildus finansējuma nepieciešamība LOK
Saskaņā ar LOK 2025. gada 23. aprīļa vēstuli un tai pievienotajām tāmēm, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Latvijas sportistu sagatavošanos un dalību XXV Ziemas Olimpiskajās spēlēs Milāna - Kortīna 2026. gadā, papildus nepieciešami līdzekļi 1 304 876 euro apmērā. Jūlija sākumā LOK adresēja vēstuli ministru prezidentei un IZM, kur atkārtota uzsvēra kritisko nepieciešamību pēc papildus finansējuma.
IZM veica tāmēs norādīto pozīciju analīzi un revīziju. Līdz ar to LOK sākotnēji pieprasītais finansējums samazināts līdz 1 056 150 euro.
LOK saskaņā ar MK 2024. gada 18. decembra rīkojumu Nr. 1222 “Par apropriācijas pārdali starp Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammām” 1. punktā noteikto Projekta īstenošanai no Ministrijas 2024. gada valsts budžeta programmas 09.00.00 “Sports” apakšprogrammas 09.07.00 “Dotācija sporta organizāciju, programmu un pasākumu atbalstam” tika piešķirti valsts budžeta līdzekļi priekšfinansējuma veidā 1 082 355 euro apmērā. Milāna – Kortīna 2026 sagatavošanās atbalsta programmas īstenošanu 2024. gadā, atbalstot minētās programmas īstenošanu tehniskā aprīkojuma, inventāra, ekipējuma un speciālo līdzekļu nodrošināšanas sadaļā.
Papildus finansējuma nepieciešamība LPK
Lai Ziemas Paraolimpiskām spēlēm Milāna-Kortīna, kas norisināsies 2026. gadā, sagatavotu paraolimpisko komandu, ko veidos divas kērlinga komandas un viens kalnu slēpotājs, 2025. gada janvārī LPK iesniedza IZM finansējuma pieprasījumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu 166 410 euro apmērā.
Biedrībai "Latvijas Kērlinga asociācija" 2025. gada aprīlī atsevišķi no IZM 2025. gada valsts budžeta programmas 09.00.00 "Sports" apakšprogrammas 09.07.00 "Dotācija sporta organizāciju, programmu un pasākumu atbalstam" biedrības darbības un plānoto aktivitāšu nodrošināšanai, kā arī kērlinga jauniešu, junioru un pieaugušo valsts izlašu sagatavošanās un dalības Eiropas un pasaules čempionātu atlases turnīros un finālsacensībās nodrošināšanai kā komandu sporta spēļu federācijai piešķīra 189 786 euro. Savukārt biedrībai "Latvijas Slēpošanas federācija" 2025. gada jūnijā atsevišķi no IZM 2025. gada valsts budžeta programmas 09.00.00 "Sports" apakšprogrammas 09.07.00 "Dotācija sporta organizāciju, programmu un pasākumu atbalstam" biedrības darbības un plānoto aktivitāšu nodrošināšanai tika piešķirti 171 509 euro, no tā 91 749 euro kā prioritārajai federācijai. Minētais budžeta finansējums abām biedrībām ir pamatdarbības nodrošināšanai 2025.gadam (Kērlinga asociācijai arī komandas sporta spēļu nodrošināšanai) un nav paredzētas pilnā apmērā dalībai Olimpiādē nodrošināšanai.
IZM izvērtēja LPK iesniegto tāmi, saistībā jau ar piešķirtajiem līdzekļiem minētajām biedrībām un konstatēja, ka no pieprasītā ir atbalstāmas pozīcijas - ledus noma kērlinga komandām, fizioterapeitu un psihologa pakalpojumi, inventāra iegāde, ar treniņiem un nokļūšanu uz Ziemas Paraolimpiskajām spēlēm saistītās izmaksas, savukārt citas izmaksas ir sedzamas no Latvijā atzītajām sporta federācijām piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.
