Anotācija (ex-ante)

22-TA-2001: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
    Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts, pamatojoties uz:
    Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24.un 25.pantu.
    Ministru kabineta 2022.gada 8.februāra sēdes protokollēmuma (Nr.6 45.§) “Rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” 3.punktu.
   Ministru kabineta 2021. gada 29. decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 83 1. §) “Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība””3. punktu.  
   Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumu Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” (turpmāk – Noteikumi Nr.555) 243.1., 243.2., 243.3., 243.4., 243.6., 245.1., 245.2., 246.1., 246.2., 246.3., 246.4., 254.1., 254.2., 254.3. apakšpunktu un 243.1 un  245.5 punktu.

   

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nepieciešams kompensēt radušos izdevumus saistībā ar “Covid-19” uzliesmojumu un seku novēršanu.
Spēkā stāšanās termiņš
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
  
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts

Faktiskie izdevumi par 2022.gada pirmo ceturksni
     Ar Ministru kabineta 2022.gada 9.februāra rīkojuma Nr.81 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” 1.punktu Veselības ministrijai piešķirts finansējums 62 415 504 euro apmērā, lai segtu izdevumus par 2022. gada pirmo ceturksni, kas radušies saistībā ar Covid-19 infekcijas uzliesmojumu un seku novēršanu un pamatojoties uz iepriekš minēto rīkojumu ar Finanšu ministrijas rīkojumiem  Veselības ministrijai ir pārdalīti 61 700 255 euro (Finanšu ministrijas 2022.gada 29.aprīļa rīkojums Nr.260 “Par līdzekļu piešķiršanu”, Finanšu ministrijas 2022.gada 3.maija rīkojums Nr.270 “Par līdzekļu piešķiršanu”, Finanšu ministrijas 2022.gada 11.maija rīkojums Nr.288 “Par līdzekļu piešķiršanu”, Finanšu ministrijas 2022.gada 3.jūnija rīkojums Nr.349 “Par līdzekļu piešķiršanu”, Finanšu ministrijas 2022.gada 8.jūnija rīkojums Nr.365 “Par līdzekļu piešķiršanu”, Finanšu ministrijas 2022.gada 8.jūnija rīkojums Nr.366 “Par līdzekļu piešķiršanu”, Finanšu ministrijas 2022.gada 10.jūnija rīkojums Nr.380 “Par līdzekļu piešķiršanu”, Finanšu ministrijas 2022.gada 13.jūnija rīkojums Nr.382 “Par līdzekļu piešķiršanu”, Finanšu ministrijas 2022.gada 16.jūnija rīkojums Nr.396 “Par līdzekļu piešķiršanu”). Ņemot vērā to, ka ar Ministru kabineta 2022.gada 9.februāra rīkojuma Nr.81 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” 1.punktu Veselības ministrijai piešķirts finansējums 62 415 504 euro apmērā un  ar Finanšu ministrijas rīkojumiem ir pārdalīti 61 925 404 euro, rodas atlikums 490 100 euro apmērā (62 415 504 euro – 61 925 404 euro), kuru Veselības ministrija nepieprasīs.
    2022.gada ziemas periodā Latvijā tika konstatēta Covid-19 vīrusa Delta un Omicron paveidu izplatīšanās. Katrs no paveidiem atšķirīgi ietekmēja pacientu veselības stāvokli un veselības aprūpes sistēmas noslogojumu. Atbilstoši Slimību profilakses un kontroles centra sniegtajai informācijai, 2021.gadā būtisks Covid-19 saslimušo personu skaits būtiski pieauga (118 383 personas) 2021.gada ceturtajā ceturksnī, kad dominēja Covid-19 vīrusa Delta paveids, bet  visaugstākā saslimstība tika novērota 2022.gada pirmajā ceturksnī, kad lielākoties personām tika apstiprināts Omicron paveids (apmēram 4 reizes lielākam pacientu skaitam, sasniedzot 504 157 personas). 2022.gada 19.februārī  kumulatīvais 14 dienu saslimstības rādītājs sasniedza maksimālo līmeni  – 7 199,2 gadījumi uz 100 000 iedzīvotājiem. Saslimstības pacēlums tika novērots visu februāri. Visvairāk Covid-19 gadījumu tika reģistrēti 2022.gada 6.nedēļā – 68 517 gadījumi.
   Ņemot vērā 2022.gada pirmā ceturkšņa Covid – 19 vīrusa straujo izplatību Veselības ministrija, lai segtu faktiskos izdevumus par 2022. gada pirmo ceturksni, kas radušies saistībā ar Covid-19 infekcijas uzliesmojumu un seku novēršanu,  neiekļāvās piešķirtā finansējuma apmērā, kas  noteikts Ministru kabineta 2022.gada 9.februāra rīkojuma Nr.81 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” 1.punktā, to pārsniedzot par 35  854 661 euro (skat. anotācijas 46., 47., 48.pielikumu).

