Anotācija (ex-ante)

22-TA-2734: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 2. novembra rīkojumā Nr. 775 "Par ceļu satiksmes pārkāpumu fiksēšanas tehnisko līdzekļu darbības nodrošināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 2. novembra rīkojumā Nr. 775 "Par ceļu satiksmes pārkāpumu fiksēšanas tehnisko līdzekļu darbības nodrošināšanu" (turpmāk - rīkojuma projekts) sagatavots pamatojoties uz:
- Ministru kabineta 2021. gada 26. oktobra sēdē nolemto (prot. Nr.72 48.§ 4.punkts);
- Ministru kabineta 2021. gada 2. novembra rīkojuma Nr. 775 "Par ceļu satiksmes pārkāpumu fiksēšanas tehnisko līdzekļu darbības nodrošināšanu" (turpmāk - rīkojums Nr.775) 4.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir precizēt valsts pamatbudžeta ieņēmumu apmēru no naudas sodiem, ko uzliek Valsts policija par pārkāpumiem ceļu satiksmē, kas fiksēti ar komersanta tehniskajiem līdzekļiem un izdevumus, tajā skaitā ilgtermiņa saistību apjomu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
   Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 26. oktobra sēdē nolemto (prot. Nr.72 48.§ 4.punkts) Iekšlietu ministrijai, ņemot vērā aktuālo valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" (turpmāk - Ceļu satiksmes drošības direkcija) uzstādīto transportlīdzekļu braukšanas ātruma kontroles mērierīču (100 stacionāro fotoradaru) iespējamā faktiskā darbības laika prognozi, jāsagatavo un iekšlietu ministram likumprojekta "Par valsts budžetu 2023. gadam" un likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" sagatavošanas procesā normatīvajos aktos noteiktā kārtībā jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumu projekts rīkojumā Nr.775, attiecīgi precizējot valsts pamatbudžeta ieņēmumu no naudas sodiem un ilgtermiņa saistību (izdevumu) apjomu.
   Rīkojuma Nr.775 4. punkts nosaka, ka, ja nepieciešams, Iekšlietu ministrija likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un likumprojekta par vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanas procesā var iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā pamatotus priekšlikumus plānoto valsts pamatbudžeta ieņēmumu, kā arī ilgtermiņa saistību precizēšanai, ievērojot, ka ilgtermiņa saistības atļauts palielināt tikai tad, ja palielinās valsts pamatbudžeta ieņēmumi un ilgtermiņa saistību palielinājums saistīts ar konkrētu izdevumu palielināšanos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Tehnisko līdzekļu skaita izmaiņas

1.1.VSIA "Latvijas Valsts ceļi"

Saskaņā ar rīkojuma Nr.775 2.punktu Valsts policijai ir uzdots, ievērojot Ceļu satiksmes likuma 43.7 panta pirmo un otro daļu, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā noslēgt valsts pārvaldes uzdevumu deleģēšanas līgumus ar valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" (turpmāk – Latvijas Valsts ceļi) par transportlīdzekļa vidējā braukšanas ātruma mērīšanas sistēmu uzstādīšanu uz ceļiem un to darbību pārkāpumu fiksēšanai, neapturot transportlīdzekli, uz nenoteiktu laiku. Saskaņā ar rīkojuma Nr.775 sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) un anotācijas pielikumā iekļauto, tika paredzēts, ka 2022. gadā tiks uzstādītas 5 transportlīdzekļa vidējā braukšanas ātruma mērīšanas sistēmas, 2023. gadā un turpmāk ik gadu 7 transportlīdzekļa vidējā braukšanas ātruma mērīšanas sistēmas. 
Latvijas Valsts ceļi transportlīdzekļa vidējā braukšanas ātruma mērīšanas sistēmu uzstādīšanas uz ceļiem  īstenošana netika uzsākta paredzētajos termiņos, jo bija nepieciešamas izmaiņas normatīvajos aktos, nosakot metroloģiskās prasības, lai tās būtu pakļautas valsts metroloģiskajai kontrolei. 2022. gada 11.janvārī  tika pieņemti grozījumi Ministru kabineta  2017. gada 28. novembra noteikumos Nr. 704 "Prasības transportlīdzekļu braukšanas ātruma kontroles mērierīcēm"  (stājās spēkā 2022. gada 21. martā) un Ministru kabineta 2007. gada 9. janvāra noteikumos Nr. 40 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu" (stājās spēkā 2022. gada 14. janvārī). Vienlaikus ir izstrādāts regulējums, kas paredz prasības un kārtību tehnisko līdzekļu uzstādīšanai uz ceļiem un prasības informācijas nosūtīšanai un saņemšanai no tehniskiem līdzekļiem apstrādei transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā  - Ministru kabineta  2022. gada 12. aprīļa Ministru kabineta noteikumi Nr.224 “Prasības un kārtība tehnisko līdzekļu uzstādīšanai uz ceļiem un prasības informācijas nosūtīšanai un saņemšanai no tehniskiem līdzekļiem apstrādei transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā” (stājās spēkā 2022. gada 20. aprīlī). Latvijas Valsts ceļu izsludinātā iepirkuma rezultātā rasta iespēja aprīkojamo autoceļu posmu skaitu palielināt. Ņemot vērā esošo situāciju, tiek plānots, ka Latvijas Valsts ceļi vidējā braukšanas ātruma mērīšanas sistēmas 2023. gadā uzstādīs pakāpeniski 16 posmos.  