Attiecīgi mērķa nodrošināšanai papildus nepieciešamā summa samazinās no 166 410 euro uz 99 490 euro, kuru no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" nepieciešams piešķirt IZM pārskaitīšanai LPK paraolimpiskās komandas, ko veidos divas kērlinga komandas un viens kalnu slēpotājs, gatavošanās izmaksu segšanai.
Saskaņā ar LOK 2025. gada 23. aprīļa vēstuli un tai pievienotajām tāmēm, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Latvijas sportistu sagatavošanos un dalību XXV Ziemas Olimpiskajās spēlēs Milāna - Kortīna 2026. gadā, papildus nepieciešami līdzekļi 1 304 876 euro apmērā. Jūlija sākumā LOK adresēja vēstuli ministru prezidentei un IZM, kur atkārtota uzsvēra kritisko nepieciešamību pēc papildus finansējuma.
IZM veica tāmēs norādīto pozīciju analīzi un revīziju. Līdz ar to LOK sākotnēji pieprasītais finansējums samazināts līdz 1 056 150 euro.
LOK saskaņā ar MK 2024. gada 18. decembra rīkojumu Nr. 1222 “Par apropriācijas pārdali starp Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammām” 1. punktā noteikto Projekta īstenošanai no Ministrijas 2024. gada valsts budžeta programmas 09.00.00 “Sports” apakšprogrammas 09.07.00 “Dotācija sporta organizāciju, programmu un pasākumu atbalstam” tika piešķirti valsts budžeta līdzekļi priekšfinansējuma veidā 1 082 355 euro apmērā. Milāna – Kortīna 2026 sagatavošanās atbalsta programmas īstenošanu 2024. gadā, atbalstot minētās programmas īstenošanu tehniskā aprīkojuma, inventāra, ekipējuma un speciālo līdzekļu nodrošināšanas sadaļā.
Papildus finansējuma nepieciešamība LPK
Lai Ziemas Paraolimpiskām spēlēm Milāna-Kortīna, kas norisināsies 2026. gadā, sagatavotu paraolimpisko komandu, ko veidos divas kērlinga komandas un viens kalnu slēpotājs, 2025. gada janvārī LPK iesniedza IZM finansējuma pieprasījumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu 166 410 euro apmērā.
Biedrībai "Latvijas Kērlinga asociācija" 2025. gada aprīlī atsevišķi no IZM 2025. gada valsts budžeta programmas 09.00.00 "Sports" apakšprogrammas 09.07.00 "Dotācija sporta organizāciju, programmu un pasākumu atbalstam" biedrības darbības un plānoto aktivitāšu nodrošināšanai, kā arī kērlinga jauniešu, junioru un pieaugušo valsts izlašu sagatavošanās un dalības Eiropas un pasaules čempionātu atlases turnīros un finālsacensībās nodrošināšanai kā komandu sporta spēļu federācijai piešķīra 189 786 euro. Savukārt biedrībai "Latvijas Slēpošanas federācija" 2025. gada jūnijā atsevišķi no IZM 2025. gada valsts budžeta programmas 09.00.00 "Sports" apakšprogrammas 09.07.00 "Dotācija sporta organizāciju, programmu un pasākumu atbalstam" biedrības darbības un plānoto aktivitāšu nodrošināšanai tika piešķirti 171 509 euro, no tā 91 749 euro kā prioritārajai federācijai. Minētais budžeta finansējums abām biedrībām ir pamatdarbības nodrošināšanai 2025.gadam (Kērlinga asociācijai arī komandas sporta spēļu nodrošināšanai) un nav paredzētas pilnā apmērā dalībai Olimpiādē nodrošināšanai.
