Anotācija

25-TA-2628: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali starp Iekšlietu ministrijas budžeta programmām, apakšprogrammām, pasākumiem un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali starp Iekšlietu ministrijas budžeta programmām, apakšprogrammām, pasākumiem un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām" (turpmāk - rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz:
- Likuma ar budžetu un finanšu vadību 9. panta trīspadsmitās daļas 1. punktu;
- likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 57. pantu;
- Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā apropriācijas izmaiņas" (turpmāk - noteikumi Nr. 421) 15. punktu.

Iekšlietu ministrija ir veikusi 2025. gada Iekšlietu ministrijas resora plānoto pasākumu izpildes izvērtējumu par 10 mēnešiem, vienlaikus prognozējot nepieciešamo izdevumu apmēru līdz gada beigām. Izvērtējuma rezultātā ir konstatēts resursu ietaupījums vai neapguve atsevišķu plānoto, tai skaitā prioritāro pasākumu īstenošanai, vienlaikus apzināti pasākumi, kuriem finansējums ir nepietiekams. Lai nodrošinātu neatliekamu pasākumu īstenošanu, nepieciešams veikt līdzekļu pārdali starp Iekšlietu ministrijas budžeta programmām, apakšprogrammām, pasākumiem un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir, veicot apropriācijas pārdali, piešķirt nepieciešamo finansējumu 392 659 euro apmērā Valsts policijai, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei un Nodrošinājuma valsta aģentūrai, lai nodrošinātu neatliekamu pasākumu īstenošanu un izdevumu segšanu. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
I. Valsts pamatbudžeta izdevumu prognozētā neapguve 2025. gadā 392 659 euro apmērā:
[1.] Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 02.03.00 "Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība" 60 500 euro apmērā (EKK 2000 "Preces un pakalpojumi" 60 500 euro).
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" ilgtermiņa saistību pasākumam "Eiropas Savienības prasībām atbilstošu pasu, elektronisko identifikācijas karšu un uzturēšanās atļauju izsniegšana" Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 02.03.00 "Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība" 2025. gadā plānots finansējums 283 858 euro apmērā, tajā skaitā izdevumi plānoti programmatūras licenču uzturēšanai. 2025. gadā tika veikta licenču skaita optimizācija. Tādējādi veidojas finansējuma ietaupījums 60 500 euro apmērā.

[2.] Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 06.01.00 "Valsts policija" 26 395 euro apmērā (EKK 2000 "Preces un pakalpojumi" 26 395 euro).
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra ārkārtas sēdē nolemto (prot. Nr.38 2. § "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam"") 2025.-2027. gada prioritārajam pasākumam "Elektroniskās uzraudzības sistēmas ieviešana un uzturēšana" 2025. gadam piešķirts finansējums 440 000 euro apmērā. Šī pasākuma ietvaros sākotnēji tika plānots finansējums gan elektroniskajām aprocēm, gan sakaru pakalpojumiem aproču darbības nodrošināšanai. Finansējuma ietaupījums 26 395 euro apmērā veidojas, jo ieviešot pasākumu, tika iegādātas elektroniskās aproces, kuras ir nokomplektētas ar elektroniskās uztveršanas sistēmu. 

[3.] Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" 247 626 euro apmērā (EKK 1000 "Atlīdzība" 152 317 euro, EKK 2000 "Preces un pakalpojumi" 73 357 euro un EKK 7000 "Transferti, uzturēšanas izdevumu transferti, pašu resursu maksājumi, starptautiskā sadarbība" 21 952 euro), no tā:
   [3.1.] 2023.-2025. gada prioritārajam pasākumam "Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa piešķiršana Krievijas Federācijas pilsoņiem, kuri apliecinājuši valsts valodas prasmes” prognozēta finanšu resursu neapguve 172 048 euro apmērā (izdevumi EKK 1000 "Atlīdzība" 142 048 euro un izdevumi EKK 2000 "Preces un pakalpojumi" 30 000 euro). Finansējuma neapguve veidojas, jo plānotās amata vietas nav pilnībā aizpildītas. Piemēram, uz 2025. gada 20. augustu no 48 amata vietām aizpildītas bija 40 amata vietas. Līdz 2025. gada beigām amata vietas netiks aizpildītas, jo darba tiesisko attiecību termiņš beidzas 2025. gada 31. decembrī. 
