25-TA-753: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 3. oktobra noteikumos Nr. 600 "Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centra maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta devītā daļa un 5. panta 12.¹ daļa, Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” (turpmāk – Noteikumi Nr.333) 18. punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veikt grozījumu Ministru kabineta 2017.gada 3.oktobra noteikumos Nr.600 “Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centra maksas pakalpojumu cenrādis”” (turpmāk - Noteikumi Nr. 600), nosakot pašreizējai situācijai atbilstošas Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centra (turpmāk – Centrs) sniegto maksas pakalpojumu cenas.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2025.
Pamatojums
Lai vienkāršotu projektā paredzēto maksas pakalpojumu cenu izmaiņu uzskaites procesu grāmatvedībā, projekts paredz grozījuma spēkā stāšanos 2025. gada 1.jūlijā.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 5.oktobra noteikumu Nr. 943 „Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centra nolikums” 4.2.apakšpunktu, Centram ir tiesības sniegt maksas pakalpojumus veselības aprūpes, sociālo pakalpojumu un darba vides aizsardzības organizēšanā un sporta speciālistu apmācības un fiziskās sagatavotības jomā. Centra sniegto maksas pakalpojumu cenas nosaka Noteikumi Nr.600. Esošo maksas pakalpojumu izcenojumi nav pārskatīti kopš 2023.gada un šobrīd ar pakalpojumu sniegšanu saistītās izmaksas ir mainījušās. Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” Centra budžeta apakšprogrammā 38.05.00 “Veselības aprūpe un fiziskā sagatavotība” ieņēmumi no Centra sniegtajiem maksas pakalpojumiem un attiecīgie izdevumi plānoti 30 264 euro apmērā 2025., 2026. un 2027. gadā (ik gadu). Saskaņā ar noteikumu projektu plānoti papildu ieņēmumi valsts budžetā 2026. gadā un turpmāk ik gadu 3 207 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu projekts paredz aktualizēt Centra sniegto maksas pakalpojumu cenrādi, jo Centra sniegto maksas pakalpojumu tiešās un netiešās izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumu, ir mainījušās.
Plānojot turpmāko Centra darbību ir konstatēts, ka atsevišķi maksas pakalpojuma veidi faktiski netiek sniegti, jo nav pieprasījuma pēc šāda veida pakalpojumiem. Projektā nav ietverti divi maksas pakalpojuma veidi, kuri bija paredzēti Noteikumos Nr.600. Proti, izvērtējot sniegto maksas pakalpojumu apjomu, konstatēts, ka faktiski nav pieprasījuma un netiek sniegti šādi pakalpojumi - “Šautuves noma (1 celiņš) Klusajā ielā 12, Rīgā” un “Šaušanas instruktora pakalpojumi (papildus nomājot šautuvi ar vienu celiņu)”. Konstatēts, ka pēdējo triju gadu laikā nav sniegts neviens šāds pakalpojums, līdz ar to šādu pakalpojuma veidu piedāvājums nav nepieciešams.
2024.gadā un 2025.gadā tika veikta valsts pārvaldē un pašvaldībās nodarbināto valsts civildienesta ierēdņu un darbinieku (tai skaitā sociālo aprūpes centru darbinieku, tiesas un prokuratūras darbinieku) atalgojuma palielināšana, palielinot attiecīgās mēnešalgas grupas minimālo, vidējo un maksimālo mēnešalgas līmeni. Pamatojoties uz minēto, tika atbilstoši mainīts mēnešalgu apmērs Centra nodarbinātajiem, nosakot to atbilstoši attiecīgās amatu saimes mēnešalgu grupas skalas minimumam.
Saistībā ar Krievijas uzsākto karu Ukrainā, 2022.gadā būtiski pieauga energoresursu cenas, kas ietekmēja gan komunālo pakalpojumu sadārdzinājumu, gan citu pakalpojumu (ēdināšana, peldbaseinu noma, būvniecība un remonta pakalpojumi) cenas. Analizējot 2024.gada izpildes datus, secināts, ka komunālo pakalpojumu izdevumi ir stabilizējušies un pat nedaudz samazinājušies.
Atbilstoši faktiskajai situācijai, veicot detalizētu maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķinu, un ņemot vērā to, ka palielinājušās maksas pakalpojumu nodrošināšanā iesaistīto nodarbināto mēnešalgas, mainījušās tehnisko resursu uzturēšanas izmaksas, samaksa par pakalpojumiem, materiāliem, energoresursiem u.c. izdevumi, konstatēts, ka mainās maksas pakalpojumu izcenojumi, tādējādi noteikumu projektā paredzēts Noteikumu Nr. 600 pielikumu izteikt jaunā redakcijā.