IZM izvērtēja LPK iesniegto tāmi, saistībā jau ar piešķirtajiem līdzekļiem minētajām biedrībām un konstatēja, ka no pieprasītā ir atbalstāmas pozīcijas - ledus noma kērlinga komandām, fizioterapeitu un psihologa pakalpojumi, inventāra iegāde, ar treniņiem un nokļūšanu uz Ziemas Paraolimpiskajām spēlēm saistītās izmaksas, savukārt citas izmaksas ir sedzamas no Latvijā atzītajām sporta federācijām piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.
Attiecīgi mērķa nodrošināšanai papildus nepieciešamā summa samazinās no 166 410 euro uz 99 490 euro, kuru no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" nepieciešams piešķirt IZM pārskaitīšanai LPK paraolimpiskās komandas, ko veidos divas kērlinga komandas un viens kalnu slēpotājs, gatavošanās izmaksu segšanai.
Risinājuma apraksts
IZM sagatavojusi MK rīkojuma projektu, kurš paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Izglītības un zinātnes ministrijai finansējumu 1 155 640 euro apmērā, no kuriem:
1) 1 056 150 euro apmērā pārskaitīšanai LOK, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Latvijas sportistu sagatavošanos un dalību XXV Ziemas Olimpiskajās spēlēs Milāna - Kortīna 2026. gadā.
2) 99 490 euro apmērā pārskaitīšanai LPK, lai nodrošinātu paraolimpiskās komandas gatavošanos nodrošināšanai Ziemas Paraolimpiskajām spēlēm Milāna-Kortīna, kas norisināsies 2026. gada martā;
1) 1 056 150 euro apmērā pārskaitīšanai LOK, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Latvijas sportistu sagatavošanos un dalību XXV Ziemas Olimpiskajās spēlēs Milāna - Kortīna 2026. gadā.
2) 99 490 euro apmērā pārskaitīšanai LPK, lai nodrošinātu paraolimpiskās komandas gatavošanos nodrošināšanai Ziemas Paraolimpiskajām spēlēm Milāna-Kortīna, kas norisināsies 2026. gada martā;
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr.421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 41. punktu līdzekļus no programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķir valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem, valsts pamatbudžeta apropriācijās neparedzētiem izdevumiem katastrofu un dabas stihiju seku novēršanai un to radīto zaudējumu kompensēšanai un citiem neparedzētiem gadījumiem. Līdzekļu piešķiršanu valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem paredz arī Likuma par budžetu un finanšu vadību 12. panta pirmā daļa.
Izglītības un zinātnes ministrijas ieskatā:
1) Latvijas elites sportistu sagatavošanās un dalība XXV Ziemas Olimpiskajās spēlēs Milāna - Kortīna 2026. gadā;
2) paraolimpisko sportistu dalība Ziemas Paraolimpiskajās spēlēs Milāna-Kortīna,
uzskatāmi par valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem. Tādēļ līdzekļu piešķiršana minētajam mērķim no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" ir atbilstoša tiesiskajam regulējumam.
Tomēr galīgo lēmumu par to var pieņemt tikai Ministru kabinets.
IZM ir veikusi sākotnējo izvērtējumu par finansējuma piešķiršanas LOK un LPK atbilstību komercdarbības atbalsta kontroles regulējumam.
Lai kādu pasākumu varētu klasificēt kā komercdarbības atbalstu, tam vienlaikus jāatbilst visām četrām kumulatīvām pazīmēm [1]:
1. pazīme: finansiālo palīdzību tieši vai pastarpināti sniedz no valsts, pašvaldības vai Eiropas Savienības līdzekļiem, finanšu līdzekļiem, pār kuriem valsts vai pašvaldības institūcijām vai to pilnvarotām juridiskajām personām ir kontrolējoša ietekme, vai citiem publiskiem līdzekļiem (turpmāk - valsts vai pašvaldības līdzekļi), un par finansiālās palīdzības noteikšanu ir atbildīga valsts vai pašvaldības institūcija vai tās pilnvarota juridiskā persona;
2. pazīme: saņemot finansiālo palīdzību, komercsabiedrība iegūst ekonomiskas priekšrocības, kādas tā nevarētu iegūt tirgus apstākļos vai tad, ja komercdarbības atbalsts netiktu sniegts;
3. pazīme: finansiālā palīdzība neattiecas uz visām komercsabiedrībām vienādi, bet ir paredzēta komercsabiedrībām atkarībā no to lieluma, darbības veida vai atrašanās vietas, kā arī citiem diferencējošiem kritērijiem vai arī ir paredzēta tikai konkrētai komercsabiedrībai;
4. pazīme: finansiālā palīdzība ietekmē tirdzniecību un izkropļo konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū.