   [3.2.] Vēlēšanu norises nodrošināšanai Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" 2025. gadā plānots finansējums 125 688 euro apmērā atlīdzībai saskaņā ar Ministru kabineta sēdē 2024. gada 16. jūlija sēdē nolemto (prot. Nr.29 56.§ "Rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora ''74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 21.00.00 ''Finansējums vēlēšanu nodrošināšanai'"") (24-TA-1457))  un plānots finansējums, lai segtu izdevumus par precēm un pakalpojumiem.  Prognozēta finansējuma neapguve 53 626 euro apmērā (EKK 1000 "Atlīdzība" 10 269 euro un EKK 2000 "Preces un pakalpojumi" 43 357 euro), jo:
   - nodarbinātajiem, kuri Pilsonības un migrācijas pārvaldē nostrādājuši mazāk par trīs gadiem, piešķirtais atvaļinājuma pabalsts un novērtēšanas prēmija nepārsniedz 35% no noteiktās mēnešalgas;
   -  iepirkumu procedūras rezultātā ir radies ietaupījums Vēlētāju reģistra tehniskās uzturēšanas un atbalsta pakalpojumu nodrošināšanai. 
   [3.3.] Ilgtermiņa saistību maksājumiem starptautiskajās institūcijās un programmās budžeta apakšprogrammā 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" veidojas finansējuma ietaupījums 21 952 euro apmērā (EKK 7000 "Transferti, uzturēšanas izdevumu transferti, pašu resursu maksājumi, starptautiskā sadarbība").  Ikgadējās iemaksas Starptautiskajā migrācijas organizācijā 2025.gadā ir veiktas, un minētais finansējums līdz gada beigām nebūs nepieciešams. Neapguvi veido gan valūtas kursa svārstības, gan prognožu neatbilstība saņemtajiem iemaksu pieprasījumiem.

[4.] Iekšlietu ministrijas budžeta programmā 43.00.00 "Finanšu izlūkošanas dienesta darbība" 58 138 euro apmērā (EKK 1000 "Atlīdzība" 29 219 euro un EKK 2000 "Preces un pakalpojumi" 28 919 euro).
2024.–2026. gada prioritārajam pasākumam "Par Eiropas Savienības tiesību aktos atļautajiem izņēmumiem sankciju piemērošanā un Latvijas kompetentajām iestādēm šo izņēmumu piemērošanā" prognozēta finanšu resursu neapguve 58 138 euro apmērā:
   - atlīdzībai plānotā finansējuma neapguve saistīta ar īslaicīgi vakantajām amatu vietām 2025. gadā;
   - izdevumu precēs un pakalpojumos neapguve veidojas, jo atvērto informācijas avotu analīzes risinājumā 2025.gadā bija nepieciešams mazāks abonējamo licenču skaits.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
II. Priekšlikumi finansējuma pārdalei
Iekšlietu ministrijas budžeta ietvaros nepieciešams finansējums 392 659 euro apmērā šādās budžeta apakšprogrammās:
1. Budžeta apakšprogrammā 06.01.00 “Valsts policija” 86 895 euro apmērā (EKK 1000 "Atlīdzība" 19 945 euro, EKK 2000 "Preces un pakalpojumi" 61 550 euro un  EKK 6000 "Sociāla rakstura maksājumi un kompensācijas" 5 400 euro) (detalizēta informācija iekļauta anotācijas 2.pielikumā). Finansējums nepieciešams šādiem pasākumiem:
 - Alkohola, narkotisko un psihotropo vielu ietekmes pārbaudes izdevumu daļējai apmaksai.
Lai nodrošinātu alkohola koncentrācijas, narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmes medicīniskās pārbaudes atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumiem Nr. 719 "Kārtība, kādā transportlīdzekļa vadītājam nosaka alkohola koncentrāciju asinīs un izelpas gaisā un konstatē narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmi”, nepieciešams papildu finansējums 60 500 euro apmērā (EKK 2000 "Preces un pakalpojumi"). Papildu finansējums nepieciešams, jo pieaug cenas par pārbaužu veikšanu (vidējā cena par vienu gadījumu 2024. gadā 216,77 euro, bet 2025. gadā - 231,99 euro ​​).  Vidējais gadījumu skaits gadā 3975 pārbaudes (15,22 euro (vidējais pieaugums) x 3975 pārbaudes = 60 500 euro). 