   Kopā nepieciešamais finansējums atbilstoši faktiskajiem izdevumiem ir  35 854 661  euro  (šis finansējums ir iekļauts 124 831 005 euro, kurus paredzēts segt no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši Ministru kabineta Ministru kabineta 2021.gada 29.decembra sēdes protokollēmuma ““Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība”” (Nr.83 1.§) 3.punktam.


2022.gada aprīļa mēneša faktiskie izdevumi:
Papildus nepieciešamā valsts budžeta finansējuma aprēķini:
1)  ambulatorajiem veselības aprūpes pakalpojumiem ar kopējo finansējumu 2 568 191 euro apmērā, tai skaitā:
Zobārstniecības pakalpojumi – 81 949 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.1.apakšpunktam, skat., anotācijas 2. pielikumu). Lai nodrošinātu epidemioloģiskās drošības pasākumus un mazinātu pacientu saskarsmi un plūsmu, manipulāciju sarakstā no 2020.gada 1.jūlija tika iekļautas manipulācijas 70033 “Laiks epidemioloģiskās drošības pasākumu nodrošināšanai zobārstniecībā ārstam” un 70034 “Laiks epidemioloģiskās drošības pasākumu nodrošināšanai zobārstniecībā māsai vai higiēnistam”. Savukārt manipulāciju sarakstā no 2021.gada 1.janvāra tika iekļautas manipulācijas 70035 “Piemaksa par laiku un individuālajiem aizsardzības līdzekļiem epidemioloģiskās drošības pasākumu nodrošināšanai zobārstam vai mutes, sejas un žokļu ķirurgam ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai” un  70036  “Piemaksa par laiku un individuālajiem aizsardzības līdzekļiem epidemioloģiskās drošības pasākumu nodrošināšanai ārstniecības un pacientu aprūpes personām zobārstniecības pakalpojumu nodrošināšanai ambulatori”.  Jaunu manipulāciju pielietošana ļauj nodrošināt zobārstniecības pakalpojumu nepārtrauktību, kā arī mazināt Covid-19 infekcijas izplatīšanas riskus, nodrošinot epidemioloģiskās drošības pasākumus.
Individuālo aizsardzības līdzekļu izdevumi (sekundārā  ambulatorā veselības aprūpe) – 1 317 950 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.2. apakšpunktam, skat., anotācijas 7.pielikumu). Lai nodrošinātu medicīniskā personāla epidemioloģisko drošību medicīniskam personālām sniedzot mājas aprūpes  pakalpojumus, kā arī sniedzot sekundārās veselības aprūpes pakalpojumus pacientiem ar aktīvu apstiprinātu Covid-19 infekciju vai Slimību profilakses un kontroles centra atzītas Covid-19 kontaktpersonas aprūpi medicīniskās novērošanas periodā, ir jālieto individuālie aizsardzības līdzekļi, kas nodrošina  aizsardzību pret Covid-19.
Piemaksa par individuālo aizsardzības līdzekļu izmantošanu (sekundārā  ambulatorā veselības aprūpe) – 156 791 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.2. apakšpunktam, skat., anotācijas 7.pielikumu). Lai nodrošinātu medicīniskā personāla epidemioloģisko drošību medicīniskam personālam  ir jālieto individuālie aizsardzības līdzekļi, kas nodrošina  aizsardzību pret Covid-19.
veiktais darbs  CS pacientu grupai (persona ar aktīvu apstiprinātu Covid-19 infekciju vai Slimību profilakses un kontroles centra atzīta Covid-19 kontaktpersona medicīniskās novērošanas periodā, kura saņem sekundāros ambulatoros veselības aprūpes pakalpojumus noteiktās ārstniecības iestādēs) – 7 193 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.4.apakšpunkts, skat., anotācijas 4.pielikumu). Pacientu grupa ir izveidota sekundāriem veselības aprūpes pakalpojumiem personām ar aktīvu apstiprinātu Covid-19 infekciju vai šo personu kontaktpersonām akūtas saslimšanas gadījumā Covid-19 pandēmijas laikā, lai atslogotu slimnīcu resursus Covid-19 u.c. akūtu slimnieku ārstēšanai.
Piemaksa ģimenes ārsta praksei par individuālo aizsardzības līdzekļu izmantošanu, nodrošinot pacientu aprūpi Covid-19 pandēmijas laikā – 361 628 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.2. apakšpunktam, skat., anotācijas 11.pielikumu). Lai nodrošinātu medicīniskā personāla epidemioloģisko drošību medicīniskam personālam sniedzot primārās veselības aprūpes ir jālieto individuālie aizsardzības līdzekļi, kas nodrošina  aizsardzību pret Covid-19 infekciju.
Piemaksa feldšerpunktiem par individuālo aizsardzības līdzekļu izmantošanu, nodrošinot pacientu aprūpi Covid-19 pandēmijas laikā – 6 734 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.2. apakšpunktam, skat., anotācijas 12.pielikumu). Lai nodrošinātu medicīniskā personāla epidemioloģisko drošību medicīniskam personālām sniedzot veselības aprūpes pakalpojumu feldšerpunktos ir jālieto individuālie aizsardzības līdzekļi, kas nodrošina  aizsardzību pret Covid-19 infekciju.
Pulsa oksimetra noma par vienu dienu – 588 euro, (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.4. apakšpunktam, skat., anotācijas 3. - 3.pielikumu). Ņemot vērā pieaugošo nepieciešamību Covid-19 pacientiem pēc skābekļa mērījumiem asinīs, Nacionālais veselības dienests ir izveidojis jaunu tarifu, lai segtu izdevumus, kas rodas ārstniecības iestādei izsniedzot pacientam nomā pulsa oksimetru.  Pulsa oksimetrs ir nepieciešams pacienta elpošanas funkciju novērtēšanai.
Ceļa izdevumi (primārā veselības aprūpe un sekundārā ambulatorā veselības aprūpe) – 357 euro, (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.4. apakšpunktam, skat., anotācijas 5.pielikumu). Par Covid-19 pacientiem ārstniecības personām tiek apmaksāti ceļa izdevumi, ja pacienta veselības stāvoklis neļauj apmeklēt ārstniecības iestādi, bet stacionārā ārstēšana pacientam nav nepieciešama, tāpat nepieciešamības gadījumā tiek apmaksāta pulsa oksimetra piegāde mājās.