Par finansējuma piešķiršanu LOK
Finansējums ir paredzēts, lai Latvijas elites sportisti sagatavotos un piedalītos XXV Ziemas Olimpiskajās spēlēs Milāna - Kortīna 2026. gadā, kuru ietvaros savstarpēji sacenšas valstis, nevis profesionāli sporta klubi.
Attiecībā uz publiskā finansējuma piešķiršanu LOK ar rīkojuma projektu netiek piešķirts publiskais finansējums saimnieciskajai darbībai, jo tas ir saistīts ar finansējuma piešķiršanu elites sportistu gatavošanās procesam un dalībai oficiālās valsts izlašu sacensībās, nevis finansējums tiks sniegts profesionālajiem sporta klubiem (profesionālajam sportam) dalībai komerciāla rakstura sacensībās, kas tiktu rīkotas ar mērķi sportistiem vai sporta klubiem gūt ienākumus.
Līdz ar to ir secināms, ka rīkojuma projektā paredzētā publiskā finansējuma piešķiršana vienlaikus neatbilst visām Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktajām pazīmēm un rīkojuma projektā minēto izdevumu segšana nerada konkurences kropļojumu Eiropas Savienības līmenī un komercdarbības atbalstu regulējošās tiesību normas nav jāpiemēro.
Tāpat uzsverams fakts, ka LOK darbojas tās statūtos noteikto mērķu (nodrošināt Latvijas pārstāvniecību Starptautiskajā Olimpiskajā kustībā un Latvijas sportistu un komandu piedalīšanos Olimpiskajās spēlēs) sasniegšanai.
Organizācijas biedri ir juridiskas personas, kuru darbība ir saistīta ar olimpiskajiem sporta veidiem, un kuru statūtos vismaz viens no mērķiem ir saistīts ar olimpiskā sporta veida attīstību.
No Ministru kabineta rīkojuma projektā paredzētām atbalstāmām aktivitātēm (finansējuma piešķiršanas mērķa) neizriet atbalsts saimnieciskajai darbībai, jo ir saistīts ar atbalstu Latvijas elites sportistiem lai sagatavotos un startētu XXV Ziemas Olimpiskajās spēlēs Milāna - Kortīna 2026. gadā. Papildus akcentējams, ka atbalsta sniegšana nevalstisko sporta organizāciju darbībai, kā arī sportistu sagatavošanai un dalībai starptautiskās sporta sacensībās tiešā veidā ir saistīta ar valsts politikas īstenošanu sporta nozarē.
Par finansējuma piešķiršanu LPK
Finansējums ir paredzēts, lai gatavotos dalībai Ziemas Paraolimpiskajās spēlēs, kuru ietvaros savstarpēji sacenšas valstis, nevis profesionāli sporta klubi.
Attiecībā uz publiskā finansējuma piešķiršanu LPK ar rīkojuma projektu netiek piešķirts publiskais finansējums saimnieciskajai darbībai, jo tas ir saistīts ar finansējuma piešķiršanu valsts izlašu sportistu gatavošanās procesam un dalībai oficiālās valsts izlašu sacensībās, nevis finansējums tiks sniegts profesionālajiem sporta klubiem (profesionālajam sportam) dalībai komerciāla rakstura sacensībās, kas tiktu rīkotas ar mērķi sportistiem vai sporta klubiem gūt ienākumus.