- Izdevumiem (daļēji) saistībā ar tiesas spriedumu civillietā nepieciešams finansējums 26 395 euro apmērā (EKK 1000 "Atlīdzība" 19 945 euro, EKK 2000 "Preces un pakalpojumi" 1 050 euro un  EKK 6000 "Sociāla rakstura maksājumi un kompensācijas" 5 400 euro). 
Rīgas apgabaltiesas Civillietu tiesas kolēģija 2025. gada 17. septembrī pasludināja spriedumu civillietā, kas ierosināta, pamatojoties uz pieteicēja prasību pret Valsts policijas koledžu par darba devēja uzteikuma atzīšanu par spēkā neesošu, atjaunošanu darbā un vidējās izpeļņas par darba piespiedu kavējuma laiku piedziņu sakarā ar Valsts policijas koledžu apelācijas sūdzību par Rīgas pilsētas tiesas 2025. gada 8. maija spriedumu.
Nepieciešams finansējums vidējās izpeļņas par darba piespiedu kavējumu izmaksai 20 196,45 euro apmērā, ar lietas vešanu saistītajiem izdevumiem 5 400 euro apmērā un tiesas izdevumiem 1 050 euro apmērā.

2. Budžeta programmā 07.00.00 "Ugunsdrošība, glābšana un civilā aizsardzība" 21 952 euro apmērā (EKK 2000 "Preces un pakalpojumi") (detalizēta informācija iekļauta anotācijas 3.pielikumā). 
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam nepieciešams papildu finansējumu transportlīdzekļu uzturēšanai un remontam 2025.gadā. Nodrošinājums ar transportlīdzekļiem ir vitāli svarīgs, lai Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests izpildītu normatīvajos aktos noteiktās valsts pamatfunkcijas.
Vispārējais preču un pakalpojumu cenu pieaugums ir būtiski ietekmējis Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta spēju veikt visu nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi. No 2021. gada līdz 2025. gada oktobrim inflācijas koeficients ir gandrīz 32 %  (avots: https://tools.stat.gov.lv/cpi_calculator/lv/2021M09-2025M09/12/100 - Patēriņa cenu pārmaiņas 2025. gada septembrī, salīdzinot ar 2021. gada septembri, patēriņa grupai "12 Dažādas preces un pakalpojumi" ir 31,8%).
Vislielākā ietekme tam ir uz izdevumiem par veiktajiem transportlīdzekļu remontdarbiem 2025. gada otrajā pusē, turklāt, plānotais finanšu līdzekļu apmērs 2025. gadā ir bijis nepietiekams. Faktiski veiktie izdevumi budžeta programmā 07.00.00. “Ugunsdrošība, glābšana un civilā aizsardzība” transportlīdzekļu uzturēšanai un remontam ir sasnieguši 97% (EKK 2241 "Transportlīdzekļu uzturēšana un remonts") no apstiprinātajiem plānotajiem izdevumiem 2025. gadam (651 190 euro). Lai Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests izpildītu savas funkcijas un  uzdevumus, ir nepieciešams veikt neatliekamus transportlīdzekļu remontdarbus vismaz 21 952 euro apmērā.  

3. Budžeta apakšprogrammā 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" 225 674 euro apmērā (EKK 1000 "Atlīdzība") (detalizēta informācija iekļauta anotācijas 4.pielikumā). 
Finansējums nepieciešams atlīdzībai (samaksai par virsstundu darbu, piemaksai par nozīmīgu ieguldījumu attiecīgās institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām), lai saistībā ar patvēruma meklētāju skaita pieaugumu laikposmā no 2025. gada 1. jūlija līdz 2025. gada 31. decembrim nodrošinātu patvēruma procedūras efektīvu norisi.
Turpinoties Baltkrievijas Republikas īstenotai migrācijas instrumentalizācijai un Krievijas Federācijas militārajai agresijai Ukrainā, kā arī ņemot vērā Polijas Republikas atjaunoto robežkontroli cīņā pret nelegālo migrāciju šī gada jūlijā uz robežas ar Lietuvas Republiku un Vāciju, Latvijā atkal sāka strauji pieaugt patvēruma meklētāju skaits, kas ievērojami noslogo Latvijas patvēruma sistēmu, tostarp patvēruma meklētāju izmitināšanas centru darbību.  