Vienlaikus paredzēts, ka transportlīdzekļa vidējā braukšanas ātruma mērīšanas sistēmas konstatēs šādus pārkāpumus: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšana, par tāda transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē, kuram noteiktajā termiņā nav veikta valsts tehniskā apskate, par tāda transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē, par kuru nav veikta tā īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana, Autoceļu lietošanas nodevas likuma 11.panta otrajā daļā minētos pārkāpumus (vinjete). Autoceļu lietošanas nodevas likuma 11.panta otrā daļa nosaka, ka par likumā noteiktā valsts autoceļa posma lietošanu, ja autoceļu lietošanas nodeva nav samaksāta, piemēro naudas sodu transportlīdzekļa īpašniekam, turētājam vai pārvadātājam no simt līdz divsimt naudas soda vienībām.
Detalizēta informācija par  prognozējamo pārkāpumu skaitu apkopota anotācijas 2.pielikuma 9.tabulā.
Papildus transportlīdzekļa vidējā braukšanas ātruma mērīšanas sistēmām Latvijas Valsts ceļi plāno 2023. gadā uzstādīt tehnisko aprīkojumu uz 4 ceļu meteostacijām, kas fiksēs Autoceļu lietošanas nodevas likuma 11.panta otrajā daļā minētos pārkāpumus (vinjete). 
Detalizēta informācija par  prognozējamo pārkāpumu skaitu apkopota anotācijas 2.pielikuma 10.tabulā.
1.2. VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
Saskaņā ar rīkojuma Nr.775 2.2.1. apakšpunktu Valsts policijai ir uzdots, ievērojot Ceļu satiksmes likuma 43.7 panta pirmo un otro daļu, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā noslēgt valsts pārvaldes uzdevumu deleģēšanas līgumus ar Ceļu satiksmes drošības direkciju par uzstādīto transportlīdzekļu braukšanas ātruma kontroles mērierīču (100 stacionārie fotoradari) darbības nodrošināšanu pārkāpumu fiksēšanai, neapturot transportlīdzekli, līdz laikam, kamēr tie tiks atzīti par derīgiem (atkārtoti verificēti) atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām metroloģiskajām prasībām. 
Saskaņā ar rīkojuma Nr.775 sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju) izdevumi saistībā ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas iegādāto un uzstādīto tehnisko līdzekļu uzturēšanu, darbības nodrošināšanu, informācijas apstrādes un nosūtīšanas nodrošināšanu plānoti atbilstoši Ministru kabineta 2014. gada 29. jūlija rīkojumam Nr.382 "Par Iekšlietu ministrijas ilgtermiņa saistībām ceļu satiksmes pārkāpumu fiksēšanas tehnisko līdzekļu (fotoradaru) darbības nodrošināšanai" (zaudējis spēku ar 2022. gada 1. janvāri), tas ir rīkojumā Nr. 775 plānoti izdevumi saistībā ar 84 fotoradaru darbību 2023.gadā, 60 fotoradaru darbību 2024. gadā un 40 fotoradaru darbību 2025.gadā. Ievērojot rīkojuma Nr.775 2.2.1. apakšpunktā norādīto (100 fotoradaru darbība tiek nodrošināta līdz laikam, kamēr tie tiks atzīti par derīgiem (atkārtoti verificēti), rīkojuma projektā iekļauti ieņēmumu un izdevumu aprēķini, pieņemot ka laikposmā no 2023. gada līdz 2025. gadam (ieskaitot) tiek nodrošināta 100 fotoradaru darbība. Ja laikposmā no 2023. gada līdz 2025. gadam kāds no 100 fotoradariem nevarēs iziet verifikāciju un tas tiks atzīts par nederīgu, būs jāgatavo grozījumi rīkojumā Nr.775, paredzot, ka tiek samazināts Ceļu satiksmes direkcijas uzstādīto fotoradaru skaits, attiecīgi precizējot ieņēmumu un izdevumu apmēru, ja prognozētā ietekme būs būtiska.
Par fotoradaru darbības nodrošināšanai nepieciešamo finansējumu no 2026. gada jālemj  ne vēlāk kā 2026. gada budžeta sagatavošanas procesā, lai turpmākajam periodam ieplānotu ieņēmumus un izdevumus, ņemot vērā fotoradru plānojamo skaitu (izvērtējot fotoradaru vecumu, nolietojumu, remonta izmaksu samērīgumu, kā arī ņemot vērā Latvijas Valsts ceļu uzstādīto tehnisko līdzekļu izvietojumu).