Līdz ar to ir secināms, ka rīkojuma projektā paredzētā publiskā finansējuma piešķiršana vienlaikus neatbilst visām Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktajām pazīmēm un rīkojuma projektā minēto izdevumu segšana nerada konkurences kropļojumu Eiropas Savienības līmenī un komercdarbības atbalstu regulējošās tiesību normas nav jāpiemēro.
Tāpat uzsverams fakts, ka LPK darbojas tās statūtos noteikto mērķu (būt par Latvijas pielāgotā sporta un paraolimpiskās kustības centru Latvijā, veicināt paraolimpiskā un pielāgotā sporta veidu attīstību, popularizēt sportu kā līdzekli, lai fiziski, garīgi un psiholoģiski rehabilitētu cilvēkus ar invaliditāti un palīdzētu viņiem iekļauties pilnvērtīgā sabiedriskā dzīvē) sasniegšanai un to darbībai pamatā ir vietēja ietekme, proti, to pamata mērķauditorija ir cilvēku ar invaliditāti rehabilitācijas un pilnvērtīgas iekļaušanās sabiedriskā dzīvē attīstīšana vietējā līmenī un tikai salīdzinoši neliela daļa augstas klases sportistu darbība ir saistīta ar sporta attīstību starptautiskā līmenī. Organizācijas biedri ir Latvijas Republikā reģistrētas, starptautiski atzītas paralimpiskā un pielāgotā sporta organizācijas un citas juridiskas personas.
No Ministru kabineta rīkojuma projektā paredzētām atbalstāmām aktivitātēm (finansējuma piešķiršanas mērķa) neizriet atbalsts saimnieciskajai darbībai, jo ir saistīts ar atbalstu valsts para sportistiem, lai gatavotos Milānas-Kortīnas Paraolimpiskajām spēlēm 2026. gadā. Tāpat skaidrojam, ka atbalsts organizācijai nav saistīts ar atbalstu profesionālajiem sporta klubiem (profesionālajam sportam). Tāpat apliecinām, ka atbalsts netiks sniegts profesionālajiem sporta klubiem (profesionālajam sportam) dalībai komercsacensībās, kas rīkotas ar mērķi sportistiem vai sporta klubiem gūt ienākumus. Papildus akcentējams, ka atbalsta sniegšana nevalstisko sporta organizāciju darbībai, kā arī sportistu sagatavošanai un dalībai starptautiskās sporta sacensībās tiešā veidā ir saistīta ar valsts politikas īstenošanu sporta nozarē.
[1] Skatīt Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. pantu un Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantu.
Izglītības un zinātnes ministrijas ieskatā:
1) Latvijas elites sportistu sagatavošanās un dalība XXV Ziemas Olimpiskajās spēlēs Milāna - Kortīna 2026. gadā;
2) paraolimpisko sportistu dalība Ziemas Paraolimpiskajās spēlēs Milāna-Kortīna,
uzskatāmi par valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem. Tādēļ līdzekļu piešķiršana minētajam mērķim no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" ir atbilstoša tiesiskajam regulējumam.
Tomēr galīgo lēmumu par to var pieņemt tikai Ministru kabinets.
IZM ir veikusi sākotnējo izvērtējumu par finansējuma piešķiršanas LOK un LPK atbilstību komercdarbības atbalsta kontroles regulējumam.