Par patvēruma meklētāju  kārtējo straujo pieaugumu liecina statistikas dati par pēdējiem četriem gadiem, proti, 2022. gadā patvērumu Latvijā lūgušas 546 personas, no kurām 161 nepilngadīga, 2023. gadā patvērumu Latvijā lūgušas 1624 personas, no kurām 278 nepilngadīgas, 2024. gadā patvērumu Latvijā lūgusi 801 persona, ko kurām 151 ir nepilngadīga, savukārt 2025. gadā līdz 30. oktobrim patvērumu Latvijā lūgušas 1057 personas, no kurām 245 ir nepilngadīgas.    
Šobrīd Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes patvēruma meklētāju izmitināšanas centru kapacitāte pietuvojas kritiskajai robežai un uz 2025. gada 31. oktobri abu patvēruma meklētāju izmitināšanas centru, proti Ropažu novada Muceniekos un Alūksnes novada Liepnā (turpmāk – Centri), aizpildījums ir jau pārsniedzis 80% (izmitinātas 560 personas), un tas turpina pieaugt. Kopējā Centru kapacitāte ir 702 gultas vietas (Mucenieku centrā – 450 gultas vietas un Liepnas centrā – 252 gultas vietas).
Strauji pieaugot patvēruma meklētāju skaitam, pieaug laiks patvēruma iesniegumu izvērtēšanai un līdz ar to arī patvēruma meklētāju uzturēšanas laiks Centros. Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, izvērtējot esošo situāciju, secināja, ka 2025. gada 10 mēnešu laikā Centros dienā uzturas vidēji 420 personas, kuru vidējais uzturēšanās ilgums sastāda apmēram 300 dienas, kas ir ievērojami lielāks salīdzinājumā ar 2023. un 2024. gadu (2023. gada laikā Centros vidēji dienā uzturējās 333 personas ar vidējo uzturēšanās ilgumu 220 dienas, savukārt 2024. gadā vidēji uzturējās 380 patvēruma meklētāji ar vidējo uzturēšanās ilgumu 274 dienas). Patvēruma meklētāju pieaugums nedēļā sastāda aptuveni 45-50 personas.
Patvēruma meklētāju skaita palielināšanās prasa steidzamu jautājumu, kas saistīti ar izmitināšanu un pamatvajadzību, kā arī īpašu vajadzību nodrošināšanu, risināšanu. Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde ir apzinājusi Centru maksimālo kapacitātes robežu, izmitinot iespējami vairāk patvēruma meklētājus un secina, ka Centros var izvietot papildus gultas patvēruma meklētājiem (kopumā līdz apmēram 90 personām).
Pamatojoties uz minēto, Centru darbinieku noslogojums ievērojami palielinās, proti, nepieciešams sakārtot patvēruma meklētāju izmitināšanas telpas, sagatavot un izsniegt pārtikas un higiēnas pakas un citus sadzīves priekšmetus, veikt patvēruma meklētāju reģistrāciju, izvērtēt īpašas vajadzības, piesaistīt atbilstošas organizācijas, kas nodrošinās mazāk aizsargāto personu kategoriju tiesību un interešu aizsardzību (bāriņtiesa nepilngadīgo bez pavadības gadījumā), organizēt piekļuvi medicīnas pakalpojumiem un izglītībai, pieņemt lēmumus par dienasnaudas piešķiršanu un veikt citas darbības.
Salīdzinājumā ar 2025. gada pirmo ceturksni, kad patvēruma meklētāju skaits pieauga vidēji par 50 patvēruma meklētājiem mēnesī, laikposmā no 2025. gada 1. maija līdz 31. oktobrim, skaits katru mēnesi pieauga vidēji par 150 personām. Tādējādi kopējais pirmreizējo iesniegumu skaits līdz 2025. gada 30. oktobrim ir 1057 iesniegumi.
Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī to, ka sakarā ar robežkontroles atjaunošanu uz vairākām ES iekšējām robežām, gadījumos, kad patvēruma meklētāji cenšas atstāt Latvijas Republiku, viņi tiek atgriezti atpakaļ uz Latviju, vairākkārtīgi pieaudzis Patvēruma lietu nodaļā izskatāmo patvēruma iesniegumu skaits.
Vēršam uzmanību, ka vidējā atlīdzība (pirms nodokļu nomaksas) Centru nodarbinātajiem ir 1326 euro mēnesī (bez darba devēja VSAOI).