Plānojot turpmāko Centra darbību ir konstatēts, ka atsevišķi maksas pakalpojuma veidi faktiski netiek sniegti, jo nav pieprasījuma pēc šāda veida pakalpojumiem. Projektā nav ietverti divi maksas pakalpojuma veidi, kuri bija paredzēti Noteikumos Nr.600. Proti, izvērtējot sniegto maksas pakalpojumu apjomu, konstatēts, ka faktiski nav pieprasījuma un netiek sniegti šādi pakalpojumi - “Šautuves noma (1 celiņš) Klusajā ielā 12, Rīgā” un “Šaušanas instruktora pakalpojumi (papildus nomājot šautuvi ar vienu celiņu)”. Konstatēts, ka pēdējo triju gadu laikā nav sniegts neviens šāds pakalpojums, līdz ar to šādu pakalpojuma veidu piedāvājums nav nepieciešams.
2024.gadā un 2025.gadā tika veikta valsts pārvaldē un pašvaldībās nodarbināto valsts civildienesta ierēdņu un darbinieku (tai skaitā sociālo aprūpes centru darbinieku, tiesas un prokuratūras darbinieku) atalgojuma palielināšana, palielinot attiecīgās mēnešalgas grupas minimālo, vidējo un maksimālo mēnešalgas līmeni. Pamatojoties uz minēto, tika atbilstoši mainīts mēnešalgu apmērs Centra nodarbinātajiem, nosakot to atbilstoši attiecīgās amatu saimes mēnešalgu grupas skalas minimumam.
Saistībā ar Krievijas uzsākto karu Ukrainā, 2022.gadā būtiski pieauga energoresursu cenas, kas ietekmēja gan komunālo pakalpojumu sadārdzinājumu, gan citu pakalpojumu (ēdināšana, peldbaseinu noma, būvniecība un remonta pakalpojumi) cenas. Analizējot 2024.gada izpildes datus, secināts, ka komunālo pakalpojumu izdevumi ir stabilizējušies un pat nedaudz samazinājušies.
Atbilstoši faktiskajai situācijai, veicot detalizētu maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķinu, un ņemot vērā to, ka palielinājušās maksas pakalpojumu nodrošināšanā iesaistīto nodarbināto mēnešalgas, mainījušās tehnisko resursu uzturēšanas izmaksas, samaksa par pakalpojumiem, materiāliem, energoresursiem u.c. izdevumi, konstatēts, ka mainās maksas pakalpojumu izcenojumi, tādējādi noteikumu projektā paredzēts Noteikumu Nr. 600 pielikumu izteikt jaunā redakcijā.
Risinājuma apraksts
Grozījumi Noteikumos Nr.600 sagatavoti saskaņā ar Noteikumu Nr.333 18.2. apakšpunktu - būtiski mainījušās (samazinājušās vai palielinājušās) tiešās vai netiešās izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumus.
Projekts paredz pakalpojumu cenu izmaiņas visiem Centra sniegtajiem maksas pakalpojumiem sakarā ar tiešo un netiešo izmaksu izmaiņām. Pakalpojumu izcenojumu aprēķinā ņemtas vērā gan nodarbināto atlīdzības apmēra palielinājums, gan energoresursu cenu izmaiņas, gan citu pakalpojumu cenu izmaiņu ietekme uz Centra sniegto maksas pakalpojumu izmaksām.
Vienlaikus, plānojot ieņēmumus no sniegtajiem maksas pakalpojumiem, ņemtas vērā plānotā pakalpojumu skaita izmaiņas, ņemot vērā iepriekšējo periodu izpildes datus.
Projekts paredz pakalpojumu cenu izmaiņas visiem Centra sniegtajiem maksas pakalpojumiem sakarā ar tiešo un netiešo izmaksu izmaiņām. Pakalpojumu izcenojumu aprēķinā ņemtas vērā gan nodarbināto atlīdzības apmēra palielinājums, gan energoresursu cenu izmaiņas, gan citu pakalpojumu cenu izmaiņu ietekme uz Centra sniegto maksas pakalpojumu izmaksām.
Vienlaikus, plānojot ieņēmumus no sniegtajiem maksas pakalpojumiem, ņemtas vērā plānotā pakalpojumu skaita izmaiņas, ņemot vērā iepriekšējo periodu izpildes datus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Personas, kuras vēlas uzlabot savu fizisko sagatavotību, trenējoties trenažieru zālē un dažādu sporta spēļu nodarbībās, kā arī saņemt psiholoģiskā atbalsta pakalpojumus.
Ietekmes apraksts
Plānots, ka Centra sniegtos maksas pakalpojumus izmantos 386 personas, saņemot psiholoģiska rakstura nodarbības un konsultācijas, kā arī sporta nodarbību pakalpojumus. Psiholoģiskā atbalsta kursa līdz 12 dienām pakalpojuma sniegšana par maksu tiek nodrošināta tikai gadījumos, ja šā pakalpojuma sniegšana neapgrūtina Centra funkciju un uzdevumu izpildi.