Lai kādu pasākumu varētu klasificēt kā komercdarbības atbalstu, tam vienlaikus jāatbilst visām četrām kumulatīvām pazīmēm [1]:
1. pazīme: finansiālo palīdzību tieši vai pastarpināti sniedz no valsts, pašvaldības vai Eiropas Savienības līdzekļiem, finanšu līdzekļiem, pār kuriem valsts vai pašvaldības institūcijām vai to pilnvarotām juridiskajām personām ir kontrolējoša ietekme, vai citiem publiskiem līdzekļiem (turpmāk - valsts vai pašvaldības līdzekļi), un par finansiālās palīdzības noteikšanu ir atbildīga valsts vai pašvaldības institūcija vai tās pilnvarota juridiskā persona;
2. pazīme: saņemot finansiālo palīdzību, komercsabiedrība iegūst ekonomiskas priekšrocības, kādas tā nevarētu iegūt tirgus apstākļos vai tad, ja komercdarbības atbalsts netiktu sniegts;
3. pazīme: finansiālā palīdzība neattiecas uz visām komercsabiedrībām vienādi, bet ir paredzēta komercsabiedrībām atkarībā no to lieluma, darbības veida vai atrašanās vietas, kā arī citiem diferencējošiem kritērijiem vai arī ir paredzēta tikai konkrētai komercsabiedrībai;
4. pazīme: finansiālā palīdzība ietekmē tirdzniecību un izkropļo konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū.
Par finansējuma piešķiršanu LOK
Finansējums ir paredzēts, lai Latvijas elites sportisti sagatavotos un piedalītos XXV Ziemas Olimpiskajās spēlēs Milāna - Kortīna 2026. gadā, kuru ietvaros savstarpēji sacenšas valstis, nevis profesionāli sporta klubi.
Attiecībā uz publiskā finansējuma piešķiršanu LOK ar rīkojuma projektu netiek piešķirts publiskais finansējums saimnieciskajai darbībai, jo tas ir saistīts ar finansējuma piešķiršanu elites sportistu gatavošanās procesam un dalībai oficiālās valsts izlašu sacensībās, nevis finansējums tiks sniegts profesionālajiem sporta klubiem (profesionālajam sportam) dalībai komerciāla rakstura sacensībās, kas tiktu rīkotas ar mērķi sportistiem vai sporta klubiem gūt ienākumus.
Līdz ar to ir secināms, ka rīkojuma projektā paredzētā publiskā finansējuma piešķiršana vienlaikus neatbilst visām Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktajām pazīmēm un rīkojuma projektā minēto izdevumu segšana nerada konkurences kropļojumu Eiropas Savienības līmenī un komercdarbības atbalstu regulējošās tiesību normas nav jāpiemēro.
Tāpat uzsverams fakts, ka LOK darbojas tās statūtos noteikto mērķu (nodrošināt Latvijas pārstāvniecību Starptautiskajā Olimpiskajā kustībā un Latvijas sportistu un komandu piedalīšanos Olimpiskajās spēlēs) sasniegšanai.
Organizācijas biedri ir juridiskas personas, kuru darbība ir saistīta ar olimpiskajiem sporta veidiem, un kuru statūtos vismaz viens no mērķiem ir saistīts ar olimpiskā sporta veida attīstību.
No Ministru kabineta rīkojuma projektā paredzētām atbalstāmām aktivitātēm (finansējuma piešķiršanas mērķa) neizriet atbalsts saimnieciskajai darbībai, jo ir saistīts ar atbalstu Latvijas elites sportistiem lai sagatavotos un startētu XXV Ziemas Olimpiskajās spēlēs Milāna - Kortīna 2026. gadā. Papildus akcentējams, ka atbalsta sniegšana nevalstisko sporta organizāciju darbībai, kā arī sportistu sagatavošanai un dalībai starptautiskās sporta sacensībās tiešā veidā ir saistīta ar valsts politikas īstenošanu sporta nozarē.
Par finansējuma piešķiršanu LPK
Finansējums ir paredzēts, lai gatavotos dalībai Ziemas Paraolimpiskajās spēlēs, kuru ietvaros savstarpēji sacenšas valstis, nevis profesionāli sporta klubi.