2. Lēmumu skaits (fiksētie pārkāpumi, par kuriem tiek nosūtīts lēmums) prognozēts, ņemot vērā tehnisko līdzekļu skaita palielinājumu, kā arī izvērtējot iespējamo pārkāpumu ceļu satiksmē skaitu un pārkāpuma veidu. Prognozēts, ka 2023. gadā tiek sagatavoti 373 826 lēmumi, 2024. gadā 340 183 lēmumi, 2025. gadā 306 723 lēmumi un 2026. gadā un turpmāk katru gadu 102 723 lēmumi (aprēķinos izmantotais pieņēmums)..
Detalizēta informācija par prognozēto lēmumu skaitu, saistībā ar pārkāpumiem ceļu satiksmē, kas fiksēti ar komersanta tehniskajiem līdzekļiem un Valsts policijas tehniskajiem līdzekļiem apkopota anotācijas 2.pielikuma 8.tabulā.
3. Izmaksu izmaiņas
3.1. Fotoradaru darbības nodrošināšanas izmaksu palielinājums (Ceļu satiksmes drošības direkcijas izdevumi) saistītas ar šādām galvenajam izmaiņām:

- darbojošos fotoradaru skaita palielinājums, ievērojot to darbības laika pagarinājumu: 2023., 2024. un 2025. plānots, ka darbosies 100 fotoradari (rīkojumā Nr.775 finansējums plānots, pieņemot, ka 2023. gadā darbojas 84 fotoradari, 2024. gadā darbojas 60 fotoradari un 2025. gadā darbojas 40 fotoradari);
- personāla izmaksu pieaugums, palielinot atlīdzību un slodzes apjomu;
- degvielas izmaksu pieaugums;
- elektroenerģijas izmaksu pieaugums;
- ar tehnisko līdzekļu apkopi, remontu, verifikāciju, diennakts reaģēšanas servisa nodrošināšanu saistīto izmaksu pieaugums.
Detalizēta informācija par  prognozētajām tehnisko līdzekļu darbības nodrošināšanas izmaksām apkopota anotācijas 3.pielikuma 1.tabulā.
3.2. Informācijas apstrādes un lēmumu nosūtīšanas  adresātiem nodrošināšanas  izmaksu izmaiņas (Ceļu satiksmes drošības direkcijas izdevumi) saistītas ar šādiem apstākļiem::
- prognozēto lēmumu skaita pieaugums;
- izmaksu, kas saistītas ar  pārkāpumu apstrādi, pieaugums. Vienas lēmuma apstrādes izmaksas ir 0,95  euro (bez PVN) Saskaņā ar rīkojumu Nr.775  izmaksas plānotas 0,57 euro par viena protokola apstādi. Detalizēta informācija par  fiksēto pārkāpumu informācijas (lēmumu) apstrādes izmaksām  apkopota anotācijas 4.pielikumā. Izmaksu palielinājums saistīts ar to, ka pieaugušas algas darbiniekiem, kas apstrādā pārkāpumu informāciju, kā arī paaugušas informācijas drošības prasības, personas datu aizsardzības prasības un kopējās IT/IS izmaksas.  Būtiski pieaugušas arī Transportlīdzekļu un to vadītāju reģistra izmantošanas izmaksas, kā arī vairāk nekā divreiz ir pieaudzis glabājamo datu apjoms. Ņemot vērā papildu tehnisko līdzekļu uzstādīšanu, datu apjoms no 2023. gada pieaugs vēl straujāk.
-izmaksu, kas saistītas ar atgādinājumu apstrādi, samazinājums. Viena paziņojuma (atgādinājuma) sagatavošanas izmaksas (informācijas apstrāde) ir 0,42 euro (bez PVN). Saskaņā ar rīkojumu Nr.775  izmaksas plānotas 0,92 euro par viena atgādinājuma apstrādi. Izmaksas par atgādinājuma sagatavošanu samazinājušās, jo būtiski pieaudzis paziņojumu (atgādinājumu) skaits. 
Detalizēta informācija par paziņojuma (atgādinājuma) sagatavošanas izmaksām (informācijas apstrāde) apkopota anotācijas 5.pielikumā.
3.3. Izmaksu par atgādinājumu nosūtīšanu un dokumentu nosūtīšanu piespiedu piedziņai uz ārvalstīm (Valsts policijas izdevumi) palielinājums saistīts ar prognozēto lēmumu skaita pieaugumu.
Detalizēta informācija par prognozētajām Valsts policijas izmaksām par atgādinājumu  nosūtīšanu un dokumentu nosūtīšanu piespiedu piedziņai uz ES dalībvalstīm apkopota anotācijas 3.pielikuma 5., 6. un 7.tabulā.