Veiktais darbs paraugu paņemšanai mājās – 1 601 euro, (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.1. apakšpunktam, skat., anotācijas 6.pielikumu). Covid-19 pandēmijas laikā ir svarīgi izslēgt slimo pacientu kontaktu ar veseliem. Līdz ar to pacientiem, kam ir aizdomas par Covid-19 un ir funkcionālie traucējumi, kas apgrūtina pacientu pārvietošanos ir nepieciešama Covid-19 diagnostikai nepieciešamo paraugu paņemšana pacienta dzīves vietā un to nogādāšana līdz laboratorijai. Pakalpojumu nodrošina mājas aprūpes pakalpojumu sniedzēji un ģimenes ārstu prakses.
Veiktais darbs par individuālo aizsardzības līdzekļu manipulācijām (mājas aprūpe) – 14 332 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.2. apakšpunktam, skat., anotācijas 8.pielikumu). Lai nodrošinātu medicīniskā personāla epidemioloģisko drošību medicīniskam personālam sniedzot mājas aprūpes  pakalpojumus ir jālieto individuālie aizsardzības līdzekļi, kas nodrošina  aizsardzību pret COVID-19 infekciju.
Veiktais darbs par COVID-19 manipulācijām ģimenes ārstiem – 260 311 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 245.1. un 245.2 apakšpunktam, skat., anotācijas 9.pielikumu). Pandēmijas laikā, lai nodrošinātu epidemioloģisko drošību ģimenes ārstiem tika ieviesta attālināta konsultācija un ģimenes ārsta mājas vizīte pie personas ar hroniskas slimības paasinājumu.
Fiksētais maksājums psihoemocionālās veselības uzraudzības un atbalsta kabinetam – 154 472 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 254.1. apakšpunktam, skat., anotācijas 13.pielikumu). Nepieciešams veicināt psihoemocionālās komandas izveidi ārstniecības iestādēs, kurās personas, strādā Covid-19 pandēmijas apstākļos (ārstniecības personas, psihiskās veselības aprūpes speciālisti), kur var saņemt psiholoģisku konsultāciju (attālināti vai tiešsaitē) vai atbalsta grupu/krīzes intervenci un/vai citus garīgās veselības aprūpes pakalpojumus atbilstoši veiktajam psiholoģiskajam izvērtējumam.
Ambulatorās rehabilitācijas nodrošināšana – 204 285 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.6. apakšpunktam, skat., anotācijas 13.1.pielikumu). Nacionālais veselības dienests ar 2021.gada 1. jūliju apmaksā ambulatoro medicīnisko rehabilitāciju un medicīnisko rehabilitāciju dienas stacionārā pacientiem, ja:
pēc pārslimotas Covid-19  infekcijas slimības radušies vai pasliktinājušies viegli, vienā funkcionēšanas līmenī (atbilstoši SFK) funkcionēšanas traucējumi, kas ierobežo personas darba spējas vai spējas veikt ikdienas aktivitātes, bet neietekmē personas pašaprūpi;
pēc pārslimotas Covid-19 infekcijas slimības radušies vai pasliktinājušies pacientam ir vidēji smagi, kompleksi funkcionēšanas traucējumi (vismaz divos funkcionēšanas veidos atbilstoši Starptautiskās funkcionēšanas klasifikācijai), kas ierobežo personas darba spējas vai spējas veikt ikdienas aktivitātes, mobilitāti, bet būtiski neietekmē personas pašaprūpi.
Pacientiem pēc pārslimošanas ar Covid-19 infekciju rehabilitācija ir nepieciešama gan akūti, gan subakūti. Akūtā rehabilitācija tiek nodrošināta stacionārās ārstēšanas laikā atkarībā no slimības klīniskās gaitas. Subakūtā rehabilitācija pēc Covid-19 infekcijas pārslimošanas akūtā etapa beigām tiek organizēta dažādos intensitātes līmeņos stacionārā, dienas stacionārā vai atsevišķu ambulatoru pakalpojumu veidā. Pacientiem subakūtā periodā sekas pēc Covid-19  infekcijas pārslimošanas var izpausties dažādos funkcionēšanas traucējumos atkarībā no bojātām orgānu struktūrām un funkcijām, kā arī no blakusesošo slimību fona un vispārējā veselības stāvokļa pirms infekcijas slimības.
2)  stacionārajiem veselības aprūpes pakalpojumiem ar kopējo finansējumu 5 406 237 euro apmērā, tai skaitā:
Covid–19 paraugu transportēšanas izmaksas – 2 873 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.2.apakšpunktam, skat., anotācijas 15.pielikumu).
Covid-19 pandēmijas laikā slimnīcās atrodas pacienti, kuru slimības norises gaitas norise rada nepieciešamību veikt diferenciāldiagnostiku ar Covid-19. Šajos gadījumos no pacientiem tiek paņemti izmeklējamie materiāli uz Covid-19 infekciju un nogādāti uz laboratoriju tālākai izmeklēšanai. Slimnīcām rodas papildus izdevumi, kas saistīti ar paraugu vešanu uz laboratoriju. Šādi izdevumi nav plānoti slimnīcu pakalpojumu apmaksas nosacījumos un tie ir slimnīcām jākompensē.
Pacientu ar pozitīvu Covid-19 transportēšanas uz dzīvesvietu izmaksas – 3 492 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.4.apakšpunktam, skat., anotācijas 16.pielikumu).
Pacientiem, kuriem Covid- 19 ārstēšanas process ir pabeigts slimnīcas etapā un pacienta veselības stāvoklis to pieļauj, nepieciešamas pāriet uz lētāku izmaksu efektīvāku ārstēšanu ambulatorā etapā. Tā kā pacienti ir Covid-19 pozitīvi un to pārvietošanās sabiedriskā transportā rada risku citu personu inficēšanai, jo ne visiem pacientiem ir pieejams privātais transports, tad nepieciešams pacientu transportēt uz dzīvesvietu, kas ļautu samazināt izmaksas par pacientu uzturēšanos slimnīcā, kad veselības aprūpes pakalpojumus var saņemt mājās. Nepieciešamo līdzekļu apjoms ir balstīts   uz slimnīcu faktiskajām izmaksām, kuras ietver transporta vadītāja alga, individuālie aizsardzības līdzekļi, transporta līdzekļa amortizāciju, degvielas izmaksas un nobraukto kilometru skaitu.