Attiecībā uz centra telpu nomas pakalpojumiem – plānots, ka Centra telpas par maksu tiks iznomātas 690 stundas gadā, bet sabiedrības mērķgrupas aptuveno skaitlisko lielumu, kas izmantos Centra telpu nomas pakalpojumus nav iespējams noteikt, ņemot vērā to, ka nav iespējams paredzēt cik liels personu loks izmantos Centra iznomātās telpas.
Attiecībā uz centra telpu nomas pakalpojumiem – plānots, ka Centra telpas par maksu tiks iznomātas 690 stundas gadā, bet sabiedrības mērķgrupas aptuveno skaitlisko lielumu, kas izmantos Centra telpu nomas pakalpojumus nav iespējams noteikt, ņemot vērā to, ka nav iespējams paredzēt cik liels personu loks izmantos Centra iznomātās telpas.
Juridiskās personas
- Juridiskās personas, kuras izmantos Centra sniegtos maksas pakalpojumus.
Ietekmes apraksts
Izcenojumu grupu nodarbībām aprēķina proporcionāli personu skaitam grupā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
30 264
0
30 264
3 207
30 264
3 207
3 207
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
30 264
0
30 264
3 207
30 264
3 207
3 207
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
30 264
0
30 264
3 207
30 264
3 207
3 207
2.1. valsts pamatbudžets
30 264
0
30 264
3 207
30 264
3 207
3 207
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saistībā ar to, ka projekta spēkā stāšanās plānota 2025.gada 1.jūlijā, bet sporta telpu nomas pakalpojumi vasaras mēnešos netiek sniegti, kā arī ņemot vērā plānotās sniegto pakalpojumu skaita izmaiņas, ietekme uz 2025.gada budžetu nav plānota. 2026.gadā un turpmākajos gados plānots ieņēmumu un attiecīgo izdevumu palielinājums 3 207 euro apmērā.
Aktualizējot maksas pakalpojumu izcenojumus, atbilstoši Noteikumos Nr.333 noteiktajām prasībām, tika izvērtēta katra maksas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamo izdevumu pozīcija. Aprēķinā tika iekļautas arī uz katra maksas pakalpojuma sniegšanu attiecināmās netiešās izmaksas. Maksas pakalpojumu sniegšanā iesaistītā personāla mēnešalgas apmērs ir noteikts pēc 2025.gada mēnešalgu skalas, pārsniedzot attiecīgās mēnešalgu grupas skalas intervāla minimumu un nesasniedzot viduspunktu.
Aktualizējot maksas pakalpojumu izcenojumus, atbilstoši Noteikumos Nr.333 noteiktajām prasībām, tika izvērtēta katra maksas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamo izdevumu pozīcija. Aprēķinā tika iekļautas arī uz katra maksas pakalpojuma sniegšanu attiecināmās netiešās izmaksas. Maksas pakalpojumu sniegšanā iesaistītā personāla mēnešalgas apmērs ir noteikts pēc 2025.gada mēnešalgu skalas, pārsniedzot attiecīgās mēnešalgu grupas skalas intervāla minimumu un nesasniedzot viduspunktu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Detalizēts ieņēmumu aprēķins pievienots anotācijas (ex-ante) 1.pielikumā “Informācija par maksas pakalpojumu cenu un plānoto ieņēmumu izmaiņām” un 4.pielikumā “Ieņēmumu prognoze no maksas pakalpojumiem”
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins pievienots noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 2.pielikumā "Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins" un 3.pielikumā “Maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķina kopsavilkums”.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas.
Cita informācija
Ieņēmumi no Centra sniegtajiem maksas pakalpojumiem un ar to sniegšanu saistītie izdevumi tiek plānoti Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 38.05.00 “Veselības aprūpe un fiziskā sagatavotība” un tiks izlietoti izdevumu, kas saistīti ar Centra maksas pakalpojumu sniegšanu, segšanai.
Ja ieņēmumi no maksas pakalpojumiem būs lielāki par plānotajiem, ievērojot, ka tie atkarīgi arī no maksas pakalpojumu pieprasījuma, Iekšlietu ministrija (Centrs) Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” noteiktajā kārtībā iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumus virsplāna ieņēmumu un izdevumu palielināšanai budžeta izpildes procesā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centrsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalības ietvaros iebildumi vai priekšlikumi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centrs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Informācija par maksas pakalpojumu cenu un plānoto ieņēmumu izmaiņām
2. pielikums
Nosaukums
Maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķins
3. pielikums
Nosaukums
Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķina kopsavilkums
4. pielikums
Nosaukums
Ieņēmumu prognoze no maksas pakalpojumiem