3.4. Iekšlietu ministrijas Informācijas centra izmaksas
Iekšlietu ministrijas  Informācijas centram papildu finansējums nepieciešams, lai nodrošinātu Valsts policijas nodarbinātos, kas nodrošina lēmumu projektu izvērtēšanu un lēmumu sagatavošanu, ar datortehniku un biroja tehniku. Esošā datortehnika un biroja tehnika ir nolietota un tā pakāpeniski (trīs gadu laikā) ir jānomaina. 
Detalizēta informācija par  prognozētajām Iekšlietu ministrijas Informācijas centra izmaksām saistībā ar Valsts policijas nodarbināto tehnisko nodrošinājumu apkopota anotācijas 6.pielikumā.
4. Valsts policijas izdevumi atlīdzībai un 15 amata vietu ieviešanai
1) Saskaņā ar rīkojumu Nr.775 Valsts policijas izdevumi, tajā skaitā izdevumi atlīdzībai tiek plānoti ilgtermiņa saistību pasākuma "Ceļu satiksmes pārkāpumu fiksēšanas tehnisko līdzekļu darbības nodrošināšanai" ietvaros. Valsts policijai izdevumu atlīdzībai finansēšanas avots ir ne tikai ieņēmumu no naudas sodiem, bet arī bāzes izdevumu palielinājums pamatdarbības ietvaros. Vienlaikus, finansējuma apguve atlīdzībai ilgtermiņa saistību ietvaros, ir  liels administratīvais slogs. Tādējādi nepieciešams Valsts policijas izdevumus atlīdzībai plānot Valsts policijas budžetā, neiekļaujot tos ilgtermiņa saistībās.
2)Izdevumi atlīdzībai palielināti, plānojot mēnešalgas palielinājumu nodarbinātajiem (33 nodarbinātie). 
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 19. aprīļa sēdē nolemto (prot. Nr.22 38.paragrāfa "Informatīvais ziņojums "Par priekšlikumiem atlīdzības palielināšanai Iekšlietu ministrijas un Tieslietu ministrijas institūcijās nodarbinātajiem, kas nodrošina valsts iekšējās drošības stiprināšanas pasākumu īstenošanu"" 2. un 3.punktu):
-atbalstīt finansējuma palielināšanu atlīdzībai Iekšlietu ministrijas un Tieslietu ministrijas amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, kas nodrošina valsts iekšējās drošības stiprināšanas pasākumu īstenošanu saistībā ar plaša mēroga Krievijas militāro agresiju pret Ukrainu un pieaugošiem ģeopolitiskiem riskiem 2023. gadam un turpmāk ik gadu 27 528 335 euro apmērā, kā arī Iekšlietu ministrijas priekšlikumu par atlīdzības palielināšanu un papildu četru amata vietu izveidi Iekšlietu ministrijas Informācijas centrā  personāla resursu kapacitātes stiprināšanai kiberdrošības  jomā 2023. gadam un turpmāk ik gadu 621 152 euro apmērā, attiecīgi palielinot ministriju bāzes izdevumus 2023., 2024. un 2025. gadam par 28 149 487 euro katru gadu, tai skaitā Iekšlietu ministrijai par  24 611 551 euro un Tieslietu ministrijai par  3 537 936 euro.
- jautājumu par pakāpenisko atlīdzības palielinājumu 2024. gadam un turpmākajos gados Iekšlietu ministrijas un Tieslietu ministrijas institūcijās nodarbinātajiem un tam nepieciešamo papildu finansējumu skatīt Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2023. gadam" un likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" sagatavošanas procesā. 
Tādējādi, lai nodrošinātu vienlīdzīgu attieksmi pret nodarbinātajiem, kuru uzturēšanai finansējums tiek plānots ilgtermiņa saistību pasākuma ietvaros, nepieciešams piešķirt papildu finansējumu atlīdzībai. Detalizēta informācija par Valsts policijai nepieciešamajiem izdevumiem atlīdzībai apkopota anotācijas 7.pielikumā.
3) Ieviešot 16 transportlīdzekļa vidējā braukšanas ātruma mērīšanas sistēmas un pielāgojot 4 meteostacijas ceļu satiksmē izdarītu pārkāpumu fiksēšanai, neapturot transportlīdzekli, Valsts policijai ievērojami palielināsies darba apjoms.
 Ar esošo personālu nevar tikt nodrošināta Valsts policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes Satiksmes drošības pārvaldes Satiksmes uzraudzības un koordinācijas biroja Fotoradaru nodaļas reglamentā noteikto pamatuzdevumu un funkciju pilnvērtīga izpilde, veicot administratīvā pārkāpuma procesu par pārkāpumiem, kas fiksēti ar papildus 20 dažādu veidu tehniskajiem līdzekļiem (16 vidējā braukšanas ātruma mērīšanas  sistēmas un 4 meteostacijas). Jau šobrīd Valsts  policijas struktūrvienībās, kurām ir piekritīgas administratīvā pārkāpuma procesa veikšana lietās par pārkāpumiem, kas fiksēti ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli, esošie nodarbinātie  ir pārslogoti. Tehnisko līdzekļu skaita un veidu paplašināšana, neparedzot tam papildus personāla resursus, nozīmē, ka nākotnē attiecīgajām struktūrvienībām piekritīgās funkcijas netiks pilnvērtīgi, efektīvi un savlaicīgi veiktas. Tas savukārt ietekmēs arī valsts pamatbudžeta ieņēmumu izpildi.