Piemaksa gultasdienai par individuālo aizsardzības līdzekļu epidemioloģiskās drošības pasākumu nodrošināšanai stacionārajās ārstniecības iestādēs – 219 583 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.2.apakšpunktam, skat., anotācijas 14.pielikumu).
Lai nodrošinātu ārstniecības personu un pacientu epidemioloģisko drošību ir jālieto individuālie aizsardzības līdzekļi, kas nodrošina  aizsardzību pret COVID-19 infekciju.
Pacientu ar pozitīvu Covid-19 transportēšanas izmaksas,  ja to nodrošina ārpakalpojuma sniedzējs un par to slimnīcai piestādīts rēķins – 39 543 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.4. apakšpunktam, skat., anotācijas 17.pielikumu).
Pacientiem, kuriem Covid- 19 ārstēšanas process ir pabeigts slimnīcas etapā un pacienta veselības stāvoklis to pieļauj, nepieciešamas pāriet uz lētāku, izmaksu efektīvāku ārstēšanu ambulatorā etapā. Tā kā pacienti ir Covid-19 pozitīvi un to pārvietošanās sabiedriskā transportā rada risku citu personu inficēšanai, jo ne visiem pacientiem ir pieejams privātais transports, tad nepieciešams pacientu transportēt uz dzīvesvietu, kas ļautu samazināt izmaksas par pacientu uzturēšanos slimnīcā, kad veselības aprūpes pakalpojumus var saņemt mājās. Nepieciešamo līdzekļu apjoms ir balstīts uz slimnīcas faktiskajām izmaksām, kuras veidojas no pieaicinātā ārpakalpojuma sniedzēja izsniegtā rēķina.
Covid – 19 pacientu ārstēšanas izmaksas stacionāros – 1 887 614 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.1 punktam, skat., anotācijas 20. un 21.pielikumu).
Arī 2022. gada sākumā turpināja pieaugt ar Covid - 19 inficēto pacientu skaits. Covid – 19  Delta variantu nomaina Omikrons (kas izplatības ziņā ir daudzreiz lipīgāks), tādējādi  pakāpeniski pieaug arī stacionēto pacientu skaits ārstniecības iestādēs.
Subakūtas rehabilitācijas pēc Covid-19 izmaksas (stacionāra daļa) – 290 032 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.6. apakšpunktam, skat., anotācijas 22. un 23.pielikumu).
Pacientiem pēc pārslimošanas ar Covid-19 infekciju rehabilitācija ir nepieciešama gan akūti, gan subakūti. Akūtā rehabilitācija tiek nodrošināta stacionārās ārstēšanas laikā atkarībā no slimības klīniskās gaitas. Subakūtā rehabilitācija pēc Covid-19 infekcijas pārslimošanas akūtā etapa beigām tiek organizēta dažādos intensitātes līmeņos stacionārā, dienas stacionārā vai atsevišķu ambulatoru pakalpojumu veidā. Pacientiem subakūtā periodā sekas pēc Covid-19  infekcijas pārslimošanas var izpausties dažādos funkcionēšanas traucējumos atkarībā no bojātām orgānu struktūrām un funkcijām, kā arī no blakusesošo slimību fona un vispārējā veselības stāvokļa pirms infekcijas slimības.
Piemaksa par pacienta veselības stāvokļa novērošanu (observācija) – 332 803 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 254.2. apakšpunktam, skat., anotācijas 18.pielikumu).
Palielinoties Covid-19 saslimstībai un stacionēto pacientu skaitam, būtiski nodrošināt, ka stacionārās ārstniecības iestādēs ir pieejamas observācijas gultas. Minētās gultas nepieciešamības gadījumā var tikt izmantotas kā tranzītgultas, kurās tiktu veikta stacionēto pacientu veselības stāvokļa izvērtēšana un novērtēšana, kā arī nepieciešamo izmeklējumu un medicīniskās palīdzības sniegšana līdz Covid-19 testa rezultātu saņemšanai. Tādējādi, būtiski pieaugot stacionēto pacientu skaitam, minētajās gultās tiks nodrošināta pacientu veselības stāvokļa novērošana un nepieciešamo izmeklējumu veikšana 1-2 dienu laikā. Tāpat šīs gultas nepieciešamības gadījumā var izmantot arī pacientu ārstēšanai. Atbilstoši MK noteikumu Nr.555 6.pielikuma 1.punktā noteiktajam ikmēneša gultu observācijai tiek maksāts fiksēts maksājums neatkarīgi no uzņemto pacientu skaita.
Intensīvās terapijas piemaksas – 2 630 297 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 254.3. apakšpunktam, skat., anotācijas 19.pielikumu).
Intensīvās terapijas nodaļa ir specializēta slimnīcas struktūrvienība, kas paredzēta kritiski slimiem vai pacientiem, kuriem nepieciešama pastāvīga intensīva novērošana un aprūpe, izmantojot lielu skaitu ārstniecības līdzekļu un pasākumus, kurus nevar veikt parastajās nodaļās. Prognozējot stacionēto Covid-19-19 pacientu pieaugumu, būtiski slimnīcās, kas veic Covid-19 slimo pacientu ārstēšanu izvērst papildus nepieciešamās intensīvās terapijas gultas Covid-19 pacientu ārstēšanai ar nepieciešamo materiāltehnisko nodrošinājumu, medicīniskās iekārtām un medicīniskām ierīcēm, kā arī cilvēkresursiem. Paralēli nepieciešams nodrošināt pilnu funkcionalitāti tajās intensīvās terapijas gultās, kurās ārstējas pacienti ar citām akūtām diagnozēm. Šādiem pacientiem nepieciešama pastāvīga intensīvās terapijas speciālistu uzraudzība, sarežģīta aparatūra un specifiska aprūpe.  Lai nodrošinātu nepārtrauktu intensīvās terapijas gultu pieejamību, kā arī stiprinātu veselības aprūpes pakalpojumu kapacitāti, palielinot intensīvās terapijas gultu skaitu ir noteikta atsevišķa piemaksa, papildus esošajam gultas dienas tarifam, par pakalpojumu sniegšanu intensīvās terapijas gultā, kas kopsummā ar pamata gultas dienas tarifu tuvinās slimnīcu aprēķinātajām faktiskajām intensīvās terapijas gultas dienas izmaksām.

