Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Noteikumi par suņa, kaķa un mājas (istabas) seska pavairošanu
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Dzīvnieku aizsardzības likuma pārejas noteikumu 24. punktā noteikts, ka likuma 18.2 pants stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī.
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts "Noteikumi par suņa, kaķa un mājas (istabas) seska pavairošanu" ir sagatavots, lai reglamentētu mājas (istabas) dzīvnieku — suņu, kaķu vai mājas (istabas) sesku — pavairošanu, kā arī apmācību dzīvnieku labturības un aizsardzības jomā.
Politikas jomas
Dabas resursu, lauksaimnieciskās ražošanas un pārstrādes politika
Teritorija
-
Norises laiks
28.10.2024. - 14.11.2024.
Informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 18. punktam, sabiedrībai ir dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par noteikumu projektu un anotāciju tā saskaņošanas stadijā.
Fiziskās personas
Skaidrojums un ietekme
Suņu, kaķu un mājas (istabas) sesku īpašniekiem vai turētājiem, kas nodarbojas ar mājas (istabas) dzīvnieka pavairošanu, jābūt apmācītiem dzīvnieku labturības jomā.
Juridiskās personas
Skaidrojums un ietekme
Suņu, kaķu un mājas (istabas) sesku īpašnieki vai turētāji, kas nodarbojas ar mājas (istabas) dzīvnieka pavairošanu. Personas, kas veiks apmācību dzīvnieku labturības un aizsardzības jomā.
Sagatavoja
Madara Onera (ZM)
Atbildīgā persona
Zanda Matuzale (ZM)
Izsludināšanas datums
29.10.2024. 09:29

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Fiziska persona
24-TA-2630 
1. Kāpēc likumā, kurš ir par pavairošanu ir iepīti slimi un ievainoti dzīvnieki? Kāds sakars viņiem ar pavairošanu? 
Prasības var attiekties tikai uz pavairojamo dzīvnieku, nevis uz pārējiem esošajiem! (p.III. 18.) 
2.  III. 23. Kas būs par apliecinājumu kucēm ka tā ir meklējusies divas reizes? Kā jūs to zināsiet ka viņai jau tās divas meklēšanās ir bijušas?  Es varu pateikt ka man vienu gadu vecai kucei bija jau divas meklēšanās un ko tad? 
3. III. 24. Man ir jautājums par Jūsu izglītības līmeni, vai Jums ir zināma suņa fizioloģija? Paskaidrojiet  KĀ VAR APSĒKLOT VAI IZMANTOT PĀROŠANAI KUCI ZĪDĪŠANAS PERIODĀ?  Jūs par kuces meklēšanās fāzēm un notiekošajiem procesiem esat lietas kursā? 
4. III. 25. Ar pašreizējo punktu jūs tikai vairojat pavairošanas iespējas, šo jūs dodat sabiedrībai atļauju oficiāli pavairot kuci trīs meklēšanās pēc kārtas. Vēlreiz atgriežamies pie jautājuma par izstrādātāju izglītības un zināšanu līmeni! 
5. III. 26. Pamatojumu šim punktam?  Vai dzīvniekam, tāpat kā sievietēm , nevar Jūsu prāt rasties dzemdību sarežģījumi? Ko darīt ja auglis ir pārāk liels un fiziologiskām dzemdībām ir nepieciešama iejaukšanās ar ķeizargriezienu?  Vai tāpēc ka dzīvniekam tiek veikta ekstra vet.palīdzība viņš vairs nav derīgs nākamajiem pārojumiem? Var ieviest noteikumus ka pēc ķeizargrieziena nākamais metiens ir atļauts pēc 1 gada. 
01.11.2024. 14:01
Fiziska persona
Vēlos izteikt savu viedokli par  26. punktu.
Iesaku ieviest noteikumus, ka pārojot dzīvnieku pēc ķeizargrieziena nepieciešams ievērot divus noteikumus: 1. nākamais metiens ir ne ātrāk kā pēc gada.
2. Pirms pārošanas veikt nepieciešamās veterinārās pārbaudes un saņemt veterinārārsta atzinumu, ka dzīvnieka veselības stāvoklis ir atbilstošs pārošanai - piemēram ultrasonogrāfijas pārbaudi par dzemdes rētas biezumu un citiem rādītājiem.