Lai nodrošinātu administratīvā pārkāpuma procesu par pārkāpumiem, kas tiks fiksēti ar 20  tehniskajiem līdzekļiem, kas tiks ieviesti papildus no 2023. gada, vienlaikus turpinot pilnvērtīgi un efektīvi veikt procesu to pārkāpumu lietās, kas fiksēti ar esošajiem tehniskajiem līdzekļiem (100 stacionārie fotoradari, 12 pārvietojamie fotoradari un 1 automātiskā transportlīdzekļu valsts reģistrācijas numura zīmju nolasīšanas/atpazīšanas un ceļu satiksmē izdarītu pārkāpumu fiksēšanas sistēma), sākot ar 2023.gadu ir nepieciešams papildus 15 ar amatpersonas speciālajām dienesta pakāpēm. 
Saistībā ar darba apjoma palielināšanos, no 2023. gada 1.janvāra Valsts policijā tiks izveidotas 15 amata vietas administratīvā procesa nodrošināšanai, un, lai nepalielinātu kopējo Valsts policijas amata vietu skaitu, tiks samazināti Valsts policijas kārtībnieku amati.
Detalizēts pamatojums  par Valsts policijai nepieciešamajām amata vietām iekļauts anotācijas 8.pielikumā un aprēķins par nepieciešamajiem izdevumiem atlīdzībai 15 amata vietām apkopots anotācijas 9.pielikumā.
5.Ieņēmumu izmaiņas
Ieņēmumi no naudas sodiem, ko uzliek Valsts policija par pārkāpumiem ceļu satiksmē, kas fiksēti ar komersanta tehniskajiem līdzekļiem (kods 10.1.5.2.) (turpmāk šajā sadaļā - ieņēmumi), prognozēti, ņemot vērā šādus nosacījumu:
- uzstādīto un darbošos tehnisko līdzekļu skaits.
Plānots, ka 2023. gadā un turpmāk darbosies šādi stacionārie tehniskie līdzekļi, kas fiksēs ceļu satiksmes pārkāpumus, neapturot transportlīdzekli:
1) transportlīdzekļa vidējā braukšanas ātruma mērīšanas sistēmas (P2P): 16 posmos (uzstādītājs ir Latvijas Valsts ceļi);
2) tehniskais aprīkojums uz ceļu meteostacijām: uz 4 meteostacijām (uzstādītājs ir Latvijas Valsts ceļi);
3)  transportlīdzekļu braukšanas ātruma kontroles mērierīces (stacionārie fotoradari): turpinās darboties 100 fotoradari (uzstādītājs ir Ceļu satiksmes drošības direkcija).
- prognozētais pārkāpumu skaits,
Pārkāpumu skaits prognozēts, ņemot vērā iepriekšējo gadu statistiku, transportlīdzekļu plūsmas intensitāti un pārkāpēju gadījumu skaita īpatsvaru procentos kopējā transportlīdzekļu plūsmā, kā arī turpmāko gadu tendences.
- vidējais naudas soda apmērs;
Vidējais naudas soda apmērs prognozēts ņemot vērā iepriekšējo gadu statistiku un normatīvajos aktos noteikto naudas soda apmēru par konkrēto pārkāpumu ceļu satiksmē.
- tehniskā līdzekļa darbības dienu skaits gadā;
- izpētes rezultāti.
Precizējot ieņēmumus no naudas sodiem, ko Valsts policija uzliks par autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas pārkāpumiem ceļu satiksmē, kas fiksēti ar transportlīdzekļa vidējā braukšanas ātruma mērīšanas sistēmām,  tika ņemti vērā Latvijas Valsts ceļu īstenotā autoceļu lietošanas nodevas samaksas kontroles pilotprojekta dati. Pilotprojekts tika uzsākts 2019.gada 1.jūnijā un pabeigts 2020.gada 31.maijā, kontrole tika veikta 2 vietās - autoceļa A13, Krievijas robeža (Grebņeva)—Rēzekne—Daugavpils—Lietuvas robeža (Medumi), 81.km un autoceļa A6 Rīga—Daugavpils—Krāslava—Baltkrievijas robeža (Pāternieki), 23.km. Vienas iekārtas darbības laikā vidēji dienā pieņemti 6,8 lēmumi par Autoceļu lietošanas nodevas likuma 11.panta otrajā daļā paredzēto pārkāpumu. Vidēji dienā pieņemto lēmumu skaits prognozēts mazāks, jo ņemts vērā, ka kopš 2020.gada tādu šādu pārkāpumu skaits ir mazinājies. Tāpat arī ņemts vērā, ka pretēji iepriekš veiktajiem aprēķiniem, īstenojot autoceļu lietošanas nodevas kontroli, lēmumi par sodu piemērošanu netiks nosūtīti ES dalībvalstīs reģistrētiem transportlīdzekļiem (nav iespējota datu pārbaude par ārvalstīs reģistrētu transportlīdzekli), kā arī sodi netiks piemēroti par Autoceļu lietošanas nodevas likumā noteiktā valsts autoceļa posma lietošanu, ja autoceļu lietošanas nodeva nav samaksāta pilnā apmērā (iekārtas nevarēs nomērīt transportlīdzekļa parametrus pēc kuriem nosakāms nodevas apmērs). Minētie apsvērumi ņemti vērā arī plānojot  vidēji dienā pieņemto lēmumu skaits par pārkāpumiem, kas tiks fiksēti ar kontrolei pielāgotiem tehniskajiem līdzekļiem, kas izvietoti uz ceļu meteostacijām.