3) Laboratorisko izmeklējumu organizācijai ar kopējo finansējumu 104 031 euro apmērā, tai skaitā:
izdevumi par individuālo aizsardzības līdzekļu iegādi laboratoriju un paraugu paņemšanas punktu darbiniekiem – 74 062 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.2 apakšpunktam, skat., anotācijas  24. - 40. pielikumu).
Lai nodrošinātu medicīniskā personāla epidemioloģisko drošību medicīniskam personālām pakalpojumu sniegšanas laikā paraugu paņemšanas punktos un laboratorijās ir jālieto individuālie aizsardzības līdzekļi, kas nodrošina  aizsardzību pret Covid-19 infekciju. Lai veiktu pacientu izmeklēšanu uz Covid-19 ir jāorganizē pacientu plūsmas izmeklējamo paraugu paņemšanai, tā lai citi iedzīvotāji un medicīniskais personāls būtu pasargāts no inficēšanās riskiem. Lai mazinātu šos riskus ir izveidoti speciāli izmeklējamo paraugu paņemšanas punkti tikai Covid-19 diagnostikai. Šajos punktos tiek nodrošināta  personu izmeklējamā materiāla uz koronavīrusa SARS-CoV-2 paņemšana. Pēc katra pacienta tiek mainīti noteikti individuālie aizsardzības līdzekļi un veikti dezinfekcijas pasākumi. Covid -19 pandēmijas laikā ir svarīgi izslēgt slimo pacientu kontaktu ar veseliem. Līdz ar to pacientiem, kam ir aizdomas par Covid-19  un nav iespējas nokļūt ar savu transportu līdz paraugu paņemšanas punktam vai ir funkcionālie traucējumi, kas apgrūtina pacientu pārvietošanos ir nepieciešama Covid-19 diagnostikai nepieciešamo paraugu paņemšana pacienta dzīves vietā un to nogādāšana līdz laboratorijai.
transporta barotņu molekulāri bioloģiskajiem izmeklējumiem nodrošināšana – 1 643 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.1.apakšpunktam, skat., anotācijas 41.pielikumu).
Lai slimnīcas  varētu veikt izmeklējamā materiāla paņemšanu stacionārā, tās ir jānodrošina ar paraugu paņemšanas transporta barotnēm, kuras nepieciešamas izmeklējamā parauga transportēšanai uz laboratoriju.
Telefona līnija 8303 pieteikumiem par Covid-19 analīzēm – 28 326 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.1., skat., anotācijas 43.pielikumu). Covid-19 pandēmijas laikā, lai veiktu pacientu izmeklēšanu uz Covid-19 ir jāorganizē pacientu plūsmas izmeklējamo paraugu paņemšanai, tā lai citi iedzīvotāji un medicīniskais personāls būtu pasargāts no inficēšanās riskiem. Ņemot vērā, ka sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīca” references laboratorija veic visu laboratoriju koordināciju infekcijas slimību diagnostikas jomā, no 2020.gada 1.oktobra tālruņa numuru 8303 apkalpo Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīca un piedāvā klientam tuvāko (ērtāk sasniedzamo) un iespējami ātrāko pieraksta laiku "Covid-19" testa veikšanai.
4) Citiem ar COVID-19 saistītiem pakalpojumi ar kopējo finansējumu 8  941 euro apmērā, tai skaitā:
Valsts akciju sabiedrības “Latvijas Pasts” pakalpojumi –  639 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr. 555 246.2. apakšpunktam, skat., anotācijas 44.pielikumu). Lai nodrošinātu individuālo aizsardzības līdzekļu piegādi stacionārajām ārstniecības iestādēm  un ģimenes ārstu praksēm valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai ir nepieciešams segt valsts akciju sabiedrības “Latvijas Pasts” pakalpojumus. Piegādes pakalpojumu izmaksas tiks attiecinātas uz katras konkrētās stacionārās ārstniecības iestādes  un ģimenes ārstu prakses kompensācijas apmēru valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai.
Maksājums "Bērnu un pusaudžu resursu centram" par psihologu konsultācijām – 8 302 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr. 555 246.2. apakšpunktam, skat., anotācijas 42.pielikumu). Iepriekš minētais pasākums tika ieviests, lai samazinātu ilglaicīgu negatīvo ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību, ko rada Covid-19 pandēmija, un nodrošinātu psiholoģiskās palīdzības un psihiskās veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību Latvijas iedzīvotājiem.
5) Individuālo aizsardzības un dezinfekcijas līdzekļu izmaksas  ar kopējo finansējumu 86 980 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.2.apakšpunktam, skat., anotācijas 45. pielikumu). Lai nodrošinātu Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta personālu no riska darba laikā inficēties ar Covid-19, nepieciešams iegādāties visus atbilstošos individuālās aizsardzības līdzekļus, kādus lietot paredz vadlīnijas, saskaroties ar inficētu (vai iespējami inficētu) pacientu. Tā kā pirmsstacionāra etapā katrā izsaukumā izmantotie  individuālie aizsardzības līdzekļi nevar tikt lietoti citā izsaukumā, visam brigādes sastāvam uz katru izsaukumu ir jālieto jauns individuālo aizsardzības līdzekļu komplekts. Līdz ar to individuālo aizsardzības līdzekļu iegādei ir nepieciešamas ļoti liels finanšu apjoms, kādu nav iespējams segt no Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta budžeta. Vienlaikus ar Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta personālam nepieciešamajiem individuālajiem aizsardzības līdzekļiem, pastiprināti tiek veikta visa medicīniskā aprīkojuma un operatīvo transportlīdzekļu salonu dezinfekcija pēc katra izsaukuma, lai pasargātu ne tikai dienesta personālu, bet arī lai līdz minimumam novērstu infekcijas pārnesi uz pacientiem un uz jebkuru vidi, kurā nonāk Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta brigādes.

6) Laboratorisko izmeklējumu veikšana – 4 001 426 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.3.apakšpunktam, skat., anotācijas 49. pielikumu)
Lai nodrošinātu pietiekami efektīvu Covid-19 izplatības ierobežošanu ir svarīga operatīva inficēšanās gadījumu atklāšana. Tādēļ kopš pandēmijas sākuma nepārtraukti tika palielinātas laboratoriskās izmeklēšanas jaudas, lai nodrošinātu laboratorisku izmeklējumu pieejamību, izmantojot vīrusa RNS noteikšanai augsti specifisku un jutīgu molekulāro PĶR testēšanas metodi, kā arī atbilstoši epidemioloģiskajai situācijai un prognozēm veiktas izmaiņas testēšanas algoritmā, tai skaitā nosakot regulāru skrīningu objektos, kur ir augsti sabiedrības veselības riski saistībā ar Covid-19 izplatību – izglītības iestādēs, ārstniecības iestādēs, ilgstošas sociālās aprūpes institūcijās, ieslodzījuma vietās, kā arī objektos un teritorijās, kur ir konstatēti Covid-19 uzliesmojumi.

Kopā nepieciešamais finansējums atbilstoši faktiskajiem izdevumiem 12 175 806  euro  (šis finansējums ir iekļauts 124 831 005 euro, kurus paredzēts segt no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši Ministru kabineta Ministru kabineta 2021.gada 29.decembra sēdes protokollēmuma ““Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība”” (Nr.83 1.§) 3.punktam, finansējuma aprēķinus, skat., anotācijas pielikumu Nr.1 – Nr.45 un Nr.49).