Jo praksē ir daudz patiešām ļoti daudz apzinīgu audzētāju ( man pazīstamu ES ), kas tieši tā rīkojas.
Tas , ka veikts ķeizargrieziens, nenozīmē, ka dzīvnieks nav spējīgs iznēsāt kucēnus. Sievietes taču arī var vairākas reizes iznēstāt bērnus pēc ķeizargrieziena.
Iesaku - 1. noteikt laiku, ka ne ātrāk kā gadu pēc ķeizargrieziena var pārot, 2- jābūt veterināra izdotai atļaujai, ka veselības stāvoklis ir atbilstošs ( es to ļoti vēlētos - tas būtu tikai dzīvnieku labā ) 3- Iespējams var noteikt maksimālo metieni skaitu pēc ķeizargrieziena.
Bet pilnībā aizliegt nebūtu pareizi, jo pēc pieredzes zinu, ka kvalitatīvi veikta operācija neatstāj paliekošas sekas uz dzīvneiku. Un ja šāds punkts tiktu pieņemts, diemžēl dažreiz nāktos atteikties no patiešām izcila savas šķirnes pārstāvja pārošanas, kas varētu dot vēl labākus pēcnācējus.  
Šeit es, protams, pieņemu, ka veterināri ir pietiekami kompetenti un audzētāji apzinīgi un mīl savu dzīvnieku un neizmanto to kā naudas mašīnu. 
Varu mēģināt atrast informāciju, kādi regulējumi par šo ir citās ES valstīs, bet man nākas bieži strādāt ar Poliju un zinu, ka tur nekas tāds nv aizliegts.
Lūdzu izskatiet manus 3 ieteikumus, es tiešām esmu par to, ka dzīvneikus nedrīkst izmantot kā dzemdētājus un naudas pelnītājus, bet šķirnes interesēs un apzinīgi tam pieejot, nav tiešām problēmu.
01.11.2024. 17:48
Fiziska persona
Papildināt noteikumu projekta 4.punktu ar pirmo vārdu "Dzīvnieka", jo punkta redakcija pašlaik nav skaidra uz kādiem īpašniekiem un turētājiem tas attiecas.
05.11.2024. 10:27
Fiziska persona
Svītrot noteikumu projekta 9.punktu. Prasība atkārtoti veikt apmācību ik pa 10 gadiem tikai palielina birokrātisko slogu un tai nav nekāda praktiska pamatojuma. Tieši pretēji - ja pavairošana noris 10 gadus, pieredze pavairotājam ir lielāka, nekā praktizējošam veterinārārstam. Vienlaicīgi, noteikumu projekta anotācijā nav sniegts pamatojums šai prasībai (kāpēc tieši 10 gadi), kā arī nav sniegts aptuvenas aplēses vai aptaujas novērtējums par sabiedrībai uzliktajām birokrātiskā sloga izmaksām.
05.11.2024. 10:31
Fiziska persona
Svītrot vai noteikumu projekta anotācijā detalizēti skaidrot 11.punkta prasības. Punkts paredz uzlikt papildus birokrātisko slogu veterināriem, nosakot deklaratīvus kvantitatīvos rādītājus, kuri nav pamatoti un nav arī kontrolējami (kāpēc tieši 60 jautājumi 60 minūtēs? Ja atbild 62 minūtēs, tests nav nokārtots ?). Ja ir noteikta apmācību programma, tad veterinārārsts kā sertificēta persona ir atbildīgs par to, ka programmā iekļauto informāciju ir sniedzis klientam. Neatkarīgi no laika, kad tas tiek sniegts vai pārbaudīts.Apmācību mērķis ir sniegt zināšanas, nevis nodrošināt kvantitatīvus formālus kritērijus tiem, kas pārbaudīs normas izpildi.
05.11.2024. 10:40
Fiziska persona
Svītrot noteikumu 13. un 14.punktu. Atsevišķu reģistru vešana rada papildus birokrātisko slogu gan personām, kas veic apmācību, gan personām, kas nodrošinās pārbaudi. 