4. Nodrošinājuma valsts aģentūrai, lai nodrošinātu procesa virzītāju pieņemto nolēmumu izpildi par rīcību ar sankcijām pakļauto mantu un segtu izdevumus, kas saistīti ar kriminālprocesu ietvaros izņemto sankcionēto mantu pārņemšanu, glabāšanu, realizāciju vai iznīcināšanu, nepieciešams papildu finansējums 58 138 euro apmērā, tajā skaitā:
 - budžeta apakšprogrammā 40.01.00 "Administrēšana" 29 905 euro apmērā (EKK 1000 "Atlīdzība");
 - budžeta apakšprogrammā 40.03.00 "Lietiskie pierādījumi un izņemtā manta" 28 233 euro apmērā (EKK 2000 "Preces un pakalpojumi")
(detalizēta informācija iekļauta anotācijas 5.pielikumā).
Eiropas Savienība kopš 2014. gada ir noteikusi vairākus ierobežojošus pasākumus pret Krievijas Federāciju, tostarp individuālas sankcijas, ekonomiskās sankcijas un diplomātiskos un vīzu pasākumus. Ar šiem pasākumiem cita starpā noteikti ierobežojumi stratēģiskas nozīmes preču un cita veidu preču apritei, kas ietver noteiktu preču importa, eksporta, tranzīta vai starpniecības pakalpojumu aizliegumu, kas nozīmē, ka privāto vai publisko tiesību subjektam ir aizliegts sankciju subjektam pārdot, piegādāt, nodot, eksportēt vai kā citādi atsavināt noteikta veida stratēģiskas nozīmes preces vai citas likumā noteiktās preces vai ļaut piekļūt tām.  Sākot ar 2022. gada maiju, sakarā ar tāda noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, kas paredzēts Krimināllikuma 84.pantā, proti, par tādām darbībām, kas saistītas ar Apvienoto Nāciju Organizācijas, Eiropas Savienības un citu starptautisko organizāciju noteikto sankciju vai par Latvijas Republikas noteikto nacionālo sankciju pārkāpšanu, Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvalde sāka izņemt sankcijām pakļauto mantu (turpmāk – sankcionētā manta) kā lietiskos pierādījumus vai arestēto mantu un nodot to glabāšanā Nodrošinājuma valsts aģentūrai.
2025. gadā Nodrošinājuma valsts aģentūra turpina strādāt paaugstinātas intensitātes apstākļos. Pamatojoties uz Administratīvo un kriminālo lietu informācijas sistēmas datiem, Nodrošinājuma valsts aģentūra līdz 2025. gada 30. septembrim pārņēma sankcionēto mantu 100 kriminālprocesos, kas veido vairāk ka 4% pieaugumu, salīdzinot ar 2024. gada rādītājiem. Jāatzīmē, ka būtiski ir pieaudzis pārņemtās sankcionētās mantas vienību skaits (2024. gadā ir pārņemtas 1773 sankcionētās mantas vienības; uz 2025. gada 31. oktobri jau 9458 vienības). Pieaugušo sankcionētās mantas apjomu raksturo Nodrošinājuma valsts aģentūrai radušies izdevumi par sankcionētās mantas pārņemšanu, glabāšanu un iznīcināšanu, proti, 2025. gada 9 mēnešos izdevumi ir 347 256 euro, kas ir par 3,96 %  vairāk nekā visa 2024. gada izdevumi (333 998 euro).
Būtisks darba pieaugums ir konstatējams arī realizējamās sankcionētās mantas jomā. 2024. gadā tika realizēta sankcionēta manta (izņemot transportlīdzekļus) 9 kriminālprocesu ietvaros, gūstot ieņēmumus 355 152 euro apmērā. Līdz 2025. gada 15. oktobrim  tika realizēta sankcionētā manta (izņemot transportlīdzekļus) 32 kriminālprocesu ietvaros 1 122 470 euro apmērā. Realizēti transportlīdzekļi 90 314 euro vērtībā, bet Ukrainai nodoti transportlīdzekļi sankciju lietās  206 700 euro vērtībā.
Šāds darba apjoma pieaugums rada lielu papildu slodzi uz esošo darbinieku veiktspēju, jo darbinieki nodrošina sankcionēto kravu pārņemšanu, sankcionēto mantu uzskaiti, pārvietošanu (ja attiecināms), glabāšanu (ja attiecināms), realizācijas un/vai utilizācijas organizēšanu. Atbilstoši faktiskajai situācijai Nodrošinājuma valsts aģentūrai nav finanšu resursu, lai noteiktu piemaksu par papildu darbu.