Nacionālais veselības dienests veiks publiskos resursu piešķiršanu rīkojuma projekta 1., 2.  punktā norādītajiem mērķiem valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai, ievērojot Eiropas Komisijas 2011.gada 20.decembra lēmuma “Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi” (2012/21/ES) nosacījumus. Neatliekamās medicīnas palīdzības dienests īsteno valsts deleģēto funkciju (nevis saimniecisko darbību) un attiecīgi atbalsts tam nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts un regulējums jāpiemēro nav.
Vienlaikus informējam, ka Valsts akciju sabiedrības “Latvijas Pasts” pakalpojuma iepirkumam ir noteikts izņēmums, saskaņā ar Publisko iepirkumu likuma 5. panta 1.daļu, kur noteiktās iepirkuma procedūras nepiemēro, ja iepirkuma līguma paredzamā līgumcena ir mazāka par iepirkuma līgumiem Ministru kabineta noteiktajām līgumcenu robežvērtībām un ja tas tiek slēgts par piegādēm vai pakalpojumiem, kurus sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs sniedz, veicot Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma 3., 4., 5., 6. un 7. pantā minētās darbības šajos pantos noteiktajās jomās. Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma 6. pants nosaka, ka Pasta pakalpojumu jomā šo likumu piemēro universālajam pasta pakalpojumam un citiem pasta pakalpojumiem, kurus sniedz universālā pasta pakalpojuma sniedzējs.
 

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
61 925 404
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
61 925 404
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
61 925 404
48 030 467
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
61 925 404
48 030 467
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-48 030 467
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-48 030 467
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
48 030 467
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)

Finansējums 2022. gadam atbilstoši likumam „Par valsts budžetu 2022. gadam” un ņemot vērā Finanšu ministrijas rīkojumus uz 2022.gada 21.jūniju:
Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:
 
 
Veselības ministrijas  budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem izlietojums”:
Resursi izdevumu segšanai   61 925 404 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 61 925 404 euro
Izdevumi  61 925 404  euro, tai skaitā:
Uzturēšanas izdevumi 61 925 404 euro