Attiecībā uz publiskā finansējuma piešķiršanu LPK ar rīkojuma projektu netiek piešķirts publiskais finansējums saimnieciskajai darbībai, jo tas ir saistīts ar finansējuma piešķiršanu valsts izlašu sportistu gatavošanās procesam un dalībai oficiālās valsts izlašu sacensībās, nevis finansējums tiks sniegts profesionālajiem sporta klubiem (profesionālajam sportam) dalībai komerciāla rakstura sacensībās, kas tiktu rīkotas ar mērķi sportistiem vai sporta klubiem gūt ienākumus.
Līdz ar to ir secināms, ka rīkojuma projektā paredzētā publiskā finansējuma piešķiršana vienlaikus neatbilst visām Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktajām pazīmēm un rīkojuma projektā minēto izdevumu segšana nerada konkurences kropļojumu Eiropas Savienības līmenī un komercdarbības atbalstu regulējošās tiesību normas nav jāpiemēro.
Tāpat uzsverams fakts, ka LPK darbojas tās statūtos noteikto mērķu (būt par Latvijas pielāgotā sporta un paraolimpiskās kustības centru Latvijā, veicināt paraolimpiskā un pielāgotā sporta veidu attīstību, popularizēt sportu kā līdzekli, lai fiziski, garīgi un psiholoģiski rehabilitētu cilvēkus ar invaliditāti un palīdzētu viņiem iekļauties pilnvērtīgā sabiedriskā dzīvē) sasniegšanai un to darbībai pamatā ir vietēja ietekme, proti, to pamata mērķauditorija ir cilvēku ar invaliditāti rehabilitācijas un pilnvērtīgas iekļaušanās sabiedriskā dzīvē attīstīšana vietējā līmenī un tikai salīdzinoši neliela daļa augstas klases sportistu darbība ir saistīta ar sporta attīstību starptautiskā līmenī. Organizācijas biedri ir Latvijas Republikā reģistrētas, starptautiski atzītas paralimpiskā un pielāgotā sporta organizācijas un citas juridiskas personas.
No Ministru kabineta rīkojuma projektā paredzētām atbalstāmām aktivitātēm (finansējuma piešķiršanas mērķa) neizriet atbalsts saimnieciskajai darbībai, jo ir saistīts ar atbalstu valsts para sportistiem, lai gatavotos Milānas-Kortīnas Paraolimpiskajām spēlēm 2026. gadā. Tāpat skaidrojam, ka atbalsts organizācijai nav saistīts ar atbalstu profesionālajiem sporta klubiem (profesionālajam sportam). Tāpat apliecinām, ka atbalsts netiks sniegts profesionālajiem sporta klubiem (profesionālajam sportam) dalībai komercsacensībās, kas rīkotas ar mērķi sportistiem vai sporta klubiem gūt ienākumus. Papildus akcentējams, ka atbalsta sniegšana nevalstisko sporta organizāciju darbībai, kā arī sportistu sagatavošanai un dalībai starptautiskās sporta sacensībās tiešā veidā ir saistīta ar valsts politikas īstenošanu sporta nozarē.
[1] Skatīt Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. pantu un Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 155 640
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 155 640
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 155 640
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 155 640
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 155 640
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums tiks piešķirts no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, Biedrības "Latvijas Olimpiskā komiteja" un "Latvijas Paralimpiskā komiteja"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Personām ar invaliditāti iespējams piedalīties augstākās nozīmes sporta spēlēs.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
LOK 23.aprīļa vēstule IZM par papildus finansējuma nepieciešamību Milānas - Kortīnas Olimpiskajām spēlēm
2. pielikums
Nosaukums
LOK 27.jūnija vēstule ministru prezidentei
3. pielikums
Nosaukums
LOK tāme 1.daļa
4. pielikums
Nosaukums
LOK tāme 2.daļa
5. pielikums
Nosaukums
LPK 7.janvāra vēstule IZM un Saeimas Sporta apakškomisijai
6. pielikums
Nosaukums
LPK tāme