Ieņēmumi plānoti piesardzīgi, lai nepieļautu neiekasējamu ieņēmumu plānošanu valsts budžeta kopējos ieņēmumos, ņemot vērā ieņēmumu nobīdes, nesamaksāšanas un citus riskus koriģējošos koeficientus.  Detalizēta informācija par ieņēmumiem apkopota anotācijas 2.pielikuma 1.-10. tabulā.
Risinājuma apraksts
[1] Plānots, ka no 2023. gada Latvijas Valsts ceļi uzstādīs gan transportlīdzekļa vidējā braukšanas ātruma mērīšanas sistēmas, gan tehnisko aprīkojumu uz ceļu meteostacijām, proti dažāda veida ceļu satiksmes pārākumu fiksēšanas tehniskos līdzekļus, neapturot transportlīdzekli. Tādējādi nepieciešams precizēt rīkojuma Nr.775 2.1. apakšpunktu, nosakot, ka Valsts policija noslēdz valsts pārvaldes uzdevumu deleģēšanas līgumu ar Latvijas Valsts ceļiem par tehnisko līdzekļu uzstādīšanu uz ceļiem un to darbību pārkāpumu fiksēšanai, neapturot transportlīdzekli, uz nenoteiktu laiku.
[2] Ieņēmumu un izdevumu sadaļās veikti precizēti aprēķini. Tādējādi nepieciešams precizēt rīkojuma Nr.775 1. punktu, nosakot jaunus ilgtermiņa saistību apmērus no 2023. gada, kurus atļauts Iekšlietu ministrijai uzņemties, un rīkojuma Nr.775 3.punktu, nosakot, jaunus ieņēmumu un izdevumu apmērus sadalījumā pa valsts budžeta apakšprogrammām (06.01.00 "Valsts policija" un 02.03.00 "Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība"). Vienlaikus nepieciešams papildināt rīkojuma Nr. 775 3.punktu, paredzot, ka Valsts policijas izdevumi atlīdzībai tiek plānoti kā Valsts policijas pamatdarbības izdevumi, finansējumu atlīdzībai neplānojot ilgtermiņa saistību pasākuma "Ceļu satiksmes pārkāpumu fiksēšanas tehnisko līdzekļu darbības nodrošināšanai" ietvaros.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
9 681 598
0
5 554 988
2 852 900
4 074 326
3 719 406
4 182 629
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
9 681 598
0
5 554 988
2 852 900
4 074 326
3 719 406
4 182 629
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
2 050 416
0
2 024 032
1 773 421
1 649 675
2 089 749
2 316 471
2.1. valsts pamatbudžets
2 050 416
0
2 024 032
1 773 421
1 649 675
2 089 749
2 316 471
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
7 631 182
0
3 530 956
1 079 479
2 424 651
1 629 657
1 866 158
3.1. valsts pamatbudžets
7 631 182
0
3 530 956
1 079 479
2 424 651
1 629 657
1 866 158
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
1 079 479
1 629 657
1 866 158
5.1. valsts pamatbudžets
0
1 079 479
1 629 657
1 866 158
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķini un pamatojumi iekļauti anotācijas:
1.pielikumā (kopsavilkums)
2.pielikuma 1.-10. tabulā (detalizēti ieņēmumu aprēķini)
3.pielikumā 1.-7. tabulā (detalizēti izdevumu aprēķini)
4.pielikumā (Ceļu satiksmes drošības direkcijas informācijas apstrādes (lēmumi) izmaksu aprēķins)
5.pielikumā (Ceļu satiksmes drošības direkcijas informācijas apstrādes (atgādinājumi) izmaksu aprēķins)
6.pielikumā (Iekšlietu ministrijas Informācijas centram nepieciešamā finansējuma aprēķins)
7.pielikumā (Valsts policijas atlīdzībai nepieciešamā finansējuma aprēķins)
8.pielikumā (Valsts policijas papildu amata vietu pamatojums)
9.pielikumā (Valsts policijas atlīdzībai nepieciešamā finansējuma aprēķins (15 amata vietas))
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Ieņēmumi no naudas sodiem, ko uzliek Valsts policija par pārkāpumiem ceļu satiksmē, kas fiksēti ar komersanta tehniskajiem līdzekļiem, (kods 10.1.5.2.) (Ceļu satiksmes drošības direkcijas un Latvijas Valsts ceļu uzstādītie tehniskie līdzekļi )(turpmāk šajā sadaļā - ieņēmumi).