1.Rīkojuma projekts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) finansējumu 35 854 661 euro apmērā (skat.,  anotācijas 46., 47., 48.pielikumu), lai segtu faktiskos izdevumus par 2022.gada pirmo ceturksni, kas radušies saistībā ar Covid – 19 infekcijas uzliesmojumu un seku novēršanu, tai skaitā:
     1.1. 29 400 058 euro - laboratorisko izmeklējumu veikšanai;
     1.2. 70 234 euro - pacientu nogādāšanai no stacionārās ārstniecības iestādes uz mājām, pulsa oksimetra nomai un ceļa izdevumiem par pulsa oksimetra piegādi;
     1.3. 4 161 404 euro - ārstēšanai, subakūtajai medicīniskajai rehabilitācijai;
     1.4. 2 174 503 euro - ģimenes ārstu mājas vizītēm un ģimenes ārstu attālināti sniegtajām konsultācijām;
     1.5. 6 066 euro - sekundārajiem ambulatorajiem veselības aprūpes pakalpojumiem personām ar aktīvu apstiprinātu Covid-19 infekciju, epidemioloģiskās drošības pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai kontaktpersonas (kas par tādu noteikta atbilstoši normatīvajiem aktiem) medicīniskās novērošanas periodā un riska maksājumam sekundārās ambulatorās veselības aprūpes speciālistiem;
     1.6. 42 396 euro - ārstniecības iestādes personāla psihoemocionālā atbalsta nodrošināšanai un konsultatīvā tālruņa darbības nodrošināšanai pusaudžiem psihoemocionālā atbalsta saņemšanai.

2. Rīkojuma projekts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Veselības ministrijai  finansējumu 12 175 806 euro apmērā (skat., anotācijas pielikumu Nr.1 – Nr.45 un Nr.49), lai segtu faktiskos izdevumus, kas radušies saistībā ar Covid-19 infekcijas uzliesmojumu un seku novēršanu 2022.gada aprīlī, no tiem:
2.1. Nacionālajam veselības dienestam –  12 088 826 euro, no tiem:
            2.1.1. 4 035 869 euro - laboratorisko izmeklējumu organizēšanai, veikšanai un paraugu nogādāšanai līdz laboratorijai;
            2.1.2. 43 980 euro - pacientu nogādāšanai no stacionārās ārstniecības iestādes uz mājām, pulsa oksimetra nomai un ceļa izdevumiem par pulsa oksimetra piegādi;
            2.1.3. 5 345 031 euro - pacientu veselības stāvokļa novērošanai uzņemšanas nodaļā, ārstēšanai intensīvās terapijas gultā vai nodaļā, diagnostikai un ārstēšanai, subakūtajai medicīniskajai rehabilitācijai;
            2.1.4. 260 311 euro  - ģimenes ārstu mājas vizītēm un ģimenes ārstu attālināti sniegtajām konsultācijām;
            2.1.5. 2 233 668 euro - individuālo aizsardzības līdzekļu un dezinfekcijas līdzekļu izmantošanai pakalpojumu sniegšanā, samaksai par epidemioloģisko prasību nodrošināšanu saskaņā ar manipulāciju sarakstu vai ikmēneša fiksēto maksājumu;
            2.1.6. 7 193 euro -  sekundārajiem ambulatorajiem veselības aprūpes pakalpojumiem personām ar aktīvu apstiprinātu Covid-19 infekciju, epidemioloģiskās drošības pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai kontaktpersonas (kas par tādu noteikta atbilstoši normatīvajiem aktiem) medicīniskās novērošanas periodā un riska maksājumam sekundārās ambulatorās veselības aprūpes speciālistiem;
            2.1.7. 162 774 euro - ārstniecības iestādes personāla psihoemocionālā atbalsta nodrošināšanai un konsultatīvā tālruņa darbības nodrošināšanai pusaudžiem psihoemocionālā atbalsta saņemšanai;
            2.2. Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam – 86 980 euro par individuālo aizsardzības līdzekļu un dezinfekcijas līdzekļu izmantošanu pakalpojumu sniegšanu.



Pavisam kopā rīkojuma projektā paredzēto pasākumu īstenošanai ir nepieciešams papildus valsts budžeta finansējums 48 030 467 euro apmērā.

Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par šā rīkojuma 1. un 2.punktā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. un 2.punktā minētajām apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nebūs iebildusi pret apropriācijas izmaiņām, veiks apropriācijas izmaiņas.
 

 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Izdevumi tiks veikti Veselības ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
 
Piešķirtais finansējums caur MK 29.12.2021 protokollēmumu (prot. Nr. 83 1. §) 124 831 005
Ar MK 09.02.2022 rīkojumu Nr.81 piešķirtais finansējums un FM rīkojumiem pārdalītais finansējums 61 925 404
VM neapgūtais finansējums caur  MK 09.02.2022 rīkojumu Nr.81 490 100
Papildus nepieciešamais finansējums 2022.gada 1.ceturksnim
 
35 854 661
2022.gada aprīļa mēneša faktiskie izdevumi 12 175 806
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Pielikums Nr.1 - Nr.45
2. pielikums
Nosaukums
Pielikums Nr.46
3. pielikums
Nosaukums
Pielikums Nr.47
4. pielikums
Nosaukums
Pielikums Nr.48
5. pielikums
Nosaukums
Pielikums Nr.49
6. pielikums
Nosaukums
Pielikums - rēķins Nr.1
7. pielikums
Nosaukums
Pielikums - rēķins Nr.2