Nepieciešamo informāciju iespējams nodrošināt valsts uzturētajā dzīvnieku reģistrā. Visiem dzīvniekiem, kas tiek pavairoti, ir jābūt reģistrētiem, tādējādi, ir reģistrēti arī to īpašnieki un turētāji. Veterinārārsti jau ir reģistrēti kā lietotāji. Šo pašu reģistru iespējams papildināt ar informāciju par apmācību. Izmaksas reģistra papildināšanai ar vienu datu lauku ir nenozīmīgas, un tās iespējams segt uzturēšanas budžeta ietvaros. 
05.11.2024. 10:45
Fiziska persona
Svītrot 12.3.apakšpunktu. Noteikumu projekta 1.pielikumā ir tikai viena apmācību programma, līdz ar to informācija par apmācības programmas nosaukumu nav nepieciešama.
05.11.2024. 10:46
Fiziska persona
Skaidrot noteikumu projekta anotācijā 16.punkta prasības. Kāda nozīme ir šim plānam? Kādas problēmas tas atrisinās? Kā arī detalizēti norādīt plānā ietveramo informāciju un parametrus. Piemēram: cik bieži stundā, dienā mēnesī jāplāno dezinfekcija, ja noteikumu projekta 15.punkts jau paredz vispārīgās prasības.
Ieteikums - svītrot šādu nepamatotu formālu regulējumu.
05.11.2024. 10:50
Fiziska persona
Anotācijā detalizēti skaidrot noteikumu projekta 20.punktā ietverto uzraudzības jēdzienu. Ar ko šī jēdziena saturs atsķirsies no uzliktās atbildības dzīvnieka īapšniekam vai turētājam un tā darbiniekiem ?
05.11.2024. 10:53
Fiziska persona
Svītrot noteikumu projekta 26.punktu.
Ja punkts tgomēr netiek svītrots, anotācijā lūdzu detalizēti skaidrot, kāds pamatojums ir šādai prasībai un kā tiks kontrolēta prasības ievērošana. Anotacijā lūdzu veikt atzīmi par konsultācijām un to rezultātiem ar praktizējošiem veterinārārstiem.
05.11.2024. 10:56
Fiziska persona
Pārskatīt 28.punkta būtību, jo tajā ir kārtējā formāli birokrātiskā prasība gan veterinārārstiem, gan dzīvnieka īpašniekiem (izziņas glabāšana). Priekšlikums - atzīmi par veterinārārsta pārbaudi veikt dzīvnieka veterinārajā grāmatiņā vai dzīvnieku reģistrā.
05.11.2024. 10:58
Fiziska persona
Papildināt anotācijas 2.3., 2.4. un 2.5.punktus ar informāciju par administratīvo slogu un izmaksu novērtējumu. Nav pieļaujams uzlikt personām jaunus pienākumus, neveicot vērtējumu par jauna administratīvā sloga uzlikšanu privātpersonām. Nepieciešams izvērtēt atbilstošās prasības izpildes iespējamību citos variantos (piemēram - ziņu iekļaušana centralizētā reģistrā, nevis atsevišķu registru izveidošanu katram veterinārārstam un izziņas krāšanu 5 gadus privātpersonām).
Lūdzu papildināt anotāciju ar aptuvenu izmaksu novērtējumu par jauno veterinārārstu pakalpojuma - apmācību izmaksām ( aptauja, izmaksu -ieguvumu aprēķins un tml.). Nav pieļaujams uzlikt jaunu pienākumu personām, pamatojot ka tā ir jauna prasība un tai nevar noteikt izmaksas. Ja šāda prasība tiek uzlikta, sabiedrībai ir tiesības zināt tās prognozējošās izmaksas gan privātajam, gan publiskajam sektoram.
05.11.2024. 11:05
Fiziska persona
Papildināt noteikumu punktu ar pārejas noteikumiem, ka līdz šim veterinārārstu veiktās apmācības 
(LKF kinologa kursi un audzētāja apmācība)  izdotās apmācību apliecības ir atzīstamas par šo noteikumu izpratnē veiktajām apmācībām un nav nepieciešama atkārtota apmācību veikšana. Kā arī noteikt termiņu, līdz kuram LKF veic atbilstošo datu ievadi dzīvnieku reģistrā.   
05.11.2024. 11:14