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2022. gadam" un likumu "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam" un atbilstoši rīkojuma Nr.775 plānoti ieņēmumi:
2022. gadā: 9 681 598 euro;
2023. gadā: 5 554 988 euro;
2024. gadā: 4 074 326 euro;
2025. gadā: 2 790 690 euro;
2026. gadā un turpmāk katru gadu: 806 178 euro.
Prognozētie ieņēmumi:
2023. gadā:  8 407 888 euro (palielinājums par 2 852 900 euro);
2024. gadā: 7 793 732 euro (palielinājums par 3 719 406 euro;
2025. gadā:  6 973 319 euro (palielinājums par 4 182 629 euro);
2026. gadā un turpmāk katru gadu: 2 175 472 euro (palielinājums par 1 369 294 euro).
Detalizēti aprēķini iekļauti anotācijas 2.pielikuma 1.-10. tabulā.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Izdevumi ilgtermiņa saistību pasākumam "Ceļu satiksmes pārkāpumu fiksēšanas tehnisko līdzekļu darbības nodrošināšanai" 
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2022. gadam" un likumu "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam" un atbilstoši rīkojuma Nr.775 plānoti (kopā budžeta apakšprogrammā 06.01.00 "Valsts policija" un budžeta apakšprogrammā 02.03.00 "Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība"):
2022. gadā:  2 050 416 euro;
2023. gadā:  2 024 032 euro;
2024. gadā:  1 649 675 euro;
2025. gadā: 1 336 089 euro;
2026. gadā un turpmāk katru gadu: 136 560  euro.
Prognozētie izdevumi kopā:
2023. gadā:  3 797 453 euro (palielinājums par 1 773 421 euro);
2024. gadā:  3 739 424 euro (palielinājums par 2 089 749 euro);
2025. gadā:  3 652 560 euro (palielinājums par 2 316 471 euro);
2026. gadā un turpmāk katru gadu: 1 345 435 euro (palielinājums par 1 208 875 euro);
no tiem:
1) ilgtermiņa saistību pasākumam "Ceļu satiksmes pārkāpumu fiksēšanas tehnisko līdzekļu darbības nodrošināšanai" (kopā budžeta apakšprogrammā 06.01.00 "Valsts policija" un budžeta apakšprogrammā 02.03.00 "Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība"):
2023. gadā:  2 742 303 euro (palielinājums par  718 271 euro);
2024. gadā:  2 684 274 euro (palielinājums par  1 034 599 euro);
2025. gadā:  2 597 410 euro (palielinājums par 1 261 321 euro);
2026. gadā un turpmāk katru gadu: 290 285 euro (palielinājums par  153 725 euro);
2) atlīdzībai Valsts policijai (budžeta apakšprogrammā 06.01.00 "Valsts policija"):
2023. gadā:  1 055 150 euro (palielinājums par  1 055 150  euro);
2024. gadā:  1 055 150 euro (palielinājums par  1 055 150 euro);
2025. gadā:  1 055 150 euro (palielinājums par 1 055 150 euro);
2026. gadā un turpmāk katru gadu: 1 055 150 euro (palielinājums par  1 055 150 euro);
Detalizēti aprēķini iekļauti anotācijas 3.pielikuma 1.-7. tabulā, 4., 5., 6., 7. un 9. pielikumā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Administratīvā procesa nodrošināšanai par pārkāpumiem, kas tiks fiksēti ar tehniskajiem līdzekļiem, ievērojot, ka papildus tiek uzstādīti 20 tehniskie līdzekļi (16 transportlīdzekļa vidējā braukšanas ātruma mērīšanas sistēmas un  4 tehniskie līdzekļi, kas uzstādīti uz ceļu meteostacijām) nepieciešamas 15 amatpersonas ar speciālajām dienesta pakāpēm (1 galvenais inspektors, 2 vecākie inspektori un 12 inspektori).
Detalizēta informācija par darba apjoma pieaugumu Valsts policijā iekļauta anotācijas 8.pielikumā.
Cita informācija
[1] Aprēķinos norādītas indikatīvas izmaksas. Izdevumi var mainīties pa izdevumu veidiem un apmēriem, ņemot vērā iepirkuma rezultātus un citus apstākļus.

[2] Iekšlietu ministrijai nepieciešams papildu finansējums šādu neatliekamu pasākumu ieviešanai:
1) budžeta apakšprogrammā 06.01.00 "Valsts policija"  2023. gadā 793 344 euro, 2024. gadā 1 137 956 euro un 2025. gadā 1 340 000 euro vienreizējām investīcijām valsts aizsardzības spēju attīstības un iekšējās drošības stiprināšanas pasākumu īstenošanai; 
2) budžeta apakšprogrammā 40.02.00 "Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums" 2023. gadā 106 656 euro un 2024. gadā un turpmāk katru gadu 159 984 euro transportlīdzekļu nomai (Iekšējās drošības biroja vajadzībām).