Tādējādi budžeta apakšprogrammā 40.01.00 "Administrēšana", lai nodrošinātu sankcijām pakļauto izņemto lietisko pierādījumu pārņemšanu, uzskaiti, pārvietošanu, glabāšanu, realizāciju vai utilizāciju, 2025. gadā nepieciešams papildu finansējums piemaksu par papildu darbu izmaksai un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu veikšanai vismaz 29 905 euro  apmērā.
Lai nodrošinātu Rīgas tiesas apgabala prokuratūras prokurores lēmumu kriminālprocesā izpildi, Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas Finanšu noziegumu izmeklēšanas daļas Trešās izmeklēšanas nodaļas 2025. gada  26. marta lēmuma kriminālprocesā  izpildi, Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldes Kriminālpolicijas pārvaldes 3.biroja 1.nodaļas 2024. gada 19. janvāra lēmuma kriminālprocesā izpildi, un Latgales rajona tiesas 2025. gada 17. februāra lēmuma kriminālprocesā izpildi, bija nepieciešams noslēgt līgumu ar akciju sabiedrību "BAO" par iznīcināšanas un iznīcināšanas procesā radušo atkritumu savākšanas un izvešanas uz atkritumu poligonu pakalpojumiem. Atbilstoši minētajam līgumam komersants normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nodrošinās šādas mantas iznīcināšanu: līme un gēls uz poliestera sveķu bāzes – 9 890 kg,  līme – 13,5 kg, minerāleļļa – 4 kg, šķidrums, ko izmanto ādas apavu ražošanā – 1 300 kg, sālsskābe – 1470 litri, acetons – 9100 litri. Lai daļēji segtu līguma izmaksas (līgumcena ir 33 178,08 euro), Nodrošinājuma valsts aģentūrai nepieciešams papildu finansējums 28 233 euro apmērā. 
Vēršam uzmanību, ka Nodrošinājuma valsts aģentūra 2025. gada 9 mēnešos ieskaitījusi valsts pamatbudžetā ieņēmumus no valstij piekritīgās mantas realizācijas pēc citu valsts institūciju pieņemtā lēmuma 972 959 euro jeb 314,8%, salīdzinot ar plānoto ieņēmumu apjomu (309 050 euro).
Risinājuma apraksts
Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta trīspadsmitās daļas 1.punkts nosaka, ka finanšu ministram ir tiesības Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, informējot par to Saeimu, veikt apropriāciju pārdales ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.
Likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 57 pants nosaka, ka finanšu ministram, veicot apropriāciju pārdales ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, ir tiesības veikt apropriācijas pārdali citiem mērķiem no prioritārajiem pasākumiem 2023.—2025. gadam, 2024.—2026. gadam un 2025.—2027. gadam piešķirtā finansējuma, ja tam nav negatīvas ietekmes uz vispārējās valdības budžeta strukturālo bilanci, ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Noteikumu Nr.421 15. punkts nosaka, ka ministrija nodrošina, ka budžeta izpildītāji izvērtē valsts budžeta programmā (apakšprogrammā) piešķirto līdzekļu faktisko izlietojumu un plānoto izdevumu prognozes, un, ja piešķirtās apropriācijas ietvaros nav iespējams nodrošināt ministrijas noteikto mērķu sasniegšanai paredzētos izdevumus, ministrija izstrādā pieprasījumu apropriācijas izmaiņām.
Ievērojot minēto, sagatavotais rīkojuma projekts paredz:
- atļaut Iekšlietu ministrijai pārdalīt finansējumu 392 659 euro apmērā Iekšlietu ministrijas ietvaros starp budžeta programmām, apakšprogrammām un pasākumiem;
- Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei.  
- finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par  apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
392 659
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
392 659
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-392 659
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-392 659
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
392 659
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Iekšlietu ministrijai nepieciešams finansējums 392 659 euro apmērā, tajā skaitā:
1. Budžeta apakšprogrammā 06.01.00 “Valsts policija” 86 895 euro apmērā (detalizēta informācija iekļauta anotācijas 2.pielikumā). Finansējums nepieciešams šādiem pasākumiem:
 - alkohola koncentrācijas, narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmes medicīniskajām pārbaudēm (EKK 2000 "Preces un pakalpojumi") 60 500 euro;
 -  tiesas sprieduma izpildei, kā arī tiesas izdevumu segšanai  26 395 euro (no tiem: EKK 1000 "Atlīdzība" 19 945 euro, EKK 2000 "Preces un pakalpojumi" 1 050 euro un EKK 6000 "Sociāla rakstura maksājumi un kompensācijas" 5 400 euro);
2. Budžeta programmā "Ugunsdrošība, glābšana un civilā aizsardzība" 21 952 euro apmērā (EKK 2000 "Preces un pakalpojumi") transportlīdzekļu remontam (detalizēta informācija iekļauta anotācijas 3.pielikumā). 
3. Budžeta apakšprogrammā 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" 225 674 euro apmērā atlīdzībai (EKK 1000 "Atlīdzība"), lai saistībā ar patvēruma meklētāju skaita pieaugumu laikposmā no 2025. gada 1. jūlija līdz 2025. gada 31. decembrim nodrošinātu patvēruma procedūras efektīvu norisi (detalizēta informācija iekļauta anotācijas 4.pielikumā). 
4. Budžeta apakšprogrammā 40.01.00 "Administrēšana" 29 905 euro apmērā atlīdzībai (EKK 1000 "Atlīdzība") un budžeta apakšprogrammā 40.03.00 "Lietiskie pierādījumi un izņemtā manta" 28 233 euro apmērā pakalpojumu apmaksai (EKK 2000 "Preces un pakalpojumi"), lai nodrošinātu procesa virzītāju pieņemto nolēmumu izpildi par rīcību ar sankcijām pakļauto mantu un segtu izdevumus, kas saistīti ar kriminālprocesu ietvaros izņemto sankcijām pakļauto mantu pārņemšanu, glabāšanu, realizāciju vai iznīcināšanu (detalizēta informācija iekļauta anotācijas 5.pielikumā). 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēta informācija un aprēķini iekļauti anotācijas:
1.pielikumā: Kopsavilkums par apropriācijas pārdali - Iekšlietu ministrijas budžeta programmās un apakšprogrammās prognozētā finanšu resursu neapguve un 
priekšlikumi papildu finansējuma piešķiršanai sadalījumā pa pasākumiem un finansēšanas avotiem
2.pielikumā: Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 06.01.00 "Valsts policija" nepieciešamā finansējuma aprēķins
3.pielikumā: Iekšlietu ministrijas budžeta programmā 07.00.00 "Ugunsdrošība, glābšana un civilā aizsardzība" nepieciešamā finansējuma aprēķins
4.pielikumā (1.tabula, 2.tabula un 3.tabula): Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" nepieciešamā finansējuma aprēķins
5.pielikumā (1.tabula un 2.tabula): Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 40.01.00 "Administrēšana" un budžeta apakšprogrammā 40.03.00 "Lietiskie pierādījumi un izņemtā manta" nepieciešamā finansējuma aprēķins
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas nav plānotas.
Cita informācija
Izdevumi 2025. gadā tiks segti Iekšlietu ministrijas budžeta programmu un apakšprogrammas ietvaros, veicot apropriācijas pārdales starp Iekšlietu ministrijas budžeta programmām, apakšprogrammām, pasākumiem un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.
Saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību budžeta finansētu institūciju vadītāji ir atbildīgi par Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktās kārtības un prasību ievērošanu, izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekts saistīts ar finansējuma pārdali starp Iekšlietu ministrijas budžeta programmām, apakšprogrammām un pasākumiem.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Valsts policija
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
  • Nodrošinājuma valsts aģentūra
  • Finanšu izlūkošanas dienests
  • Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Apropriācijas pārdales kopsavilkums
2. pielikums
Nosaukums
IeM budžeta apakšprogrammā 06.01.00 "Valsts policija" nepieciešamā finansējuma aprēķins
3. pielikums
Nosaukums
IeM budžeta programmā 07.00.00 "Ugunsdrošība, glābšana un civilā aizsardzība" nepieciešamā finansējuma aprēķins
4. pielikums
Nosaukums
IeM budžeta apakšprogrammā 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" nepieciešamā finansējuma aprēķins
5. pielikums
Nosaukums
IeM budžeta apakšprogrammā 40.01.00 "Administrēšana" un apakšprogrammā 40.03.00 "Lietiskie pierādījumi un izņemtā manta" nepieciešamā finansējuma aprēķins