Ministru kabineta 2015. gada 9. jūnija rīkojums Nr. 299 "Par ilgtermiņa saistībām Iekšlietu ministrijai Iekšējās drošības biroja funkciju nodrošināšanai" (turpmāk - Rīkojums Nr. 299) paredz 
budžeta apakšprogrammā 40.02.00 "Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums" ilgtermiņa saistības pasākumam "Transportlīdzekļu noma" 2019. gadā – 101 082 euro apmērā, 2020. gadā – 96 240 euro apmērā, 2021. gadā – 96 240 euro apmērā, 2022. gadā – 96 240 euro apmērā, 2023. gadā – 76 000 euro apmērā. Lai nodrošinātu Iekšējās drošības biroja noteikto uzdevumu izpildes nepārtrauktību, nepieciešams  finansējumu Iekšējās drošības biroja transportlīdzekļu nomas maksas segšanai 2023. gadā (atbilstoši jaunajam iepirkumam) un turpmāk katru gadu plānot kā bāzes izdevumus (pamatdarbības nodrošināšanai), nevis kā finansējumu terminētam pasākumam.
Detalizēta informācija un pamatojums iekļauts anotācijas 10.pielikuma 1-3.tabulā.
Ievērojot prognozēto ieņēmumu apmērus, izdevumi vienreizējām investīcijām valsts aizsardzības spēju attīstības un iekšējās drošības stiprināšanas pasākumu īstenošanai un Iekšējās drošības biroja transportlīdzekļu nomas maksas segšanai 2023., 2024. un 2025. gadā nerada negatīvu ietekmi uz kopējiem valsts budžeta ieņēmumiem un izdevumiem.

Fiskālā bilance, ievērojot neatliekamu pasākumu ieviešanai nepieciešamo finansējumu, ir pozitīva, veidojot ieņēmumu pārsniegumu pār izdevumiem 2023. gadā 179 479 euro apmērā,  2024. gadā 331 717 euro apmērā, 2025. gadā 366 174 euro apmērā un 2026. gadā un turpmāk katru gadu 435 euro.
 
Rādītājs 2023. gads 2024. gads 2025. gads  2026. gads un turpmāk katru gadu
Ieņēmumu un izdevumu bilance  saistībā ar rīkojuma projektu (skatīt anotācijas 1.pielikumu) 1 079 479 1 629 657 1 866 158 160 419
Izdevumi neatliekamu pasākumu īstenošanai (10.pielikuma 1.tabula) 900 000 1 297 940 1 499 984 159 984
Starpība +179 479 + 331 717 +366 174 + 435

Jautājumi par ieņēmumu no naudas sodiem, ko uzliek Valsts policija par pārkāpumiem ceļu satiksmē, kas fiksēti ar komersanta tehniskajiem līdzekļiem, palielinājumu un budžeta izdevumiem, kas saistīti ar ceļu satiksmes pārkāpumu fiksēšanas tehnisko līdzekļu darbības nodrošināšanu, kā arī jautājumi par Iekšlietu ministrijai papildu finansējuma piešķiršanu neatliekamu pasākumu ieviešanai, ir iekļauti Finanšu ministrijas sagatavotajā informatīvajā ziņojumā “Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” un likumprojekta “Par valsts budžetu 2023. gadam” izstrādes procesā” un ar to saistītājā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekts attiecas uz ieņēmumu un izdevumu plānošanu valsts budžetā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
  • Valsts policija
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
  • Iekšlietu ministrija
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Ieņēmumu un izdevumu kopsavilkums
2. pielikums
Nosaukums
Ieņēmumu kopsavilkums
3. pielikums
Nosaukums
Izdevumu aprēķins
4. pielikums
Nosaukums
Fiksēto pārkāpumu informācijas apstrādes izmaksas
5. pielikums
Nosaukums
Paziņojuma (atgādinājuma) sagatavošanas izmaksas (informācijas apstrāde)
6. pielikums
Nosaukums
IeM Informācijas centram nepieciešamā finansējuma aprēķins
7. pielikums
Nosaukums
Valsts policijas atlīdzībai nepieciešamā finansējuma aprēķins
8. pielikums
Nosaukums
Projekta ietekmes uz pārvaldes funkcijām (Valsts policijas personāla resursiem) pamatojums
9. pielikums
Nosaukums
Izdevumu aprēķins Valsts policijas kapacitātes stiprināšanai administratīvā pārkāpuma procesa nodrošināšanai (15 amata vietas)
10. pielikums
Nosaukums
Iekšlietu ministrijai papildu nepieciešamais finansējums neatliekamu pasākumu ieviešanai
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk